Sivu 1/2

Mitä hyötyä aluvanteista?

Lähetetty: 11.4.2005 14:12
Kirjoittaja Misha
Keksiikö kukaan mitään oikeeta hyötyä aluvanteista?

Ulkonäköä ei lasketa.

Lähetetty: 11.4.2005 14:17
Kirjoittaja noose01
Käsittääkseni alunperin aluvanteet siirtyivät siviililiikenteeseen DTM yms sarjoista joissa kevytmetallivanteita käytettiin syystä jotta jarrulevyt saavat paremmin ilmaa ja näin ollen jäähtyvät nopeammin.
Siviililiikenteessähän niistä ei taida muuta hyötyä olla kuin ulkonäkö...

Lähetetty: 11.4.2005 14:41
Kirjoittaja Veltto
Niin no, oikeat alumiinivanteethan ovat myös kevyemmät jolloin jousittamaton massakin kevenee ja siitä nyt voi jokainen päätellä mitä se tekee ajettavuudelle, mutta ei sitä kyllä normaaliajossa huomaa hullukaan...

Joo essolla sitten "kävin tyyliin alepassa kaupassa ja kyllä nää ottaa nyt töyssyt ja mutkat huomattavasti optimaalisemmin"!

Tosin nää nykyiset halpis mikälie metalliseos vanteet on usein jopa painavampia kun peltivanteet. Mutta ainakin Saabin omia ns. US-turbo vanteita oli kiva kannella kun olivat todellakin huomattavasti kevyempiä kun saman auton pelitivanteet.

Lähetetty: 11.4.2005 15:33
Kirjoittaja Jaska HKI
Ulkonäkö lienee tärkein syy.Ja tietenkin jarrujen jäähdytys.Harvapuolaisissa vanteissa jää jarrusatulat näkyviin niin ne voidaan maalata punaisiksi.Luulenpa vain,että alumiinivanteissa on paremmat katteet ja niihin myydään taas leveämpiä,kalliimpia renkaita.Leveät renkaat taas rasittavat enemmän ohjaus- ym. muita nieveliä,joiden ennenaikainen vaihto lisää autokorjaamoiden katteita.Pulttejakin saa myytyä kun jotkut vanteet vaativat eripituiset tai kiristyskartioltaan erilaiset pultit.Oksidoitumisen takia vanne alkaa päästämään ilmat ulos vanteen juuresta.Sisärengasta ei siihen kannata laittaa,koska se vaatisi uuden rengastyön,tasapainotuksen ja sisärenkaan....ja ajatuskin siitä,että jousittamaton massa on jo suurempi kuin 13x155x 80 renkaassa tekee asian mahdottomaksi :cry: .Hattuun ottaa vielä se,että nämä leveät renkaat puoliksi kuluneina vesisateessa ovat vaarallisemmat kuin lähes loppuun ajetut 13x 155 :set.Vihoviimeisin skenaario tähän olisi kaatosateessa joku Vaz 2105 liimautuu peräpeiliin valoja ja valoja räpsytellen pyytää ohitusta :wink:

Lähetetty: 11.4.2005 15:46
Kirjoittaja Lada-Jussi
joo eiköhän noi edellä mainitut jutut ole se syy, sinänsä noi vauhtiominaisuudet ihan samaa sarjaa spoilereiden kanssa, mitä niillä tekee Suomen nopeusrajoituksilla? ei mitään.

yksi hyöty voi olla kansantaloudellinen. kallista tavaraa myymällä saadaan hyvät verotuotot ja voidaan taas parantaa kansalaisten hyvinvointia.

Lähetetty: 11.4.2005 15:56
Kirjoittaja markku
Entinen pomoni sanoi että mitä hyötyä kalliista vanteista on kun niitä ei itse ajaessa edes näe ?????????

Lähetetty: 11.4.2005 17:01
Kirjoittaja Turbiini
Lisäksi aluvanne on paljon jäykempi kuin peltivanne, eli ajettavuus paranee senkin takia. Pellivanne joustaa yllättävän paljon mutkissa aluvanne ei juurikaan, toisaalta sitten kun aluvanne joustaa se ei palaudu takaisin.

Lähetetty: 11.4.2005 23:37
Kirjoittaja Boris
Kapitalistien hapatusta kaikki tyyni. Peltivanteet kromipöläreillä sen olla pitää.

Itse olen kuullut että tuo jousittamattoman massan pieneneminen olisi ollut se alkuperäinen ajatus.

Lähetetty: 11.4.2005 23:44
Kirjoittaja foma
Tuo kyveys kyllä vaikuttaa myös toiseen asiaan. Pyörivät massat pienenee ja näin olleen kiihtyvyys/jarrutus paranee. Näin järjellä ajattlen...

Lähetetty: 12.4.2005 0:19
Kirjoittaja samarai
noissa 4*99 aluvanteissa on itsellä ainakin ollut se haitta, että etupyörien reikä on "millin" ahdas ja pyörä ei lähde kuin väkivaltaa käyttämällä irti. (tämä siis samarassa ja 110:ssä /ollut sama kahdessa alusatsissa) Nyt kyllä vähän "smirklasin napaa niin irtoaa.

Lähetetty: 12.4.2005 21:56
Kirjoittaja jta
foma kirjoitti:Tuo kyveys kyllä vaikuttaa myös toiseen asiaan. Pyörivät massat pienenee ja näin olleen kiihtyvyys/jarrutus paranee. Näin järjellä ajattlen...
Mutta mahtanee kuitenkin näin käytännössä olla vain psykologinen vaikutus?

Lähetetty: 14.4.2005 15:01
Kirjoittaja Misha
Eli tiivistääkseni keskustelun, aluvanteista ei näyttäisi olevan mitään mitattavissa olevaa hyötyä.

Lähetetty: 14.4.2005 15:32
Kirjoittaja pressa
on mitattavissa olevaa hyötyä siinä tapauksessa että aluvanne ja rengas yhdessä painavat vähemmän kuin peltivanne ja rengas
iskaritesti joka näyttää pyörän kosketuksen prosentteina tiehen pystyy eron mittaamaan
tosin ero oli noin 7% ja kun pylly tuntumalla ei edes huomaa 30% eroa niin vaikutus psykolooginen mutta mitattua sai eroa

Lähetetty: 14.4.2005 22:17
Kirjoittaja MacLaden
Jos aluvanteella ei olis peltivanteeseen mitään etua, niin eikö ne ajais rata-ajoissakin peltivanteilla? Esim. DTM :)

Ja aluvanteet kelpaa paremmin rosmoille...

Lähetetty: 15.4.2005 11:37
Kirjoittaja jiipee
Sen oon huomannu että aluvanteet on pääsääntösesti pyöreämpiä kun ladan peltvanteet. Mulla kahdestatoista vanteesta kax on pyöreitä, muut heittää enempi tai vähempi. pyöree rengas on mukavampi ajaa ku kananmunan muotonen rengas.