Sivu 1/1

Jäähd.tuulettimenanturi samara-96

Lähetetty: 5.12.2005 23:33
Kirjoittaja ei kukaan
Voisiko joku kertoa,millä tarkistaisin anturin toiminnan ja mitä eroa on tavallisen/ruiskun anturilla.

Lähetetty: 6.12.2005 1:57
Kirjoittaja samarai
jaa, milläs sen muuten kokeilee, kun käyttää tyhjäkäynnillä tarpeeksi kauan paikallaan, että lämpömittari nousee "jotain yli puolen välin"-silloin pitäisi hörähtää ropelli pyörimään. Anturi syylärissä on käsittääkseni sama molemmissa.

Lähetetty: 6.12.2005 15:35
Kirjoittaja ei kukaan
samarai kirjoitti:jaa, milläs sen muuten kokeilee, kun käyttää tyhjäkäynnillä tarpeeksi kauan paikallaan, että lämpömittari nousee "jotain yli puolen välin"-silloin pitäisi hörähtää ropelli pyörimään. Anturi syylärissä on käsittääkseni sama molemmissa.
Ruiskusamarassa anturi sijaitsee termostaatin vieressä, mutta millä tarkistaa anturin toimivuuden ilman koneen "keittämistä".Ja minulla on samarasta todennäköisesti kannentiiviste palanut (lämmöt eivät nouse tarpeeksi) yritän vain välttyä turhalta anturin ostolta, jos vika löytyykin muualta. PS. Ruiskuun anturi ei ole ihan halpa (yli 30 E).

Lähetetty: 6.12.2005 19:16
Kirjoittaja erkkimalinen
Ohita termostaatti oikokytkemällä sen johdot, jos tuuletin käynnistyy niin vika on termostaatissa.

Lähetetty: 6.12.2005 22:14
Kirjoittaja samarai
ei kukaan kirjoitti:
samarai kirjoitti:jaa, milläs sen muuten kokeilee, kun käyttää tyhjäkäynnillä tarpeeksi kauan paikallaan, että lämpömittari nousee "jotain yli puolen välin"-silloin pitäisi hörähtää ropelli pyörimään. Anturi syylärissä on käsittääkseni sama molemmissa.
Ruiskusamarassa anturi sijaitsee termostaatin vieressä, mutta millä tarkistaa anturin toimivuuden ilman koneen "keittämistä".Ja minulla on samarasta todennäköisesti kannentiiviste palanut (lämmöt eivät nouse tarpeeksi) yritän vain välttyä turhalta anturin ostolta, jos vika löytyykin muualta. PS. Ruiskuun anturi ei ole ihan halpa (yli 30 E).
joo ruiskusamarassahan anturi on siinä termostaattikotelossa, kaasarissa se on syylärissä. Ruiskussa syylärin anturissa on pelkkä tyhjä roppu. Itselläkin toi sama 96 ruisku, lähimuisti vaan alkaa jo itsellä pätkimään. Voisko sitä roppua testata irtonaisena jossain vesiastiassa lämmittämällä / ohmimittarilla? Hankala sitä on tosiaan testata kun se pitäis varmaan olla jossain 90 astetta, ennenkuin kytkeytyy.

Lähetetty: 8.12.2005 21:56
Kirjoittaja Ronkoteus
Anturien eroista...

Satakympissä kun nyppäsit lämpöanturin liittimen irti moottorin käydessä, lähti flekti pyörimään.

Siis kun vastus kasvoi äärettömäksi honaa ohjain tietsikka jotain olevan pielessä ja flekti pärähtää käymään.
Anturi olisi siis jonkimoinen PTC-vastus.

EI-ruisku samarialaisessa mielestäni anturi toimii päivastoin, eli tietyllä
lämpötilalla se muuttuu johtavaksi (NTC-vastus), ja flektin rele vetää
kiinni.

Mielestäni EI-ruisku samarialaisen autonominen systeemi olisi parempi.

Lähetetty: 8.12.2005 22:09
Kirjoittaja Ronkoteus
Anturien eroista...

Satakympissä kun nyppäsit lämpöanturin liittimen irti moottorin käydessä, lähti flekti pyörimään.

Siis kun vastus kasvoi äärettömäksi honaa ohjain tietsikka jotain olevan pielessä ja flekti pärähtää käymään.
Anturi olisi siis jonkimoinen PTC-vastus.

EI-ruisku samarialaisessa mielestäni anturi toimii päivastoin, eli tietyllä
lämpötilalla se muuttuu johtavaksi (NTC-vastus), ja flektin rele vetää
kiinni.

Mielestäni EI-ruisku samarialaisen autonominen systeemi olisi parempi.

No

Lähetetty: 9.12.2005 13:40
Kirjoittaja rotsi4
Oman Bosch-samarani flektiä en ole saanut toimimaan automaattisesti, anturi ja hanskalokeron alla oleva rele on ehjiä, mutta ei toimi. Vika on ilmeisesti johdoissa tai ohjainlaitteessa.
Bosch-samarassa anturi taitaa kanssa olla samanlainen kuin satakympissä.
Anturin vastus pakkasessa on n.10megaohmia, ja käyntilämmössä n.100ohmia, eli taitaa olla ntc-vastus.
Käsittääkseni tuo anturi ohjaa myös seoksia, mutta niiden säätö taitaa kyllä toimia vaikkakin auto savuttaa aika lailla ennen kuin lämmöt nousee yli 90asteen.

Minulla ei flekti ala pyöriä vaikka pistokkeen ottaa irti, mutta jos koelampulla yhdistää anturin pistokkeen johdot niin jostain päin moottoria kuuluu pientä hurinaa.