Perä humisee ja vaihekeppi jää käteen.

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
thecrazed

Perä humisee ja vaihekeppi jää käteen.

Viesti Kirjoittaja thecrazed »

Noniin. Eli lada on 1500s '91 5-vaihteisella laatikolla ja perä alkaa humiseen aika hyvin jossain 60km/h vauhdissa (mittari ei toimi) ja rauhoittuu siinä 80-100km/h vauhdissa.. Oisko peräöljyn vaihto kova sana? Vai onko se vähän yliarvostettua puuhaa? Millä sen täyttöruuvin saa auki? (En kerenny sitä vielä tutkia, vilkasin vaan nopeesti..) Sitten semmone ongelma on kans että kun vaihdekeppi jää käteen kun oikeen pykältää.. Toki sillä lyhyelläkin kepillä voi vaihtaa mutta on se vähän vaikeeta, ja saahan kepin aina painettua takas mutta kai sen pitäis jotenki lukittua siihen?
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Shiihe keppiin kuuluu semmonen tefloni holkki sinne alas, jos se puuttuu, irtoo keppi helepolla.

Jostain saat varmaan vaikka ilmasella kyseisen osan?
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2929
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Perän täyttöruuvin saa (olikos se 17mm lenkki?) tai jakarilla ja jos on tiukassa, laittaa vähän jatkoputkea ja vääntää. Öljyn poistoruuvi taasen aukeaa perinteisellä Lada-työkalulla eli kuusiokoloavaimella (samalla, jolla moottoriöljyn ruuvikin aukaistaan, olikos se 12 tai 13mm, nyt en muista)
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

jos ajat vitosella niin vaihdappas neloselle siinä 60 km/h nopeudessa, yli 90 km/h sitten vitosella.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
thecrazed

Viesti Kirjoittaja thecrazed »

Eli sen teflonholkin saa helposti ehjänä irti jos käy jostain hylätystä ladasta hakemassa. kiitos teidosta.
Lada-Jussi
Lähetetty: 8.8.2006 7:47 Viestin aihe:
jos ajat vitosella niin vaihdappas neloselle siinä 60 km/h nopeudessa, yli 90 km/h sitten vitosella.
Muistaakseni jurinaan ei vaikuta vaihde tai että onko mikään vaihde päällä, eli vapaallakin jurisee. mikäli en ihan väärin muista, en niinkään ole ajatellu asiaa mutta tarkastelen kun käyn ajamassa seur. kerran.

Kiitos tiedoista kuitenkin.
thecrazed

Viesti Kirjoittaja thecrazed »

Jep kyllä se jurisee vapaallakin.. Ja ei se helpota se jurina vauhdin kasvaessa vaan melutaso nousee yleisesti ja tuntuu että se vaimenis se perä.. :lol: :roll:
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Ja tuo peräöljyjen vaihto on kyllä ihan suositeltavaa etenkään jos ei tiedä että milloin ne on vaihdettu. Samalla kannattaa tarkistela ettei siinä öljyn mukana mitään ylimääräistä tule mukana.
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Yogi kirjoitti:kuusiokoloavaimella (samalla, jolla moottoriöljyn ruuvikin aukaistaan, olikos se 12 tai 13mm, nyt en muista)
12mm

Joskus on tiukassa, eli osta samalla laadukkaampi sarja noita kuusiokolo avvaimia. Kympillä saa jo hyvän, jossa käytännössä kaikki 4-12mm
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ja sitten kun se proppu on niin perkeleen jumissa niin 30cm jatkollakin saa vääntää kuula punaisena eikä auta edes että pääsee jalalla painamaan...Kyllä se siitä sitten lopulta aukesi pajavasaran lempeillä iskuilla :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
thecrazed

Viesti Kirjoittaja thecrazed »

niin että asennuskaljaa on varattava riittävästi siis. Onhan noi vipuvarret käteviä, vaikka viimeks ku käytin ja väänsin täysillä lattaraudan pätkällä niin eiköhän se livenny ja itteä ottaan ja sairaalaan paikattavaks. :lol: :roll: jonkinnäköistä taitoa kai sekin jo vaatii. :D
jartsa

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Joo ja sitten kun propun saa joskus auki, niin muistakaa että sitä ei tartte kiristää naama punaisena räikällä kiinni. En ymmärrä miksi tuollaiset kuin täyttö ja tyhjennysproput täytyy laittaa niin s.....tanan tiukkaan, koska siinä ei ole mitään rasitusta. Itse ruiskautan tervasprayta kierteisiin ja kiinni kohtuudella. Toi terva on hyvä alustan pulteissa ja kierteissä, ei ruostu ikinä kiinni. Ja ennenkaikkea saa jokus auki myöhemminkin...
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Tervaspray?!?
Enpäs ole tuollaisesta kuullutkaan... Eli onko se samalla jonkinlaista lukitusainetta?
Kestääkö se kuumuutta kuinka paljon?
jartsa

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Tervaspray ei ole lukitusainetta, eikä myöskään mitään ruosteenirroitinta. Yksinkertaisesti terva estää ruostumista. Itse käytän aina kun kasaan jotain joka voi mahdollisesti ruostua. Esim: raidetangonpään kierteet, pallonivelien, jarrusatuloidenpultit ym... Se käy kaikeen. Kuumuudenkestoa en muista oliko mainittu purkissa. Maston tervaspray tavaratalossa n. 5€.
http://www.maston.fi/php/index.php?kiel ... is&tuote=1
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Qulle »

jartsa kirjoitti:Tervaspray ei ole lukitusainetta, eikä myöskään mitään ruosteenirroitinta. Yksinkertaisesti terva estää ruostumista. Itse käytän aina kun kasaan jotain joka voi mahdollisesti ruostua. Esim: raidetangonpään kierteet, pallonivelien, jarrusatuloidenpultit ym... Se käy kaikeen. Kuumuudenkestoa en muista oliko mainittu purkissa. Maston tervaspray tavaratalossa n. 5€.
http://www.maston.fi/php/index.php?kiel ... is&tuote=1
Ok.
Kiitoksia vinkistä, tuota tartteekin varmaan koittaa, kunhan muistais vaan ostaa sitä ennen säätöä :D
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

thecrazed kirjoitti:niin että asennuskaljaa on varattava riittävästi siis. Onhan noi vipuvarret käteviä, vaikka viimeks ku käytin ja väänsin täysillä lattaraudan pätkällä niin eiköhän se livenny ja itteä ottaan ja sairaalaan paikattavaks. :lol: :roll: jonkinnäköistä taitoa kai sekin jo vaatii. :D
tuttu tunne.. on joskus ollu silmäkulma mustana, ja sillon tällöin otsa rystyset/käsivarret
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Vastaa Viestiin