Mig hitsaukseen ydintäytelanka. Ei enää kaasupulloa.

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
jasu35
Viestit: 582
Liittynyt: 3.10.2003 14:35
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja jasu35 »

1800tc kirjoitti:kysympähän vaan et miks esim.autokorjaamoissa sit ei käytetä ydintäytelankaa.kyl jos sellaisen hitsauksen tekee et sitä voi sanoa hitsakseks ni ydinlangalla voi heittää vesilintua.riippuu tietysti mitä vaatii hitsakselta... :lol: :lol: :lol:
Johtuskohan kuule siitä että 1kg ydintäytelankaa maksaa saman kuin 10kg normaalilankaa,eikä niiden korjaamolla tarvitse useinkaan kannella niitä hitsaus laitteita esim.parkkipaikalle niinkuin meidän "koti"hitsareiden. :wink:tuo mulle kunnon ydinlanka kone ja mätä lada niin näytän sulle miten sillä syntyy kunnon saumaa,ei ydinlankakoneen tehot tietenkään samaan riitä kun jonkun useamman tonnin kempin,mutta auton pellit sillä hitsaa aivan yhtä hyvin. 8)
FIAT Stilo 115 JTD, VW LT -83.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Kieltämättä joskus tulee sellainen tunne, että nuo "oikeat hitsaritkaan" ei aina tiedä mistä puhuu. Ydintäytelanka vehkeet haukutaan, mutta kun kysyy että mitäs olet sellaisella hitsannut niin tulee hiljaista :lol: Lisäksi ihan kaikki opit, mitkä paljon kaasumigillä hitsanneelta tulee selkäytimestä, ei sovellu suoraan ydintäytelanka hommiin. Vois ainakin aluksi itsestäkin tuntua ettei hommasta tuu mitään.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
1800tc
Viestit: 114
Liittynyt: 6.1.2006 18:54
Paikkakunta: mikkeli

Viesti Kirjoittaja 1800tc »

Kyllä kokeltu on täyte lankaa ja kokemusta ainakin auton hitsaus töistä kun ammatti on autopelti seppä.mut en silti rupeais hitsaa aiakkaiden autoja täyte langalla.mut koti hitsarille oiva ja halpa konsti varmasti mut sauma ei varmasti ammattitasoista. :lol:
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

Ydintäytelanka on tarkoitettu ainoastaan pieneen korjaushitsaukseen ja sen mekaaniset ominaisuudet ovat huonommat kuin muissa hitsausprosesseissa.Sitä ei tule sekoittaa täytelankahitsaukseen (menetelmänumero 136),jossa lanka on saman näköistä.Täytelankahitsauksessakin käytetään suojakaasua.Hitsaava konepajateollisuus/korjaamot eivät käytä ydintäytelankaa,koska sillä ei ole mitään ominaisuuksia,jotka puoltaisivat sen käyttöä.Langan hinta ja hitsin huono laatu ovat määräävä tekijä.Ydintäytelanka sisältää metalurgisesti erilaisia kaasuja muodostavia aineita,joiden tarkoitus on suojata hitsiä hapettumiselta.Sillä tulee hitsata AINOASTAAN ulkona tai ERITTÄIN hyvin tuuletetussa tilassa,sillä langassa on mm. Bariumia,joka on jo kovanluokan myrkkyä ja sitä todellakin käytetään esim.rotanmyrkkynä.
Itse en ainakaan lähtisi noilla koneilla hitsaamaan mitään isompia projekteja ja kuten aikaisempi kirjoittaja kertoi tulosta tulevan kun jännite on tapissa ja langansyöttö nollassa-tämä varmaan kertoo missä mennään..
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kyllä kai tuolla rotanmyrkkylangallakin voi pieniä korjaushitsauksia tehdä.Olen nähnyt kuinka noita lankoja puolataan isolta kelata pienille ja ei muuta kuin leima kylkeen,mitä tilaaja haluaa.
Useinkin lankaa,konetta ym. haukutaan mutta harvoin vikaa mukamas löytyy kolvin päästä.Halvoissa migeissä (yleisnimitys lankahitsaukseen)ongelmana on se että niissä kaikki ratkaisut on tehty halvimman mukaan.Virtalähde on heikko ja sitä joutuu käyttämään äärirajoilla.Langansyöttö ei ole tako-ohjattu,vaan langansyöttönopeus seuraa kaarijännitettä.Tämän huomaa juuri hitsauksen aloituksessa.Syöttöpyöriä on vain yksi ja vastarulla mankeloi langan soikeaksi.Nyt kun tämä kupruileva lanka yrittää kulkea langanjohtimessa kohti virtasuutinta joka on joko liian kulunut,löysästi kiinni tai muuten päästään nyplääntynyt.Maadoituskenkä on tietenkin sitä mallia,joka lämmetessään löysää puristusvoimaansa.Maadoituskenkä laitetaan jonkun ruosteen päälle.Sitten kun valokaari on syttynyt voi jännitettä yrittää säätää valokaaren pituutta säätämällä koska jänitteen säädössä ei ole muita asentoja kuin minimi ja maksimi.Sitten kun tämä paketti isketään 40m pitkän valoroikan päähän ja yritetään hitsata niin todetaan että onpa huonoa lankaa :wink: :wink:
Avatar
pressa
Viestit: 10480
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

