VAZ Historia 
        
        50-60-luvuilla Neuvostoliitossa oli keskitytty paljolti kuorma-autojen 
          valmistukseen ja henkilöautoja oli vielä vähän. 
          Tähän tarpeeseen vastattiin kesällä 1966, kun tehtiin 
          Fiatin ja Neuvostoliiton hallituksen välillä sopimus uuden 
          autotehtaan rakentamisesta Togliattiin. Lisenssi sopimuksella saatiin 
          helposti ajanmukainen tuotanto nopeasti käyntiin. Uuden auton prototyypiksi 
          otettiin Fiat 124 vuodelta 1966. Tehtaan rakentaminen alkoi pian ja 
          19.4.1970 (V. I. Leninin syntymän satavuotispäivänä) 
          valmistui ensimmäiset kuusi autoa. Ensimmäisinä kuukausina 
          käytettiin Neuvosto-Italialaisia osia, itse asiassa vasta 21 tuhannen 
          auton jälkeen alkoi Fiat osat jäämään pois 
          Neuvostoliitossa valmistettujen osien tullessa tilalle. Elokuussa päästiin 
          myyntiin ja lokakuun 1970 loppuun mennessä oli valmistunut jo 10 
          000 autoa. Sen lisäksi, että VAZ aloitti autojen tuotannon 
          oli myös Moskvitsh ja Izh tehtaat uudistettu, näin saatiin 
          henkilöauto tuotanto nousemaan pian. Vuonna 1972 ylittikin Neuvostoliiton 
          henkilöauto tuotanto kuorma-autojen tuotannon. VAZ tehtaan ylivoimasta 
          kertoo se, että lähes puolet koko henkilöauto tuotannosta 
          oli VAZ autoja. Vuonna 1974 päästiin tavoiteltuun 660 000 
          auton vuosituotantoon. Sen jälkeen tuotanto onkin ollut 600-700 
          tuhatta autoa vuodessa.  
        Sen lisäksi että tuotanto alkoi, aloitettiin jo seuraavina 
          vuosina suunnittelemaan uusia automalleja. Vuonna 1971 tehtiin ensimmäiset 
          etuvetoiset mallikappaleet ja seuraavana vuonna nelivetoiset sekä 
          vuosikymmenen puolessa välissä uudistetut (tulevat 2105-2107) 
          mallit. Tuotanto malleja tuli lähes vuosittain. 1971 VAZ-2102 farmari-malli, 
          1972 VAZ-2103 loisteliaammin varusteltu ja tehokkaampi malli 1,45 litran 
          moottorilla. Vuoden 1974 uutuus oli perusmallista ehostettu VAZ-21011, 
          jossa oli 1,3 litran moottori. 1976 tuotantoon tuli VAZ-2106 1,6 litran 
          moottorilla ja tästä autosta tulikin varsinainen kansan auto. 
          Sen tuotanto päättyi vasta 31.12.2005. 
        Vuonna 1977 alkaa nelivetoisen VAZ-2121 Nivan tuotanto. Niva oli ensimmäinen 
          sarjatuotantoon päässyt Neuvostoliittolainen maastohenkilöauto. 
          Maailmanlaajuisesti katsottunakaan vastaavanlaisia, henkilöautomaisia 
          maastureita ei ollut tuotannossa, kuin Range Rover. Niva perustui Zhiguli 
          mallien osiin, mutta oli suunniteltu Neuvostoliitossa, eikä muistuttanut 
          mitään Fiat mallia. 70-luvun lopulla ei uusia tuotanto malleja 
          enää tullut, mutta tehtaalla suunniteltiin jo täysillä 
          tulevaa etuvetoista Ladaa. Vuonna 1979 valmistuikin ensimmäiset 
          etuvetoiset VAZ-2108 prototyypit, mutta siitä oli vielä tuotantoon 
          viisi vuotta. Tässä välissä takavetoinen Zhiguli 
          mallisto uusiutui saaden uudet koripellit ja uutta tekniikkaa. Samaran 
          suunnittelu näkyi selvästi uudistetun VAZ-2105:n sisustuksessa 
          ja uudessa moottorissa. Uuden 1,3 litran moottorin nokka-akselia käytti 
          ketjun sijasta hihna ja auton sisustuksessa oli käytetty enemmän 
          muovia. Näillä toimilla pyrittiin myöskin vähentämään 
