Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Tein jokavuotisen sukuloimisreissun.Lada senkun parantaa kuin sika juoksuaan.Matkaa taittui neljän päivän aikana noin 1700km.Auto pelasi kuin unelma.Tarkistin ja korjailin pohjan massauksia.Massaa laitoin noin 8dl strategisimpiin paikkoihin.Kulutusmittauksia tehtyäni havaitsin,että keskikulutus laskee edelleen.Yli kuuden on jo hankala päästä.Tässä kulutusmittaustuloksia.

Helsinki -Kärsämäki....510km......30.5l........5.98l/100km.Täytyy huomioida,että 130km oli moottoritietä.

Sekalaista ajoa kylillä 476,8km.....28,98l.....6.08l/100km.

Vaala-Vaajakosken ABC 336,7km....18,35l....5,46l/100km.

autossa pyörähti 30 000km mittariin.Vm. 2003 16V festifal.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Lada satakympin puskurissa,alhaalla on kaksi suht;koht suurta ilmanottoaukkoa jäähdyttimen edessä.Olen pidemmän aikaa miettinyt,millä reiän peittäisi ettei aukosta tulevat kivet,hyttyset ym muu tavara pääsisi törmäämään jäähdyttimen kennoon.Sopivan osan löysin Volvo 340:n lämmityslaitteen ilmanottoaukon suojaritilästä.Ritilässä olevat kiinnikenastat poistetaan.Lämmityslaiteen sähköpistokkeelle tehdään kolo.Ritilä kiinnitetään puskuriin mustilla kipsilevyruuveilla.Ihan asiallisen näköinen,eikä tehdastekoisesta eroita.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kävin tänään katsastamassa auton,joka pitää tapahtua 32-36 kk jälkeen ensirekisteröinnistä.Leima tuli.Ainut huomautettava oli alkava pykimä oikeanpuoleisessa etujarruletkussa ja löysällä olevasta akun kiinnityksestä.Ajotietokonetta katsatusmies hieman ihmetteli kun kerroin että sillä voi kuitata vikakoodeja.Hän näet epäili että ajotietokoneen tarkoitus on peitellä mahdollisia vikoja,jotta auton saisi läpi katsastuksessa.Lupauduin jopa irroittamaan moisen epäilyttävän laitteen jolla voi mitata huoltovälejä,keskinopeutta,keskikulutusta,jäljellä olevan polttoaineen määrää,moottorin lämpötilaa ym. epäilyttäviä asioita. :lol: :lol: ..no homma jäi kuitenkin sikseen. 8) 8) .
Ennen halliin ajoa käytin moottorin lämpimäksi,koska odotusaikaa oli kymmeniä minuutteja.Pakokaasuarvot olivat seuraavat:

Tyhjäkäynti CO....0,01
HC....15
O2....0,05
CO2....14,7
Lambda.......1.001

>2000r/min CO.....0,02
HC.....22
O2....0,05
CO2...14,7
Lambda....1.000

Pykinyt jarruletku pitäisi vaihtaa vuoden sisään.Seuraava katsatus vuonna 2008 elokuussa.Lada 110 HB 16V...30250km ajettu.
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

kuinkas hiljaa oot ajannu ku onkulutkset aika ok lukemissa :?:
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
kv60
Viestit: 163
Liittynyt: 16.11.2003 0:27
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kv60 »

Jaska HKI kirjoitti:Ajotietokonetta katsatusmies hieman ihmetteli kun kerroin että sillä voi kuitata vikakoodeja.Hän näet epäili että ajotietokoneen tarkoitus on peitellä mahdollisia vikoja,jotta auton saisi läpi katsastuksessa.Lupauduin jopa irroittamaan moisen epäilyttävän laitteen jolla voi mitata huoltovälejä,keskinopeutta,keskikulutusta,jäljellä olevan polttoaineen määrää,moottorin lämpötilaa ym. epäilyttäviä asioita. :lol: :lol: ..no homma jäi kuitenkin sikseen. 8) 8) .
Täällä taas katsastusmies kiitteli moista ajotietokonetta ja sanoi, että sillähän auton kuntoa voi ylläpitää ja puuttua vikoihin ajoissa. Meinasi jopa, että auton ikäkin jatkuisi ajoissa korjaamisen myötä. Pyyteli kaveriakin kurkkaamaan. Katsastusmies irroitti piuhan itse, ennen kuin laittoi oman testerin. Sanoi vielä, että Ladan oma tietokone on monipuolisempi kuin heidän omansa.
Eli niin toisellapuolen Suomea on erilainen näkökanta asioista.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

.....maantiellä nopeusrajoitusten ylärajoilla.Koka kilometrimittari näyttää 5km/h liian vähän moottoritiellä mittarilukemat noin 130.Maantiellä 85-90.Pyrin käyttämään vitosta mahdollisuuksien mukaan jo 1500r/min.Viimeiset kulutusmittaukset tehty 3 henkilön kuormalla+matkatavarat.En ole erityisesti pyrkinyt pihistelemään.Moottorijarrutusta käytän alamäissä ja risteyksiin tullessa.Uudessa Tekniikan maailmassa on testattu pikkuautoja ja niiden kulutuslukemia seuraavassa sadan kilometrin tuntinopeudella :
Chevrolet..6.9
Citroen......6,4
Fiat............6,7
Ford...........6,1
Hyundai......7,0
Kia.............6,9
Mitsubishi...6,3
Nissan.......6,5
Peugeot.....6,1
Renault......6,0
Skoda........6,5
Suzuki.......6,3
Toyota.......6,2
Volksvagen.6,0
....Ladaa ei kyseiseen testiin otettu koska
-auto on keskimäärin 7000€ edullisempi
-kori liian tilava
-moottori liian suuri ja tehokas
-takuu liian kattava
Avatar
pressa
Viestit: 10500
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

