Taas kerran puristuksista...

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
rokki

Taas kerran puristuksista...

Viesti Kirjoittaja rokki »

Sikäli kun olen ymmärtänyt oikein, niin puristusten nostamiseksi paras tapa olisi koneistaa lohkon yläpäästä siivu pois, mutta onko tämän työtavan edut verrattuna kannen laskuun niin mittavat että kannattaa koneeseen jonka alakertaa ei muuten tarvitsisi purkaa??? Olis kovin helppoa raapasta se siivu kannesta samalla kun avartaa sen? Ja konehan on 1700 -96. Pitääkö muuta kuin nokan ajoitus säätää laskun jälkeen? ...ja millillä pääsee pitkälle? 8)
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eli lohkosta höylätään sen takia että vaikutus puristussuhteeseen on suurempi kuin kannesta höylättäessä, koska palotila ei ole koko sylinterin porauksen kokoinen. Toisekseen kansi heikkenee höylättäessä, joka on ongelma joissain koneissa. Eli milli kannesta on eri asia kuin milli lohkosta.

Puristussuhdetta muutettaessa ei kannata puhua milleistä, vaan muutos pitää aina laskea. Ohjeet löytyy mm. omilta kotisivuilta. Toisekseen nokan asteet vaikuttavat puristussuhteen kanssa yhdessä puristuspaineisiin. Ja sitten taas nakutusherkkyyteen vaikuttaa jo moni muukin asia.

Tosiaan nokan ajoitus menee pieleen ja myös jakoketjun pituus on tarkistettava että kiristys riittää.

Viritettäessä olisi hyvä samalla laittaa alakertakin kuntoon että kestää lisääntyneen voiman aiheuttamat rasitukset. Ja tuo ruisku tosiaan on muutettava vastaamaan muuttuneen moottorin tarpeita. Suosittelisin seosmittaria.
Vauhdin tae - alamäki
rokki

Viesti Kirjoittaja rokki »

Juu näinhän se on ettei sitä saa unohtaa mut kone on vasta n.40tkm ajettu joten uskoisin sen olevan ihan iskussa, meinasin tosin irroittaa öljypohjan ja kokeilla käsikopelolla välykset. Mitään megaviritystä en aio, tarkoitus säilyttää (emännän) jokapäiväisenä kulkupelinä, mietin vaan et pienen snurranpyöräytyksen yhteydessä ei olis paha hiukka laskea kun plaanauttaa meinasin kuitenkin. Onko kokemuksia 1700:n kannesta, alkaako polttamaan pahveja jos madaltaa vähänkin, vai tuleeko ongelmat vasta kovilla paineilla? BTW, onko tossa ladan järjettömässä sytkässä nakutustunnistin? 8)
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuo on ihan hyvä käyttöpiristys vähän siloitella kanavia ja puristuksia nostaa, samalla kannattaa vähän tehdä lisätilaa palotiloihin venojen ympärille. Kuultuna tietona ladan kansi ei polta pahveja madalluksenkaan jälkeen. Toisaalta jos lohkosta ottaisi niin saisi myös paljevälystä ahtaammaksi, tosin töitä saa tehdä ennekuin tuosta rupeaa hyötyä saamaan (jos sama tyyli kuin pienemmissä koneissa). Ja jos venoja kaivaa enemmän esiin niin kantta saa jo plaanata jokin verran ennenkuin puristus on edes samoissa.

Mutta mielummin edes kannesta pois kun jättäisi mitään tekemättä puristukselle.

En usko että olisi nakutustunnistinta.

Lueskele vaikka: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 94&start=0
Vauhdin tae - alamäki
rokki

Viesti Kirjoittaja rokki »

Mites kun täällä http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=6960 sanotaan ettei isolohkon kannessa oo varaa laskea? Pitääkö purkaa alakerta ja laskea lohkosta vai tyytyäkö noihin puristuksiin??? Kenelläkään varmaa tietoa onko varaa ja kuinka paljon? 8)
Avatar
KTC
Viestit: 195
Liittynyt: 24.12.2004 9:31
Paikkakunta: karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KTC »

mä otin koulussa kannesta pois 1,65mm ja voi olla että otan viä lohkosta 0,1mm pois.
arto hietakangas
larkkeni

Viesti Kirjoittaja larkkeni »

KTC kirjoitti:mä otin koulussa kannesta pois 1,65mm ja voi olla että otan viä lohkosta 0,1mm pois.
onkos toi 0,1mm joku oikaisusiivu vai? en uskois et vaikuttaa ainaskaa tehoihin mitenkään..
rokki

Viesti Kirjoittaja rokki »

Oliko kyseessä nimenomaan 1700i jonka kannesta tuon 1.65mm raapaisit??? Delta-auto myy eri numerolla kannen tohon isolohkoon kuin muihin joten jotain eroa niissä täytyy olla... Kenelläkään varmaa faktaa 1700cc koneen kannen laskumahdollisuuksista? 8)
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

larkkeni kirjoitti:
KTC kirjoitti:mä otin koulussa kannesta pois 1,65mm ja voi olla että otan viä lohkosta 0,1mm pois.
onkos toi 0,1mm joku oikaisusiivu vai? en uskois et vaikuttaa ainaskaa tehoihin mitenkään..
Se nostaa puristus suhdetta-lisää voimaa!! :twisted:
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Ja tosi paljon nostaakin.
husky5

Viesti Kirjoittaja husky5 »

Paljonkohan nyt on puristus suhde kun 1600 moottorista madallutin lohkoa 1.8mm ja vaihdoin hihnakoneen männät joissa kolot venttiileille,palotilat ja nokka vakiot?
Osaako joku laskea tai onko tehnyt saman homman ja laskenut?
Avatar
iigorr
Viestit: 553
Liittynyt: 23.8.2004 19:33
Paikkakunta: karjalohja

Viesti Kirjoittaja iigorr »

paljonko pusritukset nousee jos laittaa 1700cc koneeseen 1600cc kannen?
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

iigorr kirjoitti:paljonko pusritukset nousee jos laittaa 1700cc koneeseen 1600cc kannen?
Mielestäni vain ja ainoastaan ladan 1700 kansi on muita kansia jo vakiona noin millin matalempi ja siitä syystä puristuksesi eivät nouse moisella vaihdolla ollenkaan. Pikemmin laskevat. Johonkin tänne foorumille kirjoittelin mittaustulokset noista 1700 kannen vakiopalotiloista, niihin vertaamalla kun tutkit sitä 1600 kantta niin eiköhän tuo selviä.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Viesti Kirjoittaja START »

niin tehdashan lupaa yli ysin puristuksia tuosta 1700:sta
jossain tosin väitettiin että ei pitäisi kutiaan
sitä en sitten tiedäkkään että onko sitä varaa laskea

onkohan iigor nyt kirjoittanut väärin?
jos siihen turbo koneeseen sitä meinasit niin silloinhan yleensä yritettäisiin vaan laskea noita hurjia puristuksia?
villi veikkaus on että puristukset putoaisi siihen missä ne kaikissa muissa koneissa on (en vaan muista ulkoa mitkä ne on)
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
larbatzi
Viestit: 140
Liittynyt: 4.10.2004 9:09

Viesti Kirjoittaja larbatzi »

kaikkea ei voi koskaan tietää
R.I.P Lada 2104 1700i -96
Vastaa Viestiin