ASTEEKKI ongelmia

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
ihkulainen
Viestit: 160
Liittynyt: 29.3.2006 17:30
Paikkakunta: SuurSalo

ASTEEKKI ongelmia

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

Mulla on tollanen Axtec-Lada. 2105 1500 vm.95. ajettu n.83Tkm
Tiedän että tästä on ollut keskustelua, mutta kertokaapa mihin vikaan nämä päästöarvot viittaisivat.


________________tyhjäkäynti__________yli2000 1/min______
CO-pitoisuus___ 0,06_____(0,50)_____4,96_______(0,30)
HC-pitoisuus___348 ______(100)_____238 ______(100)
Lambda-arvo___-_________- _______ 0,88______ (0,97-1,03)
CO2-pitoisuus__11,40_____- ________ 10,80 ______-
O2-pitoisuus____ 4,60_____ (5)______0,77__________(5)

(suluissa sallitut)

Lada savuttaa tasaisesti sekä kierroksilla että tyhjäkäynnillä.Seos selvästi siis rikkaalla.(josku ei savuta) Hyvin ottaa kierroksia.
Tyhjäkäynti takertelee. Etenkin kylmänä.
Käynnistäessä pitää hipaista poljinta että käynnistyy.
Löysin yhden irtonaisen alipaineletkun jolle en löytänyt paikkaa. Siinä tuntuu imua. Se lähtee pakosarjassa olevasta takaisinkerrätys venttiilistä. Pituuden puolesta se päätyisi kaasariin. Letku on musta ja melko ohut. Sen tukkiminen ei vaikuta käyntiin.


Pitäis saada nopeasti kuntoon! Maanantaina viimeistään.
Hjälp.
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Lue UKK:sta Atsteekki jumalalle suoritettavista uhrauksista. Jos ei niillä ratkee, niin uskon että RTJN65 on tämän palstan asiantuntevin Axtec Guru.

Onnea ja menestystä korjauksissa. :D

btw. Kyllä se alipaineletku varmaan johonkin kuuluu...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Kohokammion bensa venttiilli jumii/ koho (t) rikki. Jos letkuja irti->moniongelma laite.

Vaatii purun, kaasarin huollon, letkujen asennuksen-> Leimalle.
Lada rules
Avatar
ihkulainen
Viestit: 160
Liittynyt: 29.3.2006 17:30
Paikkakunta: SuurSalo

:C

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

Mistä johtuu että kaasarista kuuluu "pulptusta".
Siirsin Ladan venttiilinvälysten säätöä varten paremmalle paikalle n.20metriä. Kävin juomassa kahvit ja lukemassa täältä säätöohjeet ym.. (n30min). Menin takas ja aloitin homman. No kun otin ilmanputsarin pois niin kaasarista kuului tuota pulputusta.??? Kone oli kylmä

No sain venttiilit säädettyä. :D Kaikkissa paitsi yhessä venttiilissä oli liikaa välystä. Useimmissa välys oli 0.2-0.4. kolmannessa oli välys n.0.05 eli liian pieni.

No pistin Ladan käymään, ja se kävi niinkuin ennenkin. Sankka savu takana.
Menin tarkastamaan kaasarin tienoota ja kun heiluttelin toista solenoidin piuhaa niin auto sammui.
Kumpikin solenoidi jatkoi vielä äänekästä naputtelua kun auto oli sammuksissa?? No pistin piuhat kunnolla kiinni ja starttasin. kävi taas normaalisti.

No sitten ku kone oli jo hiukan lämmenny niin painoin vähän kaasua, ja lada sammui. Tämän se teki parikertaa. Väänsi käyntiruuvia ja sitä pikku seosruuvia korkeammalle, niin ei enää sammuillu.
No sitten myöhemmin ku kaasuttelin niin kaasu hirtti kiinni. Tämän se teki myös parikertaa. :x Ääh. Jatketaan huomenna....

Niin mikä on noitten solenoidien tehtävä? Lisäruokaa kiihdytyksessä? Ryyppy?

Tuossa välissä vääntelin sitä pientä seosruuvia sinne tänne. Se ilmeisesti vaikuttaa vain tyhjäkäynnin seoksiin???

Mites muuten toi automaattiryypyn säätö vaikuttaa? On ollu ongelmia ton automaattiryypyn kanssa ja on tullu käänneltyä sitäkin ruuvia sinne sun tänne? En oo viel oikee perillä ton vaikutuksista.

Olen vielä vähän avuton ton kaasarin kanssa ku ei oo viel mitään kokemusta näissä hommissa.

Hjälp!!!
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Re: :C

Viesti Kirjoittaja cassu »

