Käynnistysongelma
Käynnistysongelma
Olisi Samaran kanssa ongelma. Ei lähde käyntiin, kun on pakkasta yli -15 astetta. Vuosimalli on -02 eli ruisku Samara. Startatessa käynnistinmoottori pyörittää hyvin ja moottori vähän yrittää yskiä, mutta ei lähde käyntiin. Pienemmällä pakkasella sen saa houkuteltua pitkän yrittämisen jälkeen käyntiin kaasun kanssa. Tämä vaiva on ollut koko elämän ajan. Onko hyviä neuvoja? Olen kuullut että samoja oireita on ollut satakympissäkin. 

- Lada-Jussi
mä olen kuullut että toi Bosch 7.0 ruisku olis jotenkin arka kylmäkäynnistykselle, äitin -01 Samara on kans ryytyillyt talvella. Isän 110 -01 samoin. Mitään järkevää selitystä asialle ei ole löytynyt, pakkasen laskettua on auto taas alkanut toimia. ratkaisu olisi kiva tietää joskus itekin joutuu luotettavan GM:läisen vaihtaa Boschilaiseen

Kylmäkäynnistys
Omassa Bosch-samarassa ei ole ollut kylmäkäynnistysongelmia, on lähtenyt -23 asti, yleensä ekalla yrittämällä, joskus toisella. Lohkolämppäriä olen voinut käyttää vain harvoin.
Ainoastaan kerran ei lähtenyt, ja vika oli startin herävirtajohdossa joka oli hapettunut, ja se ei tainnut boschin syytä olla.
Olisikohan kylmäkäynnistysrikastuksessa jotain vikaa jos tuollaista ilmenee, lämpöanturissa tai sitten moottorinohjaus itsessään. Sytytys tai moottorinohjauskin voi kenkkuilla jännitteen laskiessa.
Vian etsiminen on varmasti vaikeaa omatoimisesti, pitäisi saada auto testeriin kiinni kylmäkäynnistyksessä.
Manuaaliryyppy ruiskupullolla voisi olla asiaa vianhaussa.
Kaasuahan ruiskuautossa ei tarvisi painaa oikeasti käynnistyksessä, tyhjäkäynnin säätömoottori hoitelee sen puolen.
Uudemmissa on kai päästöt vedetty aika tiukille.
Ainoastaan kerran ei lähtenyt, ja vika oli startin herävirtajohdossa joka oli hapettunut, ja se ei tainnut boschin syytä olla.
Olisikohan kylmäkäynnistysrikastuksessa jotain vikaa jos tuollaista ilmenee, lämpöanturissa tai sitten moottorinohjaus itsessään. Sytytys tai moottorinohjauskin voi kenkkuilla jännitteen laskiessa.
Vian etsiminen on varmasti vaikeaa omatoimisesti, pitäisi saada auto testeriin kiinni kylmäkäynnistyksessä.
Manuaaliryyppy ruiskupullolla voisi olla asiaa vianhaussa.
Kaasuahan ruiskuautossa ei tarvisi painaa oikeasti käynnistyksessä, tyhjäkäynnin säätömoottori hoitelee sen puolen.
Uudemmissa on kai päästöt vedetty aika tiukille.
- Lada-Jussi
Kylmäkäynnistys
Itselläni on mielestäni euro2 samara, varmasti vaikuttaa asiaan.
Eikös euro3 normissa mitata päästöjä alusta asti, ja eur2 normissa aletaan mitata vasta 15 sekunnin kuluttua.
On muuten todella herkkä huonolle akulle, vaikka kone melko normaalisti pyörii, ei auto käynnisty. Taitaa käynnistymisen raja kulkea jo 9 voltin kohdalla.
Toisena ääripäänä 88 vuoden samara sähköisellä bensapumpulla ja 8 vuotta vanhalla akulla, startti ei jaksanut pyöräyttää täyttä kierrosta ekalla kertaa, mutta toisella yrittämällä pamahti käymään.
Eikös euro3 normissa mitata päästöjä alusta asti, ja eur2 normissa aletaan mitata vasta 15 sekunnin kuluttua.
On muuten todella herkkä huonolle akulle, vaikka kone melko normaalisti pyörii, ei auto käynnisty. Taitaa käynnistymisen raja kulkea jo 9 voltin kohdalla.
Toisena ääripäänä 88 vuoden samara sähköisellä bensapumpulla ja 8 vuotta vanhalla akulla, startti ei jaksanut pyöräyttää täyttä kierrosta ekalla kertaa, mutta toisella yrittämällä pamahti käymään.
Minulla on GM:n systeemit ja aina on lähtenyt käyntiin yhdellä hipaisulla, oli sitten kuuma tai kylmä. Tänä aamuna sitten kuitenkin piti juuri noita samoja oireita, eli lupasi hiukan, mutta ei jaksanut lähteä. Bensan haju oli hirmuinen, joten manuaalin ohjeista poiketen pidin kaasun pohjassa startatessa ja ja tarpeeksi pitkän sahauksen jälkeen se sitten lupasi ja lupasi ja lupasi ja viimein käynnistyi.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.