          auton painoa ja sitä myöten polttoaineen kulutusta. Tähän 
          tarpeeseen autossa oli myös uudenlainen Ozon kaasutin, joka vähensi 
          polttoaineen kulutusta. 2105:n varusteluun kuului myös turvavyöt 
          ja halogeenivalot, ajovaloumpioissa oli myös suuntavalot (ensimmäistä 
          kertaa Neuvostoautossa). Paremmin varusteltu versio 1,45 litran moottorilla 
          VAZ-2107 tuli tuotantoon vuonna 1982 ja farmarimalli VAZ-2104 vuonna 
          1984. 
        Samaisena vuonna oli Neuvostoliiton ensimmäinen etuvetoinen sarjatuotanto 
          auto VAZ-2108 valmis tuotantoon. Tuotanto pääsi täyteen 
          vauhtiin vuonna 1985. Uusi etuvetoinen Samara/Sputnik oli aivan uudenlainen 
          auto verrattuna vanhoihin Zhiguleihin. Samarassa oli joustintuet, hammastanko-ohjaus, 
          kärjetön sytytys sekä monikäyttöinen kolmiovinen 
          kori, joka oli verhoiltu ajanmukaisesti. Moottori oli edessä poikittain 
          ja siinä oli yksi hihnakäyttöinen nokka-akseli sylinterin 
          kannessa, malleja oli 1.1, 1.3 sekä 1.5 litraiset. Vuonna 1987 
          tuotantoon tuli myös takaovilla varustettu viisiovinen versio VAZ-2109. 
          Uusi etuvetoinen ei kuitenkaan syrjäyttänyt tuotannossa vanhaa 
          takavetoista, kuten Moskvitsh tehtaalla kävi. VAZ-tehdas oli valmis 
          tuottamaan enemmän autoja. 80-luvun lopulla Suunniteltiin vielä 
          pieni kaksi sylinterinen VAZ-1111 Oka. Auton moottori perustui Samaran 
          moottoriin (puolikas 1,3 litran moottorista). Tuotanto alkoi KamAZ tehtaalla 
          ja tuotantotilan puutteen vuoksi SeAZ tehdas aloitti myös kokoonpanon, 
          erityisesti invalidi käyttöön. VAZ toimittaa moottorit 
          ja KamAZ korin osia. Vuoden 1990 lopulla tuotantoon tuli vielä 
          Samaran neliovinen Sedan malli VAZ-21099. Auton poikkeuksellinen numerointi 
          johtui siitä, että uuden isomman Ladan suunnittelu oli jo 
          alkanut 80-luvun alkupuolella ja näille malleille oli jo varattu 
          numerot 2110-2112. Jotta uusi Samara malli saatiin vielä mahtumaan 
          väliin merkittiin malli viidellä numerolla. 
        Neuvostoliiton hajoaminen toi maahan uudenlaisen talouden pidon ja 
          maahan alkoi virrata entistä enemmän tuontiautoja. Se ajoi 
          Venäjän autoteollisuuden uusien haasteiden eteen. Uusi malleja 
          piti saada pian, että pärjää kiristyvässä 
          kilpailussa. VAZ:in valttina oli tehtaan koko, moni pienempi autotehdas 
          kaatui tai siirtyi ulkomaalaisomistukseen. VAZ autot olivat riittävän 
          luotettavia, mutta kuitenkin halpoja, joten ne säilyttivät 
          oman käyttäjäkuntansa. Vuonna 1993 tehtaasta tuli avoin 
          osakeyhtiö AO AvtoVAZ. Uutta isoa Ladaa odotellessa vanhat mallit 
          kokivat uudistuksia. Nivasta tuli uudistettu versio VAZ-21213, jossa 
          oli 1,7 litran moottori ja paranneltu voimansiirto. Osaan VAZ malleja 
          tuli tuotantoon elektroniset polttoaineenruiskutus ja sytytys laitteet, 
          jotka tehtiin yhteistyössä GM:n kanssa. Samarasta aloitettiin 
          myös suunnittelemaan aivan uutta modernisoitua malli sarjaa. 
        Vuonna 1997 tuli kuitenkin tuotantoon uusi VAZ-2110 Lada-110. Auto 
          oli etuvetoinen neliovinen Sedan, mutta suurempi mitoiltaan kuin Samaran 
          vastaava malli. Teknisesti autossa ei ollut paljoakaan uutta. Tekniikka 
