Ajankohtaista Kuvat Historia Linkit Foorumi
Ajankohtaisia tapahtumia
Tältä sivulta löydät Ladan tuotannon uusimmat tuulet.
Lada Niva ja Lada 119 Suomeen
23 miljoonaa Ladaa
Ladoja Suomessa (2/05)
Lada tuotanto vuonna 2004
Lada Calinan tuotanto alkoi
Hutikuussa tehtiin historiaa
2109:n tuotanto päättyi
Tulisiko Oka-2 Suomeen?
2004 vientiä
Viime vuotta ja tulevaisuutta
Uusi moottori 110 Ladaan
Astra tuotantoon ensi vuonna
Kalina tuotantoon
Takaveto monipisteruiskulla

Lada Uutiset

Lada Niva ja Lada 119 Suomeen

13.8.2007
Jo ennen tämän vuoden Juhannusta aloitti Nokian Käyttöauto tuomaan Saksasta uusia Lada Niva 4x4 autoja Suomen markkinoille hintaan 16900 euroa. Auto eroaa 10 vuotta sitten markkinoilla olleesta mallista nelipisteruiskun ja ohjaustehostimen osalta. Elokuun aikana 2007 on Nivaa saatavilla myös Delta-autosta hintaan 14900 euroa. Samaan aikaan Delta esittelee myös toisen Lada uutuuden Suomen markkinoilla. Lada 119, joka kotimaassaan tuntee mallinimen Kalina, on aivan uusi pieni monikäyttökorinen 1,6 litrainen. Lada 119 mallin hinta tulee olemaan 13900 euroa ja auton vakiovarusteisiin kuuluu mm. ohjaustehostin ja kaksi turvatyynyä.

23 miljoonaa Ladaa!

1.9.2005
31.8. valmistui AvtoVAZin päätuotantolinjalta 23. miljoonas Lada, auto oli Lada 110 Sedan 1,6 litran 16-venttilisellä moottorilla ja Lux varustelulla.

Ladoja Suomessa

4.2.2005

Ladoja rekisteröitiin vuonna 2004 selvästi edellistä vuotta vähemmän. Samaroiden myynnin loppuminen 2003 vähensi ensirekisteröintejä 555 kpl, joka oli 2003 vuonna rekisteröityjen Samaroiden määrä. 110 sarjaa rekisteröitiin 2004 aikana yhteensä 393 kpl (edellisenä vuonna 948 kpl). Mukavana yllätyksenä rekisteröinti tilastosta löytyy yksi Niva 2121. Kaiken kaikkiaan Ladojen ensirekisteröinnit putosi 2003 vuodesta noin 74% 1503 kappaleesta 394 kappaleeseen. Hyvältä ei näytä vuosi 2005, jonka tammikuussa rekisteröitiin 5 Lada 110:ä. Vastaavana aikana edellisenä vuonna rekisteröitiin 16 Lada merkkistä autoa. Delta-auton nettisivuilta ei enää edes löydy uusien Ladojen hintoja.

Suomen Lada-kanta on myös viime vuoden aikana keventynyt. 31.12.2004 oli suomessa rekisterissä yhteensä 33553 Lada merkkistä autoa (sisältää myös Niva ja Lada-VAZ merkillä rekisteröidyt autot, osassa malli määrittelemätön) vuotta aiemmin vastaava luku oli 37323 kappaletta. Vähennystä vuodessa 3770 kpl, joka vastaa aika paljolti edellisten vuosien mukaista poistumaa. Suhteellisesti poistumat eri mallien välillä on melko tasaisia, mutta Niva ja 110 malleja poistuu selvästi muita vähemmän.

Poistuneiden joukossa on 2103/2106 sarjan ns. tuplalamppuisia yhteensä 15 kappaletta, joista yksi on viimeinen käytössä ollut diesel käyttöinen takavetoinen Lada. Tuplalamppuisia Ladoja oli vuoden vaihteessa enää 110 kappaletta rekisterissä. Huomion arvoista on että tuplavaloisista on peräti viisi kappaletta jälkeen 1985 käyttöön otettuja, eli nähtävästi jälkituotuja tai muuttoautoja.

