kokemuksia liikenteestä

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
pressa
Viestit: 10500
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

mutta sehän ei saisi palaa muuta kun silloin kun peruutusvaihde on päällä
aon
Viestit: 728
Liittynyt: 13.3.2006 17:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aon »

pressa kirjoitti:mutta sehän ei saisi palaa muuta kun silloin kun peruutusvaihde on päällä
Saabissa (ainakin 99/90) on peruutusvalokytkin siten, että keppi täytyy vain viedä sinne peruutusvaihteen loveen että valo syttyy, eli vaihdetta ei täydy laittaa päälle. Sillä saa kanssa peloteltua. :)
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

pressa kirjoitti:mutta sehän ei saisi palaa muuta kun silloin kun peruutusvaihde on päällä
Ei kun se on kytkimellä kojelaudasta. Samalla siis työvalo. Milläs purat kuormaa peruutusvaihde päällä.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
pressa
Viestit: 10500
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

työvalo saa olla suoralla sähköllä
mutta sitä ei saa ajaessa käyttää
tosin vahingossahan voi katkaisijaan pökätä kun etsii tupakkeja tai muuta tarpeellista
Avatar
maurichia
Viestit: 708
Liittynyt: 21.1.2005 14:11
Paikkakunta: hollola

Viesti Kirjoittaja maurichia »

*Huoh* eilen jollain samara kuskilla oli taas liikenne säännöt hallussa... ensinnäkin liikenne ympyrässä tämä kuski pysähtyy antamaan tietä ympyrään tulevalle volvolle... sitten kun on risteys mistä pääsee ilman valoihin pysähtymistä kääntymään oikealle kun siinä on kaksi kaistaa niin tämä pysähtyy siihen risteykseen odottamaan että autojono menee ohi vaikka käytössä oli kaksi kaistaa :evil: noo siitä seurasi se että serkulla palo käämit ja mitsu läksi kumin ulvomana liikkeelle ja tuli siinä ohitettua samara torvisoiton ja keskisormen kera... oli joku nainen ratissa...
EDIT: muttei ehkä kannattaisi silti kuitenkaan noin helposti hermostua :wink:
kulkineet:
Lada 2104 1200cc '90
Yamaha yz 80cc '01
Derbi senda x-race 80cc Malossi MHR Racing '05
mopoauto aixam 500 480cc '03 ''thyyning''
aon
Viestit: 728
Liittynyt: 13.3.2006 17:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aon »

Tuossa keskiviikkona tuli ekat muiden osapuolten tieaggressiot havaittua ladaillessa.

Ensin tuli kuudenkympin alueelle kahdeksankympin alueelta joku MB Vito tms. perään roikkumaan, eikä oikein tykännyt hiljentää, vaan roikkui puoliksi sulkualueella ihan puskurissa kiinni. Ajattelin, että varmaan koukkaa vastaantulijoiden ryhmitysalueen yli ohi, mutta ei sentään, varsinainen ohitus sujui ihan kohtuullisella järkevyydellä. Mahtoikohan ajatella, että kiihdytän johonkin kauheaan lentoon ylämäkeen tuolla 1200-kuutioisella kun 80:n alue alkaa uudestaan ja sitten ei pääse pakettiautolla enää ohi vaikka mieli tekisi? :?

Sitten sainkin ajella kymmenisen kilometriä ihan rauhassa, kunnes jäin ajelemaan jonon perässä 40km/h viidenkympin rajoituksella tietäen että kohta tulee ympyrä. Taas joku mersukuski katsoi parhaaksi lähteä ohitse, mutta ei päässytkään enää ennen ympyrää takaisin kaistalle, vaan jäi odottamaan vastaantulijan kaistalle että jono tulee uudestaan ohi ja pääsee perään. Tuo oli kyllä jo kohtuullisen vaarallista.

Eipä silti Ladalle tunnuta sen enemmän hermostuvan kuin muillekaan ohjastamilleni autoille, enemmän tuntuu haittaavan se, että koittaa ajaa nopeusrajoitusten mukaan.
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Itselläni on Ladassa mittarivirhettä kohtuullisen paljon, ja jos varsinkin ajelee 60 alueella tasan 60, niin jonoa alkaa kertyä.

Mutta näin kun ajelee niin menee suhteellisen hyvin;

60 -- 65
70 -- 75
80 -- 85
100 -- 105-107
120 -- 130 :roll:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
aon
Viestit: 728
Liittynyt: 13.3.2006 17:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aon »

Jokari kirjoitti:Itselläni on Ladassa mittarivirhettä kohtuullisen paljon, ja jos varsinkin ajelee 60 alueella tasan 60, niin jonoa alkaa kertyä.
Juu, mullakin oli kyllä varmaan lähemmäs 70 mittarin mukaista, mutta ei tuntunut kelpaavan. Sama noilla muilla autoilla, joiden mittarivirheestä on tarkempaa käsitystä. Ladaa ei ole nopeusnäyttötauluun tullut testattua kun veivät sen ainoan reittieni varrella olleen pois muutama viikko sitten.
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Avatar
Lara-Mies
Viestit: 243
Liittynyt: 9.10.2003 19:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lara-Mies »

Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle
Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään
Jaakkima kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:hoksasin tänään uuden liikennesäännön: kolmion takaa saa tulla eteen kun ensin koukataan bussipysäkille ja vasta siitä eteen :roll:
Toimii vaan taajama-alueella ja 50 km/h ja alle, mikäli olet bussilla liikenteessä.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys..
aon
Viestit: 728
Liittynyt: 13.3.2006 17:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aon »

Lara-Mies kirjoitti:Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle
Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään
Aiheuttaa muuten joskus lievää kauhua, kun linja-autopysäkki on juuri ennen jakajaa, ja kun pääsee puoliksi ohi pysähtyneestä autosta, kuski lyö vilkun vasemmalle ja lähtee puskemaan kaistalle :(. Vielä ei tosin ole täytynyt mennä väärältäpuolen jakajaa tai törmätä siihen tai linja-autoon.
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Avatar
Lara-Mies
Viestit: 243
Liittynyt: 9.10.2003 19:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lara-Mies »

Mä pidän sellaisen säännön että kun vilkku on vilahtanut 4-5 kertaa niin ei kun pois pysäkiltä...jos joku on niin hölmö että ei väistä niin siinähän jää alle....
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys..
aon
Viestit: 728
Liittynyt: 13.3.2006 17:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aon »

Lara-Mies kirjoitti:Mä pidän sellaisen säännön että kun vilkku on vilahtanut 4-5 kertaa niin ei kun pois pysäkiltä...jos joku on niin hölmö että ei väistä niin siinähän jää alle....
Juu, viisi kertaa on melko sopiva määrä. Mutta kun kaikki vilkuttavat korkeintaan kerran jos sitäkään ja yleensä vasta käännyttyään, niin on hankala arvioida, että mitä seuraavaksi tapahtuu. Yleensä tuollalailla puolitiessä ohitusta joutuu hidastelemaan, kun ohittavassa autojonossa joku jää odottamaan vasemmalle kääntymistä, tuon kun näkisi ajoissa niin voisi jäädä linja-auton taakse odottelemaan. Mutta mitäs sitä turhaan polttimoita kuluttamaan...
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Lara-Mies kirjoitti:Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle
Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään
Jaakkima kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:hoksasin tänään uuden liikennesäännön: kolmion takaa saa tulla eteen kun ensin koukataan bussipysäkille ja vasta siitä eteen :roll:
Toimii vaan taajama-alueella ja 50 km/h ja alle, mikäli olet bussilla liikenteessä.
joo, mut mun tapauksessa oli siis kolmion takaa ajavasta henkilöautosta kyse, joka käytti bussipysäkkiä "kiihdytyskaistana" ja alueella 80 km/h rajoitus

noitten bussien kans on ikävää, kun niistä ei koskaan tiedä lähestyttäessä, että lähteekö vai ei. jossai 60 km/h rajoitukselle näkee bussin pysäkillä, se saattaa a) seistä siinä parkissa b) olla lähdössä tielle näyttäen vilkkua ennen lähtöä tai c) olla lähdössä näyttäen vilkkua vasta kun lähtee. viimeiseessä tapauksessa saattaa tulla jo hyvin kiire kun vauhtia on 60 km/h. hitaammilla alueilla saatat olla jo bussin vierellä ohittamassa kun se päättää että nyt vilkkupäälle ja äkkiä ton ohiajavan päälle. vähän voisi jotkut bussikuskit katsoakin näissä tapauksissa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lara-Mies
Viestit: 243
Liittynyt: 9.10.2003 19:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lara-Mies »

Joo onhan meitä Bussikuskejakin joka lähtöön..Tarkoitukseni oli korjata tuo Jaakkiman virheellinen 50km/h mikä on todellisuudessa 60km/h ja muistuttaa että 2 viereistä kaistaa on velvollisia väistämään pysäkiltä lähtevää Bussia....(uuden tieliikennelain mukaan) johtuen Bussien koon kasvamisesta) Että silleen.....
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys..
aon
Viestit: 728
Liittynyt: 13.3.2006 17:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aon »

Lara-Mies kirjoitti:Joo onhan meitä Bussikuskejakin joka lähtöön..Tarkoitukseni oli korjata tuo Jaakkiman virheellinen 50km/h mikä on todellisuudessa 60km/h ja muistuttaa että 2 viereistä kaistaa on velvollisia väistämään pysäkiltä lähtevää Bussia....(uuden tieliikennelain mukaan) johtuen Bussien koon kasvamisesta) Että silleen.....
Jep, tuo muu bussiasia tuli vaan muuten mieleen :)

Tuota molempien kaistojen väistämisvelvollisuutta en tiennytkään, täytyypä pitää mielessä kun joskus tulee moisten pysäkkien ohitse kuljettua, koskaan ei tosin tähän mennessä ole ollut autoa pysäkillä yhtäaikaa.
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Vastaa Viestiin