Samara 1.5i -97 käyntihuolia

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Sarana

Samara 1.5i -97 käyntihuolia

Viesti Kirjoittaja Sarana »

Terve vaan. Löytyipä mainio foorumi. Jonkin aikaa olen jo täällä vieraillut, ja hekotellen kattelin viime viikolla "Vaunu"-ohjelmaa kevätpöräyksestä. Hyvä Irma ja Benkku, hyvä Lada! Pitänee liittyä jäseneksi vuoden vaihtuessa, jotta saa "koko rahalla" :D.

Meän perintösamarassa on alkanu esiintymään kylmänä tyhjäkäynnin "humpaamista". Jos kaasua ei anna, kone käy aaltoillen normaalityhjäkäynnistä vaivaiseen nilkutukseen sammuakseen lopulta. Samaan tahtiin vipattaa myös taloudellisuusviisari. Vedot on luonnollisesti hukassa rykäysten aikana. Lämmettyään kone käy hyvin.

Selailin foorumia ja hyviä vinkkejä (mm. starttipilotti) löytyi. Paikallistin yhden vuotavan letkun, joka liittää takaiskun näköisen metalliputken päässä olevan mokkulan imusarjaan. Varmaan rosvosi ilmaa, koska suhina kuului ja jengat kasvoivat starttipilotilla. Letkun uusiminen ei vaan poistanut ongelmaa.

Vikakoodit yritin lukea, mutta laihoin tuloksin. CE vilkuttelee vaan 12:ta niin kauan kuin jaksaa kytätä. Ajon aikana valo ei ole palanut kertaakaan.

Uusi tutkinta paljasti toisenkin resun letkun, joka meni tuliseinästä tulevasta metalliputkesta siihen päästöpönttöön jarrusylinterin vieressä. Lisäksi lambda-anturille menevä kaapeli makasi pakoputkea vasten ja oli palanut korpuksi. Nyppäisin pistokkeen pois ja käynnistin moottorin, eikä edelleenkään elämää CE-valossa!? Teippasin anturin karvat hyvin erilleen toisistaan ja vedin sen bandulla kauemmas putkesta. Puhjenneen letkun vaihdoin. Tän jälkeen moottori kävi pihassa kylmästä lämpimäksi ihan sievästi.

Kulutus on pysynyt kohtuullisena, n. 6.9 / 100, eli seokset eivät varmaan aivan pielessä ole. Leimakin tuli, eli katti on ehyt. Kilometrejä on kertynyt 75 000.

Muutama kysymys:

1) Miksei CE pala, vaikka lambdan nyppää irti?
2) Mistä palaa sulake (tai muu paikka), jos lambdan lämmityksen karvat on oikosessa?
3) Kuinka saisin kätösiini korjausrompun? Tämä kun tuntuu hakuammunnalta näin arvailemalla. Maksan kyllä kohtalaisen korvauksen. (Mulla on konelan kaasari-samaran korjaamokäsikirja, mutta eipä auta tässä tapauksessa.)
4) Onko kukaan laittanut tällaiseen autoon Megasquirttia? Oliko hankalaa? Maksoiko vaivan?
5) Miten se päästöpytty ohitetaan? Foorumin perusteella aika altis kaikenlaisille ongelmille.
6) Kuinka tyhjäkäyntimoottorin saa helpoimmin irroitettua tarkastusta varten? Torx-bitti pitimineen ei oikeen tahdo mahtua. Ei suinkaan koko läppärunkoa tarvitse irroittaa?

Tulipa siinä kyselyjä kerrakseen näin eka viestiksi, mutta täältä se viisaus tuntuisi löytyvän.
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Kaikkiin kysymyksiin en kyllä osaa vastata, mutta joihinkin ainakin..

2) Lambdalle ei ole omaa sulaketta, eikä sen särkyminen sinänsä riko mitään. Bensankulutus yleensä nousee melko tolkuttomaksi koska ruiskussa menee varaohjelma päälle ( paljon soppaa -> käy varmasti)kun lambda ei lähetä enään mitään järkevää tietoa. Katti voi tietysti hajota jos ajelee pitempään..

3) Korjausromppuja saa Lada Shopista, yhteystiedot löytyy tuolta ylhäältä Usein kysytyistä.. Myös nettisivut on tulossa.

4) Megasquirttia ei ole mahdollista asentaa tuohon Samaraan ilman uutta tyyppikatsastusta, koska kyseessä on vähäpäästöinen auto joita toisinsanoen ei saa omin päin räpeltää. Ja tuskin on edes vaivan arvoista, koska nuo GM-ruiskut on kait melko luotettavia kapistuksia.

5) Tarkoitatko sitä aktiivihiilisuodatin pönttöä? Ei sitä kannata ohittaa, voi tulla sanomista leimalla :roll:

Jos auto muuten toimii ja leimakin tuli niin ei kannata turhaan stressata noilla pikkujutuilla kuten CE-valon palamattomuudella :)

Niin ja venttiilien välykset kannattaa myös tarkistaa, ihan vaan varmuuden vuoksi jos ei ole tietoa koska viimeksi säädetty
Vastaa Viestiin