Lada-Jussi kirjoitti:OIRE
nykyisessä Samarassa on jo jonkin aikaa ollut vähän horjuva tyhjäkäynti, kylmiltää bensakin haisee selvästi, käynti ääni on sellaista röpellystä. Usein siitä pieni kaasun painallus niin saa CE-valon palamaan. Matka ajossa kulkee hyvin (ehkä hivenen laiska) ja silloi ei yleensä CE sytypalamaan. Tuntuu siltä että tyhjäkäynti on liian rikkaalla.
Vielä vähän täydennystä:
Vaikka ongelma taisikin olla siellä vuotavassa venttilissä, sopisivat oireet erinomaisesti myös siihen, että jäähdytysnesteen lt-anturin virtapiiri olisi lähes katki. (Kunnossa olevan anturin resistanssi -40 asteessa on noin 100 kilo-ohmia ja +100 asteessa noin 180 ohmia).
Jos virtapiiri lähes katki, olettaa järjestelmä, että kova pakkanen vallitsee ja moottori on kylmä.
Silloin järjestelmän aivo käskee:
- paljon bensaa peliin (että yleensä kävisi)
- tyhjäkäynnin nopeutta säätävä ilmaventtiili suhteessa bensiinimäärään vain vähän auki, jotta seos olisi hyvin rikas
- sytytys myöhäiselle (että palaisi vielä pakoputkessa ja katalysaattori lämpenisi nopeasti)
- koska kone muka kylmä, ei järjestelmä välitä lamda-anturista mitään.
Laiskuus on seurausta myöhäisestä sytytyksestä.
Tyhjäkäynnin horjuvuus aiheutunee siitä, että järjestelmä koittaa tyhjäkäynnin säätöventtiilillä korjata ylirikkaan seoksen aikaansaamaa liian alhaista käyntinopeutta.
CHK ENG -valo syttynee kaasua hieman painettaessa, koska aivo ymmärtää, että on liian iso ristiriita kaasuläpän asentotunnistimen, tyhjäkäynnin säätöventtiilin toiminnan ja moottorin käyntinopeuden välillä.