Terveyttä ja pitkää ikää.
Terveyttä ja pitkää ikää.
'
Ostalsin pois 1200L -88, jolla on ajettu alle 40 000 km. Tänään kävin katsatuksessa ja tietysti läpi.
Katsastusmieskin ääneensä äimisteli alkuperäisiä renkaita ja pakoputken alkuperäismaalia.
Mitä kannattaisi tehdä/teettää tällaiselle värkille, jotta Hän mahdollisimman kauan eläisi ja menestyisi
maan päällä ja pysyisi paaleista pois? Ruostesuojaus varmaankin, mutta mitä muuta myös?
Kiitos vastauksista.
,
Ostalsin pois 1200L -88, jolla on ajettu alle 40 000 km. Tänään kävin katsatuksessa ja tietysti läpi.
Katsastusmieskin ääneensä äimisteli alkuperäisiä renkaita ja pakoputken alkuperäismaalia.
Mitä kannattaisi tehdä/teettää tällaiselle värkille, jotta Hän mahdollisimman kauan eläisi ja menestyisi
maan päällä ja pysyisi paaleista pois? Ruostesuojaus varmaankin, mutta mitä muuta myös?
Kiitos vastauksista.
,
Tästä lähtien ainoastaan hyvää synteettistä öljyä pannuun, niin sillähän ajaa vaikka 300 tkm. Paskalla mineraalilla on ihan turha veivata, se on nähty jo ihan itsekkin.
Tietysti huolellinen ja riittävän usein uusittu ruostesuojaus on se no.1. Unohtamatta toki säännöllisiä pesuja sekä vahaa pintaan myös riittävän usein, niin säilyy koppa hyvännäköisenä. Ja talvellahan tuollaisella helmellä on ihan turha ajaa, koska suola saa auton mätänemään hyvin nopsaan.
Eikä passaa unohtaa riittävän rauhallisia ajotapoja, joilla on myös iso merkitys kestävyyteen
Tietysti huolellinen ja riittävän usein uusittu ruostesuojaus on se no.1. Unohtamatta toki säännöllisiä pesuja sekä vahaa pintaan myös riittävän usein, niin säilyy koppa hyvännäköisenä. Ja talvellahan tuollaisella helmellä on ihan turha ajaa, koska suola saa auton mätänemään hyvin nopsaan.
Eikä passaa unohtaa riittävän rauhallisia ajotapoja, joilla on myös iso merkitys kestävyyteen

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Ja suojaus pohjaan ja koteloihin kotelosuojaöljyllä kuten dinitrol ML. Sen päälle sitten pohjaan alustamassaa jos haluaa. Ovien alareunoihin ja karmeihin voi laittaa vahapohjaista suojaainetta kuten dinitrol 77b:tä. Se ei kun tartu käsiin kuivuttuaan.
Tuskin kannattaa reikiä porata kuitenkaan.
Öljyjen vaihto tosiaan ja venttiilivälysten säätö kannattaa tehdä. Myös kaikkien laakereiden ja nivelten uusintarasvaus voisi olla paikallaan jos auto on seisonut kauan.
Sähköliittimien putsaaminen sekä suojaaminen jollain tatinalla voi kanssa lisätä toimintavarmuutta.
Tuskin kannattaa reikiä porata kuitenkaan.
Öljyjen vaihto tosiaan ja venttiilivälysten säätö kannattaa tehdä. Myös kaikkien laakereiden ja nivelten uusintarasvaus voisi olla paikallaan jos auto on seisonut kauan.
Sähköliittimien putsaaminen sekä suojaaminen jollain tatinalla voi kanssa lisätä toimintavarmuutta.
Suojaus
Tuskin niitä koteloita tai pohjaa tarvitsee ihan pelti tai maalipintaan asti putsata. Ei näitä koteloaineita ole edes tarkoitettu toimimaan kirkkaalla metallipinnalla, vaan maalin päällä.
Useimpien aineiden käyttöohjeissa neuvotaan vaan pesemään kaikki pinnat painepesurilla. Vähä harjaa, pesuainetta ja sitten rälläkkää ruostuneisiin paikkoihin niin pitäisi hyvä tulla pesun puolesta.
Tehottomallakin painepesurilla suurempi kura ja ruosteen päällä oleva massa & muu sonta irtoaa kun pistesuuttimella päästää lähietäisyydeltä.
Pienen lian ei pitäisi haitata koska tuo koteloöljy on tunkeutuvaa ainetta.
Pohjan alustamassakaan ei haittaa, jos se pesussa pysyy paikallaan niin sen pitäisi olla terveellä pohjalla. Päälle levitetyn koteloöljyn pitäisi vaan vahvistaa sitä.
Ruosteen päällä koteloöljyn pitäisi pysyä kanssa, mutta testin mukaan se ei ruostumista pysäytä jollei pintaa ole ensin hiottu niin että paljas pelti edes pilkottaa vähän. Siitä se ähtee helposti pois, ei tarvitse kuin pyyhkiä, eli kannattaa levittää herkempiin paikkoihin vielä massa päälle.
Niin ja silmiin sitä ei kannata päästää..kirvelee ilkeästi, ja pysyy vähintään yhtä lailla kuin autossa.
Useimpien aineiden käyttöohjeissa neuvotaan vaan pesemään kaikki pinnat painepesurilla. Vähä harjaa, pesuainetta ja sitten rälläkkää ruostuneisiin paikkoihin niin pitäisi hyvä tulla pesun puolesta.
Tehottomallakin painepesurilla suurempi kura ja ruosteen päällä oleva massa & muu sonta irtoaa kun pistesuuttimella päästää lähietäisyydeltä.
Pienen lian ei pitäisi haitata koska tuo koteloöljy on tunkeutuvaa ainetta.
Pohjan alustamassakaan ei haittaa, jos se pesussa pysyy paikallaan niin sen pitäisi olla terveellä pohjalla. Päälle levitetyn koteloöljyn pitäisi vaan vahvistaa sitä.
Ruosteen päällä koteloöljyn pitäisi pysyä kanssa, mutta testin mukaan se ei ruostumista pysäytä jollei pintaa ole ensin hiottu niin että paljas pelti edes pilkottaa vähän. Siitä se ähtee helposti pois, ei tarvitse kuin pyyhkiä, eli kannattaa levittää herkempiin paikkoihin vielä massa päälle.
Niin ja silmiin sitä ei kannata päästää..kirvelee ilkeästi, ja pysyy vähintään yhtä lailla kuin autossa.

Totta, en vain huomioinut auton ikää!! 30 vuottahan se taitaa olla tuo museoikä alkaen muutaman vuoden päästä. Eikös nyt eletä niin sanottua siirtymä aikaa elikkä museoikä on nyt 26 vuotta?? Harmi kyseisen auton suhteen, sillä 12 vuodessa ehtii tapahtua paljon, myös Ladalle!,_,/ukka kirjoitti:Tuo tosin onnistuu vuosmiallia -88 olevalle autolle vasta vuonna 2018.köhmä kirjoitti:Suosittelen museo katsastusta lämpimästi, jos vain auto on HELMI.
,_,/ukka
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
- liukastelija
- Viestit: 123
- Liittynyt: 1.12.2005 18:36
- Paikkakunta: Espoo
Pohjan massauksessa kannattaa hioa ensin mahdolliset ruosteet pois, ja sitten putsata liuottimella rasvat ym. ylimääräiset. Vetäse puhtaalle metallille sen jälkeen lakkakerros (ihan perus spray käy), ja anna kuivua kunnolla (vaikka seuraavaan päivään). Sitten sen lakan päälle alustamassa, niin pysyypi paljon pidempään ja suojaa paremmin kuin suoraan paljaalle pellille levitettynä.