Nörttiyttä? (lue: ladakerhon tietokoneharrastajat)

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Teppo
Viesti:

Nörttiyttä? (lue: ladakerhon tietokoneharrastajat)

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Herää vaan kysymys, kuka on ladakerhon suurin guru, mitattuna asunnossa olevien tietokoneiden määrässä.

Minun saldoni on 4 vakinaista, 6 tällä hetkellä väliaikaisesti (ovat menossa myyntiin).

Yksi palvelin, yksi pääkone, yksi sängyn vieressä satunnaiseen surffailuun ja tyttöystävän irkkileluksi ja yksi telkkarihyllyn sisälle piilotettuna. Tässä muutamia kuvia herkutteluun :)

http://spad.myftp.org:1338/temp/lan_C-850.jpg
http://spad.myftp.org:1338/temp/lan-in_the_night.jpg
http://spad.myftp.org:1338/temp/dual_tfts.jpg

Ja lista mitä ne ovat syöneet:

http://spad.myftp.org:1338/temp/lan-pc_info.txt
Martigan
Viesti:

mitta

Viesti Kirjoittaja Martigan »

Kyllä se on Lada-Jussi, vaikkei sillä taida olla paljoa muita koneita kuin itäautojen... Ja nekin on ihan pihalla.Tai siis Jussihan on itsekin varsinainen kone, tietää Ladoistakin enemmän, kuin muka joku tietokone:-)
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
IL02

saisiko taalta apua

Viesti Kirjoittaja IL02 »

Kaikkialta muualta olen jo kysynyt, mutta siltikaan en osaa.. Haluaisin siis asentaa yahoo messengerin koneelle jossa on linux kayttojarjestelma. Miten?

Osoitteesta http://messenger.yahoo.com/ voi helposti ladata messengerin koneelle, mutta ensimmainen ongelma on siina, etta en tieda mika pitaisi ottaa; red hat joku versio, debian linux vai FreeBSD Installation.

Seuraava ongelma: Nyt kun olen sitten ihan kokeilu mielessa ladannut jonkun noista versioista ja kakkosvaiheen ohje tulee vastaan: Log in as root and type: dpkg -i ymessenger_1.0.4_1_i386.deb to install the application. En ymmarra, olen tahan koneelle jo Roottina kirjautunut sisaan, eika tassa ole mitaan muita kayttajiakaan, joten aina siis Roottina, mutta takaisin tuohon ohjeeseen mita en ymmarra.. Olen siis kirjautuneena sisaan, mutta minne toi ohjeessa mainittu teksti pitaa kirjottaa? Miten saan semmoisen ikkunan aukeamaan mihin se kirjoitetaan?

Ohje nro 3. Run /usr/bin/ymessenger from X Window to launch the application. Tuolta Start nappulan takaa loytyy joku run valikko ja jos paasisin kakkosvaiheesta ohi varmaan osaisin ton run systeemin hoitaakin.

Onko joku naista perilla ja osais neuvoa? Tama linux versio on on Red Flag 4.0 ja semmoisen voi ladata halutessaan ilmaiseksi osoitteesta http://www.redflag-linux.com/ Itse en ole sita kuitenkaan ladannut, vaan kone on ostettu pakettina jossa se oli jo valmiina.

KERTOKAA MULLE MITEN SEN SAA TOIMIMAAN? olen jo monta viikkoa sita itsekseni hiljaa miettinyt ja joka paiva koittanut tan koneen kanssa kikkailla.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
FSO
Viesti:

Re: saisiko taalta apua

Viesti Kirjoittaja FSO »

Kun tietokoneharrastus on puheena, niin voin sanoa olevani jonkunsortin nörtti. Talosta löytyy kuusi tietokonetta + kasa osia. Käytössäni on viisi konetta ja kaikki osat.
IL02 kirjoitti:Kaikkialta muualta olen jo kysynyt, mutta siltikaan en osaa.. Haluaisin siis asentaa yahoo messengerin koneelle jossa on linux kayttojarjestelma. Miten?