          pohjautui Samaraan. Koria oli muotoiltu nykyaikaisemmaksi ja käytännöllisemmäksi. 
          Vanhasta 1,5 litran moottorista oli lisäksi 16 venttiilinen versio, 
          kahdella nokka-akselilla ja polttoaineen ruiskutuksella. Lisäksi 
          löytyi monia uusia varusteita, kuten ohjauspyörän korkeussäätö, 
          nestemäärien valvontajärjestelmä. Suunnitteilla 
          110 mallia varten on myös lukkiutumattomat jarrut ja ohjaustehostin. 
          Uuden mallin pohjalta suunniteltiin monia erikoisversioita jotka pääsivät 
          tuotantoonkin pieninä määrinä. Lada 110 Gti on varustettu 
          Opelin 2,0 16 venttiilisellä moottorilla, 110 Premier jossa 175 
          mm pidennetty akseliväli ja 110 Konsul neljän hengen limousine 
          yli kolmen metriä pitkällä akselivälillä. Varsinaiselle 
          tuotanto linjoille pääsi seuraavina vuosina 1998-1999 malli 
          muunnokset VAZ-2111 farmari-korilla sekä VAZ-2112 monikäyttöisellä 
          viisiovisella korilla. Samaan aikaan käytiin suunnittelu työtä 
          vanhojen mallien kanssa. Pieninä määrinä kokeelliseen 
          tuotantoon tuli Nivan pidennetty viisiovinen malli VAZ-2131 ja siihen 
          pohjautuva Nadezhda VAZ-2120, joka on seitsemän hengen tila-auto. 
          Myös aivan uusittu Niva VAZ-2123 tuli kokeelliseen tuotantoon ja 
          sen sarjatuotanto alkoi syksyllä 2002 GM-AvtoVAZ yhteistyönä. 
          Samaran uusitusta mallisarjasta oli muutamia vuosia kokeellisessa tuotannossa 
          VAZ-2115 Sedan malli, vuonna 2000 se tuli päätuotanto linjalle 
          ja pari vuotta sen jälkeen tuotantoon tuli myös viisiovinen 
          Samara-2 malli VAZ-2114 ja vielä vuoanna 2006 kolmiovinen VAZ-2113.  
	2000-luvun alkupuolella Ladasta tehtiin yhtenäinen tuotemerkki koko mallistolle, jolloin
	myyntinimikkeet muuttuivat mm. Zhigulista tuli Lada 2105 tai Lada 2107. Lada merkin alle on
	tarkoitus 2010 mennessä luoda automalli joka kokoluokkaan. Vuonna 2004 tuotantoon tuli Lada Kalina
	B kokoluokan auto ja ennen vuosikymmenen vaihdetta C-luokkaan tulisi "Siluet" nimelläkin tunnettu
	VAZ-2116 malli. Ennen tätä vielä 2007 tuotannossa olevaa 2110 sarjaa aletaan korvaamaan modernisoidulla
	Lada Prioralla (VAZ-2170). Joitain protoja on ollut myös isompaan D-luokkaan (VAZ-3116). 
        Miljoona Ladat  
        21.12.1973  1000000. auto VAZ-2103. 
          9.7.1975 - 2000000. auto VAZ-21011. 
          30.12.1976  3000000. auto VAZ-2106. 
          3.6.1978  4000000. auto VAZ-2106. 
          2/1980  5000000. auto VAZ-2101.  
          20.3.1981  6000000. auto VAZ-2105. 
          13.8.1982  7000000. auto VAZ-2107. 
          3.1.1984  8000000. auto VAZ-2107.  
          24.5.1985  9000000. auto VAZ-2108.  
          9.10.1986  10000000. auto VAZ-2108.  
          23.2.1988 - 11000000. auto VAZ-2109. 
          6.7.1989  12000000. auto VAZ-2109 oikealta ohjattava! 
          12.11.1990  13000000. auto VAZ-21099.  
          20.4.1992  14000000. auto VAZ-21099. 
          21.10.1993  15000000. auto VAZ-21093.  
          1.8.1995  16000000. auto VAZ-21093.  
          11.2.1997  17000000. auto VAZ-2110.  
          2.7.1998  18000000. auto VAZ-21103  
          1.2.2000  19000000. auto VAZ-21122.  
          8.6.2001 - 20000000. auto VAZ-2111. 
          2.10.2002 - 21000000. auto VAZ-2114. 
          2.4.2004 - 22000000. auto VAZ-21103  
         
