Lada 110 karttavalo ja pakkaskokemuksia

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
ipronin

Lada 110 karttavalo ja pakkaskokemuksia

Viesti Kirjoittaja ipronin »

Lada 110 karttavalo sammui. Ensin ihmettelin miten koko valaisin saadaan lampun vaihtoa varten irrotettua, mutta varovaisesti sain sen ehjana auki. Muoviosien kanssa kun aina joutuu olemaan ylen määrin varovainen.

Lampun kanssa tulikin sitten "tenkapoo". Lasiosa irtosi kannasta eikä mistään kunnolla näy minkälainen kanta on ja miten se pesästään irtoaa. Onkohan kenellään tietoa?

Hauska kokemus sähkölaseista kun pakkaset käväisivät Helsingin seudulla oikein kovina. Alkoivat takaovien sähkölasit toimia. Ilmeisesti huippupakkasessa oli moottorissa paikat löysemmät ja hiilet mahtuivat taas liikkumaan. Näin olen Lada 110 sähkölasien tyyppivian ymmärtänyt olevan. No ei kun ahkerasti ajelemaan aikaisemmin toimimattomia takalaseja edestakaisin alas ja ylös jos olisi hiukan siitä vetreytyneet. Ainoa pelko oli, että jos joku lasi jääkin auki 25 asteen pakkasessa niin mitä sitten ;) Onneksi ei jäänyt.

No kun tuli lämpimämpää vasen takaikkuna jäi pysyvästi toimintakuntoiseksi. Nyt vain odotan vielä yhdet oikein kovat pakkaset - jos alkaisi toinenkin takalasi toimia.
samarai
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja samarai »

siinä polttimossa on sellaiset "nastat" kannassa (niinkuin yleensä polttimossa on) - eli sitä polttimoa pitää vähän painaa ja kääntää, että se lähtee pesästä. Pitää jollain pihdeillä varmaan yrittää kun se lasi irtosi.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
larssi21074

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

110:n sähkölasit saa toimimaan lähes aina naputtamalla vasaralla nätisti sen moottoria. Remppaa samalla katkaisijaa ja naputtelee..Ovipahvin joutuu irrottamaan mutta muuten moottori on hyvällä kohdalla.

(ensin tietysti kannattaa tarkastaa tuleeko liittimelle sähkövä)
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
ipronin

Kiitos hyvistä neuvoista

Viesti Kirjoittaja ipronin »

Kiitoksia hyvistä neuvoista.

Takaoven sähkölasien kanssa olen ollut vain laiska enkä ole jaksanut irroitella ovipahveja. Olen kyllä täällä foorumilal lukenut nuo moottorin hakkaamiskikat ja uskoisin että siinä se ongelma on minullakin kun huippukovilla pakkasilla toimi. Ehkä se on sitä "rakennettu Siperian oloihin".

Minulla on HB malli ja siinä takalasinpyhhkijä tuntuu myös jumittavan. Siinä ei kuitenkaan hakkaaminenkaan ole auttanut. Takaluukun verhoilun aukaisinkin ja availin lasinpyyhkijän moottori-vaihteisto yhdistelmää, mutta moottorin hiiliin en päässyt mitenkään käsiksi. Yritin tuolta venäjänmaan nettisivuiltakin löytää jotain kunnollista räjäytyskuvaa tms mutta ne onnistunut löytämään. Pitää Pietarissa tai Tallinnassa joskus käydessä ostaa koko paketti tilalle.
Vastaa Viestiin