110 obd testi
110 obd testi
110 katsastuksessa obd testissä polttoaine huurut näyttää punaista
deltassa käynyt testissä ennen katsastusta kaikki on kunnossa kertovat
mikä siinä mättää lompakko kevenee ja ihan turhasta saa maksaa
en halua mennä enää turhan takia kaikki on vaan kusettamista rahat pois tervetuloa uudelleen
deltassa käynyt testissä ennen katsastusta kaikki on kunnossa kertovat
mikä siinä mättää lompakko kevenee ja ihan turhasta saa maksaa
en halua mennä enää turhan takia kaikki on vaan kusettamista rahat pois tervetuloa uudelleen
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Ongelma on siinä että obd järjestelmä on vielä lastenkengissä eikä se tunnista kaikkien autojen omituisuuksia.
Esim. satakympin tapauksessa obd valittaa lähes kaikista satakympeistä. Ei voi mittään kun ei ole mitään vikaakaan. Obd:ssä herjaa vaikkei vikakoodeja olisikaan. Tarkoitan nimenomaan tuota polttoainehuurujen talteenotto järjestelmää. Kokemusta löytyy kymmenistä satakympeistä joissa on sama olematon "vika".
Jouduin paikalliselle katsastusasemalle todistamaan asian ladan testerin kanssa että kaikki toimii! Etenkin tuo ongelma tuntuu kiusaavan euro-2 ja euro-3 normin autoja, boschin ruiskulla siis. Testrillä pystyy käyttämään ja tarkastamaan tuon järjestelmän kun tuntee parametrit.
Ei muuta kuin katsastusasemalle kertomaan ongelma. Jos ovat järkeviä niin antavat leiman ilman uusintakatsastusta ja maksua. muussa tapauksessa ei voi muuta kuin ajaa ilman leimaa. Vika on vaikea korjata jos sitä ei ole.
Esim. satakympin tapauksessa obd valittaa lähes kaikista satakympeistä. Ei voi mittään kun ei ole mitään vikaakaan. Obd:ssä herjaa vaikkei vikakoodeja olisikaan. Tarkoitan nimenomaan tuota polttoainehuurujen talteenotto järjestelmää. Kokemusta löytyy kymmenistä satakympeistä joissa on sama olematon "vika".
Jouduin paikalliselle katsastusasemalle todistamaan asian ladan testerin kanssa että kaikki toimii! Etenkin tuo ongelma tuntuu kiusaavan euro-2 ja euro-3 normin autoja, boschin ruiskulla siis. Testrillä pystyy käyttämään ja tarkastamaan tuon järjestelmän kun tuntee parametrit.
Ei muuta kuin katsastusasemalle kertomaan ongelma. Jos ovat järkeviä niin antavat leiman ilman uusintakatsastusta ja maksua. muussa tapauksessa ei voi muuta kuin ajaa ilman leimaa. Vika on vaikea korjata jos sitä ei ole.

Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Vanhoissa autoissa tankatessa tankista pois tulevat polttoainehöyryt lentää taivaalle. Näissä joissa on kaasujen keruujärjestelmä, polttoainehöyryt menee erilliseen säiliöön, jossa ne kondensoituu takaisin nesteeksi ja pumpataan(tai imusarjan alipaine imaisee) sopivan tilaisuuden tullen moottoriin. Siis jotenkin näin toimii ainakin noissa 80-luvun jenkeissä...
,_,/ukka
,_,/ukka
Autoton on huoleton
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Eipä lada ole mikään jenkki.
Mutta vielä tuosta eobd mittauksesta. Jos siellä on ollut vika joka on juuri korjattu niin voi myös olla syynä että näyttää katsastuksessa vikana sen edelleen koska tarvitaan tietty määrä ajosyklejä että se kuittaantuu pois.

Mutta vielä tuosta eobd mittauksesta. Jos siellä on ollut vika joka on juuri korjattu niin voi myös olla syynä että näyttää katsastuksessa vikana sen edelleen koska tarvitaan tietty määrä ajosyklejä että se kuittaantuu pois.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
En tiedä tarvitseeko ladassa vikamuistin nollaksessa välttämättä testeriä. Esim. jossain ooppelissa riittää, kun yhdistää vaan tietyt pinnit vähäksi aikaa. Eli jos pystyy itse kikkailemaan, niin nollaa muistit katsastusaseman pihalla, niin ei kerkiä vika uusiutumaan.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Ei onnistu eobd autoissa.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Minun käsitykseni tuosta polttoainehöyryjen talteenottojärjestelmän toiminnasta on seuraavanlainen. Tankista tulee ns. huohotusputki konehuoneessa olevaan aktiivihiilikanisteriin, jossa höyryt pelkistyvät. Moottorinohjainlaite antaa käskyn magneettiventtiilille moottorin ollessa käytilämpöinen ja höyryt johdetaan sieltä imusarjaan. Tarkempia tietoja kyseisestä järjestelmästä ei ole juuri nyt saatavillani, kun asiaa selvittävät opukset jäivät kämpille 

Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
asiaa vähän sivuten tutkittiin juuri asioita ja huomattiin että 2105 malleissa oli jo 80-luvulla Kanadan vientimalleissa hiilipönttö ja erillainen 2106-1107010-10 mallinen kaasutin. Siellähän oli US83 normi kai jo nimensä mukaisesti vuonna 1983? Mutta ei noissa kyllä silloin mitään lambdaa ja kattia ollut, kaasutinhan muutenkin oli ozonia vanhempi versio mekaanisella kakkoskurkulla ja vain tyhjäkäynnin katkojasolenoidilla.

- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Jenkeissä se toimii kuten kerroitte mutta ladassa ei toimi. Yleensä.
Tuo järjestelmän tarkoituksen mukainen toiminta on juuri tuon kuvatun mukaista, venttiili ohjaa tuota huuhtelutapahtumaa ja ilman kulkua hiilipytyn kautta. Ulkoilman paine venttiilin auetessa painaa kerätyn polttoaineen imusarjaan.
Esim tatapotku ladoissa on vielä ilmanputsrin kannessa mainostettu "kat-ilmansuodatin" joka kerää imusarjasta höyrystyvän polttoaineen itseensä. Sitä ihmettä kaikissa autoissa ei ole mutta ilmeisti ladaan se on jouduttu laittamaan normien täyttämiseksi. Osaltaan vaikuttaa ehkä myös se että ladassa jää enemmän palamatonta pensoo imusarjaan koneen sammutuksen jälkeen koska suutin on niin kaukana imuventtiileistä.

Tuo järjestelmän tarkoituksen mukainen toiminta on juuri tuon kuvatun mukaista, venttiili ohjaa tuota huuhtelutapahtumaa ja ilman kulkua hiilipytyn kautta. Ulkoilman paine venttiilin auetessa painaa kerätyn polttoaineen imusarjaan.
Esim tatapotku ladoissa on vielä ilmanputsrin kannessa mainostettu "kat-ilmansuodatin" joka kerää imusarjasta höyrystyvän polttoaineen itseensä. Sitä ihmettä kaikissa autoissa ei ole mutta ilmeisti ladaan se on jouduttu laittamaan normien täyttämiseksi. Osaltaan vaikuttaa ehkä myös se että ladassa jää enemmän palamatonta pensoo imusarjaan koneen sammutuksen jälkeen koska suutin on niin kaukana imuventtiileistä.

Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
110:n polttoainetankin korkki on ilmatiivis suljettuna. Tankista menee putki
vasemman takalokasuojan yläosassa olevaan erotinpönttöön, jossa bensahöyryt
kondensoituvat, sitten putkea säiliöstä edelleen turvaventtiilin, gravitaatioventtiilin ja kaksitieventtiilin kautta magneettiventtiilillä varustettuun aktiivihiilisäiliöön (moottoritila, edestä vasen etuosa), sieltä
putkea ryypyn (choke knot) opastuksella polttoon.
Tuo on käsitykseni nyt, olenko oikeassa, sen kielitaitoiset voivat tarkistaa
linkistä:
http://prestig-auto.ru/mechanism/s12-11.html
Avuksi käännökseen käytin:
http://www.online-translator.com/
P.S. Erotinpönttö ja sen tausta massaamatta uudessa 110:ssä!!!
vasemman takalokasuojan yläosassa olevaan erotinpönttöön, jossa bensahöyryt
kondensoituvat, sitten putkea säiliöstä edelleen turvaventtiilin, gravitaatioventtiilin ja kaksitieventtiilin kautta magneettiventtiilillä varustettuun aktiivihiilisäiliöön (moottoritila, edestä vasen etuosa), sieltä
putkea ryypyn (choke knot) opastuksella polttoon.
Tuo on käsitykseni nyt, olenko oikeassa, sen kielitaitoiset voivat tarkistaa
linkistä:
http://prestig-auto.ru/mechanism/s12-11.html
Avuksi käännökseen käytin:
http://www.online-translator.com/
P.S. Erotinpönttö ja sen tausta massaamatta uudessa 110:ssä!!!
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
paitsi sitten tulee vikakoodi "katkos virtapiirissä" ja taas ei mene läpi, sitä ei kai pysty välttämään?rotsi4 kirjoitti:Obd-auton vikakoodit voi ilmeisesti nollata myös akunkengän irroittamalla..ja sen voi tehdä katsastusaseman pihalla.
Joka asemalla ei enään edes tehdä obd-testiä ongelmallisissa autoissa, suoraan vaan testerille..

-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala