Samara 1,5i GM - epävakaa tyhjäkäynti/kannen vaihto

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ladamaster kirjoitti:Säädätin venttiilit Pietarissa. Ammattimieheltä meni hommaan n. 30 min.

Kaikki palat menivaihtoon. Uusien palojen hinta oli 240 ruplaa; vähän yli 7 euroa. Kilometrejä on takana 100 tkm. Säätäminen vaikutti selvästi moottorin toimintaan. Ääni vähän hiljeni ja käynti tasaantui hieman; vetokin on kohdallaan.

Joten huolehtikaa huollosta ja säädöstä huoltosuunnitelman mukaisesti.
käytätkö munkin auton siellä :D :wink: kannattaisi äkkiä viedä uudestaan jos on jo 100 tkm ajettu sen jälkeen. deltan suositus 75 tkm:n välein on vedetty kyllä aika pitkäksi.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

vatsataudin musertama Lada-Jussi päätti, että mulle ei yksi ventiilinsäätö kiekko v***uile

paikkojen hajoamisenkin uhalla menin kampeemaan yhellä torx avaimella ja magneetti tikulla otin vastaan, niin tulihan se sieltä pihalle ja mitää ei tainnut hajotakaan.

eli ihan kokeellisesti ajattelin käydä sen vuotavan sylinterin kimppuun, josko se olisi pelkällä säädöllä vielä korjattavissa.

pakoventtiilin välys oli 0 tai ehkä allekin sen, imuventtiilin 0,15 mm suositukset näille on 0,35 ja 0,2 mm. imun ei pitäisi kantaa kun vielä sentää välystä oli, mutta otettiin pakopuolen kiekkopihalle. kiekon takana lukee 3,42 eli tarkoittanee että kiekko on sen paksuinen.

uusi kiekko siis pitäisi olla 3,42+(0-0,35) = 3,07 mm välys voi olla +/-0,05 mm elikkä kun ei tarkalleen tiedä kuinka paljon välys oli miinuksella niin vähentäiskö tosta vielä paksuutta 0,05 mm eli jäisi kiekolle paksuutta 3,02 ei varmaan välys vielä liikaa kasva.

nyt sit pitää mennä koneistamoon hakee kiekkoja, sanoivat että niiltä saa teho-dieselistä Riihimäeltä.

jos tämä auttaa eikä venttiili ole vielä palanut käyttökelvottomaksi niin sitten pitää säädättää loput venttiilit tai odotella jos saa kunnon työkalut säätöä varten.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
rotsi4

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Kuinka kovaa tuota venttiiliä pitää painaa jotta sen saa alas?
Ja mistä kohtaa? Ilmeisesti ensin alas, ja sitten jostain sivusta pitää venttiiliä alhaalla jotta saa palan pois?
Tuollainen torx on varmaan painamiseen parempi kuin ruuvimensseli, täytyypä koittaa sellaisella.

Itse en onnistunut ilman nokka-akselin irroitusta venttiileitä säätämään, tuli vain säädettyä yksi venttiili väärin 0.45 välykselle, ja se raksuttaa ärsyttävästi.. ei huvittaisi enää sama homma uudestaan.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

taisin jotenkin siitä säätökiekon ylitse avaimen laittaa ja siitä jotenkin nokka-akselia vasten väänsin, ei juurikaan tarvii voimaa että se painuu, mutta oikean asennon, se meisseli tais sen verran kiekon takareunan päälle jäädä että nosti etureunan ylös jolloin siitä sai otteen.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Hain teho-dieselistä 3 euron säätöpalan. ei löytynyt Lada säätölevyä joissa jako on 0,02...0,07 välein, mutta Fiatin 0,00...0,05 välein ovat sopivia. Laitoin siis 3,05 joka jäi omien laskelmien keskiarvoksi kivasti. Nyt pakoventtiilin välys on kohdallaan 0,35 mitta menee 0,40 ei mahdu

kyllä nyt kulkee hienosti (vaihdoin kesärenkaatkin samalla, rengaskoko ei vaihtunut), käynti on tasainen, CE-valo ei pala, kiihtyy rivakammin....

