Mulla on tollanen Axtec-Lada. 2105 1500 vm.95. ajettu n.83Tkm
Tiedän että tästä on ollut keskustelua, mutta kertokaapa mihin vikaan nämä päästöarvot viittaisivat.
________________tyhjäkäynti__________yli2000 1/min______
CO-pitoisuus___ 0,06_____(0,50)_____4,96_______(0,30)
HC-pitoisuus___348 ______(100)_____238 ______(100)
Lambda-arvo___-_________- _______ 0,88______ (0,97-1,03)
CO2-pitoisuus__11,40_____- ________ 10,80 ______-
O2-pitoisuus____ 4,60_____ (5)______0,77__________(5)
(suluissa sallitut)
Lada savuttaa tasaisesti sekä kierroksilla että tyhjäkäynnillä.Seos selvästi siis rikkaalla.(josku ei savuta) Hyvin ottaa kierroksia.
Tyhjäkäynti takertelee. Etenkin kylmänä.
Käynnistäessä pitää hipaista poljinta että käynnistyy.
Löysin yhden irtonaisen alipaineletkun jolle en löytänyt paikkaa. Siinä tuntuu imua. Se lähtee pakosarjassa olevasta takaisinkerrätys venttiilistä. Pituuden puolesta se päätyisi kaasariin. Letku on musta ja melko ohut. Sen tukkiminen ei vaikuta käyntiin.
Pitäis saada nopeasti kuntoon! Maanantaina viimeistään.
Hjälp.
ASTEEKKI ongelmia
- ihkulainen
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29.3.2006 17:30
- Paikkakunta: SuurSalo
ASTEEKKI ongelmia
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
Lue UKK:sta Atsteekki jumalalle suoritettavista uhrauksista. Jos ei niillä ratkee, niin uskon että RTJN65 on tämän palstan asiantuntevin Axtec Guru.
Onnea ja menestystä korjauksissa.
btw. Kyllä se alipaineletku varmaan johonkin kuuluu...
Onnea ja menestystä korjauksissa.

btw. Kyllä se alipaineletku varmaan johonkin kuuluu...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
- ihkulainen
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29.3.2006 17:30
- Paikkakunta: SuurSalo
:C
Mistä johtuu että kaasarista kuuluu "pulptusta".
Siirsin Ladan venttiilinvälysten säätöä varten paremmalle paikalle n.20metriä. Kävin juomassa kahvit ja lukemassa täältä säätöohjeet ym.. (n30min). Menin takas ja aloitin homman. No kun otin ilmanputsarin pois niin kaasarista kuului tuota pulputusta.??? Kone oli kylmä
No sain venttiilit säädettyä.
Kaikkissa paitsi yhessä venttiilissä oli liikaa välystä. Useimmissa välys oli 0.2-0.4. kolmannessa oli välys n.0.05 eli liian pieni.
No pistin Ladan käymään, ja se kävi niinkuin ennenkin. Sankka savu takana.
Menin tarkastamaan kaasarin tienoota ja kun heiluttelin toista solenoidin piuhaa niin auto sammui.
Kumpikin solenoidi jatkoi vielä äänekästä naputtelua kun auto oli sammuksissa?? No pistin piuhat kunnolla kiinni ja starttasin. kävi taas normaalisti.
No sitten ku kone oli jo hiukan lämmenny niin painoin vähän kaasua, ja lada sammui. Tämän se teki parikertaa. Väänsi käyntiruuvia ja sitä pikku seosruuvia korkeammalle, niin ei enää sammuillu.
No sitten myöhemmin ku kaasuttelin niin kaasu hirtti kiinni. Tämän se teki myös parikertaa.
Ääh. Jatketaan huomenna....
Niin mikä on noitten solenoidien tehtävä? Lisäruokaa kiihdytyksessä? Ryyppy?
Tuossa välissä vääntelin sitä pientä seosruuvia sinne tänne. Se ilmeisesti vaikuttaa vain tyhjäkäynnin seoksiin???
Mites muuten toi automaattiryypyn säätö vaikuttaa? On ollu ongelmia ton automaattiryypyn kanssa ja on tullu käänneltyä sitäkin ruuvia sinne sun tänne? En oo viel oikee perillä ton vaikutuksista.
Olen vielä vähän avuton ton kaasarin kanssa ku ei oo viel mitään kokemusta näissä hommissa.
Hjälp!!!
Siirsin Ladan venttiilinvälysten säätöä varten paremmalle paikalle n.20metriä. Kävin juomassa kahvit ja lukemassa täältä säätöohjeet ym.. (n30min). Menin takas ja aloitin homman. No kun otin ilmanputsarin pois niin kaasarista kuului tuota pulputusta.??? Kone oli kylmä
No sain venttiilit säädettyä.

No pistin Ladan käymään, ja se kävi niinkuin ennenkin. Sankka savu takana.
Menin tarkastamaan kaasarin tienoota ja kun heiluttelin toista solenoidin piuhaa niin auto sammui.
Kumpikin solenoidi jatkoi vielä äänekästä naputtelua kun auto oli sammuksissa?? No pistin piuhat kunnolla kiinni ja starttasin. kävi taas normaalisti.
No sitten ku kone oli jo hiukan lämmenny niin painoin vähän kaasua, ja lada sammui. Tämän se teki parikertaa. Väänsi käyntiruuvia ja sitä pikku seosruuvia korkeammalle, niin ei enää sammuillu.
No sitten myöhemmin ku kaasuttelin niin kaasu hirtti kiinni. Tämän se teki myös parikertaa.

Niin mikä on noitten solenoidien tehtävä? Lisäruokaa kiihdytyksessä? Ryyppy?
Tuossa välissä vääntelin sitä pientä seosruuvia sinne tänne. Se ilmeisesti vaikuttaa vain tyhjäkäynnin seoksiin???
Mites muuten toi automaattiryypyn säätö vaikuttaa? On ollu ongelmia ton automaattiryypyn kanssa ja on tullu käänneltyä sitäkin ruuvia sinne sun tänne? En oo viel oikee perillä ton vaikutuksista.
Olen vielä vähän avuton ton kaasarin kanssa ku ei oo viel mitään kokemusta näissä hommissa.
Hjälp!!!
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
Re: :C
Solenoidien naputus auton sammuessa muuten kuin avaimesta = hyvä asia / normaalia = solenoidit ja AFR-boksi toimii. Ja sekin on ihan normaalia että jos solenoidista katoaa virta (siis esim johto irti), auto sammuu / toimii huonosti.ihkulainen kirjoitti:Menin tarkastamaan kaasarin tienoota ja kun heiluttelin toista solenoidin piuhaa niin auto sammui.
Kumpikin solenoidi jatkoi vielä äänekästä naputtelua kun auto oli sammuksissa?? No pistin piuhat kunnolla kiinni ja starttasin. kävi taas normaalisti.
Jos tyhjäkäyntikosketin ("tyhjäkäyntiruuvi") on liikaa ruuvattuna sisään päin, alkaa kaasuvivusto jumittumaan / lukittumaan. Omassa Axtecissa oli tuo sama ilmiö.ihkulainen kirjoitti: No sitten ku kone oli jo hiukan lämmenny niin painoin vähän kaasua, ja lada sammui. Tämän se teki parikertaa. Väänsi käyntiruuvia ja sitä pikku seosruuvia korkeammalle, niin ei enää sammuillu.
No sitten myöhemmin ku kaasuttelin niin kaasu hirtti kiinni. Tämän se teki myös parikertaa.Ääh. Jatketaan huomenna....
"Ilma-polttoaineseoksen ohjausyksikkö (AFR) vastaanottaa reaaliaikaisia viestejä moottorin ilma-polttoaine-seossuhteen laadusta Lambda-anturilta. Saamiensa arvojen perusteella AFR ohjaa sähkökaasuttimen solenoidisuuttimia jotka annostelevat kaasuttimen polttoainevirtausta. Solenoidisuuttimet on normaalisti asennettu kaasuttimen pääannostelu- ja tyhjäkäyntipiirille."ihkulainen kirjoitti: Niin mikä on noitten solenoidien tehtävä? Lisäruokaa kiihdytyksessä? Ryyppy?
LINKKI
Muistaakseni se on tyhjäkäyntiseoksen säätöruuvi. Sitä olisi järkevää pyöritellä vain silloin kun on "peräsuolianalyysi" käynnissä. Eli siis päästömittari persauksissa. Ei sitä juurikaan korvakuulolla saa kohdalleen - muuten kuin puhtaalla tuurilla.ihkulainen kirjoitti: Tuossa välissä vääntelin sitä pientä seosruuvia sinne tänne. Se ilmeisesti vaikuttaa vain tyhjäkäynnin seoksiin???
Virhe numero 1: mennä vääntelemään Axtec-kaasuttimen säätöjä "sinne tänne".
Sääntö numero 1: Jos se toimii, älä koske.
Vinkki numero 1: Jos se ei toimi, pyydä apua joltain joka kyseisestä järjestelmästä jotakin tietää ENNEN järjestelmään kajoamista. Taitamattomuudella sotkee koko kaasuttimen toiminnan hyvinkin helposti.
Tuo automaattiryyppy toimii käsittääkseni siten, että jäähdytysnesteen lämmetessä tiettyyn lämpötilaan ryyppy putoaa pikkuhiljaa pois pelistä. Säätimellä voi jossain määrin vaikuttaa ryypyn päälläolon kestoon. Tämä täysin omaa pähkäilyäni, tuosta ei ole varmaa tietoa. Oman Axtecin ryyppysäädön jätin oman onnensa nojaan, se kun toimi joten kuten.ihkulainen kirjoitti: Mites muuten toi automaattiryypyn säätö vaikuttaa? On ollu ongelmia ton automaattiryypyn kanssa ja on tullu käänneltyä sitäkin ruuvia sinne sun tänne? En oo viel oikee perillä ton vaikutuksista.
Katso UKK: LINKKI.ihkulainen kirjoitti: Olen vielä vähän avuton ton kaasarin kanssa ku ei oo viel mitään kokemusta näissä hommissa.
Hjälp!!!
Tai käytä forumin hakua. Hakusanoiksi Axtec tai asteekki. Löytyy paljon itkua ja hampaiden kiristelyä. Myös allekirjoittaneen kirjoittamana.
Jos axtecin seokset ovat metsässä, Check engine-varoitusvalo yleensä syttyy esimerkiksi reippaammassa kiihdytyksessä.
Kaasuttimellesi pitäisi joka tapauksessa suorittaa muutamia operaatioita joista RTJN65 tuossa jo mainitsi...
- ihkulainen
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29.3.2006 17:30
- Paikkakunta: SuurSalo
jeps
joo kiitoksia neuvoista.
Oon kyllä lukenut UKK:n ja haulla etsinyt tietoa.
Kaipa ton kaasuttimen vois purkaa. Käyn samalla läpi kaikki letkut ja johdot sekä liitokset. Vaihdan uudet öljyt ja suodattimet, jarruletkut eteen,tulpat ym. pientä näprättävää.
Lainaus
se olis ollu jo liian helppoa.
No. eipä siinä mittään. kaasari osiX.
Mistä muuten kannattaa metsästää tohon kaasuttajaan varaosia. No haulla luulis löytyvän tähän vastaus
Edit: ...lampda anturikin siis saattaa olla sökö. Mites se tarkistetaan?
Tarkistin myös kaasuttimen kiinnityksen imusarjaan. Oli löysällä, mutta ei vaikuttanut käyntiin. Tiiviste vaihtoon varmuudenvuoks.
Oon kyllä lukenut UKK:n ja haulla etsinyt tietoa.
Kaipa ton kaasuttimen vois purkaa. Käyn samalla läpi kaikki letkut ja johdot sekä liitokset. Vaihdan uudet öljyt ja suodattimet, jarruletkut eteen,tulpat ym. pientä näprättävää.
Lainaus
Säädin noita ruuveja siinä toivossa että jotain radikaalia hyvään suuntaan olis tapahtunut. Mutta kyllä se vaan sinnikkäästi savuttaa. Ryypyn säätöä kääntelin myös siksi ku veikkasin aluksi että ryyppy olis kokoajan hiukan päällä, ja sen takia rikas seos. Mut eiVirhe numero 1: mennä vääntelemään Axtec-
kaasuttimen säätöjä "sinne tänne".

No. eipä siinä mittään. kaasari osiX.
Mistä muuten kannattaa metsästää tohon kaasuttajaan varaosia. No haulla luulis löytyvän tähän vastaus

Edit: ...lampda anturikin siis saattaa olla sökö. Mites se tarkistetaan?
Tarkistin myös kaasuttimen kiinnityksen imusarjaan. Oli löysällä, mutta ei vaikuttanut käyntiin. Tiiviste vaihtoon varmuudenvuoks.
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87