Ladamainoksia ja lehtijuttuja

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
KSE 1995
Viestit: 935
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ladamainoksia ja lehtijuttuja

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

samarai kirjoitti:
Mutta onko tuo "Lada" nimenä siis myöskin yhdistettävä Volgalla seilanneisiin "lotjiin" vaikka logo onkin?
On.
Avatar
KSE 1995
Viestit: 935
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ladamainoksia ja lehtijuttuja

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

http://areena.yle.fi/1-3645263 Ote alussa, muutoin kohta 4:13.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Ladamainoksia ja lehtijuttuja

Viesti Kirjoittaja samarai »

KSE 1995 kirjoitti:
samarai kirjoitti:
Mutta onko tuo "Lada" nimenä siis myöskin yhdistettävä Volgalla seilanneisiin "lotjiin" vaikka logo onkin?
On.
Hieman tutkiskelin, niin itse olisin kuitenkin vielä sillä kannalla, että on se ainakin mahdollista. :)

Mutta edes entinen AvtoVazin pääsuunnittelija Pjotr Prusov (mm. Nivan luoja) ei pysty varmuudella kertomaan mistä nimi "Lada" tuli ja kuka sen ideoi, eikä sitä pysty vahvistamaan myöskään AvtoVazin historiikki. Jo "Zhiguli" nimenkin tulosta on pari versioita ja myöskin sanan alkuperästä kolme versiota.

http://rb.ru/inform/143107.html
http://history.vaz.ru/events/texts/zhiguli.htm

Yhtenä vaihtoehtona em. lähteissä "Ladalle" pidetään aikana suosittua hittikappaletta Neuvostoliitossa: "Хмуриться не надо, Лада".
https://www.youtube.com/watch?v=KP-UCzy22ug

Tuo em. epätietoisuus ja myös tehtaan historiikissa Lada -vientinimen tuloksi mainittu vuosi 1973 vahvistaa mielestäni sitä "Konela-teoriaa". Ts. että "Lada" vientinimeä ei olisi itse asiassa koskaan keksittykään AvtoVazilla vaan Konelassa tuonnin alkaessa Suomeen jo v.1971? Ja sitten se otettiin myös AvtoVazilla vientinimeksi kuin ns. "länsivienti" alkoi v.1973 ?


Tästä löytyy myös mielenkiintoinen kohta:
https://ru.wikipedia.org/wiki/АвтоВАЗ kirjoitti: Первые автомобили Lada (ВАЗ-2101) выставлялись на экспорт с 1971 года. Среди стран, импортировавших LADA, были и страны из Совета экономической взаимопомощи (эти поставки частично покрывали стоимость отдельных видов комплектующих для завода), и покупавшие автомобили за свободно конвертируемую валюту.
Eli VAZ-2101 vienti aloitettiin v. 1971 ns. SEV-maihin jotka toimittivat komponentteja tehtaalle ja ostivat autot länsivaluutalla - Suomesta tässä yhteydessä ei ole minkäänlaista mainintaa. Suomikin oli kyllä SEVin tarkkailijajäsen, mutta vasta vuodesta 1973 alkaen.



Onnittelut Venäjän läpiajon suorittamisesta! Se oli kova suoritus ja oli hieno seurata matkan etenemistä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
KSE 1995
Viestit: 935
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ladamainoksia ja lehtijuttuja

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

samarai kirjoitti: Onnittelut Venäjän läpiajon suorittamisesta! Se oli kova suoritus ja oli hieno seurata matkan etenemistä.
Kiitos. Ja tästä voi lukea lähdön tunnelmia silloin kesäkuun lopussa.
Avatar
KSE 1995
Viestit: 935
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ladamainoksia ja lehtijuttuja

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Kerran vielä matkakuulumisia. Tällä kertaa Ylöjärven Uutisissa.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Ladamainoksia ja lehtijuttuja

Viesti Kirjoittaja AI »

Lykättiin Aamulehti kouraan jossa oli tällainen juttu:
http://lada1970.1g.fi/lehti_2010/2016_a ... ulonen.jpg
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Ladamainoksia ja lehtijuttuja

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Ettei vaan meidän 79 compi ois ollut tullut takaisin. Sekin oli tuollainen Vihreä..
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Ladamainoksia ja lehtijuttuja

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuo combi taisi tulla Ouluun. Ainakin tuntomerkit täsmää. Tuota onkin jo mietitty että minkä ikäinen tuo auto mahtaa olla. Tuumittiin että voisi olla jostain -73-75 paikkeilta kun ei ole vielä jarrutehostintakaan.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Ladamainoksia ja lehtijuttuja

Viesti Kirjoittaja samarai »

15. päivä kuluvaa kuuta ilmestyneestä Hankasalmen Sanomista löytyi juttu pitkän linjan Ladamiehestä:

Kuva Kuva
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Ladamainoksia ja lehtijuttuja

Viesti Kirjoittaja AI »

Vapaapäivänä kerkesi hieman räpeltämään koneella:
Klassikot 7/2015 - Bohse Euro-Star '88 On se vaan hurja peli. Luonnossa nähtynä vielä hurjempi ilmestys!
Hankasalmen Sanomat 15.9.2016 - Niva Ja nelilamppuinen Edellisestä Samarain postauksesta pöllitty talteenotettu juttu.
ET (Ennen Tuonelaa -lehti) 5/12 - Lada sai uuden kuskin Edesmenneestä ladagalleriasta Pressan galleriasta talteen otettu juttu, lojunut kovalevyllä kai tuon neljä vuotta.
Moottori Ykköset 2013 - Ihastuttavat idän ihmeet kohtaavat taas Ikaalisissa
Rannikkoseutu 2013 - Uskollinen nappisilmä Vuosia sitten talteen otettu puoliksi unohduksiin jäänyt lehtijuttu.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Ladamainoksia ja lehtijuttuja

Viesti Kirjoittaja samarai »

Ihmetytti hieman miksi tuossa Klassikot-lehden Bohse jutussa kerrotaan kahteen kertaan auton perustuvan 2107 malliin vaikka lähteenäkin käytetyssä bohse.ee sivustossakin puhutaan vain 2105 mallista? Sinänsä kyllä ihan hyvä juttu muuten.

e Ja kirjaimia vielä pureskellessa, niin miksi Johann Bohsesta on pitänyt tehdä Johann Bohsel, kun kerran autostakin puhutaan Bohsesta eikä Bohselista?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Ladamainoksia ja lehtijuttuja

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

pikkuvikoja..
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Ladamainoksia ja lehtijuttuja

Viesti Kirjoittaja samarai »

Niin olisihan sitä voinut laittaa vaikka, että Eurostar perustuu 2106 malliin ja laittaa Johann Bohsen perään enemmän niitä kirjaimia vaikka Bohsexxl, jos se tuntuu paremmalta omasta mielestä kuin siteeratussa lähteessä..
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Ladamainoksia ja lehtijuttuja

Viesti Kirjoittaja jta »

Välillä kyllä tuntuu ettei toimittajilta vaadita minkäänlaista osaamista. Vaikka mikäpä minä olen arvosteleen kun omakin osaaminen on mitä on...
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Vastaa Viestiin