Sivu 1/1

Eko-Niva ja lambda-anturi

Lähetetty: 15.2.2005 23:37
Kirjoittaja tolstoi
Aloitin eko-Niva-projektin lambda-anturin asennuksella. Ekan koeajolenkin perusteella vaikuttaa siltä, että kaasari toimii oikeen hienosti. Kysymys kuuluu:

Onko mitään estettä pitää lambda-anturin lämmitystä päällä jatkuvasti (sytytysvirran kanssa), vai pitääkö kehittää joku systeemi siihenki?

Projektin lopullinen tavoite on tietokoneohjattu superkaasari, joka mahdollistaa ajon kahdessa moodissa, "Ekonomy" ja "Sport" (tietenkin venäjäksi).

Re: Eko-Niva ja lambda-anturi

Lähetetty: 16.2.2005 7:50
Kirjoittaja ,_,/ukka
tolstoi kirjoitti:Aloitin eko-Niva-projektin lambda-anturin asennuksella. Ekan koeajolenkin perusteella vaikuttaa siltä, että kaasari toimii oikeen hienosti. Kysymys kuuluu:

Onko mitään estettä pitää lambda-anturin lämmitystä päällä jatkuvasti (sytytysvirran kanssa), vai pitääkö kehittää joku systeemi siihenki?

Projektin lopullinen tavoite on tietokoneohjattu superkaasari, joka mahdollistaa ajon kahdessa moodissa, "Ekonomy" ja "Sport" (tietenkin venäjäksi).
En tiedä vastausta kysymykseesi, mutta ehdotan ja kysyn: Eikös se olisi sama asentaa ruisku tuohon kaasarin paikalle?

,_,/ukka

Lähetetty: 16.2.2005 11:48
Kirjoittaja tolstoi
Onhan se tietty mahollista sekin, pitäis vaan haalia osia ja tietämystä. Ajattelin kuitenkin lähteä lambdaohjatulla kaasarilla liikkeelle, sellasia on tiettävästi asennettu ihan tehtaalla Jenkkeihin vietyihin Nivoihin. Jotenkin sitä tykkää enemmän tosta kaasarista.

Re: Eko-Niva ja lambda-anturi

Lähetetty: 16.2.2005 19:04
Kirjoittaja micco
tolstoi kirjoitti:
Onko mitään estettä pitää lambda-anturin lämmitystä päällä jatkuvasti (sytytysvirran kanssa), vai pitääkö kehittää joku systeemi siihenki?

Kyllä sen lämmityksen voi pitää päällä jatkuvasti. Kun anturin lämpötila nousee niin lämmitysvastuksen resistanssi nousee ja virta pienenee eikä anturi ylikuumene. Näin ainakin mulle on kerrottu.

Lähetetty: 16.2.2005 21:28
Kirjoittaja tolstoi
Kiitoksia tiedosta! Heitetäämpä ilmoille toinenkin kyssäri:

Onko järkevää säätää systeemit niin, että kun tehoa ei tarvita mihinkään, vaan körötellään vaan tasasella, niin seos menee tosi laihalle/lambda ylös, vai kannaattaako lambda pitää aina ykkösessä?

Lähetetty: 16.2.2005 21:56
Kirjoittaja Stefa
Kattia ei tainnut olla? Sehän pitäisi sitten erikseen huomioida seosten kanssa pelatessa.

Paras teho saavutetaan kun seossuhde on noin 12.6:1 jolloin Lambda 0.86 ja anturin jännite noin 800-900mV ja paras taloudellisuus noin 15.4:1 seossuhteella jolloin Lambda 1.05 ja anturin jännite noin 200mV. Nämä siis tavalliselle anturille, ei "laajakaistalle".

Reitillä matalaan kulutukseen on sitten monia muitakin teitä: puristuksia ylös, virtauksien optimointia, häviöiden minimoinnit. Siinä tärkeimpiä.

Lähetetty: 17.2.2005 14:11
Kirjoittaja tolstoi
Ei kattia, koira löytyy. Tähdätään sitten lambdaa ykköseen.