tartin huutaminen
tartin huutaminen
eli 1200 ladan tartti huutaa välillä, miksi ihmeessä?? oon jo yhen vauhtipyörän joutunu vaihtamaan mutta huutaa silti.. tartin solenoidi on uus..
Vois olla kaksi ongelmaa: solenoidi jää mekaanisesti päälle tai saa jatkuvasti pitovirtaa.
Mulla meni tossa solenoidi ja kun ostin sen tarvikkeena niin sen keskipaikoitus piti tehdä tarkasti. Mulla meinaan ei ensin jaksanut startata ollenkaan. Eli Solenoidi oli liian toisessa reunassa. Sitten kun ruuveja löysäilin ja passasin sen keskelle niin jopa toimii.
Voihan olla että se rele josta virta tuolle solenoidille tulee on tiensä päässä ja jää päälle.
Tota pitää tutkia.
Mulla meni tossa solenoidi ja kun ostin sen tarvikkeena niin sen keskipaikoitus piti tehdä tarkasti. Mulla meinaan ei ensin jaksanut startata ollenkaan. Eli Solenoidi oli liian toisessa reunassa. Sitten kun ruuveja löysäilin ja passasin sen keskelle niin jopa toimii.
Voihan olla että se rele josta virta tuolle solenoidille tulee on tiensä päässä ja jää päälle.
Tota pitää tutkia.
Lada rules
RTJN esittämät vikakohdat on hyvinkin mahdollisia. Itellä oli vastaa vikaa aiemmin. Pitkä stoori löytyy täältä
Lyhkäsesti siis: vilkkuuko kojelaudassa valoja satunnaisesti, esim. jarrujärjestelmän valo ? Itellä vika oli siinä, varotusvalon piuhasta startin releen ohjauspiuha nappas (induktio) virtaskaa kojelaudan takana -> startti veti päälle. Releen kunto ja liitännät kannattaa tarkistaa. Myös releen koskettimet voi olla osittain hitsautuneet kiinni. 30A valorele, hinta joku 4 e/kpl.
Vanhaa starttia oon tutkinut (edelleen köökin pöydällä levällään) ja solenoidin vivun paikoituksessa täytyy varmaan olla tarkkana. Ainakin vanhassa startissa oli klappia, tiedä sitten johtuuko kulumisesta vai suuren maan suurista stoleransseista. Tai molemmista.
Itelle Lada ainakin opetti starttijärjestelmänsä toiminnan perusteellisesti. Voi kyllä. Mutta eipä haittaa enää.
Lyhkäsesti siis: vilkkuuko kojelaudassa valoja satunnaisesti, esim. jarrujärjestelmän valo ? Itellä vika oli siinä, varotusvalon piuhasta startin releen ohjauspiuha nappas (induktio) virtaskaa kojelaudan takana -> startti veti päälle. Releen kunto ja liitännät kannattaa tarkistaa. Myös releen koskettimet voi olla osittain hitsautuneet kiinni. 30A valorele, hinta joku 4 e/kpl.
Vanhaa starttia oon tutkinut (edelleen köökin pöydällä levällään) ja solenoidin vivun paikoituksessa täytyy varmaan olla tarkkana. Ainakin vanhassa startissa oli klappia, tiedä sitten johtuuko kulumisesta vai suuren maan suurista stoleransseista. Tai molemmista.
Itelle Lada ainakin opetti starttijärjestelmänsä toiminnan perusteellisesti. Voi kyllä. Mutta eipä haittaa enää.
-
eli startti pyörii mutta kone ei??? vika on bendiksissä. voit kokeilla siten että kun alkaa sutiimaan nii et lopeta starttausta vaan annat huutaa muutaman sekunnin ja sitten nopeasti lopetat ja starttaat uudestaan. moottori ehkä käynnistyy kun bendiksi on vähän lämmennyt.
bendix
sehän on se ratas joka liikkuu ees taas startatessa ja se pyörittää vauhtipyörää ja kun kone käynnistyy niin se alkaa pyörimään tyhjää. eli sen pitäisi lukittua kun startataan mutta sulla se ei lukitu vaan pyörii tyhjää. Vaihda pelkkä bendix tai vaihda koko startti.
Olisi hauska tietää kun täällä paljon kysellään juttuja niin et onko viat saatu korjattua ja miten kun moni aihe jää niin sanotusti kesken.
Olisi hauska tietää kun täällä paljon kysellään juttuja niin et onko viat saatu korjattua ja miten kun moni aihe jää niin sanotusti kesken.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: bendix
hyvä tää haku, tällä tosiaan löytää tarvittavaa tietoa.evo2 kirjoitti:sehän on se ratas joka liikkuu ees taas startatessa ja se pyörittää vauhtipyörää ja kun kone käynnistyy niin se alkaa pyörimään tyhjää. eli sen pitäisi lukittua kun startataan mutta sulla se ei lukitu vaan pyörii tyhjää. Vaihda pelkkä bendix tai vaihda koko startti.
Olisi hauska tietää kun täällä paljon kysellään juttuja niin et onko viat saatu korjattua ja miten kun moni aihe jää niin sanotusti kesken.