Nappiksia eli 2101/2102 sarjan Ladoja oli vuoden vaihteessa 3059 kappaletta, vähennystä edellisvuoteen 537 kappaletta. Ensimmäsen vuosikerran 1971 autoja oli rekisterissä kaksi kappaletta. Valtaosa nappiksista on 1200L mallia, käyttöönottovuosista päätellen noin 2120 kappaletta on ajalta jolloin myytiin vain L-mallia, loput jakautuu malleille 1200, 1200L, 1300, 1200 Combi ja 1500 Combi.

kanttilamppuisia takavetoja poistui 2004 vuonna yhteensä 2081 kappaletta, rekisteriin jäi vielä 11415 yksilöä. Vanhinta vuosikertaa kanttilamppuisia eli vuoden 1981 käyttöönotettuja (Lada 2105 1,3 malli) oli rekisterissä 15 kappaletta. Suurin osa kanttivaloisista 2104, 2105 ja 2107 sarjan Ladoista on vähäpäästöisen ajan malleja, näitä vuosina 1992-1997 käyttöön otettuja Ladoja oli vuoden vaihteessa rekisterissä 4457 kappaletta.

Samaroita poistui myös reilusti, yhteensä 1496 kappaletta. Vuoden vaihteessa vielä jäljellä yhteensä 13636 Samaraa. Samarasta selvästi yleisin vuosimalli on 1995 käyttöön otetut, niitä oli rekisterissä 1555 kappaletta, tästä molempiin suuntiin on määrä tasaisesti laskeva.

Lada 110 malleja oli vuoden vaihteessa Suomen ajoneuvorekisterissä yhteensä 4607 kappaletta, vuoden takaiseen lukuun verrattuna 377 kappaletta enemmän. Vuoden 2003 lopussa oli rekisterissä yhteensä 4230 Lada 110:ä. Nousua on kuitenkin 16 kappaletta vähemmän kuin uusia on myyty, eli muutama 110 on poistunut liikenteestä vuoden aikana.

Nivojen osalta laskua vuoden aikana on 17 auton verran, vuoden lopussa oli yhteensä 717 Niva merkkistä autoa joista yhden malli on määrittelemätön, edelleen Nivoista kaksi on diesel moottorilla varustettuja. Tilastosta on luettavissa että kaikki 27 ruisku-Nivaa on edelleen rekisterissä. Nivojen säilyvyydestä käytössä kertoo jotain se, että vanhimpia 1978 käyttöön otettuja Nivoja oli vielä rekisterissä 48 kappaletta, kun vastaavan ikäisiä takavetoisia oli enää 29 kappaletta. Uutena takavetoisia on kuitenkin myyty tuolloin reilusti paljon enemmän kuin Nivoja.

tietolähde: AKE ja Tilastokeskus

Lada tuotanto vuonna 2004

17.1.2005
2004 vuonna AvtoVAZ valmisti 717981 autoa, joista 92966 meni vientiin. Tuotannon määrässä on nousua vuoteen 2003 verrattuna 2,6 prosenttia. AvtoVAZin tuotannon lisäksi valmistui koreja ja tekniikan osia 248348 kappaletta muille tuotantolinjoille joita mm. SOK-ryhmän RosLada ja Izhmash tehtaat. Vuoden 2004 aikana siirryttiin kaikissa mallisarjoissa euro-2 päästönormin käyttöön, käytännössä siis kaasutinmallit jäävät pois tuotannosta kokonaan. Lada-110 sarjan uudet 1,6 litran moottorit, kuten myös tuotantoon tulleen Lada Calinan, täyttävät euro-3 normin mukaiset vaatimukset.

GM-AvtoVAZ valmisti yhteensä 57943 autoa joista suurin osa Chevrolet Niva mallia. Syksyllä alkoi myös Cheverolet Vivan valmistus. Pienimmät VAZ-perusteisia autoja valmistavat tehtaat eivät ole julkistaneet viime vuoden lukujaan, mutta niiden osalta liikutaan muutamissa tuhansissa kappaleissa vuodessa. VIS vazinterservis mm. valmisti viime vuonna vasta 10.000:nen Lada 2105 pohjaisen lava-auton, tuotanto alkoi vuonna 2003.

Lada Calinan tuotanto alkoi

22.11.2004
18.11.2004 valmistui uudelta tuotantolinjalta ensimmäiset Lada Calinat. Perusversiossa on 1,6 litran 8-venttiilinen ruiskumoottori, joka täyttää euro-3 normin. vakiovarusteena turvatyyny, ABS-jarrut sekä sähköinen ohjaustehostin. Hinta arvio venäjällä peruversiolle noin 7 tuhatta USD. Tuotantoon on tulossa myöskin 16-venttiilinen versio ja sedanin rinnalle ensivuonna alkaa myöskin farmarin ja hatchbackin valmistus. Calinan tuotannon päästyä täyteen vautiin tätä Venäjän autoteollisuuden tyylikkäintä, turvallisinta ja laadukkainta autoa on suunniteltu tuotettavan 220 tuhatta vuodessa. ensimmäinen valmistunut Calina (kuva AvtoVAZ)

Huhtikuussa tehtiin historiaa

28.4.2004
19.4.2004 tuli kuluneeksi 34 vuotta ensimmäisen Ladan valmistumisesta. 19.4.1970 valmistui ensimmäiset kuusi VAZ-2101 autoa. 27 päivä tuli kuluneeksi 33 vuotta ensimmäisen Lada Farmarimallin tuotannon alkamisesta, joka käynnistyi 27.4.1971.
Lisäksi huhtikuussa 1994 eli 10 vuotta sitten alkoi ruiskumoottoristen Ladojen valmistus. Ensimmäiset koekappaleet tehtiin jo 1988 vuonna Bosch ruiskuilla, ensimmäinen tuotantomalli oli venäläinen Janvar-4 järjestelmä joka on kopio GM:n monipisteruiskutusjärjestelmästä joka asennettiin etuvetoisiin vientimalleihin. Myöhemmin GM ruiskuista luovuttiin ja käyttöön tuli Janvar-5 (eli Bosch M1.5.4. vientiin) ja myöhemmin versio Bosch MP7.0. Uusin kehitys aste joka otettiin sarjatuotantoon 2004 alusta on Bosch M7.9.7.
Tämän vuoden huhtikuussa tehtiin AvtoVAZ tuotantolinjoilla myös ensimmäinen erä Lada 110 malleja hydraulisella ohjaustehostimella.

2109:n tuotanto päättyi Venäjällä

4.4.2004
Jo syksyllä 2003 päättyi VAZ-2108 eli 3-ovisen Samaran tuotanto päättyi kokonaan, eikä korvaavaa modernisoitua 2113 mallia ole otettu tuotantoon. Nyt maaliskuun lopussa valmistui viimeinen VAZ-2109 sarjan auto Togliatissa. 17 vuodessa valmistui noin 1,5 miljoonaa 5-ovista Samaraa, joista viimeisinä vuosina 1,5 litran mallia 21093. 1996-1998 mallin pohjalta Uudenkaupungin autotehtaalla tehtiin EuroSamara mallia. Myös Sysranin RosLada tehtaalla kasattiin 21093 mallia vuosina 2000-2003. Nyt tuotantoa jää ainoastaan Ukrainaan. Samara sarjasta on edelleen tuotannossa AvtoVAZ:lla VAZ-21099 eli perinteinen porrasperäinen sekä modernisoidut Samara-2 mallit 2114 viisiovinen ja 2115 sedan.

Tulisiko Oka-2 Suomeen?

4.4.2004
Tämän vuoden lopulla olis tarkoitus saada tuotettua ensimmäiset testimallit pienen 2-sylinterisen Okan korvaavasta Oka-2 mallista. Uudessa autossa on edellisen tapaan tukeuduttu Samaran osiin, mutta vanhaan malliin nähden autossa ei juurikaan ole mitään samaa. Kokoa on tullut kauttaaltaa lisää: renkaat 12 tuumaisista 13 ja peräti 14 tuumaisiksi, moottorit 1,5 litran nelisylinteriset, kahden hengen takapenkki korvataan kolmen istuttavalla. Iso Oka eli 1121 oli mallina esillä jo 80-luvun lopulla, kun vanhaan Okaan asennettiin 3-sylinterinen tuontimoottori. Silloin auton tuotanto ei alkanut. Mutta tulevaa täysin uudistettua Okaa voidaan odottaa tuotantoon mahdollisesti jo 2005 vuonna. Saa nähdä tuleeko uusi Oka haastamaan Suomen pikkuauto markkinoita?

2004 vientiä

4.4.2004
Vuonna 2004 AvtoVAZ on suunnitellut vievänsä maasta noin 90 tuhatta autoa, joista suurin osa IVY maihin loput muualle. Eurooppaan on kaavailtu 17,1% osuutta. Kaiken kaikkiaan VAZ-autoja viedään yli 90 eri maahan.

Viime vuotta ja tulevaisuutta

29.2.2004
Vuonna 2003 AvtoVAZ tuotti 716 512 autoa joista 91 576 meni vientiin. Menneenä vuonna päättyi kolmiovisen Samaran valmistus. Tämä ensimmäinen Ladan etuvetomalli oli tuotannossa vuodesta 1984 lähtien.

Vuoden 2004 suurimpana uutuuteena tulee olemaan loppuvuodesta tuotantoon tuleva Lada Kalina. Modernisoidun 110 mallin eli Lada 170:n tuleminen siirtyy vuodelle 2005. Pidemmän tähtäimen suunnitelmana olisi että vuoteen 2010 mennessä koko mallisto olisi uudistettu täydellisesti. Nyt jo suunnitellaan uusia autoja C ja D kokoluokkaan, mallikoodeilla 2116 ja 3116.

Uusi moottori 110 Ladaan

23.12.2003
Lada-tehdas on suunnitellut 2004 toisella vuosipuoliskolla ottaa tuotantoon uudet 1,6 litran moottorit Lada 110 mallistossa. Vastaavan voimanlähteen on tarkoitus olla Kalinan ja uuden Lada-170:n perusversiossa, jotka siis tulisivat samaisen vuoden lopulla tuotantoon.

Moottori eroaa vanhasta pidemmän iskunpituuden, korkeamman lohkon, uudenlaisen kampiakselin ja uuden sylinterin kannen osalta. Tarkoituksena on että perusversio täyttäisi Euro-3 rajat ja että valmiudet myös Euro-4:een olisi.

Uutta moottoria olisi ainakin kahdessa uudessa automallissa, VAZ-21101 jossa 8-venttiilinen moottori 21114 ja malli VAZ-21104 jossa 16-venttiilinen moottori 21124. Molemmat siis porrasperäisiä. Aiempien suunnitelmien mukaan jo näissä malleissa olisi kuljettajan turvatyyny, lukkiutumattomat jarrut, ohjaustehostin sekä uusi kojelauta ja etupään muotoilu. Kaiken kaikkiaan siis välimalli ennen täysin modernisoitua 110:ä.

Opel Astra tuotantoon ensi vuonna

20.12.2003
SP GM-AvtoVAZ suunnittelee aloittavansa syyskuussa 2004 Opel Astra T-3000 mallin valmistuksen. Auton nimenä tulee olemaan Chevrolet Viva. Tällä hetkellä GM-AvtoVAZ yhteistyönä valmistetaan Chevrolet Niva maastoautoa.

