Sivu 1/1

2104 nopeusmittarin kolme punaista viivaa?

Lähetetty: 23.3.2005 10:23
Kirjoittaja J.J. Laakso
Mitä ne on? Voiko kyseessä olla kiekkamittarin korvaajat, eli vaihda viimeistään tässä viivat? :roll:

punaista...

Lähetetty: 23.3.2005 14:07
Kirjoittaja aropupu
kyllä näin luulisi olevan.

Lähetetty: 23.3.2005 15:13
Kirjoittaja heka
niin ne on sellaset viivat et pitää vaihtaa viimeistään siinä

Lähetetty: 23.3.2005 15:32
Kirjoittaja Nonnis
Semmosiksi mäkin olen ne päätelly, samanlaiset oli mm. VW Jetassa. No kai sitä korvakuulolta ajetaan eikä mittaria tuijottamalla :)

Lähetetty: 23.3.2005 15:42
Kirjoittaja J.J. Laakso
Nonnis kirjoitti:Semmosiksi mäkin olen ne päätelly, samanlaiset oli mm. VW Jetassa. No kai sitä korvakuulolta ajetaan eikä mittaria tuijottamalla :)
Ei ajeta vielä. Täytyy eka opettaa korva kuuntelemaan oikeata kierroslukua :lol:

Lähetetty: 23.3.2005 15:49
Kirjoittaja noose01
2107:ssa oli viivat ainakin sen verta korkeella ettei olis pienillä vaihteilla raaskinu kierroksia niin paljon nostaa jotta viivat olis saavutettu. vika viiva oli muistaakseni noin 150km/h kohdalla.

Lähetetty: 24.3.2005 19:26
Kirjoittaja Lada-Jussi
joo vaihtamista varten noi viivat on, mut kai niitä pitäis noudattaa lähinnä totuutusajossa. mitenkähän noissa on huomioitu eri mallien eri vaihteistovälitykset, en ole koskaan tutkinut onko mittareissa viivoja eri kohdilla? mitä korkeisiin kierroksiin tulee, on vähän tulkinnallista. Ladahan on kierroskone ja toisaalta sen verran heikosti äänieristetty että pienemmätkin kierrokset kuulostaa sisällä niinkuin vedettäis jo ihan kiekat tapissa.

Lähetetty: 24.3.2005 19:35
Kirjoittaja Jankos
mää kun olen aina luullut että siellä on niitä extraviivoja osoittamassa mittarivirhettä... Ainakin melko hyvin näyttävät oikean nopeuden. Ainakin jos puhutaan samasta asiasta :-o

Lähetetty: 24.3.2005 23:18
Kirjoittaja noose01
Edesmenneessä 2107ssa sattui olemaan semmoinen jenkkamittari mikä näytti muistaakseni reipasta 5000-5500rpm kun oltiin vähän matkan päässä viivasta.... En tohtisi kyllä työmatka-ajossa sellasia kierroslukuja jatkuvasti repiä mittariin :lol:

Kai niillä viivoilla joku merkitys on jonka vain veli venäläinen tietää :wink:

Lähetetty: 25.3.2005 20:45
Kirjoittaja AI
Ne tarkoittaa suurimpia sallittuja nopeuksia kullakin vaihteella!

Lähetetty: 25.3.2005 21:10
Kirjoittaja Jusu
Koska Ladassani on kierroslukumittari, ei siinä ole nopeusmittarissa noita punaviivoja lainkaan. Ajoin kuitenkin tänään 1200S:llä jossa ne on ja siinä viivat olivat juuri ennen 40:ä, heti 60:n jälkeen ja kolmas taas satasen alapuolella. Vastaavilla kohdilla vaihtoviivat on myös nappiksen vaakamittarissa.

Mielenkiinnosta kiihdyttelin omalla Ladallani kierroslukumittarin mukaan n. 5500 rpm kohdalle, eli siihen, mistä alkaa oranssi alue.
Ykkösellä Lada kulki rapiat neliäkymmentä, kakkosella liki kahdeksaakymppiä ja kolmosella taas kierroksia oli satasen vauhdissa vasta noin 5000.
Jos vaihtaisin täyskiihdytyksessä kolmoselle jo kuudessakympissä, kierrokset tipahtaisivat sinne 3000 paikkeille jolloin tuloksena on hetkellinen ryytyminen, kun yläviritteiset kotikutoiset säätöni antavat "tehopiikkinsä" vasta 4000 hujakoilla. :P

Rauhallisessa ajossa noilla ei ole mitään merkitystä, mutta jos tarttee nopeasti poistua, niin noista viivoista täytyy ajaa vähän ohi. Toisaalta jos ne kierrokset todella kiinnostaa, täytyy laittaa kierroslukumittari.

Aikas joutavata pohdintoa... :roll:

Lähetetty: 26.3.2005 9:29
Kirjoittaja AI
Itse vaihdan vaihdetta aina korvakuulolta/takapuolituntumalta, ei siihen mitään mittareita tarvita...

Lähetetty: 26.3.2005 9:34
Kirjoittaja AI
Lainaus Lada 1200 Käyttöohjekirjasta vuodelta 1974: Nopeusmittari, numerotaulussa on punaiset viivat 40, 60 ja 100 lähettyvillä, osoittaen suurinta sallittua nopeutta kolmella ensimmäisellä vaihteella.

Lähetetty: 26.3.2005 13:34
Kirjoittaja Vanja-eno
AI kirjoitti:Lainaus Lada 1200 Käyttöohjekirjasta vuodelta 1974: Nopeusmittari, numerotaulussa on punaiset viivat 40, 60 ja 100 lähettyvillä, osoittaen suurinta sallittua nopeutta kolmella ensimmäisellä vaihteella.
Eli ihan suomeksi sanottuna: "elä perkule vejätä näin pitkälle vaan hellää himppase ennen..."

Lähetetty: 26.3.2005 16:22
Kirjoittaja Nonnis
Aika mielenkiintoista kyllä. Mulle ykkönen on liikkeellelähtövaihde, ei sillä tulis mieleenkään ajaa 40:ä. Sen sijaan kakkosella voi hyvinkin kiihdyttää yli kuudenkympin, tai no hyvin ja hyvin mutta kummiskin.