Samaran kytkinremontti

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Samaran kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja foma »

Nyt on tilanne sellainen, että kytkin ei pelitä yhtään. Kun painan kytkinpoljinta, niin tuntuma on sellainen kun pitäiskin olla. Jostain syystä vaa ei nappa kiinni ku poljin on ylhällä. Kone ja vaihteisto pakettina juuri laitettu konehuoneeseen ja mielestäni kasasin oikein. Vähän sellainen mielikuva, että painelaakeri on jotenkin kiilautunut.

Onko kukaan tehnyt kytkinremppaa? Täytyykö vaihdeloota tiputtaa pois vai pääsee vähemmällä?

Eli Jurvaan lähtö taitaa jäädä pois kun konekin käy vast kolmella ja kasteleen nelosen tulppaa, vaikka on säädöt nii laihalla ku olla vaa voi. Huomenna tulppasatsi jos hakisja uudet kytkinosat. Alusta sentään on kasassa.
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä ;) , 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

:roll: onpa outo juttu.

Kytkinremppoja on tehty ja teetetty. Ei onnistu Samaraan ilman laatikon poisottoa.

Datsun 100A:han ja wanhaan Cherryyn pysty kytkinrempan tekemään ilman laatikon irrottamista, pääsi ovelasti sivusta vaihtamaan kalut. Muita en tiedä johon toi onnistu noin.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Kytkinlevy oikein päin?
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

destor kirjoitti:Kytkinlevy oikein päin?
On se...
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä ;) , 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Avatar
pressa
Viestit: 10525
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

eihän kytkinakseliin ole tullut asennusvaiheessa klohnuja jotka estävät levyn liikkumisen akselilla
eli voit yrittää käyttövivun reiästä pillillä laittaa rasvaa kytkin akseliin/painelaakeriin
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

pressa kirjoitti:eihän kytkinakseliin ole tullut asennusvaiheessa klohnuja jotka estävät levyn liikkumisen akselilla
eli voit yrittää käyttövivun reiästä pillillä laittaa rasvaa kytkin akseliin/painelaakeriin
Asennuksessa kerran kyllä lipsahti ja vaihteisto tipahti viitisen senttiä alaspäin. Saattaa olla, että silloin akseli ottii johonkin kiinnikunen ymmärtänyt tarkistaa. Tä rasvausvinkki onkin hyvä täytyy kokeilla ennenkuin rupeen repimään vaihteiston irti.
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä ;) , 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kytkimen toimintaan vaikuttaa oleellisesti kytkinvaijerin konsoli.Jos se ei ole paikoillaan niin kytkin poljinta painettaessa vaijeri pääsee liikahtamaan,eikä irroita kytkintä.Kerran minulla ajossa tapahtui niin ja silloin luulin vaijerin katkenneen.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Rasvojen kanssa pitää olla varovainen, pienikin määrä rasvaa jättää kytkinlevyn pintaan palaessaan hartsijätöksiä, jotka sitten vähitellen saavat kytkimen luistamaan tai täristämään ja vatkaamaan. Itse erehdyin voitelemaan kytkinakselin jollakin spray voiteluaineella kun vaihdoin tuon 1700 padan nappikseen ja nyt vähän aikaa sitten sitä purkaessa huomasin levyllä olevan epäpuhtauksia melko paljonkin. Sai sen vielä puhtaaksi, mutta ei se ilman puhdistusta olisi kauaa kovin hyvä ollut. Nyt laitoin ihan vähän alumiinitahnaa jottei kytkinlevy pääse ryytymään akseliinsa.
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Nyt toimii. Kun startilla pyöritin ja vaihde oli päällä niin auto nykähti eteenpäin. Nelospyttyn kanssa kuitenkin edelleen ongelmia eli käy tosi huonosti kolmella. Täytyy huomenna tarkista venttiilivälykset ja jos ne on kunnossa niin ei auta ku ottaa toinen kaasari irti ja purkaa atomeiksi, jos siin olis jotain häikkä.
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä ;) , 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Eilen selvisi minkä takia käy niin huonosti ja jättää yhden pytyn pois. aikoinaan kansi oli pajalla (kanavien vartaminen venttiilien muotoilu ym.) ja pyysin samalla venttiilisäädön siihen. Eilen ku kattosin niin kolme venttiilia kantaa ja suurin väli mikä oli on 0,15mm kun tarvis olla pako 0,35 ja imu 0,20. Nyt ottaapäähän jos tuon takia rata-ajo jäi väliin. :evil:
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä ;) , 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

ettei tossa ole vaan koneistamo ole mennyt helppoon? Esim. noissa Samaroiden konepellissä olevissa Konelan tarroissa ilmoitetaan venttiilinvälykset näin:
pako 0,35-0,05
imu 0,20-0,05

äkkinäinen voi luulla, että noi on "toleranssit", vaikka toi 0,05 tarkoittaa +/- toleranssia
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin