Apua! -95 Samaran jarruihin

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Sdelano v SSSR

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Jokainen uskossaan onnellinen.

Täydennys 12.5:
Samaran rumpujarrujen välitystanko on kiinteä; siinä ei ole säätöä.

Välitystanko voisi olla myös säätyvä eli muuttuvapituuksinen. Pituutta voi muuttaa joko automaattisäätö tai jarrukilven aukosta käännettävä säätöpyörä. Tällaisessa mekanismissa ei käsijarruvaijerin säätö kenkien tai rumpujen kulumisen takia ole juurikaan tai lainkaan tarpeen.

Juupas - eipäs -keskustelu Samaran käsijarrun säätämisestä on tällä erää minun osaltani ohi.
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 12.5.2006 9:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
samarai
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja samarai »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Jokainen uskossaan onnellinen.

Juupas - eipäs -keskustelu Samaran käsijarrun säätämisestä on tällä erää minun osaltani ohi.
No älä nyt näin vähästä itseesi ota :wink:

Kai mulla on sentään "sananvapauden nimessä" oikeus vastata, kun sanoit, että olen "väärässä", jota omasta mielestäni en ollut. :roll:

Säätäköön vaijerista jarrujaan kuka haluaa, siihen mulla ei tietenkään kahta sanaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Pavlovits
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Minä olen lähes 40 vuotta säätänyt käsijarrukahvan asennon vaijerista, ja nyt sain tietää, että on käynyt kuin entiselle palokunnalle: väärin säädetty.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
juuus

Viesti Kirjoittaja juuus »

Olipas tuo antoisaa keskustelua ja ainakin minä sain paljon lisää tietoa, kiitos siitä Teille kaikille.
Vaihdettiin appiukon Samaraan se jarrupaineensäädin, samalla vaihdettiin ensiö- ja toisiokengät keskenään, säädettiin käsijarru vaijerista, appiukon toiveiden mukaan, niin, että neljännellä napsahduksella menee renkaat lukkoon, aika tiukalla minun mielestä. Lopuksi vielä vaihdoin jarrunesteet.
Appiukon mielestä oli iso remontti 48 tkm ajettuun autoon ja vähän epäili vielä lopputulosta, moitiskeli jarruja koviksi mutta käytti autoa eilen konttorilla.
A-katsastuksen loppulausunnosta luin seuraavaa: etujarrujen keskinäinen poikkeama 0%, takajarrujen keskinäinen poikkeama 0%, käsijarrun poikkeama 0%. Katsastusmies oli lopuksi oikein erikseen sanonut, että onpa poikkeuksellisen hyvässä kunnossa oleva Samara !!
Vävypoika sai täydet pisteet ja 200 hehtaaria on taas himpun lähempänä.
Sdelano v SSSR

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Onneksi olkoon, juus!

Kannattanee siis alkaa lukea muutakin kuin Ladaboardia ja http://www.vaz.ee -sivuja.

Metsänhoitajan käsikirja osat 1-17 hankintaan!

Ne Samaran jarrut pysyvät melko helposti kunnossa tavanomaisin tempuin:

- Anna kuormantuntevalle venttiiliille silloin tällöin liikuntaa, ohje edellä

- Vesi jarrunesteessä on myrkkyä em. venttiilille, vaihda neste joskus. Nesteenvaihdon yhteydessä kannattaa samalla vaivalla uusia etujarruletkut, jotka tuppaavat murtumaan 4-7 vuoden välein.

- Anna liikuntaa etujarruille, esim. painamalla jarrupoljinta tukevasti joka käynnistyksen jälkeen, ennen ajoon lähtöä

- Jarruta etujarrut erityisesti talvella kostealla suolakelillä silloin tällöin lämpimiksi (= männän ja satulan välys kuivaksi) vaikka moottorin voimaa vastaan. Tärkeää erityisesti jos auto jää seisomaan.

- Käytä käsijarrua säännöllisesti (varo pakastuvalla kelillä jäätymistä, Samaran jarrut melko kiinnijäätymisherkät)

- Voitele käsijarrun säätöruuvi aina, kun ihailet Samaran alustaa

Näin siitä huolimatta, että "jarrut ovat vauhdin vihollinen".
Sdelano v SSSR

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Sdelano v SSSR kirjoitti: - Anna liikuntaa etujarruille, esim. painamalla jarrupoljinta tukevasti joka käynnistyksen jälkeen, ennen ajoon lähtöä
etujarru meinaan jumittuu käytön puutteessa aika pian, muutaman kerran on saanu putsata sylinteriä kun jotkut tahmat on sen jumittanut. pakko jarrutella vaikka ei haluiskaan.

käsijarrun olen säätänyt aina vaijerista, en oikein pysynyt edes mukana mikä tossa keskustelussa oli se kiistan aihe.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
samarai
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja samarai »

no yksinkertaistaen mitä mä tässä olen ajanut takaa:

Tarkista ensiökenkien kunto - ennen käsijarrun säätämistä vaijerista.

Rummuthan siinä joutuu avaamaan, mutta jos kahva nousee "pystyyn" -oletettavissa on, että ensiökenkä on loppu/ sylinteri on jumissa(automaattisäätö ei toimi).

Asia on vähän sama kuin nälkästä hevosta vaan lyödään selkään, että -mene, mene.. :wink:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin