Olin tänä aamuna lähdössä duuniin ja startatessani nappista se vain inahti kerran ja sen jälkeen virta-avaimen kääntämisellä ei saanut kuin naksutusta aikaan. Perhana oli yön aikana purkinut akun, edellisenä iltana ajoin vielä autolla enkä huomannut mitään erikoista. Valot eivät olleet jääneet päälle.
Mistä kannattaisi lähteä vikaa hakemaan?
Jos akku on todettu ehjäksi, niin maadotuksista kannattaa lähteä liikkeelle. Eli akun ja moottorin/ korin väliset kaapelit, onko kunnolla kiinni ja liitokset puhtaat jne.
Ei tyhjennä huonot maakontaktit akkua. Jos lisävirralla lähtee käyntiin niin kannattaa kuitenkin tarkistaa ensin, että akunkenkien ja akun napojen välissä ei ole hapettumaa ja että kengät ovat kunnolla kiinni.
Vuotovirran haku: ota toinen akunkenkä irti ja laita väliin virtamittari. Jos näyttämää useita amppeereita niin irroittele sulakkeita yksitellen kunnes näyttää lähes nollaa. Näin löydät purkavan piirin. Laturissa/lataus säätimessä olevat ei välttämättä löydy tällä konstilla, koska latausvirta ei mene sulakkeiden kautta.
No jos sellaista ei ole, niin suurimmat vuotovirrat kyllä erottaa kun "hipoo" irroitetulla sulakkeella sopivan hämärässä niitä sulakkeen pitimiä. Kipinöi silmin nähden.
Frostwind kirjoitti:Olin tänä aamuna lähdössä duuniin ja startatessani nappista se vain inahti kerran ja sen jälkeen virta-avaimen kääntämisellä ei saanut kuin naksutusta aikaan. Perhana oli yön aikana purkinut akun, edellisenä iltana ajoin vielä autolla enkä huomannut mitään erikoista. Valot eivät olleet jääneet päälle.
Mistä kannattaisi lähteä vikaa hakemaan?
Mulle kävi katalysaatori ladan kanssa samalla viisiin.Töihin piti päästä.Käänsin sytytyksen päälle ja lovaan alamäkeen työntämällä vauhtia loikkaus autoon sisälle vauhdissa.Vaihde kolmoselle ja kytkin ylös.Välittömästi kone jyrähti käyntiin.Vaikka on katalysaattori.Niin eipä tuo kielletty asia sitä rikkonut.Kun kerta heti käynnistyi. Ai niin .neljävuotiaan akun uusimisen jälkeen vaiva poistui.