ihkulainen kirjoitti:Menin tarkastamaan kaasarin tienoota ja kun heiluttelin toista solenoidin piuhaa niin auto sammui.
Kumpikin solenoidi jatkoi vielä äänekästä naputtelua kun auto oli sammuksissa?? No pistin piuhat kunnolla kiinni ja starttasin. kävi taas normaalisti.
Solenoidien naputus auton sammuessa muuten kuin avaimesta = hyvä asia / normaalia = solenoidit ja AFR-boksi toimii. Ja sekin on ihan normaalia että jos solenoidista katoaa virta (siis esim johto irti), auto sammuu / toimii huonosti.
ihkulainen kirjoitti: No sitten ku kone oli jo hiukan lämmenny niin painoin vähän kaasua, ja lada sammui. Tämän se teki parikertaa. Väänsi käyntiruuvia ja sitä pikku seosruuvia korkeammalle, niin ei enää sammuillu.
No sitten myöhemmin ku kaasuttelin niin kaasu hirtti kiinni. Tämän se teki myös parikertaa. :x Ääh. Jatketaan huomenna....
Jos tyhjäkäyntikosketin ("tyhjäkäyntiruuvi") on liikaa ruuvattuna sisään päin, alkaa kaasuvivusto jumittumaan / lukittumaan. Omassa Axtecissa oli tuo sama ilmiö.
ihkulainen kirjoitti: Niin mikä on noitten solenoidien tehtävä? Lisäruokaa kiihdytyksessä? Ryyppy?
"Ilma-polttoaineseoksen ohjausyksikkö (AFR) vastaanottaa reaaliaikaisia viestejä moottorin ilma-polttoaine-seossuhteen laadusta Lambda-anturilta. Saamiensa arvojen perusteella AFR ohjaa sähkökaasuttimen solenoidisuuttimia jotka annostelevat kaasuttimen polttoainevirtausta. Solenoidisuuttimet on normaalisti asennettu kaasuttimen pääannostelu- ja tyhjäkäyntipiirille."

LINKKI
ihkulainen kirjoitti: Tuossa välissä vääntelin sitä pientä seosruuvia sinne tänne. Se ilmeisesti vaikuttaa vain tyhjäkäynnin seoksiin???
Muistaakseni se on tyhjäkäyntiseoksen säätöruuvi. Sitä olisi järkevää pyöritellä vain silloin kun on "peräsuolianalyysi" käynnissä. Eli siis päästömittari persauksissa. Ei sitä juurikaan korvakuulolla saa kohdalleen - muuten kuin puhtaalla tuurilla.

Virhe numero 1: mennä vääntelemään Axtec-kaasuttimen säätöjä "sinne tänne".
Sääntö numero 1: Jos se toimii, älä koske.
Vinkki numero 1: Jos se ei toimi, pyydä apua joltain joka kyseisestä järjestelmästä jotakin tietää ENNEN järjestelmään kajoamista. Taitamattomuudella sotkee koko kaasuttimen toiminnan hyvinkin helposti.
ihkulainen kirjoitti: Mites muuten toi automaattiryypyn säätö vaikuttaa? On ollu ongelmia ton automaattiryypyn kanssa ja on tullu käänneltyä sitäkin ruuvia sinne sun tänne? En oo viel oikee perillä ton vaikutuksista.
Tuo automaattiryyppy toimii käsittääkseni siten, että jäähdytysnesteen lämmetessä tiettyyn lämpötilaan ryyppy putoaa pikkuhiljaa pois pelistä. Säätimellä voi jossain määrin vaikuttaa ryypyn päälläolon kestoon. Tämä täysin omaa pähkäilyäni, tuosta ei ole varmaa tietoa. Oman Axtecin ryyppysäädön jätin oman onnensa nojaan, se kun toimi joten kuten.
ihkulainen kirjoitti: Olen vielä vähän avuton ton kaasarin kanssa ku ei oo viel mitään kokemusta näissä hommissa.

Hjälp!!!
Katso UKK: LINKKI.
Tai käytä forumin hakua. Hakusanoiksi Axtec tai asteekki. Löytyy paljon itkua ja hampaiden kiristelyä. Myös allekirjoittaneen kirjoittamana.

Jos axtecin seokset ovat metsässä, Check engine-varoitusvalo yleensä syttyy esimerkiksi reippaammassa kiihdytyksessä.

Kaasuttimellesi pitäisi joka tapauksessa suorittaa muutamia operaatioita joista RTJN65 tuossa jo mainitsi...
Avatar
ihkulainen
Viestit: 160
Liittynyt: 29.3.2006 17:30
Paikkakunta: SuurSalo

jeps

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

joo kiitoksia neuvoista.
Oon kyllä lukenut UKK:n ja haulla etsinyt tietoa.
Kaipa ton kaasuttimen vois purkaa. Käyn samalla läpi kaikki letkut ja johdot sekä liitokset. Vaihdan uudet öljyt ja suodattimet, jarruletkut eteen,tulpat ym. pientä näprättävää.

Lainaus
Virhe numero 1: mennä vääntelemään Axtec-
kaasuttimen säätöjä "sinne tänne".
Säädin noita ruuveja siinä toivossa että jotain radikaalia hyvään suuntaan olis tapahtunut. Mutta kyllä se vaan sinnikkäästi savuttaa. Ryypyn säätöä kääntelin myös siksi ku veikkasin aluksi että ryyppy olis kokoajan hiukan päällä, ja sen takia rikas seos. Mut ei :( se olis ollu jo liian helppoa.

No. eipä siinä mittään. kaasari osiX.
Mistä muuten kannattaa metsästää tohon kaasuttajaan varaosia. No haulla luulis löytyvän tähän vastaus :D

Edit: ...lampda anturikin siis saattaa olla sökö. Mites se tarkistetaan?

Tarkistin myös kaasuttimen kiinnityksen imusarjaan. Oli löysällä, mutta ei vaikuttanut käyntiin. Tiiviste vaihtoon varmuudenvuoks.
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

On kai noita osia. Ensiviikon lopulla lisää tietoa UKK:n.

Mulle voi soitella 041-4541455 niin katotaan miten Asteekki etenee.
Lada rules
Vastaa Viestiin