Nivan-modifiointi osio!!!

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Avatar
liero
Viestit: 524
Liittynyt: 22.3.2004 10:26
Paikkakunta: jämsä

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja liero »

http://www.ladakerho.fi/info/niva/1600.htm
http://www.ladakerho.fi/info/niva/1700i.htm

aika yllättävästä kohteesta löytyy tietoa välityksistä :o

ja itselleni vaihdoin niveaan wanhan nimenomaan nelilovisen kun 5-vaihteinen tuli ajettua kiveen pas2 ja selvisi että nelivaihteisista löytyy tiheämmällä ykkös vaihteella oleva malli joten unohdin tuon 5-vaihteisen uutta etsiessä.

laatikon takakannakkeen louduin "säveltämään" lattaraudasta koska orkkis meni mutkalle ja kannatin gummit niissä olivat erilaiset, toisessa oli ns. väärän kätinen , laatikon peffan ruuvit oli siis päin vastaisilla puolilla... kaikissa 4-v malleissa ei vissiin ole nuin , tuo mun nelilovinen oli sellaista mallia jossa ei ollut paikkaa pakkivalon katkaisialle ?

Kuva

tuossa näkyy tuo omavalmiste kannatinrauta joka pokkasin 6x100mm lattaraudasta ..

edit: muistaakkeni 5-lovisessa se laatikon takaosa on eri näköinen ns. möykky kun 4v mallissa, saman mittaset ne on silti .
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
-P-

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja -P- »

Niinno, tuon 4,1 perävälityksen tiesinkin, että pitäis olla takana, mutta onko edessä sama? Miten selviää välityssuhde, pitääkö perä(taka- ja etu-) purkaa?
Miten erotan laatikot toisistansa =>koodi?

Jakolaatikkoa ei ole mallisarjan aikana ilmeisti siis muokattu.

-P-
Avatar
ihkulainen
Viestit: 160
Liittynyt: 29.3.2006 17:30
Paikkakunta: SuurSalo

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

kyllä edessä ja takana pitäisi olla sama välitys. Muutoin särkyy jakolaatikko jos ajaa lukko päällä. (?)
Nosta toisen puolen renkaat ilmaan, ja kato pyöriikö ne samaa vauhtia tyhjäkäynnillä lukko päällä.

Kai sen välityssuhteen voi laskea kardaania pyörittelemällä. kardaani 41kertaa ympäri= rengas pyörähtää 10kertaa= 4,1välitys. eikös ?
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
Mikkem

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja Mikkem »

Nyt tuli hommattua MB 200D moottori ja 4 vaihteinen manuaali laatikko. Se pitäisi asemoida nivan keulalle. Ajattelin vain kysyä että jos katsastan sen tuolle moottorille, siitähän menee prosentit tietysti mutta jos haluankin joskus turbottaa sen ja laittaa myös kuulerin niin meneekö siitä samat prosentit kuin koneen vaihdosta? Voinko saada sen leimalle turbolla ja kuulerilla jos rekisteröin sen heti niillä?

Tarkoitus on pistää niva rekisteriin vasta aikaisintaan syksyllä mutta luultavasti vasta ensi vuonna.
Avatar
Mäntä
Viestit: 292
Liittynyt: 6.1.2006 11:43
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja Mäntä »

näin pers tuntumalta sanoisin että tuo kone on liian painava.. Eli sitä ei saa muutoskatsastettua..
Voin olla väärässäkin :?
Lada 1200L -88
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Paljonkas se koneen paino saikaan kasvaa? eikös se ollu jottain 20 vai 25% lissää? ja eikös se ollu että akseli massatkaan ei saanu niin hirveenä muuttua?

Paljos tuo nyt tekkee kiloissa tuo lisäys?
Avatar
ihkulainen
Viestit: 160
Liittynyt: 29.3.2006 17:30
Paikkakunta: SuurSalo

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

Googlettamalla löysin w123 200D OM 615 -moottorin paino noin 200kiloa. Nivan kone ehkäpä 120-150kiloa. Jollain tietoa?
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
-P-

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja -P- »

Näin minäkin käsitin, mutta tuntuu meno jotenkin pomppivalta, kun pitoa on ja nyt laitoin taakse 185/65-15 kumit ja yllättäen kulki tasaisesti ilman mitään sutimisia tms.

