Sivu 1/1
Kokemuksia Samaran ajotietokoneesta
Lähetetty: 30.3.2005 14:41
Kirjoittaja pekkap
Sain viimeinkin pääsiäisen aikaan ajotietokoneen iskettyä kojelautaan kiinni. Tympi tuo pistokkeen sopimattomuus ja johtoviritysten tekeminen OBD-liittimeen, joten tilasin 9 eurolla verkkokaupasta oikean liittimen (
http://www.jaripetteri.net/netstore/).
Liittimen johdottaminen oli yksinkertaista, ja sitten vaan komputer kojetauluun, piuhat piiloon ja pistoke seinään. Piuhojen vetäminen oli yksinkertaista, kun nippuja veti teipillä paremmin yhteen ja irroitti lämppärin vipujen alla olevan suojan.
Lämpötilan anturin laitoin menemään Martiganin hyvän ohjeen innoittamana oikean lokasuojan sisälle. Ei viitsinyt alkaa tappelemaan rintapellin vientien kanssa.
Lähetetty: 30.3.2005 14:45
Kirjoittaja pekkap
Muutama huomio laitteesta:
- kulutuslukemat ovat vielä pielessä ... toisaalta kalibrointikin on vielä kesken
- hetkellinen nopeus näyttää yläkanttiin, vaikuttaisiko talvirenkaat
- valaistus ei pysy päällä, vaikka muuttaisikin asetuksen "on" -asentoon
- lämpötila näyttää suhtkoht oikein, vaikkakin pysähdyksissä ja auringonpaisteessa nousee; välillä lämpötila heittelee muutaman asteen parin sekunnin ajaksi
- kuinkahan paljon vehje vie virtaa, meinaan jos autolla on ajamatta jonkin aikaa niin lähteekö enää käyntiin?
tietsikka
Lähetetty: 30.3.2005 17:38
Kirjoittaja Martigan
Eipä tuo paljoa virtaa vie.
Lähetetty: 30.3.2005 19:42
Kirjoittaja pekkap
Mikäs tuo auton kuva -kohta oikein on? Lukema näyttää nollaa, jos ei paina kaasua. Lukemat kasvaa, kun kaasua painaa. Siinä latausjännitteen jne. valikkokohdan lopussa.
Lähetetty: 30.3.2005 21:48
Kirjoittaja Lada-Jussi
pekkap kirjoitti:Mikäs tuo auton kuva -kohta oikein on? Lukema näyttää nollaa, jos ei paina kaasua. Lukemat kasvaa, kun kaasua painaa. Siinä latausjännitteen jne. valikkokohdan lopussa.
kierroslukumittaria tarkoittanet
Lähetetty: 31.3.2005 21:05
Kirjoittaja pekkap
Öö eikä ku mun mielestä kierrokset on eri juttu. Tää on nollassa ilman kaasua, pintakaasulla kaksinumeroinen luku ja kaasua tiukemmin annostelemalla kolminumeroinen luku.
Oisko se joku läpivirtaus jossain tai joku pensan suihkutukseen liittyvä juttu?
Lähetetty: 31.3.2005 21:09
Kirjoittaja Lada-Jussi
olisko sitten ollut ton kaasuläpän asento asteina
Lähetetty: 6.4.2005 23:18
Kirjoittaja pekkap
Oli eka tankkaus koneen laiton jälkeen, ja yritin kalibroida systeemejä. Ei ihan vielä onnistunut. Tokan tankkauksen jälkeen unohdin kalibroinnin.
Pitää varmaan seuraavalla kerralla varata enemmän aikaa. 30tkm huolto myös tulossa, saa nollata huoltomittarin. Paitsi että sehän on 10tkm väleillä kun maahantuojan huolto-ohjelma on 15tkm.
Mutta kyllä tuo vehje on silti siistin näköinen, ja kerää ansaittua huomiota kun kahvipöydässä kyselee että kellä on ajotietokone autossa. Portabjul Komputjer, beep-beep.
Lähetetty: 17.4.2005 0:48
Kirjoittaja pekkap
Näyttää siltä, että kulutusnäyttöä on puolimahdoton saada kalibroitua. Eikös tästä ollut jollain ihan tietoakin, että ei näytä oikein vaikka päällään seisois.
Lisäksi kilometrit ja nopeudet heittää - maahantuojan rengaskoko taitaa olla pienempi mitä venäläisissä versioissa? Onkohan mulla joku 175/70/13 se koko. Olisi hienoa, jos nopeusnäytön voisi myös kalibroida.
Kellokin tuntuu jätättävän. Eikös siihenkin ollut joku kalibrointisysteemi?
Olen alkanut miettiä, josko vetäisi lämpömittarin anturijohdon kuitenkin jostain rintapellin läpiviennistä, kun aurinkoisella säällä lokasuojan sisällä lämmöt nousee ulkoilmaa korkeammiksi. Onko kellään ehdotuksia, mikä on paras reikä laittaa johto läpi ja kuinka operaatio kannattaa tehdä?