2101 panhardin vaihto

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Midi^
Viestit: 404
Liittynyt: 10.10.2004 22:34
Paikkakunta: Fiskari

2101 panhardin vaihto

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Onko sillä väliä missä asennossa toi panhard irrotetaan, aattelin nostaa perämurikasta takapään ylös ja renkaat pois niin pääsee hyvin käsiksi pultteihin. Eikai siinä mitään jännitystä oo kun auto seisoo paikallaan tasaisella, että onnistuu takaisinlaitto ilman "tappelua". :?:
Niva-79
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
Avatar
Midi^
Viestit: 404
Liittynyt: 10.10.2004 22:34
Paikkakunta: Fiskari

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

No, tuli jo vaihettua. :)

Elikkäs nostin auton perämurikasta ylös ja sitten korin alle pukit, helppo homma toi vaihto. Alemman pään kiinnityspultin vaan joutu vetää laikalla poikki mutta onneks löyty kotoa just sopiva tilalle.
Niva-79
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Re: 2101 panhardin vaihto

Viesti Kirjoittaja cassu »

Midi^ kirjoitti:Onko sillä väliä missä asennossa toi panhard irrotetaan, aattelin nostaa perämurikasta takapään ylös ja renkaat pois niin pääsee hyvin käsiksi pultteihin. Eikai siinä mitään jännitystä oo kun auto seisoo paikallaan tasaisella, että onnistuu takaisinlaitto ilman "tappelua". :?:
Itte tein seuraavasti kanttilampussa panhardien vaihdon:
- Auto perämurikasta ilmaan.
- Pukit tunkinkorvakkeiden alle.
- Renkaat irti.
- Tunkki alta pois että perä roikkuu vapaasti (ei ole vääntöä tangoille juurikaan mihinkään suuntaan, eikä pääse perä heilahtamaan niin että tunkki lipeäisi ja auto tippuisi niskaan).
- Iskarien alapäät irti (ovat edessä paria tankoa vaihtaessa).
- Tangot vaihtoon yksi kerrallaan.

Itse en lähtisi irrottamaan tankoja mikäli on perämurikan varassa tunkin päällä...

EDIT:
Jaahas, ehditkin jo pistää jatkoviestin tässä kun tätä kirjoitin...
Avatar
Midi^
Viestit: 404
Liittynyt: 10.10.2004 22:34
Paikkakunta: Fiskari

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Joo siis mä vaihdoin vaan ton pitkittäisen tangon, eikös ne muut oo ihan tukivarsia. Pitää varmaan nekin kyllä tulevaisuudessa vaihtaa.

Jeps ei tosiaankaan taka akselia tunkin/pukkien varaan vaan vapaasti roikkumaan niin homma hoituu turvallisesti.
Niva-79
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Panhard-tanko on se koriin nähden poikittainen tanko, pitkittäiset on sitten tukivarsia.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

Näinhän se on ettei siellä ole kuin yksi panhard, loput ovat tukivarsia. Yleisesti vain käytän virheellistä termiä "panhardit" kun puhun taka-akselin tangoista. Näin ei pitäisi toimia, mutta kun soon vaan niin pal nopeempi sanoo jotta panhardit sen sijaan että sanoos panhard ja tukivarret... :lol:
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mitä jos sanois vaan suomeksi poikittaistuki ja pitkittäistuet?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Ai teijän tarvii tunkkailla autoo kun panhardia ropaatte :o :wink: :D
Kuva
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

TOVERI NIVA kirjoitti:Ai teijän tarvii tunkkailla autoo kun panhardia ropaatte :o :wink: :D
No kyllä sen melkein vaihtais tunkkaamatta kun on perse pystyssä, kiitos pitempien takajousten :wink:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Lada-Jussi kirjoitti:mitä jos sanois vaan suomeksi poikittaistuki ja pitkittäistuet?


Jos sanos vaan " ne jotkut v*tun tangot siel takaan" :lol:
Avatar
Midi^
Viestit: 404
Liittynyt: 10.10.2004 22:34
Paikkakunta: Fiskari

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Kylläpäs onkin nyt parempi ajaa, ei enää perä seilaa silleen kun noita hakattuja hiekkateitä ajaa ja muutenkin tuntuu jämäkämmältä. Tulimpa jopa viimeyönä asfaltilla vähän driftinkiä kun sato vettä 8)
Niva-79
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
Vastaa Viestiin