Sivu 1/1

Resiina lehti

Lähetetty: 6.6.2005 16:57
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Tämän palstan lukijoista aika moni ei taida tietää, että vielä 70-luvun lopussa jatkui rautatie Helsingin Länsisatamasta Katajanokalle. Rautatie ylitti Kolera-altaan kääntösiltaa myöden. Silta on edelleen paikallaan ja taitaa palvella lukittuna venepaikkana (tai ainakin kuvittelen sen olevan sama). Katajanokalla oli kansainvälinen kappaletavaraterminaali.

Tänään tulleessa Resiina -lehdessä oli kuva sillan kupeessa olleesta opastimesta. Ja varsinainen asia on tämä. Samassa kuvassa näkyi osa farmariauton kylkeä, jossa oli Konelan mainosteksti. Kyseessä lienee Elite farmari.

Lähetetty: 6.6.2005 19:29
Kirjoittaja tahko
Tuohon rautatieharrastajien Resiina-lehteen voisit avustaa tiedon, että yksi hemmo joka vieraili Pietarissa tuossa 1990-luvun alkupuolella ja puolessavälissä kertoili pitkin läntistä Venäjää huristelleen VR:n liikemerkillä varustettuja farmari Ladoja.

Lähetetty: 15.6.2005 21:53
Kirjoittaja tahko
Tampereella huristelee sillointällöin VR:n vanha farmarikanttilamppulada. Ne VR:n liikemerkit vielä näkyvät ovien maalipinnassa. Muuten on tainnut sekin talo luopua kaikista Ladoistansa.

Re: Resiina lehti

Lähetetty: 15.6.2005 23:46
Kirjoittaja Laduri
Mosse-Aksu kirjoitti:Tämän palstan lukijoista aika moni ei taida tietää, että vielä 70-luvun lopussa jatkui rautatie Helsingin Länsisatamasta Katajanokalle. Rautatie ylitti Kolera-altaan kääntösiltaa myöden. Silta on edelleen paikallaan ja taitaa palvella lukittuna venepaikkana (tai ainakin kuvittelen sen olevan sama). Katajanokalla oli kansainvälinen kappaletavaraterminaali.

Tänään tulleessa Resiina -lehdessä oli kuva sillan kupeessa olleesta opastimesta. Ja varsinainen asia on tämä. Samassa kuvassa näkyi osa farmariauton kylkeä, jossa oli Konelan mainosteksti. Kyseessä lienee Elite farmari.
Ootko rautatieharrastaja?

Lähetetty: 16.6.2005 2:07
Kirjoittaja samarai
monisivuinen artikkeli Helsingin satamaradasta ja hyviä kuvia:

http://www.seisake.net/satamarata/historia.php

Lähetetty: 16.6.2005 7:50
Kirjoittaja Lada-Mies
kapas vaan.siellähän se farkku seisoo kiltisti muitten joukussa :lol:

Lähetetty: 16.6.2005 12:32
Kirjoittaja Larzan
tahko kirjoitti:Tampereella huristelee sillointällöin VR:n vanha farmarikanttilamppulada. Ne VR:n liikemerkit vielä näkyvät ovien maalipinnassa. Muuten on tainnut sekin talo luopua kaikista Ladoistansa.
Oulun varikoltakin lähti viimenen pari vuotta takaperin :(
Eikä noita ole liikenteessäkään näkyny, taitavat olla nekin jo oma osansa rautatiehistoriaa..

Lähetetty: 16.6.2005 12:52
Kirjoittaja Yogi
...mutta Porin kaupungilla on vielä Ladoja työautoina! Viime viikolla bongasin juuri puistotyöntekijöitä hommissa ja vieressä seisoi kaupungin logoilla varustettu kanttilamppufarmari. Tässä työpaikan pihassa käy kiinteistöpuolen työntekijöitä, he ajavat kaupungin 2107:lla.

Re: Resiina lehti

Lähetetty: 18.6.2005 23:49
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Laduri kirjoitti: Ootko rautatieharrastaja?
Kuulun kyllä Rautatiehistorialliseen seuraan. Harrastus on kyllä suurimmaksi osaksi Resiina-lehden lukemista. 16. päivä olisi ollut mielenkiintoinen Lättähattuajelu juuri tuolla Helsingin satamaradoilla. Olisi ollut viimeinen mahdollisuus päästä Merisatamaan kiskoja myöden.
Olin töissä tietenkin.

Resiina lehti on korkeatasoinen harrastejulkaisu. Lehdessä on hyvin tehtyjä juttuja sekä menneestä että myös tulevista asioista. Suomesta ja muilta mailta. On myös paljon nippelitietoa niille, jotka sitä halajavat.

Virasto VR:lle tulivat nuo Ladat samalla tavalla, kuin muillekin virastoille, eli Valtion hankintakeskuksen kautta. Suurin osa on varmasti jo hävitetty. Kouvolan vaunukorjaamolla näyttää olevan vielä yksi. Sille ei taida tulla paljonkaan kilometrejä.

Lähetetty: 19.6.2005 0:06
Kirjoittaja Mosse-Aksu
http://www.seisake.net/satamarata/muuku ... a_jr_1.jpg

Se mainitsemani kuva oli tämä, mutta rajattu niin, että tuota ensimmäistä Eliteä ei näkynyt ollenkaan ja tuosta Konela Mossesta näkyi vain etuovesta taakse päin. Näyttää kuvan ottajakin olevan tuttu.

Hieno löytö Samarai, kiitos.

Lähetetty: 19.6.2005 22:02
Kirjoittaja tahko
VR:n Kaipiaisten Kiskohitsaamolla oli 1990-luvun alkupuolella (olisiko ollut 1992) uudenkarhea Samara, jossa oli pienet "harakankuvat" sivupeilien alla, eli herrojen kulkupeli. Liekö jo paalissa tai pistetty kiertoon. Samoin oli v. 2000 kun Kouvolaan oli tekeillä uusi laskumäkiautomatiikka oli niillä (työkunnilla vissiin) vielä farkku-Lada. Se on tiettävästi valokuvattu.