mittasin tuossa puristukset
1: 8,5 bar
2: 11 bar
3: 10,5 bar
4: 10,75 bar
eli vähän ykkönen ontuu edelleen, mutta kannattaneeko enää venttiiliremontteihin ryhtyä jos auto toimii, päästöt tarvis vielä tarkistaa. Oliskin kiva tietää mitkä noi puristukset oli silloin kun deltassa mittasivat.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

onhan toi ykkönen vähän kintaalla, mutta jos auto toimiiniin silloin kannattaa käyttää Erkki Tuomiojan logiikkaa. :wink:

Pakokaasuarvot tietysti pitää olla katsastukseen mennessä kunnossa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Kyllähän tossa ykkösessä selkee ero on...
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Hieman saattaa vaikuttaa jos muissa sylintereissä on nyt ventiilin välyksen pienemmät kuin siinä ykkös sylinterissä. Tällöin se ykkösen imuventtiili on hieman lyhyemmän ajan ja hieman vähemmän imutahdin aikana auki. Eli ei ehdi saa vedettyä sisäänsä yhtä paljon ilmaa kuin muut sylinterit ja paine on puristustahdin aikana siksi pienempi. Mutta ei se kokonaan tuota eroa missään tapauksessa selitä...
Voi myös olla että nokka on kulunut. Kun ei ole välystä, niin öljykalvo siinä nokan ja nostajan välissä joutuu lujille. Tällöin sama ilmiö, että venttiili ei enää oikeen säädettynäkään aukea yhtä paljon kuin muissa sylintereissä.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kun auto nyt näyttää pelaavan niin tarvinnee teettää koko venttiilien säätö deltassa, kun oli ne välykset pielessä kauttaaltaan.

edelleen odottelen jos joltain löytyy erikoistyökalut ja säätöpalasarja niin pääsee säätämään ite, toi meisselillä vääntäminen ei ehkä ihan parasmahdollinen tapa ole
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Oli samoja tyhjäkäyntioireita Samarassa m/1995, GM:n ruisku, jonka "kontrollerissa" merkinnät GM ISFI 2S ECM, 16162409, 2111-1411020-20, 21.9.1993.

Vika oli jäädytinnesteen lämpötila-anturissa, jonka antama lämpötilatieto ei ollut vakaa, vaan "vaelsi".

Anturi on termostaatin vieressä. Vaihto on 5 minuutin työ. Jäähdytinnestettä ei tarvitse poistaa, eikä sitä vuoda vaihtohommassa.



***

Venttiileiden säätöasiassa olen päässyt vähällä. Ei ole kummassakaan Samarassani tarttenut koskaan säätää. (En ole pienistä välyksen muutoksista piitannut). Nyt m/95:llä takana 200.000 km ja aiemmalla m/1987:lla meni ennen kannibalisointia 250.000 km.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samara 1,5i GM - epävakaa tyhjäkäynti/kannen vaihto

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Lada-Jussi kirjoitti:OIRE
nykyisessä Samarassa on jo jonkin aikaa ollut vähän horjuva tyhjäkäynti, kylmiltää bensakin haisee selvästi, käynti ääni on sellaista röpellystä. Usein siitä pieni kaasun painallus niin saa CE-valon palamaan. Matka ajossa kulkee hyvin (ehkä hivenen laiska) ja silloi ei yleensä CE sytypalamaan. Tuntuu siltä että tyhjäkäynti on liian rikkaalla.
Vielä vähän täydennystä:

Vaikka ongelma taisikin olla siellä vuotavassa venttilissä, sopisivat oireet erinomaisesti myös siihen, että jäähdytysnesteen lt-anturin virtapiiri olisi lähes katki. (Kunnossa olevan anturin resistanssi -40 asteessa on noin 100 kilo-ohmia ja +100 asteessa noin 180 ohmia).