Kalina tuotantoon vuodenpäästä

22.11.2003
Lada tehdas suunnittelee Kalinan tuotannon alkavan ensivuoden marraskuussa. Oletettavasti vienti ei tule kuitenkaan alkamaan kuin vähintää vuoden viiveellä eli vuoden 2005 lopulla, jos silloinkaan. Autosta on suunnitteilla Euro-2 ja Euro-3 normien mukaiset versiot, mutta tulevaisuudessa vienti edellyttää jo Euro-4:sta, johon on myöskin varauduttu. Mallina Kalinalla alkaa olemaan jo ikää, sillä ensimmäinen versio VAZ-1119 HB esiteltiin 1999. Sen jälkeen vuoden välein esiteltiin VAZ-1118 sedan ja VAZ-1117 Farmari. Vuosien aikana on tosin kohennettu auton ulkonäköä mm. uusilla ajovaloilla. Lisää Kalinasta Lada Infossa.

Takavetoinen monipisteruiskulla

2.11.2003
AvtoVAZ tehdas on tehnyt ensimmäiset 21043 Combit 1,5 litran monipisteruisku moottorilla ja katalysaattorilla varustettuna. Vuoden 2004 alusta voimaan tuleva Euro-2 päästönormi venäjällä, jättää pois tuotannosta perinteiset kaasutin mallit. Myös Izhevskissä on valmisteltu tuotantoon mallia 21067 jossa on 1,6 litran monipisteruiskutus moottori ja uudet korkeammat etuistuimet IZH-2126 autosta.

Vuoden 2003 suunnitelmia

30.3.2003
AO AvtoVAZ suunnittelee valmistavansa vuonna 2003 yhteensä 1000 kappaletta takavetoisia 21043 ja 2107 malleja 1,5 litran monipisteruiskutus moottorilla.

SP GM-AvtoVAZ valmistaa ensimmäiset vienti versiot Chevrolet Nivasta lokakuussa 2003. Autoissa on VAZ-2123 1,7 litran Euro-3 päästönormit täyttävä moottori tai vaihtoehtoisesti 127 hv:n Opel moottori. Varusteluun kuuluisi myös ABS jarrut sekä turvatyynyt.

OPP AvtoVAZ tulee valmistamaan 10500 modernisoitua Lada 110 mallia tyyppi VAZ-21103-03, joka on esiversio tulevasta VAZ-2170 mallista.

Myös muilla Togliattilaisilla valmistajilla on uusia suunnitelmia. Super-Avton suunnitelmissa on valmistaa 1000 pidennettyä 110 Premier mallia, jotka varustetaan 1,8 litran 16-venttiilisellä 107 hv:n VAZ-21128 moottorilla. Lada Konsul aikoo valmistaa 300 Tarzan mallia. Lada-Tool tuo tänä vuonna tuotantoon uusina malleina 21116-04 mallin, joka on Lada 110 Farmarin nelipyörävetoinen versio Opelin 2,0 moottorilla. Lisäksi on Lada-Toolilta on tulossa myös 110 Farmariin perustuva Pick-up lava-auto. NPF Avtokomplekt on kaavaillut valmistavansa kaksi tuhatta 110 HB:n kolmiovista versiota VAZ-21123. Premierin tapaan myös 21123 on saatavilla 1,8i 16 V moottorilla.

Lada kasvaa

23.3.2003
Uudet modernisoidut 110-mallit 2170 (sedan), 2171 (farmari) ja 2172 (HB) ovat edeltäjiään suurempia. Pituudet ovat 4400, 4420 ja 4305 mm, leveyttä 1680 mm. Aiemmat 13 ja 14 tuuman renkaat korvataan 175/70R14 ja 185/60R15 renkailla. Perusmallin moottori on 1,5 litran sijaan 1,6 litrainen.
Muutaman vuoden sisällä takavetoisen korvaava uusi takavetoinen "Lada Classic" 2173 (sedan) ja 2174 (Combi) ovat vieläkin suurempia, pituus 4630 mm ja leveys 1680 mm, akseliväli kasvaa 2424:stä 2630 millimetriin. Malliston perusmoottori on 1,7 litrainen ja perus rengaskoko 185/70R14.