mitenkähän tässä jutussa tosiaan on mahtanut käydä?
mun uudessa samarassa on samaa ongelmaa eli startti moottori hurisee mutta vain silloin tällöin pyörittää koko konetta. mietittiin tuota solenoidia, mutta voisikohan se olla bendixi...?
löysin toisen startin ja akulla testattiin että se toimii ok, MUTTA.... toi startti on hammastuspäästään katettu lähes kokonaan ja muita pienin näkö eroja, irto startti on perinteinen ST-221 jota takavedoissa käytettiin -87 asti, sittemmin siirryttiin niissäkin uudempaan samara tyyppiseen starttiin,
uskalttakohan ja voikohan ton startin laittaa autoon vai pitäisikö korjata samaran oma startti?

- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jees
laitampa vielä kuvalinkin missä näkyy starttien erot
http://personal.inet.fi/koti/lada-farmi/startit.jpg
vasen on samarasta oikealla ST-221
http://personal.inet.fi/koti/lada-farmi/startit.jpg
vasen on samarasta oikealla ST-221

- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jes
eihän samaran startti pitäisi sama ollakaan kun takavetojen startti -87 lähtien, jossain on annettu virheellistä tietoa
kun tarkistin asian niin tuloksena oli:
takaveto 35.3708 startti
Samara 29.3708 startti

kun tarkistin asian niin tuloksena oli:
takaveto 35.3708 startti
Samara 29.3708 startti

Jos olet vaihtanut uuden vauhtipyörän ( tai uuden vanhan ) muttet samalla
startin ratasta niin yhteensopivuus ei liene paras mahdollinen ja kuluma eikun lisääntyy.
Myös pendiksin puhtauteen kannattaa kiinnittää huomiota, akselin siivous
pikeentyneestä "talmasta" ja öljyäminen notkealla pikeentymättömällä
öljyllä ei liene turhaa, myös vivuston liikkuvuus/jäykkyys johtuu yleensä vain "paskaisuudesta".
Huolletun startin testaushan on helppoa penkissä ennen kiinnitystä, - runkoon +solenoidin napaan ja ohjaus + siihen pikkuliittimeen solenoidin kyljessä, jo vain pitäisi pyörähtää ja pendiksin lentää ääriasentoonsa.
Kannattaa tosin pistää hyvin penkkiin kiinni sillä hyrrävoimat heittävät helposti löysästi kiinnitetyn startin lattialle...
startin ratasta niin yhteensopivuus ei liene paras mahdollinen ja kuluma eikun lisääntyy.
Myös pendiksin puhtauteen kannattaa kiinnittää huomiota, akselin siivous
pikeentyneestä "talmasta" ja öljyäminen notkealla pikeentymättömällä
öljyllä ei liene turhaa, myös vivuston liikkuvuus/jäykkyys johtuu yleensä vain "paskaisuudesta".
Huolletun startin testaushan on helppoa penkissä ennen kiinnitystä, - runkoon +solenoidin napaan ja ohjaus + siihen pikkuliittimeen solenoidin kyljessä, jo vain pitäisi pyörähtää ja pendiksin lentää ääriasentoonsa.
Kannattaa tosin pistää hyvin penkkiin kiinni sillä hyrrävoimat heittävät helposti löysästi kiinnitetyn startin lattialle...

