Kuten pavlovits, noin sen pitää keskustelun sujua. Pitää antaa omassa mielessä tilaa kaverinkin esittämille ajatuksille, vaikka ne nyt ei aina sitä välttämättä ansaitsikaan "Vesipesulla" putsattiin ennen koneita, kai melko yleisestikin -60...-70 luvuilla.
no nyt sain deltasta laskun, onneksi perivät vain sen vikakoodien luvun 68 euroa, tosin nyt ymmärrän miksi se on noin kalliskin, kun ei niitä koodeja saa suoraa vaan osaosalta testaamalla.
olivat suorittaneet puristuspaineiden testauksen ja tämän testin perusteella todenneet ohivuotoa 1. sylinterissä tästä jatko toteamuksena että autossa on alkava venttiilivika
nyt kysynkin oikeilta asiantuntijoilta, onko deltan analyysi oikea?
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
"oikeita asiantuntijoita" tuskin ollaan mutta kommentoidaan , saitko sä mitään pöytäkirjaa tai korttia tosta mittauksesta? Jos siinä on 1: pytyssä on jotain "kilon heittoa" muihin jotka ovat tasaisia, niin kyllä toi diagnoosi varmaan pitää paikkansa.
Kannattaisi varmaan mitata vielä itsekin, ainakin ennen kun alkaa kantta irti repimään.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Voihan se silloin puhaltaa männänrenkaistakin läpi, mutta ehkä Teltan kaverit on testannut sen tolla öljyniksillä . Muussa tapauksessa viittaa sitten venttiilivikaan.
Yleensä vaan tehään sitten ohivuotomittaus, jos puristuspainemittaus viittaa kannentiiviste- tai venttiilivikaan. Kuten Pöhö-Andrei seikkaperäisesti jo selitti, se antaa ihan eri tavalla tietoa vikakohteesta!
laskussa luki että "puristuspainemittaus --> 1. sylinterissä ohivuotoa, alkava venttiilivika" eli jos ton mukaan tulkitaan ne teki vain puristuspainemittauksen ja sillä totesivat että on ohivuotoa, eivätkä tehnyt ohivuotomittausta.
onko "alkava" venttiilivika sitten esimerkiksi karstaa joka estää venttiiliä menemästä kiinni tms. jonka voisi sitten vaikka pestä pois, edelleen kyllä ihmettelen millä sen veden tossa ruiskussa saa palotiloihin (painepesurilla)?
kyllä mä taidan kohta siirtyä Corollaan jos tosiaan venttiilit paukkuu jo alle 100 tkm ajetussa autossa. Tää on siinä mielessä uutta, kun koskaan ennen ei ole ollut näin vähän ajettua Ladaa, edellisiin on taidettu jo koneremppa tehä edellisen omistajan toimesta.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
no kyllä se paukkuu venttiili Corollassakin ja missä hyvänsä jos jää kantamaan, Ladat venttiilit ei varmaan materiaalissa jää muista jälkeen. Olisi Delta voinut vähän tarkemmin selittää edes kuinka paljon on "ohivuotoa".
"alkava venttiilivikahan" voi olla että esim. on hieman palanut pakoventtiilin lautanen reunasta.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Lada-Jussi kirjoitti:laskussa luki että "puristuspainemittaus --> 1. sylinterissä ohivuotoa, alkava venttiilivika" eli jos ton mukaan tulkitaan ne teki vain puristuspainemittauksen ja sillä totesivat että on ohivuotoa, eivätkä tehnyt ohivuotomittausta.
onko "alkava" venttiilivika sitten esimerkiksi karstaa joka estää venttiiliä menemästä kiinni tms. jonka voisi sitten vaikka pestä pois, edelleen kyllä ihmettelen millä sen veden tossa ruiskussa saa palotiloihin (painepesurilla)?
Tuo röpötys vielä tuohon ohivuotoon lisättynä niin voisi hyvinkin olla tuo venttiilivika. Jos männän ohi puhaltais niin eipä se välttämättä käyntiin vaikuttais mikäli on pieni tuo vuoto. Huohotus tosin lisääntyy silloin.
En tiedä millainen on sun ajotyylis että pääseekö kone karstoittuun. Mikäli vähänkään käytät kierrosta välillä enemmän niin ei varmaankaan karstoja pahemmin pitäis olla. Noita venttiileitähän voi mennä ihan ilman syytäkin. Meillä polonezissa meni pako venttiili ihan normi ajossa.
Mutta mikäli katti vehjas on tuo niin en ite ainakaan alkais katti paikallaan vesipesua tekeen.
jta kirjoitti:En tiedä millainen on sun ajotyylis että pääseekö kone karstoittuun. Mikäli vähänkään käytät kierrosta välillä enemmän niin ei varmaankaan karstoja pahemmin pitäis olla. Noita venttiileitähän voi mennä ihan ilman syytäkin.
no mun ajotyyliä on paljon täälläkin pohdittu, eli käyttelen kovasti kierroksia, käytän vähän vitosvaihdetta ja kiihdyttelen ripeästi. ehkä auto on tottunut vanhan ihmisen käytössä huonoile tavoille, joku sylvi-täti on auton ennen omistanut ja ajoa on ollut alle 10tkm vuodessa.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Lada-Jussi kirjoitti:laskussa luki että "puristuspainemittaus --> 1. sylinterissä ohivuotoa, alkava venttiilivika" eli jos ton mukaan tulkitaan ne teki vain puristuspainemittauksen ja sillä totesivat että on ohivuotoa, eivätkä tehnyt ohivuotomittausta.
