Terveyttä ja pitkää ikää.

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
far angst

Terveyttä ja pitkää ikää.

Viesti Kirjoittaja far angst »

'
Ostalsin pois 1200L -88, jolla on ajettu alle 40 000 km. Tänään kävin katsatuksessa ja tietysti läpi.
Katsastusmieskin ääneensä äimisteli alkuperäisiä renkaita ja pakoputken alkuperäismaalia.

Mitä kannattaisi tehdä/teettää tällaiselle värkille, jotta Hän mahdollisimman kauan eläisi ja menestyisi
maan päällä ja pysyisi paaleista pois? Ruostesuojaus varmaankin, mutta mitä muuta myös?

Kiitos vastauksista.
,
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Vaihda ny ainakin ne renkaat tuoreempiin :shock:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Tästä lähtien ainoastaan hyvää synteettistä öljyä pannuun, niin sillähän ajaa vaikka 300 tkm. Paskalla mineraalilla on ihan turha veivata, se on nähty jo ihan itsekkin.

Tietysti huolellinen ja riittävän usein uusittu ruostesuojaus on se no.1. Unohtamatta toki säännöllisiä pesuja sekä vahaa pintaan myös riittävän usein, niin säilyy koppa hyvännäköisenä. Ja talvellahan tuollaisella helmellä on ihan turha ajaa, koska suola saa auton mätänemään hyvin nopsaan.

Eikä passaa unohtaa riittävän rauhallisia ajotapoja, joilla on myös iso merkitys kestävyyteen :)
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
rotsi4

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Ja suojaus pohjaan ja koteloihin kotelosuojaöljyllä kuten dinitrol ML. Sen päälle sitten pohjaan alustamassaa jos haluaa. Ovien alareunoihin ja karmeihin voi laittaa vahapohjaista suojaainetta kuten dinitrol 77b:tä. Se ei kun tartu käsiin kuivuttuaan.
Tuskin kannattaa reikiä porata kuitenkaan.

Öljyjen vaihto tosiaan ja venttiilivälysten säätö kannattaa tehdä. Myös kaikkien laakereiden ja nivelten uusintarasvaus voisi olla paikallaan jos auto on seisonut kauan.
Sähköliittimien putsaaminen sekä suojaaminen jollain tatinalla voi kanssa lisätä toimintavarmuutta.
mbkoskin
Viestit: 122
Liittynyt: 25.8.2004 16:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mbkoskin »

Tulipa tästä ruostesuojauksesta mieleeni, että miten tuon koteloiden suojaamisen kanssa on, pitääkö ne putsata ennen uuden suojan levittämistä? Vai onko aineilla tehoa jos ne vain suihkuttaa vanhojen päälle? Alusta nyt varmaan tietysti pitää putsata ennen uuden massan levittämistä.
rotsi4

Suojaus

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Tuskin niitä koteloita tai pohjaa tarvitsee ihan pelti tai maalipintaan asti putsata. Ei näitä koteloaineita ole edes tarkoitettu toimimaan kirkkaalla metallipinnalla, vaan maalin päällä.

Useimpien aineiden käyttöohjeissa neuvotaan vaan pesemään kaikki pinnat painepesurilla. Vähä harjaa, pesuainetta ja sitten rälläkkää ruostuneisiin paikkoihin niin pitäisi hyvä tulla pesun puolesta.
Tehottomallakin painepesurilla suurempi kura ja ruosteen päällä oleva massa & muu sonta irtoaa kun pistesuuttimella päästää lähietäisyydeltä.
Pienen lian ei pitäisi haitata koska tuo koteloöljy on tunkeutuvaa ainetta.

Pohjan alustamassakaan ei haittaa, jos se pesussa pysyy paikallaan niin sen pitäisi olla terveellä pohjalla. Päälle levitetyn koteloöljyn pitäisi vaan vahvistaa sitä.

Ruosteen päällä koteloöljyn pitäisi pysyä kanssa, mutta testin mukaan se ei ruostumista pysäytä jollei pintaa ole ensin hiottu niin että paljas pelti edes pilkottaa vähän. Siitä se ähtee helposti pois, ei tarvitse kuin pyyhkiä, eli kannattaa levittää herkempiin paikkoihin vielä massa päälle.

Niin ja silmiin sitä ei kannata päästää..kirvelee ilkeästi, ja pysyy vähintään yhtä lailla kuin autossa. :(
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Suosittelen museo katsastusta lämpimästi, jos vain auto on HELMI. Eipähän tule ajeltua ainakaan turhia ajoja. Säilytä autosi tallissa ja älä ajele talvella. Siinäpä ne tärkeimmät edellä kirjoittaneiden lisäksi.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

köhmä kirjoitti:Suosittelen museo katsastusta lämpimästi, jos vain auto on HELMI.
Tuo tosin onnistuu vuosmiallia -88 olevalle autolle vasta vuonna 2018.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja köhmä »

,_,/ukka kirjoitti:
köhmä kirjoitti:Suosittelen museo katsastusta lämpimästi, jos vain auto on HELMI.
Tuo tosin onnistuu vuosmiallia -88 olevalle autolle vasta vuonna 2018.

,_,/ukka
Totta, en vain huomioinut auton ikää!! 30 vuottahan se taitaa olla tuo museoikä alkaen muutaman vuoden päästä. Eikös nyt eletä niin sanottua siirtymä aikaa elikkä museoikä on nyt 26 vuotta?? Harmi kyseisen auton suhteen, sillä 12 vuodessa ehtii tapahtua paljon, myös Ladalle!
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
liukastelija
Viestit: 123
Liittynyt: 1.12.2005 18:36
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja liukastelija »

Pohjan massauksessa kannattaa hioa ensin mahdolliset ruosteet pois, ja sitten putsata liuottimella rasvat ym. ylimääräiset. Vetäse puhtaalle metallille sen jälkeen lakkakerros (ihan perus spray käy), ja anna kuivua kunnolla (vaikka seuraavaan päivään). Sitten sen lakan päälle alustamassa, niin pysyypi paljon pidempään ja suojaa paremmin kuin suoraan paljaalle pellille levitettynä.
Vastaa Viestiin