Osoitteesta http://messenger.yahoo.com/ voi helposti ladata messengerin koneelle, mutta ensimmainen ongelma on siina, etta en tieda mika pitaisi ottaa; red hat joku versio, debian linux vai FreeBSD Installation.

Seuraava ongelma: Nyt kun olen sitten ihan kokeilu mielessa ladannut jonkun noista versioista ja kakkosvaiheen ohje tulee vastaan: Log in as root and type: dpkg -i ymessenger_1.0.4_1_i386.deb to install the application. En ymmarra, olen tahan koneelle jo Roottina kirjautunut sisaan, eika tassa ole mitaan muita kayttajiakaan, joten aina siis Roottina, mutta takaisin tuohon ohjeeseen mita en ymmarra.. Olen siis kirjautuneena sisaan, mutta minne toi ohjeessa mainittu teksti pitaa kirjottaa? Miten saan semmoisen ikkunan aukeamaan mihin se kirjoitetaan?

Ohje nro 3. Run /usr/bin/ymessenger from X Window to launch the application. Tuolta Start nappulan takaa loytyy joku run valikko ja jos paasisin kakkosvaiheesta ohi varmaan osaisin ton run systeemin hoitaakin.

Onko joku naista perilla ja osais neuvoa? Tama linux versio on on Red Flag 4.0 ja semmoisen voi ladata halutessaan ilmaiseksi osoitteesta http://www.redflag-linux.com/ Itse en ole sita kuitenkaan ladannut, vaan kone on ostettu pakettina jossa se oli jo valmiina.

KERTOKAA MULLE MITEN SEN SAA TOIMIMAAN? olen jo monta viikkoa sita itsekseni hiljaa miettinyt ja joka paiva koittanut tan koneen kanssa kikkailla.
Red Flag ei sano minulle juuri mitään. Jos mennään mielipidekysymyksiin, suosittelisin Ubuntua.

Mutta asiaan. Helpoiten saisi Yahoo-tukisen messengerin, jos asentaa Gaimin tai Kopeten, jotka ovat mielestäni aivan hyviä. Jos viestimen pitää olla juuri aito ja alkuperäinen Yahoo Messenger, sinun pitäisi selvittää mikä pakkaushallinta distrossasi on käytössä (tuon "Log in as root and type: dpkg -i ymessenger_1.0.4_1_i386.deb to install the application") mukaan se olisi debian.

Pääset asentamaan ohjelman avaamalla Konsolen (KDE) tai Terminalin (GNOME), johon laitat tuon em. komennon. Saadaksesi Gaimin tai Kopeten (ellei ne ole jo valmiiksi koneella, yleensä on) sinun pitää kirjoittaa sudo apt-get install kopete tai vastaavasti sudo apt-get install kopete

Tuo Run-systeemi on tarkoitettu ohjelmien käynnistykseen, mutta sillä ei varsinaisesti ole käyttöä kun vastaavat ohjelmat löytyvät myös valikkojen takaa.

Korjatkaa jos on virheitä, en ole linux-ammattilainen :)
Daewoo-FSO Polonez Atu Plus 1.4 GLI 16V | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.6 SLE ja kauden mukaan vaihtuvia huumoriautoja

1980-luvun EdustusPoloneesi.
Entistäkin enemmän katetta hinnalleen.
Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

niin no on mulla tää yksi pc-konekin ja toinen varaosaraato tossa vieressä kans, Ladat on aika koneita mutta vain kahdessa on ihan oikeesti tietokoneboxi ja toisestakin se jo eilen lähti irti, mut ratkaiseeko mitään se aika mitä notkuu koneen ääressä, ite kuuntelen musiikin, katon videot, valokuvat ja tv:n pc:n kautta ja luonnollisesti käytän nettiä ja irkkiä sekä hyötyohjelmia, niin ja työkseni istun toimistossa ja rävellän konetta. olenko jotenkin naimisissa koneen kanssa?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
tahko

Viesti Kirjoittaja tahko »

Aika tymä ihminen olen näitten vehkeitten kanssa.
Sepesusi

Viesti Kirjoittaja Sepesusi »

Onhan nuita nurkkiin kertynyt 5 kpl
P3 1,0MHz ? 512SDR 10 GB
P4 2.4C @ 3.25 MHz Asus P4P800 1G DDR 40 GB
P4 3.2C @ 3.8 MHz Asus P4P800 1G DDR 120 GB Vesijäähy
560J 3.6 @ 4.4 MHz DFI 875 P-T 512 DDR 120 GB Vesijäähy
Toshiba PM 1.6MHz läppäri ? 512 DDR 40GB

Näyttiksiä ATI Rage PCI
GF 4 4800 SE
GF FX 5900 TX
GF 6800 GT
17 ja 19 putket ja 17 littu
Langaton kotiverkko ym...
Ladalla 1983-2007
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
FSO
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FSO »

Kun Sepesusi kävi inventoimaan tietokoneitaan, voisin minäkin.

-AMD Athlon 64 3500+ - 1024 Mt DDR 400 - 80 GB + 200 GB + 40 GB (Windows XP + Ubuntulinux)

-Intel Pentium II 350 mhz - 128 Mt - 2 GB (Windows 98 SE)

-Intel Pentium II 400 mhz - 64 Mt - 13 GB (Windows 98 )

-Intel Pentium MMX 233 mhz - 32 Mt - 2 GB (Windows 98 )

-AMD 486 100 mhz (?) - 28 Mt - 1 GB (Windows 98, tietokone ei kylläkään suostu toimimaan :()

Lisäksi 17" Samsungin putki, langaton tukiasema, -verkkokortti, kaksi romppuasemaa, diskettiasema, ~ 128 mt SDRAM-muistia, yksi SIMM-muistikampa ? mt, 200W AT-virtalähde, kolme ISA-rinnakkaisporttikorttia, yhdessä myös sarjaportti, ISA-modeemi, kaksi verkkokorttia, AGP-näytönohjain. Myös kilometri monenlaista johtoa sekä luonnollisesti kajareita, hiiriä, näppiksiä yms. kuuluu omistukseeni.

Suuren osan irto-osista sain Nonnikselta, joten kiitos hänelle.
Daewoo-FSO Polonez Atu Plus 1.4 GLI 16V | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.6 SLE ja kauden mukaan vaihtuvia huumoriautoja

1980-luvun EdustusPoloneesi.
Entistäkin enemmän katetta hinnalleen.
IL02

linux edelleen

En ole tanaan ehtinyt, jaksanut enka viitsinyt ajatella naita tietokoneita. Kiitos tahan astisista ohjeista ja ehka huomenna viitsin kokeilla taas kikkailla. Gaim tassa koneella oli jo valmiina, mutta se ei jostain syysta toimi yahoo messengerin tai msn messengerin kanssa. Johonkin ICQ chattisysteemiin olen jonkun nahnyt silla paasevan, mutta mulla ei oo itellani siihen mitaan kayttajatunnusta tai salasanaa, joten silta osin siita ei ole mitaan iloa. asiaa en ole nyt ihmeemmin miettinyt, mutta ihan suoralta kadelta en ainakaan tieda miten lloydan jonkun konsolen, KDE:n, terminalin, Konsolen tai GNOME:n. Missaan valikoissa tai pikakuvakkeissa ei tommosia ole. En myoskaan tieda mika paketinhallinta on kyseessa. miten pystyn sen toteamaan? Toi debian mika esiinty mun aiemmassa postauksessa oli vaan kopioitu ohjeesta tuolta yahoon sivulta, eika siis viittaa tahan mun jarjestelmaan millaan lailla.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
IL02

lisaa

joo, totanoin.. Jos menen tonne find file valikkoon, niin sen kautta hakemalla loytyy seka KDE ja GNOME ja niita klikkailemalla kaynnistyy konqueror selain. sinneko ne komennot kuuluu kirjoittaa siihen osoite riville, vai minne?
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Team perseauki racing

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

löytyy huoneen nurkasta ite muutama vuos sitten kasailtu p3 650. verkon painoks joutas.... ei kestä hermot näitten kanssa
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
tahko

Re: lisaa

IL02 kirjoitti:joo, totanoin.. Jos menen tonne find file valikkoon, niin sen kautta hakemalla loytyy seka KDE ja GNOME ja niita klikkailemalla kaynnistyy konqueror selain. sinneko ne komennot kuuluu kirjoittaa siihen osoite riville, vai minne?
Minulla on kuvaruudun alapalkissa K kirjain ja sitä kun klikkaa hiiren vasemmalla, niin aukeaa jos jonkinsortin valikkoa. Sieltä löytyy kaikki ml. konsoli. Sitten on selain, joka on alapalkissa oleva punainen hevosenpää. Konsoli on myös alapalkissa semmoinen televisionkuva, jonka edessä on Shellin liikemerkki (simpukka). Minä kun olen ihan komentorivi-ihmisiä ja töissäkin on vehkeet ihan kunnon merkkipohjaisia.
,_,/ukka

Re: saisiko taalta apua

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

IL02 kirjoitti: Seuraava ongelma: Nyt kun olen sitten ihan kokeilu mielessa ladannut jonkun noista versioista ja kakkosvaiheen ohje tulee vastaan: Log in as root and type: dpkg -i ymessenger_1.0.4_1_i386.deb to install the application. En ymmarra, olen tahan koneelle jo Roottina kirjautunut sisaan, eika tassa ole mitaan muita kayttajiakaan, joten aina siis Roottina, mutta takaisin tuohon ohjeeseen mita en ymmarra.. Olen siis kirjautuneena sisaan, mutta minne toi ohjeessa mainittu teksti pitaa kirjottaa? Miten saan semmoisen ikkunan aukeamaan mihin se kirjoitetaan?
No minä en vielä tiedä, ja varsinkaan tuosta linux versiosta, vasta harjoittelen linuxin käyttöä. Joissakin versioissa konsolin saa päälle, kun klikkaa hiiren oikeaa nappia jossakin hakemistoikkunassa ja valitsee "avaa konsoli tähän", joissakin se löytyy sieltä ala palkista ja eri nimellä. Periaatehhan on, että kaikki käskyt linuxille annetaan tekstinä, graaffinen liittymä vain käynnistelee erilaisia apuohjelmia, jotka sitte hoitaa nämä käskyjen antamiset.

,_,/ukka

ps. joku oikeasti linuxia enempi käyttänyt korjannee...
Autoton on huoleton
tahko

Minä olen hätäpäissäni joskus (kun kuvia pudottelen kameralta kovalevylle) ottanut komentorivin painamalla CTRL, ALT ja F1, F2...F6 näppäimiä (siis joku noista funkkareista). CTRL+ALT+F7 on sitten se grafinen tila. Enpäs tiiä toimiiko ihan kaikissa samalla konstilla.
IL02

asia alkaa valkenemaan

tahko kirjoitti:Minä olen hätäpäissäni joskus (kun kuvia pudottelen kameralta kovalevylle) ottanut komentorivin painamalla CTRL, ALT ja F1, F2...F6 näppäimiä (siis joku noista funkkareista). CTRL+ALT+F7 on sitten se grafinen tila. Enpäs tiiä toimiiko ihan kaikissa samalla konstilla.
Painoin CTRL, ALT ja F1.. *hoh, mita hitsi... hei nythan ma olen jossain console modessa!!*

Asia rupeaa pikkuhiljaa selkiintymaan.. Eli sinne sitten kirjoottelen ne sopivat komennot ja painan entteria.. OK

Miten saan tietaa mika pakkauksen hallinta mulla on etta osaan asentaa oikean version yahoo messengerista? Huomenna taidan myos kokeilla asentaa johonkin naista koneista uudemman version tosta Gaimista josko se sitten toimisi yahoon ja msn:n kanssa. Vai onko jotain muuta ideaa miksei se toimi kun etta se on jou vanha versio?
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Vastaa Viestiin