No eipä se puristupaine mittari tiedä mistä se paine karkaa. Vialliesesta venttiilistä, harvasta pytystä vai kantavan venttiilin takia. Yksi noista kuitenkin on helppo tarkistaa. . .
Kummasti sitä vaan kaikissa huoltokirjoissa(joissa on venttiilivälykset annettu sekä kuumalle, että kylmälle koneelle) on kuuman koneen välykset suuremmat kuin kylmän koneen. Ainoastaan valurauta kannellisissa taitaa olla toisin päin?
no jauhetaan nyt vielä, että itsellä on ilmeisesti ollut tämä sama "alkava venttiilivika" jo pitkään, eikä mitään muuta merkkiä ollut havaittavissa, kuin hieman röpöttävä tyhjäkäynti (econ-mittari soutaa) ja bensanhaju vain kylmänä käynnistämisen yhteydessä. Ainoastaan nämä.
- ei ole esim. lisääntynyttä pa-kulutusta/tehonhäviötä. CE-valo ei pala kuin virta päällä moottori sammuksissa. Pakokaasuarvot on normaalit- venttiilivian täytyisi käsittääkseni näkyä myös pk-testiarvoissa.
Puristuspaineita en ole itseltäni edes mitannut, uskon ettei mitään ihmeellistä niissä olisikaan. Tohon Deltan Jussille ilmoittamaan "venttiilivikaan" uskoisin vasta (ja koko pur.mittauksen tekemiseen) jos niistä olisi "oikeat" tulokset mukana. Ilman niitä uskoisin ennemmin vaikka ilmamassamittarivikaan tms. kuin "alkavaan venttiilivikaan".
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
kai tää nyt on ihan turhaa jaaritteelua, parempi kai uskoo deltaa, kyllä ne sitä puoltoista tuntia katteli ja siitä pitää maksaakin, niin kai ne oikeessa on, jos sit tekee kansiremontin ja kattoo paraniko deltan analyysin mukaisesti, voi kai sitten vaatia korvauksia deltalta jos vika ei sillä korjaannukaan?
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
mahdollinen venttiilivika voi olla se että tasaisen karstaisesta venttiilistä
(karstoittunut edellisen omistajan ajossa) on irtoillut karstanpaloja ja tälläinen irtoava pala on tiivistepinnan välissä
vesipesun olen itse axtekiin suorittanut katin ollessa paikalla
irtoava karsta ja vesihöyry ei riko kattia sillä karstaa irtoaa muutenkin ja polttoaineen palaessa syntyy vettä
Jos venttiilivika on niin paha (vielä) että se vaikuttaa käyntiin, sen pitäisi näkyä myös pakokaasutestauksessa. HC-arvon pitäisi ainakin nousta, o2 (otsoni) ja CO (häkä) arvojen pitäsi olla kanssa päin h:vettiä normaaliarvoihin verrattuna.
Katin läpi nämä arvot kyllä tasoittuvat, mutta ei ne normaaleilta enää näytä, eikä katsastuksesta läpi pääse kuin armosta.
Ihme jos delta ei ole ottanut pakokaasumittausta vikadiagnoosinsa tueksi, hyviä mittareita talo täynnä, mutta miksei niitä käytetä?
Rikkinäinen venttiili päästää palamatonta tavaraa pakoputkeen, ja sekoittaa lambda-arvon, ja loputkaan sylinterit eivät enää toimi kunnolla koska auto koittaa säätä seosta rikkaammalle jotta jäännöshappi poistuisi, ja niinhän ei tapahdu. Pitäisi siis jossain kohtaa ilmestyä vikakoodi joka ilmoittaa laihasta seoksesta.. gm-laitteessa on ollut tapana nollata vikakoodit kun virta katkaistaan, mutta pitäisi siitäkin koodien löytyä.
Mistä pistokkeesta ne koodeja kaiveli?
Ohivuotomittausta (tai tarkistusta) voi koittaa tehdä rätillä, tai tuon puristispainemittarin letkun avulla. Päästetään puristustahdissa olevaan sylinteriin paineilmaa ja kuunnellaan (tosi tarkalla korvalla) missä suhisee eniten. Pahan vian pitäsi ainakin
näkyä.
Samalla kannattaa selvittää ettei ole imu-tai pakosarjan tiivisteessä vuotoa, ne saavat kanssa lambdan sekaisin kohtuullisen tehokkaasti.
Yksi konsti siihen on suihkuttaa starttipilottia ympäri imusarjaa tyhjäkäynnillä, ja jos kone ottaa kierroksia on siinä kohtaa vuotoa. Kannattaa varmaankin varoa ettei syty paloa..
Pakosarjan vuodot löytyy tehokkaimmin (ainakin mun mielestä) kun tukkii pakoputken pään ja koittaa&haistelee mistä pakokaasua pyrkii vapauteen.
Mun mielestä haiskahtaa aika vahvasti venttiilivialta, mutta kannattaa varmistua siitä kuitenkin ennen isompia korjaustöitä.
Jussi kokeili eilen oikein Forte-tököttiäkin samariiniinsa, mutta siitä oli aika laiha lohtu. Päästöarvot oli kaameat, HC yli 900. Kyllä taisivat Delta-autossa olla oikeassa.
Nyt arvailemaan päätyykö Samara pellolle vai kansiremonttiin vai trokataanko se jollekin viattomalle ehjänä!