Siperia opettaa...
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
testasin starttia akulla irtonaisena, mutta ihan oikein se näyttäisi toimivan, ei mitään häikkää, miksi se ei autossa sitten toimi??

Käynnistin pyörii,mutta ei pyöritä moottoria:
-käynnistemen hammaspyörä juuttunut kierreholkkiin
-hammaspyörän tai vauhtipyörän hampaat katkenneet tai kuluneet
Käynnistiin äänekäs tai kytkeytyy hyvin karheasti
-hammaspyörän tai vauhtipyörän hampaat katkenneet tai kuluneet
-käynnistimen jousi katkennut
-käynnistysmoottori löysällä,hammastukset ei yllä kunnolla kontaktiin.
Samaran startissa solenoidi suorittaa vipuvarren välityksellä käynnistyshammasrattaan siirron vauhtipyörälle,jonka jälkeen starttimoottorin päävirtakärjet sulkeutuvat ja käynnistystapahtuma alkaa.
Bendix-laitteen selitys:
Käynnistysmoottorin akselille on sijoitettu ne laitteet,jotka suorittavat auton moottorin vauhtipyörän pyörittämisen.Kun käynnistysmoottori alkaa nopeasti pyöriä,ei käynnistyshammaspyörä ala kiertyä akselin mukana vaan siirtyy kierteillään ja tartuu vauhtipyörän hammastukseen alkaen pyörittää moottoria.Kun moottori käynnistyy lyö vauhtipyörän hammastus käynnistyshammaspyörän takaisin hammaskosketuksesta palauttaen sen kierteitä pitkin alkuasentoonsa.Laitetta kokonaisuudessaan kierrejousivaimentimineen sanotaan Bendix-laitteeksi
-käynnistemen hammaspyörä juuttunut kierreholkkiin
-hammaspyörän tai vauhtipyörän hampaat katkenneet tai kuluneet
Käynnistiin äänekäs tai kytkeytyy hyvin karheasti
-hammaspyörän tai vauhtipyörän hampaat katkenneet tai kuluneet
-käynnistimen jousi katkennut
-käynnistysmoottori löysällä,hammastukset ei yllä kunnolla kontaktiin.
Samaran startissa solenoidi suorittaa vipuvarren välityksellä käynnistyshammasrattaan siirron vauhtipyörälle,jonka jälkeen starttimoottorin päävirtakärjet sulkeutuvat ja käynnistystapahtuma alkaa.
Bendix-laitteen selitys:
Käynnistysmoottorin akselille on sijoitettu ne laitteet,jotka suorittavat auton moottorin vauhtipyörän pyörittämisen.Kun käynnistysmoottori alkaa nopeasti pyöriä,ei käynnistyshammaspyörä ala kiertyä akselin mukana vaan siirtyy kierteillään ja tartuu vauhtipyörän hammastukseen alkaen pyörittää moottoria.Kun moottori käynnistyy lyö vauhtipyörän hammastus käynnistyshammaspyörän takaisin hammaskosketuksesta palauttaen sen kierteitä pitkin alkuasentoonsa.Laitetta kokonaisuudessaan kierrejousivaimentimineen sanotaan Bendix-laitteeksi