Ladan ja kerhon historiaa
Ladojen valmistus alkoi vuonna 1970 Neuvostoliitossa, Italiasta hankitulla Fiat 124 -mallin lisenssillä. Maahantuonti Suomeen alkoi hyvinkin nopeasti vuonna 1971 Lada 1200 -mallilla. Myöhemmmin markkinoille tuli kehittyneempiä takavetoisia malleja, nelivetoinen maastoauto Lada Niva sekä etuvetoiset Samara, Lada 110 ja viimeisimpinä 117/119 mallit, jotka tunnetaan myös nimellä Lada Kalina.
Vaikka Ladoja valmistetaankin nykypäivänä Venäjällä huomattavia määriä, ei niitä ole Suomessa myyty enää viimevuosina. Maahantuojana toiminut Delta Motor Group lopetti virallisesti Ladojen maahantuonnin 31.1.2012. Tästäkin huolimatta Lada Kerho kokoaa ympärilleen edelleen satoja innokkaita harrastajia ympäri Suomea. On olemassa viitteitä, että jälleenmyynti saattaisi alkaa Suomessa uudelleen Ruotsalaisen Lada Skandinavien AB:n kautta, mutta aika näyttää miten Lada tulee jatkossa rikastuttamaan Suomen autokulttuuria.
”Suomessa Ladalla on historialliset juuret. Merkin kulta-aikoina 1970–80-lukujen taitteessa Lada piti paikkaa Suomen myydyimpänä autona yli 10 000 kpl rekisteröinnillä. Suomessa viimeksi myydyt mallit olivat legendaarinen maastoauto Lada Niva ja perhefarmari Lada 117 STW.” Delta Motor Group
Kummeli; tuo tv:n mainio sketsisarja, jonka kohokohdista mainittakoon hupailu Ladojen kokoontumisajosta. Tämä tunnetun historian ensimmäinen Lada-harrastajien tapaaminen esitettiin televisiossa 1995 ja antoi alkusysäyksen Mobilian koollekutsumaan toiseen kokoontumiskertaan vuonna 1997. Tästä tapahtumasta alkaen on Lada Kerho ry virallisesti ollut olemassa. Kerhon toiminta on jatkunut aktiivisena vuodesta toiseen ja kerho järjestää erillaisia aktiviteettejä pitkin vuotta.
Ja tästä se kaikki alkoi…