Sivu 1/1

110:n lämppäri

Lähetetty: 16.12.2005 9:43
Kirjoittaja Ladaism
Osaako kukaan kertoa 110:n lämppärin sielunelämästä?
Lämpöä kyllä riittää ja puhallusteho on riittävä tuulilasiin ja keskelle, mutta sivu- ja jalkatilan suuttimista tulee sellanen lehmänhenkäys joka ei riitä pitämään edes sivuikkunoita huurteettomina.
Olen tarkistanut säätimen takana olevan läpän jolla ilmaa ohjataan tuulilasiin, se kyllä toimii. Minne se ilma karkaa?

Samoin ihmetyttää se, että jos valitsee asennoksi sen jossa ilmaa pitäisi tulla keskeltä ja sivuilta, niin keskeltä tulee tosihyvin esim. kasvoille mutta sivupuhaltimista ei tule mitään ja tuulilasiin puhaltaa kylmää...?

Lähetetty: 16.12.2005 18:20
Kirjoittaja THI-900
Omaa alaani ovat enemmän kyllä nämä kantti * klöntti ladat, mutta virtausmekaniikkahan toimii samaan malliin kun KR I virtalaki. Eli jos laitat lampun palamaan patterin avulla niin se palaa, mutta jos laitat lampun rinalle oikosulun niin se sammuu. Tämä siis siksi että virta menee aina helpoimmasta paikasta (oikosulku). Sama on myös ilmavirroissa, eli jos joku iso rööri on auki heti puhaltimen jälkeen, niin silloin muille sen jälkeen tuleville rööreille ei ilma vain riitä... Voisiko olla että 110 puhaltimen teho ei vain riitä... :?:

Jos joku tietää paremmin, niin kertokaa. Ei oo kiva ajella ikkunat huurus, mäki peruutin eilen jonku Range Roverin Romun päälle, ku oli vähä ruudut tukos. Onneksi molemmat autot oli "rautaisi", niin ei tullu klommoja. :twisted:

Lähetetty: 16.12.2005 20:28
Kirjoittaja Sepesusi
Joo.On kyllä lämppärit huonontuneet ,nappiksessa ja samarassa riitti lämpö paremmin.Mutta kyllä mulla kuitenkin ikkunat pysyy auki nytkin.Paljon ei kyllä mullakaan tule sivulle ja alas lämmintä.Alhaalla on varmaan osa syyllinen huono sovitus ritilän ja tuloputken välillä.Ilma karkaa keskitunneliin.

Lähetetty: 16.12.2005 21:59
Kirjoittaja samara88
110:ssä kannattaa ilmanohjaus laittaa jaloille, jolloin auto lämpiää tasaisesti lattiasta kattoon ja myöskin automaattiasento hoitaa hommansa oikein näin tehtynä (lämmin ilma nousee ylöspäin). Itse olen tehnyt noin tai vastaavasti laittanut sen asentovivun jalkatila- ja tuulilasiasennon välimaastoon, jolloin joka tuutista tulee hieman ilmaa. Lattiamatot kannattaa pitää kuivana sekä tarkistaa, ettei auton oma kankainen matto ole kovin märkä.

Lähetetty: 17.12.2005 10:33
Kirjoittaja pressa
mielestäni 110:n huurtumisen suurin syy on huono poistoilman reitti
eihän se huuru piru osaa sieltä alhaalta oven välistä ulos

Lähetetty: 17.12.2005 12:28
Kirjoittaja mam
Yksi syy huurtumiseen vanhemmissa malleissa on sisäilman kierrätys eli lasit huurtuu, jos lämmitysilma otetaan sisältä. Tämä mahdollisuus lienee vain vanhemmissa 99 - 2001/2? Uudemmissa tätä sisäilman kierrätystä ei ole. Se painike siinä lämmönsäätimen vasemmalla puolella ylhäällä ohjaa lämmittimen tuloilmanottoa. Varsinainen läpän ohjaus toimii imusarjan alipaineella.

Lämmityslaitteen teho lienee 2004 jälkeisissä malleissa myös parempi ja lämpiäminen nopeampaa uuden termostaattirakenteen ansiosta?

Hyvä keino tasaisen lämmön saamiseksi - kuten usein todettu, suunnata kaikki lämmistystehot alas.

Yksi keino parantaa sivusuulakkeiden tehoa on laittaa sinne putket:
http://www.zr.ru/show_arch.pl?ida=43662

Täältä löytyy muutama kuva yhdestä parannuksesta, joka on helppo kokeilla:
http://www.e1.ru/fun/photo/view_album.php?id=26492

Lähetetty: 17.12.2005 21:34
Kirjoittaja lada 1200s
mam kirjoitti:Yksi syy huurtumiseen vanhemmissa malleissa on sisäilman kierrätys eli lasit huurtuu, jos lämmitysilma otetaan sisältä. Tämä mahdollisuus lienee vain vanhemmissa 99 - 2001/2? Uudemmissa tätä sisäilman kierrätystä ei ole. Se painike siinä lämmönsäätimen vasemmalla puolella ylhäällä ohjaa lämmittimen tuloilmanottoa. Varsinainen läpän ohjaus toimii imusarjan alipaineella.

Lämmityslaitteen teho lienee 2004 jälkeisissä malleissa myös parempi ja lämpiäminen nopeampaa uuden termostaattirakenteen ansiosta?

Hyvä keino tasaisen lämmön saamiseksi - kuten usein todettu, suunnata kaikki lämmistystehot alas.

Yksi keino parantaa sivusuulakkeiden tehoa on laittaa sinne putket:
http://www.zr.ru/show_arch.pl?ida=43662

Täältä löytyy muutama kuva yhdestä parannuksesta, joka on helppo kokeilla:
http://www.e1.ru/fun/photo/view_album.php?id=26492
Meidän 110:in termostaattirakenne taitaa olla takapotkusta,
alkuperäinen se ei ainakaan ole. Yksi letkulähtö on tulpattu. :shock:

Lähetetty: 18.12.2005 10:46
Kirjoittaja Jaska HKI
Miksiköhän noilla venäläisillä sivuilla leikellään pahvinpala tuonne kojelaudan sisään.Oliskohan sen tarkoituksena lisätä kojelaudan keskiosassa olevien suuttimien puhallustehoa?Pitkillä matkoilla kun olen huomannut,että hanskalokero muuttuu lämpökaapiksi?

Lähetetty: 18.12.2005 13:01
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Tein näin meidän 110 kympissä, jotta etujalkatilaan puhaltaisi enemmän. Tuhkakupin alta lähtee kanjoni joka johdattaa lämmintä ilmaa takajalkatilaan. Tämä kanjonin suun peitin peltipalasella. Työnsin pellin keskikonsolin etuosasta väliin, sauman kohdalta. Näin estin lämpimän ilman taka jalkatilaan. Muistaakseni purin ensin tuhkakupin pois ja siinä alhaalla sivusuojat pois, jotta osasin tehdä oikean kokoisen pellin.

Lähetetty: 18.12.2005 15:23
Kirjoittaja mam
Sen pahvin tarkoitus selviää, kun poistat suulakkeet ja katsot miten ilman kulkua ohjataan läpillä.
Tosin se putkitus olisi paras ratkaisu, koska siinä ilma pakotetaan kulkemaan sinne minne pitää. Nythän hanskalokero lämpiää ja mittariston alta tulee lämmintä ilmaa. Kaikki lämpöhän kuitenkin tulee ohjaamoon mutta ei niitä reittejä muöten kuin pitäisi!