110 obd testi

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
olavi2101
Viestit: 165
Liittynyt: 6.5.2004 11:18
Paikkakunta: Eura

110 obd testi

Viesti Kirjoittaja olavi2101 »

110 katsastuksessa obd testissä polttoaine huurut näyttää punaista
deltassa käynyt testissä ennen katsastusta kaikki on kunnossa kertovat
mikä siinä mättää lompakko kevenee ja ihan turhasta saa maksaa
en halua mennä enää turhan takia kaikki on vaan kusettamista rahat pois tervetuloa uudelleen
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Ongelma on siinä että obd järjestelmä on vielä lastenkengissä eikä se tunnista kaikkien autojen omituisuuksia.

Esim. satakympin tapauksessa obd valittaa lähes kaikista satakympeistä. Ei voi mittään kun ei ole mitään vikaakaan. Obd:ssä herjaa vaikkei vikakoodeja olisikaan. Tarkoitan nimenomaan tuota polttoainehuurujen talteenotto järjestelmää. Kokemusta löytyy kymmenistä satakympeistä joissa on sama olematon "vika".

Jouduin paikalliselle katsastusasemalle todistamaan asian ladan testerin kanssa että kaikki toimii! Etenkin tuo ongelma tuntuu kiusaavan euro-2 ja euro-3 normin autoja, boschin ruiskulla siis. Testrillä pystyy käyttämään ja tarkastamaan tuon järjestelmän kun tuntee parametrit.

Ei muuta kuin katsastusasemalle kertomaan ongelma. Jos ovat järkeviä niin antavat leiman ilman uusintakatsastusta ja maksua. muussa tapauksessa ei voi muuta kuin ajaa ilman leimaa. Vika on vaikea korjata jos sitä ei ole. :roll:
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Vanhoissa autoissa tankatessa tankista pois tulevat polttoainehöyryt lentää taivaalle. Näissä joissa on kaasujen keruujärjestelmä, polttoainehöyryt menee erilliseen säiliöön, jossa ne kondensoituu takaisin nesteeksi ja pumpataan(tai imusarjan alipaine imaisee) sopivan tilaisuuden tullen moottoriin. Siis jotenkin näin toimii ainakin noissa 80-luvun jenkeissä...

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Eipä lada ole mikään jenkki. 8)

Mutta vielä tuosta eobd mittauksesta. Jos siellä on ollut vika joka on juuri korjattu niin voi myös olla syynä että näyttää katsastuksessa vikana sen edelleen koska tarvitaan tietty määrä ajosyklejä että se kuittaantuu pois.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja köhmä »

En tiedä tarvitseeko ladassa vikamuistin nollaksessa välttämättä testeriä. Esim. jossain ooppelissa riittää, kun yhdistää vaan tietyt pinnit vähäksi aikaa. Eli jos pystyy itse kikkailemaan, niin nollaa muistit katsastusaseman pihalla, niin ei kerkiä vika uusiutumaan.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Ei onnistu eobd autoissa.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

larssi21074 kirjoitti:Eipä lada ole mikään jenkki. 8)
no kerrotko sitten miten Ladassa toimii?

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Minun käsitykseni tuosta polttoainehöyryjen talteenottojärjestelmän toiminnasta on seuraavanlainen. Tankista tulee ns. huohotusputki konehuoneessa olevaan aktiivihiilikanisteriin, jossa höyryt pelkistyvät. Moottorinohjainlaite antaa käskyn magneettiventtiilille moottorin ollessa käytilämpöinen ja höyryt johdetaan sieltä imusarjaan. Tarkempia tietoja kyseisestä järjestelmästä ei ole juuri nyt saatavillani, kun asiaa selvittävät opukset jäivät kämpille :(
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Näinhän se toimii noissa jenkeissä, mutta Ladassa on ilmeisesti siis joku erilainen systeemi?

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

asiaa vähän sivuten tutkittiin juuri asioita ja huomattiin että 2105 malleissa oli jo 80-luvulla Kanadan vientimalleissa hiilipönttö ja erillainen 2106-1107010-10 mallinen kaasutin. Siellähän oli US83 normi kai jo nimensä mukaisesti vuonna 1983? Mutta ei noissa kyllä silloin mitään lambdaa ja kattia ollut, kaasutinhan muutenkin oli ozonia vanhempi versio mekaanisella kakkoskurkulla ja vain tyhjäkäynnin katkojasolenoidilla.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Jenkeissä se toimii kuten kerroitte mutta ladassa ei toimi. Yleensä. 8)

Tuo järjestelmän tarkoituksen mukainen toiminta on juuri tuon kuvatun mukaista, venttiili ohjaa tuota huuhtelutapahtumaa ja ilman kulkua hiilipytyn kautta. Ulkoilman paine venttiilin auetessa painaa kerätyn polttoaineen imusarjaan.

Esim tatapotku ladoissa on vielä ilmanputsrin kannessa mainostettu "kat-ilmansuodatin" joka kerää imusarjasta höyrystyvän polttoaineen itseensä. Sitä ihmettä kaikissa autoissa ei ole mutta ilmeisti ladaan se on jouduttu laittamaan normien täyttämiseksi. Osaltaan vaikuttaa ehkä myös se että ladassa jää enemmän palamatonta pensoo imusarjaan koneen sammutuksen jälkeen koska suutin on niin kaukana imuventtiileistä. :roll:
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja pinpate »

110:n polttoainetankin korkki on ilmatiivis suljettuna. Tankista menee putki
vasemman takalokasuojan yläosassa olevaan erotinpönttöön, jossa bensahöyryt
kondensoituvat, sitten putkea säiliöstä edelleen turvaventtiilin, gravitaatioventtiilin ja kaksitieventtiilin kautta magneettiventtiilillä varustettuun aktiivihiilisäiliöön (moottoritila, edestä vasen etuosa), sieltä
putkea ryypyn (choke knot) opastuksella polttoon.

Tuo on käsitykseni nyt, olenko oikeassa, sen kielitaitoiset voivat tarkistaa
linkistä:

http://prestig-auto.ru/mechanism/s12-11.html

Avuksi käännökseen käytin:

http://www.online-translator.com/

P.S. Erotinpönttö ja sen tausta massaamatta uudessa 110:ssä!!!
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
rotsi4

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Obd-auton vikakoodit voi ilmeisesti nollata myös akunkengän irroittamalla..ja sen voi tehdä katsastusaseman pihalla.

Joka asemalla ei enään edes tehdä obd-testiä ongelmallisissa autoissa, suoraan vaan testerille..
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

rotsi4 kirjoitti:Obd-auton vikakoodit voi ilmeisesti nollata myös akunkengän irroittamalla..ja sen voi tehdä katsastusaseman pihalla.

Joka asemalla ei enään edes tehdä obd-testiä ongelmallisissa autoissa, suoraan vaan testerille..
paitsi sitten tulee vikakoodi "katkos virtapiirissä" ja taas ei mene läpi, sitä ei kai pysty välttämään?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

rotsi4 kirjoitti:Obd-auton vikakoodit voi ilmeisesti nollata myös akunkengän irroittamalla..ja sen voi tehdä katsastusaseman pihalla.

Joka asemalla ei enään edes tehdä obd-testiä ongelmallisissa autoissa, suoraan vaan testerille..
Ei onnistu tietääkseni, vikakoodit jäävät muistiin.
Vastaa Viestiin