itse en osaa hitsata mutta joskus olen puikolla raudanpaloja yhteen liittänyt
huonoin paikka oli kun sähköt tuotiin usean jatkoroikan voimin auton luokse 10a sulakkeella olevasta rasiasta
normaali oloissa ei 10a tuota hitsiä kestä mutta kun välissä oli pitkästi ohutta roikkaa niin sulake kesti
eli jännitehäviöt oli roikissa niin suuret ettei virta hitsille riittänyt
puikkojen vika se silloinkin oli kun ei tahtonut siististi syttyä eikä puikko palaa kuten ilman jatkoroikkia

mutta asiaan palatakseni onko kellään kokemuksia tuosta 189e bilteman täytelankamikistä ja bilteman täytelangasta eli onko kyseinen yhdistelmä aivan toivoton jos meinataan noin aanelosen kokoisia peltipaloja autoon hitsata (pohjaan ja kynnyksiin siten että hitsattava pohja puhdistetaan peltipuhtaaksi )
Avatar
Lada_Racing
Viestit: 176
Liittynyt: 24.9.2003 11:16
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lada_Racing »

en ressa löytäny netistä kyseistä konetta mutta tässä pätee taas se sama vanha juttu jotta halpaa ja hyvää ei ole....
voi toki olla jotta toimii hyvinkin pikku näpröössä mutta voi järkikin lähtee!
suosittelen jotta lähtisit ettimään käytettyä laatumerkkiä jostain alan liikkeistä tai keltaasestapörssistä/nettikoneesta.
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Kattelin bilteman luettelosta tota konetta, ei vaikuttanut kovin kummoselta mm. virransäätö vain 2-portainen jne. mutta varmasti silläkin auton peltejä tursii kasaan. Ja uudessa laitteessa on tietysti aina takuu..
juha
Viestit: 220
Liittynyt: 6.10.2003 13:59
Paikkakunta: virolahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Olen hitsannut monta autoa katsastukseen ja aina on kelvannut.
Täältäkin löytyy tyytyväisiä asiakkaita joille olen ladaa hitsannut.
Täytyy sanoa että jos väittää kaikkia halpoja lanka koneita paskaksi niin suosittelen niiden kokeilua omani maksoi uutena 120e ja toimii kuin unelma
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Qulle »

pressa kirjoitti: mutta asiaan palatakseni onko kellään kokemuksia tuosta 189e bilteman täytelankamikistä ja bilteman täytelangasta eli onko kyseinen yhdistelmä aivan toivoton jos meinataan noin aanelosen kokoisia peltipaloja autoon hitsata (pohjaan ja kynnyksiin siten että hitsattava pohja puhdistetaan peltipuhtaaksi )
Jos se on samanlainen kuin Motonetin versio niin aivan loistava laite.

En ala kinaamaan näiden huippuhitsareiden kanssa mutta kyllä sillä tulee todella hyvää ja tasaista jälkeä... Onhan se tavallaan kauhen lelun näköinen kun on langansyöttöpuoli periaatteessa jotain muoviseosta ja muutenkin ei kovin häävin näköinen, mutta ko. koneella on kuitenkin jo muutama kerä lankaa hitsattu eikä mitään huonoa sanottavaa ole laitteesta...

Eli jos tulee hommattua joku miggi auton laittoon niin ei ainakaa mun tartte miettiä, millaisen laitteen ostan :)
Sitten paksummalle aineelle on omat laitteensa... Niin ja plussana voidaan pitää sitä, että kuka tahansa voi ostaa ton laitteen... Eikös esim. pullon osto/vuokraus vaadi tulityökortin (tämä on sitten ihan mutua) ?
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

^Ei kyllä kukaan kysynyt tulityökorttia pulloa ostaessa. Ois se kyllä ollut.

Pressalle voisin vastata kun kerran noita halpiskoneita ei saa haukkua että kai sitä koneella kun koneella jonkinlaista tulosta saa aikaan, jos ei saumaa niin ainakin roiskeita ;).
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
pressa
Viestit: 10480
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

halppis koneita voi arvostella (onhan ladalla ja kalliimmallakin autolla eroa)
mutta yritänkin kysyä onko kellään kokemusta tuosta billikan halppiskoneesta
käyttöä kun olisi pari kertaa vuodessa ja joskus harvemmin niin ei paljon pullon vuokrat kiinnosta
Avatar
jasu35
Viestit: 582
Liittynyt: 3.10.2003 14:35
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja jasu35 »

No olen tollasella bilteman halpiskoneella kerran hitsannu ja kyllä sekin ihan välttävä laite auton hitsaukseen on,mutta kannattaa katella sellainen kone missä lankarulla on koneen sivulla pystyssä,eikä koneen päällä makuultaan,tuntuis käytössä toi langan syöttö toimivan paremmin.Ainakin motonetistä sai sellasta konetta jossain vaiheessa hintaan noin 160e. :roll:
FIAT Stilo 115 JTD, VW LT -83.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Ittellä käytössä KEMPIN paras (mitä rahalla saa) valovirtakone. Pystyy vetämään 0,6 - 0,8 ja 1,0 lankoja. Itte poltan 0,8 ja MISON suojakaasulla.

Jälki on aina hyvää. Tehot riittää suurempaankin ja pientä saumaa saa hyvin aikaan.

Mielestäni toi 1300 Eur uhraus on kannattanut hyvin. Tällä LIMO on kasattu.
Lada rules
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Ja jos on voimavirta käytettävissä kannattaa ostaa voimavirtakone. Näin on ainakin viisaammat sanoneet ja heitä tottelin :oops: .

Tosin epäilemättä 1300 euron valovirtakone varmaan on jo ihan kelvollinen ;).
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Vastaa Viestiin