Ttu tajuu enää mistään mitään...
-P-
ihkulainen kirjoitti:kyllä edessä ja takana pitäisi olla sama välitys. Muutoin särkyy jakolaatikko jos ajaa lukko päällä. (?)
Mikkem

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja Mikkem »

Paljonkos tuo pösön kone painaa onko jollain tietoa? Ku eikös sitä voi käyttää verrokkina? Luulisin että tuon saa leimaan ainakin toivon niin :? . Ja mitä 1700 kone painaa, eikös se ole sama kuin 1600?
-P-

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja -P- »

Eipä tarvii enää miettiä tuota etuperän välitystä, laukesi komiasti koeponnistessa ens lauantain kisareittejä. Piti olla helppo rata :)
Tosin laukes siinä yhen Bertan pinjonikin, joten...

Eli nyt pitäs ruveta etsimään uutta perää, eli samoin tein molemmat perät ja mahdollisimman maastoystävällisin välityksin...

-P-
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Mikkem kirjoitti:Paljonkos tuo pösön kone painaa onko jollain tietoa? Ku eikös sitä voi käyttää verrokkina? Luulisin että tuon saa leimaan ainakin toivon niin :? . Ja mitä 1700 kone painaa, eikös se ole sama kuin 1600?

Eikait sitä pösön konetta voi verrokkina käyttää, kun ei ole suomeen sillä tuotu?

Ja miten koneen paino muuten todistetaan? Jos vähän keventellee :lol: Entä mitä kuuluu koneeseen?
Avatar
Aapo89
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2006 14:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja Aapo89 »

b) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia;

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Lada 1200s/1700cc
-P-

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja -P- »

Irtoaako edestä vetoakseli kokonaisena perästä, vai pitääkö se purkaa osiin.
Eli perää olen pois purkamassa ja akseli ei lähde hyvällä sieltä pois.

-P-
Avatar
ihkulainen
Viestit: 160
Liittynyt: 29.3.2006 17:30
Paikkakunta: SuurSalo

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

-P- kirjoitti:Irtoaako edestä vetoakseli kokonaisena perästä, vai pitääkö se purkaa osiin.
Eli perää olen pois purkamassa ja akseli ei lähde hyvällä sieltä pois.

-P-
Ei taida irrota ihan kokonaisena vetämällä. Ota sisemmät suojakumit irti ja vedä se nivel irti. Sit revi perä irti autosta. Perään jää ne sisemmät tumpit, jotka ilmeisesti lähtee, ku irrottaa perästä ne laipat. Varma en ole. Kojatkaa jos oon (taas) väärässä,,,

KYSYMYS Paljonko on Nivassa alunperin väliä etuperän ja rungon välissä, esim. kummankin puolen vetonivelestä alatukivarren taaimaisiin kiinnityspisteisiin mitattuna. Hankala selittää. Tässä kuva.Kuva
Tämä kiinnostaa, koska tein etuperälle uudet kiinnikkeet (runkoon), ja ois kiva tietää paljonko sain laskettua perää alaspäin. Ei tullu mitattua tuota ku oli vielä mahollista... Etuperä laskin alaspäin jottaa Fiuden motti mahtuu paremmin, ja nivelten kulma jää kenties pienemmäksi joustoissa...
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2927
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja Yogi »

ihkulainen kirjoitti:
-P- kirjoitti:Irtoaako edestä vetoakseli kokonaisena perästä, vai pitääkö se purkaa osiin.
Eli perää olen pois purkamassa ja akseli ei lähde hyvällä sieltä pois.

-P-
Ei taida irrota ihan kokonaisena vetämällä. Ota sisemmät suojakumit irti ja vedä se nivel irti. Sit revi perä irti autosta. Perään jää ne sisemmät tumpit, jotka ilmeisesti lähtee, ku irrottaa perästä ne laipat. Varma en ole. Kojatkaa jos oon (taas) väärässä,,,

KYSYMYS Paljonko on Nivassa alunperin väliä etuperän ja rungon välissä, esim. kummankin puolen vetonivelestä alatukivarren taaimaisiin kiinnityspisteisiin mitattuna. Hankala selittää. Tässä kuva.Kuva
Tämä kiinnostaa, koska tein etuperälle uudet kiinnikkeet (runkoon), ja ois kiva tietää paljonko sain laskettua perää alaspäin. Ei tullu mitattua tuota ku oli vielä mahollista... Etuperä laskin alaspäin jottaa Fiuden motti mahtuu paremmin, ja nivelten kulma jää kenties pienemmäksi joustoissa...

Tuon laipan, joka kuvassakin näkyy, siinä on kiinni 3 pulttia. Ne kun irroitat, lähtee tumppi ihan vetämällä pois. Sama juttu kuskin puolella.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Vastaa Viestiin