minulla vielä niin vanha 110 ettei pakollista obd-testiä suoriteta
mutta olen silti aina katsastuksessa sanonut että voin koodit näyttää autossa olevalla ajotietokoneella
ovat olleet hyvin kiinnostuneita kun voi todella ajoissa todeta vian ja huoltaa kuntoon
eli suosittelevat ja ihmettelevät kun muihin autoihin ei tälläistä saa
Avatar
jasu35
Viestit: 582
Liittynyt: 3.10.2003 14:35
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja jasu35 »

Jaska HKI kirjoitti:.....maantiellä nopeusrajoitusten ylärajoilla.Koka kilometrimittari näyttää 5km/h liian vähän moottoritiellä mittarilukemat noin 130.Maantiellä 85-90.Pyrin käyttämään vitosta mahdollisuuksien mukaan jo 1500r/min.Viimeiset kulutusmittaukset tehty 3 henkilön kuormalla+matkatavarat.En ole erityisesti pyrkinyt pihistelemään.Moottorijarrutusta käytän alamäissä ja risteyksiin tullessa.Uudessa Tekniikan maailmassa on testattu pikkuautoja ja niiden kulutuslukemia seuraavassa sadan kilometrin tuntinopeudella :
Chevrolet..6.9
Citroen......6,4
Fiat............6,7
Ford...........6,1
Hyundai......7,0
Kia.............6,9
Mitsubishi...6,3
Nissan.......6,5
Peugeot.....6,1
Renault......6,0
Skoda........6,5
Suzuki.......6,3
Toyota.......6,2
Volksvagen.6,0
....Ladaa ei kyseiseen testiin otettu koska
-auto on keskimäärin 7000€ edullisempi
-kori liian tilava
-moottori liian suuri ja tehokas
-takuu liian kattava
Älä,älä Jaska HKI riko vaihteistoas jurruttamalla liian alhasella nopeudella liian isolla vaihteella, kaveri rikkoi just samaran laatikon kun ajeli jatkuvasti jo 60:in vauhtia 5-vaihteella. :wink:
FIAT Stilo 115 JTD, VW LT -83.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

katsastusmies oli aivan oikeassa. eikös obd-testin tarkoitus ole juurikin ilmiantaa jos autossa on ollut joku vika. tietokoneella koodit voidaan putsata ja auto menee läpi leimasta. sinänsä aika hauska toi obd-testi, kerran vika tarkoittaa, että auto paaliin tai pellolle.

Lada-Jussi on myös oikeassa. Ei sitä vitosta kannata käyttää niin aktiivisesti, kai se vitosella jurnuuttaminen hajottaa noita takavetojenkin 5-v laatikoita, kun aina pitää ajaa niin ettei vaan moottorin kierrokset kuuluisi ohjaamoon. Samaran kytkinkin varmaan tykkää huonoa tollasesta.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

^Puhuuko Jussi itsestään kolmannessa persoonassa? :?

PS Ei sen OBD-testin tarkoitus kai oo autoa paaliin tuomita, eikö sen OBD:n osoittaman vian voi korjata yhtä lailla kun lienee tarkoitus korjata ajotietokoneen osoittamat viat.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Nonniksen mielipide on asiaa.Ei kait se katsastuksen etuoikeus ole tietää mikä mahdollinen vika autossa on.Asioiden mystifiointi ei kai aja kenenkään asiaa.
Festival
Viestit: 138
Liittynyt: 10.12.2003 20:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Festival »

Mikä mahtaa olla 110:ssa järkevä nopeus vitosen käyttöön? Ekoautoiluohjeissa suositellaan nopeaa kiihdytystä ja sitten vitoselle vaihtoa kaupunkiajossakin.
aon
Viestit: 728
Liittynyt: 13.3.2006 17:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aon »

Jaska HKI kirjoitti:Asioiden mystifiointi ei kai aja kenenkään asiaa.
Ajaisiko merkkikorjaamon asiaa? ;)
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Avatar
jasu35
Viestit: 582
Liittynyt: 3.10.2003 14:35
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja jasu35 »

Festival kirjoitti:Mikä mahtaa olla 110:ssa järkevä nopeus vitosen käyttöön? Ekoautoiluohjeissa suositellaan nopeaa kiihdytystä ja sitten vitoselle vaihtoa kaupunkiajossakin.
Oma kokemuksen perusteella sanoisin että 80km/h ja siitä tietysti ylöspäin,tai noin 2300-2500 kierroksen alueella alkaen,110:hän menee aika hiljaisesti vielä 90:in nopeudessakin 4 vaihteellä. :roll:
FIAT Stilo 115 JTD, VW LT -83.
Avatar
pressa
Viestit: 10500
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

itse käytän tasaiseen taajama-ajoonkin (55km/h) viitosta
mutta koskaan en viitosella kiihdytä/vedätä
takavetoisellakin ajoin samoin ja silti vielä myydessäkin n. 160tkm oli laatikko täysin ehjä
sitä en tiedä miten nykyään kyseisellä autolla ajetaan mutta vieläkin toimii ja on muuten axtec
Vastaa Viestiin