         
        Tuotanto 
        AvtoVAZ 
          Lada tehdas Togliatissa, jossa varsinaiset tuotanto linjat. 
         
          OPP NTC AvtoVAZ 
          AvtoVAZin tiede-teknisen keskuksen kokeellinen tuotanto. AvtoVAZin suunnittelu 
          osaston (NTC nauko-tehnitsheskij centr) kokeellista tuotantoa pieninä 
          sarjoina sekä yksittäisiä prototyyppejä.  
         
          PSA Bronto 
          Erikoisautojen tuotanto yhtiö Bronto Togliatissa, valmistaa Nivan 
          erikoisversioita, sekä eri VAZ malleja panssaroituna. Aloittanut 
          toiminnan 11.1.1993. 
         
          VAZinterservis (VIS) 
          Vuodesta 1991 toiminut pientehdas, joka valmistaa osia VAZ-autoihin 
          sekä tuottaa pieniä määriä erillaisia pakettiauto 
          versioita perustuen VAZ-malleihin. 
         
          Lada-Tool 
          Valmistaa NTC AvtoVAZin kehittämiä malleja pieninä määrinä, 
          sekä varustelee niitä ja kehittää omia modifikaatioita. 
         
          SpecAvto  
          Valmistaa pieniä määriä Lada 110 Konsul limousinea 
         
          SuperAvto 
          Valmistaa ja varustelee Lada 110 Premier malleja 
         
          Lada-Konsul  
          Valmistaa Samaraan ja 110-sarjaan perustuvia nelivetoisia Tarzan malleja 
         
          RosLada 
          Sysranissa toimiva VAZ-autojen kokoonpanotehdas, jonne on siirretty 
          osa takavetoisten ja Samara mallien tuotannosta. 
         
          Izhmash 
          Izhevskissä toimiva Autotehdas (Izh-Moskvitsh), joka on tunnettu 
          myös Moottoripyörä- (IC) ja ase- (Baikal) tehtaana. Vuonna 
          2002 aloitettu 2106 mallin kokoonpano ja jälleen kehittely työ. 
         
          SeAZ  
          Serpuhovissa sijaitseva autotehdas joka valmistaa Oka autoja VAZ-moottoreilla, 
          Tehdas on jo 50-luvulta lähtien valmistanut pieniä kaupunkiautoja 
          lähinnä invaliidikäyttöön. vuoteen 1991 asti 
          tehtaan nimi oli SMZ 
         
          ZMA 
          Kamaz kuorma-auto tehtaan pienilitraisten autojen tehdas joka valmistaa 
          Oka malleja VAZ-moottoreilla  
          
          
        Jälleenmyyntiä 
        Oy Konela Ab 
          Lada mallien maahantuojana Suomessa. 
         
          Venäjällä: näistä löytyy hyviä kuvia 
          uusimmista malleista  
        Ladaland 
        Samara-2 
        Automyymälä 
        Avto Garant Lada 
          
          
        AutoVAZ myöskin mukana 
        MIMS  
          Moskovan kansainvälinen autonäyttely (Moskow international 
          motor show) kerran vuodessa pidettävä autotapahtuma 
       |