Chevy-Niva vientiin 2004

1.3.2003
Aikaisintaan keväällä 2004 alkaa Chevrolet Nivan valmistus vientiä varten. Vienti autoissa tulee nähtävästi olemaan jokin uudempiaikaisempi moottori, jostain toisesta General Motorsin tuotteesta, mahdollisesti Opelista.

Modernisoitu 110 mallisto

17.2.2003
Ehkä jo niinkin pian kuin jo tänä vuonna pääsee tuotantoon Lada 110 mallien modernisoidut versiot. Nähtävästi mallina tulee olemaan jo pieninä määrinä tehty sedan 2110M4, jossa mm. uudenlainen aerodynaaminen nokkan muotoilu sekä Chevrolet Nivan ajovalot, sisutusta on uusittu ajanmukaisemmalla kojelaudalla. Tuotanto mallien numerot tuleevat olemaan 2170, 2171 ja 2172. Kuinka pian uusi "Lada 170" mallisto sitten korvaa nykyisen, siihen voi kulua vielä vuosia.

Lisävarusteita 110 Ladaan

2.2.2003
Togliattilainen firma Evro-aljans on jo viime vuonna valmistanut muutama tuhat Lada 110 autoa varustettuna elektronisella ohjaustehostimella sekä ilmastoinnilla. Jatkossa olisi tarkoitus lisätä tuotantoa ja mahdollisesti saattaa uudet osat varsinaisille tuotantolinjoille, mutta tuskin yhtään riittää vientiä varten.

Vuoden 2002 tuotantoa

11.1.2003
AvtoVAZ tuotti päätuotantolinjalta sekä kokeellisen tuotannon osalta yhteensä 702 966 autoa vuonna 2002. Siitä määrästä 13,8% meni vientiin. Tuotanto jakautui hyvin kolmen eri malliston kesken 110-sarjan malleja 215 016 kappaletta, Samaran eri muunnoksia, mukaan lukien Samara-2 mallit yhteensä 206 601, klassisia takavetoisia malleja 199 487 kappaletta. Näiden lisäksi vielä Nivan perusmallia 65 261 kappaletta. Kokeellinen tuotanto tuotti jopa yli 1500 kappaletta VAZ-21045 diesel moottorista Lada Combi mallia.

Lada, maailman auto

4.1.2003
VAZ-malliston tuotanto leviää vauhdilla ympäri maailman. Viime vuonna alkoi Egyptissä VAZ-2107:n valmistus ja tänä vuonna on käynnistymässä useitakin tuotantolinjoja ympäri maailman. Kazakstanissa on suunniteltu aloitettavan jo tammikuussa Nivan perinteisten versioiden valmistaminen. Myöhemmin Nivaa aletaan valmistaa latinalaisen Amerikan markkinoille Uruguaissa. Lisäksi Samaran viisiovisen mallin kasaaminen alkaa Ukrainassa.

Klassikko elää

28.12.2002
IZH tehdas modernisoi Lada 2106 mallia uusilla korkeilla etuistuimilla (mallia Izh-2126) ja ruiskumoottorein (mahdollisesti jopa 1,8 litran 100 hv UZAM-moottorilla, jonka pitäisi täyttää Euro-3 päästövaatimukset) 2106:n klassinen ulkonäkö kuitenkin säilyisi. Vieläköhän olisi toivoa, että näitä perinteisiä autoja saisi myös Euro-alueella rekisteriin. Izhevskin autotehdas on valmistanut Lada 2106 malleja vuoden alusta, kun tuotanto siirrettiin Togliattista.

Nyt on avattu lada uutiskanava

28.12.2002
Suomen ensimmäinen Lada uutiskanava aloittaa toimintansa Lada-Kerhon www-sivuilla, tervetuloa!