Selailin tuossa pääsiäisen pyhinä vintiltä vanhoja papereita kun muistin siellä olevan ainakin yhden taannoin taltioimani lehtikuvan tuolta Hatanpään valtatie 30 vaihtoautokorjaamon pihalta. Kuva on 1980-luvun alusta kun tuon toimipisteen korjaamotoiminta oli jo loppunut, mutta piha oli täynnä jo ränsistyviä kuormureita. Asia on läheinen allekirjoittaneelle siksi, että jo tuolloin alle kouluikäisenä olen tämän kuvan älynnyt leikata lehden sivulta talteen. Tuolta ajalta muistan kuinka muut natiaiset hinkusivat päästä Särkänniemeen, mutta minä olisin halunnut päästä päiväksi seikkailemaan Mäkisen autonromujen sekaan.
Tässä siis tuo alue nykytilassaan. Paikalla harjoitetaan puutarhakoneiden myyntiä ja korjausta nykyaikaisen mitäänsanomattomassa liiketilassa

Ja tällainen se oli 1980-luvun alussa. Vanha tiilinen huoltorakennus purettiin jo vuosia sitten. Osaako joku kertoa mikä se oli alunperin. Jossakin lähettyvillä oli taannoin nahkatehdas, mutta oliko se juuri tuo rakennus. Uuden ja vanhan kuvan tunnistaa samalla paikalla otetuiksi ainoastaan tuosta takavasemmalla häämöttävästä rautatiesillasta.

Pekka Mäkisen autoliikkeen historia varmasti tosiaan kiinnostaa monia, koska tämän vuoden aikana jäljellä olevaa kalustoa on käyty katsomassa ympäri suomea. Kaukaisimmat kävijät ovat kuulemma saapuneet varta vasten Kemijärveltä. En ole varma, sopiiko tämä juttu sinänsä Pravdaan, koska se ei varsinaisesti liity Ladoihin. Olin sen vuoksi kahden vaiheilla jopa siitä, uskaltaako sitä panna tänne Lada-palstallekaan. Kuitenkin täällä monet muutkaan aihepiirit eivät varsinaisesti koske Lada-merkkisiä autoja, joten otin harkitun riskin. Toisaalta ei ollut tiedossa muutakaan paikkaa, johon ko. jutun olisin pannut. Mikäli joku haluaa kuitenkin julkaista asiasta lehtiartikkelin Pravdassa tai muussa lehdessä niin ottamiani kuvia saa mielihyvin käyttää ja voin lähettää niitä lisääkin. Reissullani otin lähes 200 kuvaa. Lisäksi vuosina 2000-2003 ottamiani kuvia minulla on myös useampi sata. Noiden Autotalo Pekka Mäkisen arkistosta käyttööni saamien historiakuvien julkaisemiseen jossakin lehdessä pitäisi varmaankin kysyä lupa Erkki-Pekka Mäkiseltä, ettei tule jälkikäteen ongelmia tekijänoikeuksien kanssa.
Myös Veteraani Kuorma-autojen Seura muisti kuorma-autokaupan legendaa jäsenlehtensä vuoden ensimmäisessä numerossa. Lehti on luettavissa sähköisenä versiona alla olevasta linkistä. Juttu on lehden sivulla 13. Lehden latautuminen saattaa kestää kotvan aikaa.
http://www.vetku.fi/Nettilehdet/Vetku105.pdf
Mäkisen liike olisi nykyisenkin mittapuun mukaan valtava. Ainakaan itse en tiedä ainoaakaan liikettä, jossa olisi yli tuhat autoa käsittävä vaihtoautovarasto. Viinikankadun myyntipisteen lisäksihän säilytyspaikkoja oli Vihiojankadulla ja koko Hatanpään valtatien ranta oli täynnä autoja nykyiseltä vedenpuhdistamolta aina sairaalalle saakka. Merkille pantava seikka on myös se, että Sisun myynti romahti kun merkin edustus siirtyi Pekka Mäkiseltä. Pekka Mäkinen vaati myyjiltään joka aamu puhelimitse raportin siitä mitä edellispäivänä oli tehty ja mitä tänään aiotaan tehdä. Tämän kurinalaisuuden vuoksi kauppa todella kävi ja liikeeseen saapunutta asiakasta ei hevin päästetty lähtemään ennen kuin kaupat syntyivät. Tarinat kertovat kuinka jotkut hätääntyneet asiakkaat uivat innokkailta myyjiltä karkuun autoliikkeen takana virtaavan joen yli.