Jos virtapiiri lähes katki, olettaa järjestelmä, että kova pakkanen vallitsee ja moottori on kylmä.

Silloin järjestelmän aivo käskee:

- paljon bensaa peliin (että yleensä kävisi)
- tyhjäkäynnin nopeutta säätävä ilmaventtiili suhteessa bensiinimäärään vain vähän auki, jotta seos olisi hyvin rikas
- sytytys myöhäiselle (että palaisi vielä pakoputkessa ja katalysaattori lämpenisi nopeasti)
- koska kone muka kylmä, ei järjestelmä välitä lamda-anturista mitään.

Laiskuus on seurausta myöhäisestä sytytyksestä.

Tyhjäkäynnin horjuvuus aiheutunee siitä, että järjestelmä koittaa tyhjäkäynnin säätöventtiilillä korjata ylirikkaan seoksen aikaansaamaa liian alhaista käyntinopeutta.

CHK ENG -valo syttynee kaasua hieman painettaessa, koska aivo ymmärtää, että on liian iso ristiriita kaasuläpän asentotunnistimen, tyhjäkäynnin säätöventtiilin toiminnan ja moottorin käyntinopeuden välillä.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

edellisessä Samarassa oli rikki toi lämpötila anturi ja se selvisi ihan sillä että aina paloi CE-valo, sitten vilkutti valolla koodit pihalle ja se kertoi syynä olevan juuri tuo anturi. Anturin vaihdolla korjaantui. Autoa oli todella vaikea saada käyntiin ja ajossakin vähän pätki.

mikähän tohon vaikuttaa että jossain on alle 100tkm venttiilit jo ihan nolla välyksessä ja jossai yksilöissä voi ajaa tolkuttomasti ilman ongelmia?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Lada-Jussi kirjoitti:mikähän tohon vaikuttaa että jossain on alle 100tkm venttiilit jo ihan nolla välyksessä ja jossai yksilöissä voi ajaa tolkuttomasti ilman ongelmia?
Ihan ajoympäristö. Kaupunki ajossa kone kiertää kolmin tai nelin kerroin sen kierrosmäärän kuin maatiellä. Joten se myös kuluu nopeammin.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

en millään haluaisi kyseenalaistaa venäläistä laadunvalvontaa, mutta voi olla mahdollista, että iigorilla on ollut maanantaiaamuna "pohmjelniä" ja joka **** venttiilinvälystä ei ole jaksanut erikseen mittailla.. :roll:

ja Deltassahan noi sitten "säädetään" todennäköiseti lähinnä kynällä, jos ei sitten joku sitä erikseen tilaa omana työnään.. :roll:

Itsellä oli yhdestä ruiskuSamarasta pakoventtiilin lautanen pahasti palanut, vaikka autolla ei ollut ajettu muistaakseni kuin jotain 50tkm. (eli oli kantanut varmaan uudesta asti).
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
rotsi4

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Luulisi että korjaamalla venttiilin heti alussa kuntoon pääsee helpommalla, ehkä kevyt hionta hiomatahnalla voi riittää. Kun vuoto jatkuu voi joutua laittamaan koko venttiilin ja koneistamaan kannen istukankin.
Itselläni tuossa 1.sylinterin imuventtiilissä oli välystä noin 0.05mm, näköjään sama vika kuin Lada-jussilla.
Voisi mennä deltaan lunttaamaan onko tehtaan säätöpalat samanlaisia kuin tehtaan palat, näkisi säädetäänkö välyksiä siellä.

Täytyy kyllä koittaa sisukkaammin tuota venttiilin alaspainamista, raksutus alkaa ottaa aivoon pikkuhiljaa.
Vastaa Viestiin