Samara sammui iskusta katalysaattoriin

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Pertti

Samara sammui iskusta katalysaattoriin

Viesti Kirjoittaja Pertti »

:evil: Murhe iski!
Kolme vuotta vanha ja 60tkm ajettu Samara 1500i tuotti ensimmäiset kiroilut.
Ajoarviointivirheen seurauksena katalysaattori tärähti rotvallin eli jalkakäytävän reunaan noustessani jyrkältä sisäpihalta tasaisemmalle isommalle kadulle. Etupyörät putosivat, laskeutuivat, yhtäaikaa kadulle, takapyörät reilusti alempana etupyöriä, ja kosketus oli väistämätön.
Törmäys ei ollut kovin mainittava, karahti vain katalysaattoriin, ja siihen sammui auto välittömästi!

Viisaammat, miksi?

Auto hinattiin lähimpään Delta-huoltoon, Karhulaan, ja sielä se nyt viettää viikonloppua, ensimmäistä erossa poissa kotoa!
Epäiltiin ensin bensapumppua, koska joskus virtaa tuli joskus ei.
Mutta eihän auto nyt voi hajota pienestä iskusta!!!???
Katalysaattoriin ei tullut edes näkyvää lommoa.
Olivat saaneet käyntiin ja päässeet koeajolle, mutta oli sitten hyytynyt kytkintä painettaessa ja joutuneet hinaamaan takaisin.

Löysin täältä jotenkin vastaavan vian, jossa auto sammui kytkintä painettaessa.

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=13056

Ratkaisuksi arveltiin moottorin maadoituksen katkeamista.
???

Korjaamolla Karhulassa arveltiin joidenkin johtojen olevan hankauksessa ja siten satunaisesti aihettavan oikosulkua/katkoja virtapiirissä.

Miten nyt voi Samara sammua pienestä tömähdyksestä???!!!
Viimeksi rakkaan Samaran nähtyäni se kävi. mutta eivät tietenkään antaneet sitä kotiin, koska eivät olleet varmoja kestäisikö se tiellä. Huoltomies tutki ja mittaili...

Miten tuollaiset voisi ehkäistä?? Muutenkin kuin ajamalla nätisti ja arvioimalla maavaran oikein.
Mitä viisasta osaisin sanoa korjaamon väelle jos vielä maanantaina eivät uskalla,halua antaa autoa ulos?

Toivottavasti osasin kertoa huoleni kohdalleen ja selkeästi.

Aikaisemmat 'tavalliset' Ladani ja Nivan jotenkin osasin itsekin meisselillä ja jakoavaimella hoidella, mutta nyt on elektroniikka yms. hyllyttänyt tee-se-itse-jotenkin -miehen, joten on vain tyydyttävä ammattiauttajien apuun.

Kiitos, ja rukouksianne ja tietojanne toivoen Samarallaleni
Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

noin uudessa samarassa on labda-anturit katin etu ja takapuolella, olikos jompikumpi niistä tai niiden johtimet saanut vauriota?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
rotsi4

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Ei se samara lambdan tuhoutumiseen sammu.. cheg engine vaan syttyy, ja ongelmat alkavat kun irrottaa ja kiinnittää akunkengän seuraavan kerran.
Katalysaattori on kanssa aika vahvaa tekoa, sekin kestää jonkinverran pohjakosketusta.

Itse olen samaran maasto-ominaisuuksia testannut, ja ei sen pieneen iskuun pitäisi pysähtyä.

Varmaankin vika nuissa sähköjohdoissa, tai jossakin muualla virransaannissa, kuten moottorin maadoituksessa tai ohjainlaitteen sisällä, se kyllä kannattaa etsiä ja korjata ettei jää kummittelemaan.
Tuolle bensapumpulle ainakin tulee virta aika suoraan, rele välissä vaan, pitäisi vian löytyä.

Samaran elektroniikan kanssa pääsee aika pitkälle jos osaa käyttää yleismittaria ja saa jostain sähkökaaviot.
Pertti

Nyt kun sain Samarani ulos korjauksesta, tiedän mitä oli tapahtunut.
Isku katalysaattoriin kolautti lambadan tunnistinanturin runkoon ja seurauksena oli oikosulku, joka poltti sulakkeen mm. bensakierrolta.

Kaikkea sattuu, eräs korjaamopäällikkö sanoi, ettei ole koskaa nedes kuullutkaan että noin olisi tapahtunut kenellekään!!
Todella huono säkä minulla, mutta opinpahan ainakin ajelemaan varovasti ja mittailemaan väljyyksiä kuoppaisella ja epätasaisella tiellä!!
Että joo...

hyviä kilometrejä...
Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

pakko todeta, että mitäs minä sanoin :lol: :wink:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Pertti

Oikeassa olit Lada-Jussi, pakko todeta -

" noin uudessa samarassa on labda-anturit katin etu ja takapuolella, olikos jompikumpi niistä tai niiden johtimet saanut vauriota? "

noinhan kommentoit.

Olivatkohan korjaamolla vilkaisseet näitä sivuja?
rotsi4

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Oli kyllä harvinaisen osuva vikadiagnoosi..

Lambdan tuhoutumista estämään pitäisi kyllä tehdä jokin patentti, vaikkapa tuki johon pakoputki ottaa kiinni ennen kuin lambda osuu runkoon, täytyypä viikonloppuna nikkaroida itselle kun nyt tuli taas asia mieleen. Joka pohjakosketuksen jälkeen ei viitsisi lambdaa ostaa.

Omasta samarastani lambda hajosi ojaanajossa, ei sulaketta polttanut, mutta anturin lämmitys lakkasi toimimasta, ja vaihtaahan se anturi piti. Ja maksoi sairaasti.
Pertti

Joo, jos jotain keksit, Rotsi4, niin kiinnostusta varmasti olisi muillakin katsella piirustuksia.

Kuumuushan siellä on kova, siksi kai itse katalysaattorikin on alimpana pohjasta ja edestä maantasalta katsottuna erottuu hyvin - on erittäin haavoittuvan näköinen, ei ole edes suojattu mitenkään, juuri kai tuon jäähtymisensä vuoksi.

Pieni suojapelti katin turvana kuulemma on, itse en päässyt katsomaan enkä ole vielä ajannut pukille että kunnolla näkisin läheltä; sanoivat korjaamolla minulta sen hieman ryttäytyneen ja painuneen itse kattia vasten, mutta ei kuulemma syytä huoleen, ei sillä ole suurtakaan merkitystä minkään kannalta, näin he yrittivät lohdutella kolmevuotiaan auton ensimmäisestä haavoittumisesta toipuvaa omistajaa.

kevyitä kilometrejä
Vastaa Viestiin