Käy mutta ei ota kierroksia (röpeltää) virranjakajanvaihdoin

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Esto_r
Viestit: 364
Liittynyt: 16.5.2005 19:19
Paikkakunta: Lahti

Käy mutta ei ota kierroksia (röpeltää) virranjakajanvaihdoin

Viesti Kirjoittaja Esto_r »

Eli lähtö kohta oli että serkun lada toimi muuten hyvin mutta ei ollut tyhjäkäyntiä.. no sitten kun kytki puolaan kierroslukumittarin piuhan jonka jälkeen rupesi sulattamaan kärkien johtoa. Hommattiin sitten uus virranjakaja josta paloi konkka ennen kuin tajuttiin että se kierroslukumittari sen poltti.

Virranjakajan vaihdoin näin: kampiakselin merkki kohille (ykk merkki) ja katsoin että on virranjakaja ykkösen kohalla.. sitten merkkasin pyöriän kohdan venttiilin koppaan ja irroitin virranjakajan... no uus tilalle ja huomasin että pyörijä ei oikeen mene merkin kohdalle tai toinen hampaan kolo oli lähellä ja kun käänsi pyörijää (jousia vasten) merkin sai kohdalle. tämä epäilytti kun vanhassa virranjakajassa pyörijä oli kohillaan ilman kääntämistä ja näin sen merkkasinkin... ja toinen hampaan ura (vaihtoehto) oli jo sitten ihan metässä eikä sitä saanut kohdilleen mitenkään joten laitoin virranjakajan siihen ensimmäiseen hammaskoloon. Tämän jälkeen säädin koelampulla sytytyksen kohdan. No sitten pienen taistelun jälkeen (mainittu ylhäällä) auto pörähti nätisti käyntiin ja kävi omasta mielestä normaalisti,ladanomaisesti... Käytin koneen lämpöiseksi ja otin ryypyn varovasti pois koska autohan ei ennen käynyt tyhjäkäyntiä. Nyt kävi pienillä kierroksilla. No annoin sitten täyskaasua ja auto rupesi röpeltämään oikeen kunnolla ja paukkumaan ja heitti jopa komiat lieskat putkesta! 8) yritin sitten korvakuulolla säätää sytkää auton käydessä kääntämällä virranjakajaa mutta ei auttanut mitenkään.

Tässä epäilyttää nyt tuo menikö sytytys oikealle hampaalle ja muutenkin onko se ihan metässä. Mutta toisaalta mietityttää kaasarin säädöt kun ei aikaisemmin tyhjäkäyntiä ollut eikä vieläkään ole.

Mitä mieltä koko hommasta ollaan ja miten tästä jatkaa!? :?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No tuo kuulostas aika perusladavialta, eli väljältä kärkisillan laakerilta. Katohan se ensimmäisenä. Vai oliko jakaja ihan brand new vai käytetty? Mites katkojan kärkiväli?

Vai onko nyt siinä uudessa jakajassa konkka sökö, ei oikein avautunut tosta tekstistä? Silloin käy kyllä ihan pirun huonosti kun kipinöi kärkien välissä, ja näin ollen tulpan kipinä jää heikoksi.

Laitahan se jakaja uudestaan niin että pyöräytät ajoitusmerkit 5 astetta eykk ja silloin asennat jakajan sille hampaalle jolla saat pyörijän osoittamaan lähimmäksi ykköspytyn elektrodia jakajan kannessa. Silloin kannen elektrodi ja pyörijän pää ovat melko lailla kohdakkain sytytyshetkellä. Jos säätää 0 asteen mukaan, niin ei toimi kunnolla.

Sillähän ei ole mitään merkitystä mille poorille asennat jakajan, jos vaan pyörijä pysyy samassa asennossa suhteessa jakajan runkoon :wink:

Ajoituslampulla saa usein vaan sen perinteisen hörsköttävän lada-tyhjäkäynnin jos säätää esim. 5 astetta eykk. Siitä saa kyllä kääntää huoletta sen verran aikaisemmalle että hörskötys häviää ja kierrokset nousevat hieman. Ja ennenkuin säädät sytkää niin katkojan kärkiväli kohdilleen.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Esto_r
Viestit: 364
Liittynyt: 16.5.2005 19:19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Esto_r »

Arvelinkin että on vähän vaikea selkoista tekstiä... :lol:

Virranjakaja oli siis ihan uusi ja konkka meni rikki koska kierroslukumittarin piuha oli kytketty puolaan ja ilmeisesti toinen pää oli ihan muualla missä olisi pitänyt olla.. (ei ollut omaa käsialaa) Aiheutti sen konkan hajoamisen ja sulatti kärkien piuhan kuoren ja vanhasta jakajasta meni koko piuha poikki.

Kun tästä uudesta jakajasta meni se konkka kokeilin 2 muuta konkkaa. toinen näistä toimi ja toinen ei. Toimiva konkka tosin heitti pientä kipinää kärkien väliin.

Eilen kieltämättä oli vähän tukkoista homma ja varmasti mukana oli myös omaa jäätämistä kun ulkona tuota väkersi. Tänää toiveikkain mielin yrittämään :) Olisi pitänyt ehkä pitänyt hommata korjausopas vierelle...

Katkojan kärkiväli oli jossain 0.35 paikkeilla onko haittaa jos kärkien aukeava puoli on vinossa?
Avatar
Esto_r
Viestit: 364
Liittynyt: 16.5.2005 19:19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Esto_r »

Nyt toimii jotenkin.. laitoin kampiakselin merkin 5 asteen kohdalle (onko ennen ykk vai jälkeen?) ja sitten pyörijän raudan (osa mikä osuu nastaan) keskikohdan nastan kohdalle... no toimi jotenkin mutta täyskaasulla rötää vielä ja putkesta liekkiä.. tämän jälkeen kokeilin tämmöistä: eli sama 5 asteen kohdalle kampiakselista ja käänsin pyörijää sen verran että raudan etureuna oli nastan kohdalla... samalla säädin seoksen määrää isommaksi koska tulpat olivat valkoiset. nyt auto tuntuu muuten toimivan mutta tukehtuu täyskaasulla+ vieläkin ilmenee rötäämistä ja liekkiä putkesta...Voisiko johtua huonosta konkasta? koska tilalle vaihdettu oli käytetty ja kunnosta ei tietoa..

Olisiko mitään suuntaa antavia vinkkejä kaasarin säädöistä? ja mitä mieltä sytytyksestä... Ai niin aamulla kun tarkistin kärkivälin niin oli jossain 0.60 hujakoilla... :lol:
Avatar
ladoilla radalle
Viestit: 883
Liittynyt: 12.8.2005 20:20
Paikkakunta: Joutsa/Heinola

Viesti Kirjoittaja ladoilla radalle »

jos putkessa kauheemmin paukuttaa ni on sytkä myöhäsellä..
Urakalla Porukalla Ja Laskuun! Se On Jämpti!
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No sytkä on ainakin siellä päin. Merkithän on 10-5-0 astetta ennen ykk. Kyllä sen pitäisi jotenkin toimia jos se on toimiakseen, jos koitit säädellä sytkää.

Jos sulla on vakiokaasari siinä, niin ainoastaan tyhjäkäyntiseosta saa säädettyä ruuveista. Kierroksilla tulevaan soppaan niillä ei ole vaikutusta. Tästä saa joku kaasariasiantuntija jatkaa, itse en ymmärrä juuri mitään :)

Jakajan kannen elektrodin ja pyörijän pään välillä ei ole galvaanista yhteyttä, vaan kipinä hyppää pyörijän kärjestä kannen elektrodiin. Tämänhän sä varmaan tiesitkin :D Mutta se ei nyt liity tähän.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Esto_r
Viestit: 364
Liittynyt: 16.5.2005 19:19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Esto_r »

Sehän tässä kummaa onkin kun on omasta mielestä säädetty "reilusti" aikaselle mutta kumminkin viittaa siihen että olisi myöhäsellä! :? Kyllä se reilusti on parantunut käynti nääs... enemmänkin yläkierroksilla rötää ja täyskaasulla... toi että meinaa tukehtua on oma vika kun koskin tyhjäkäynnin säätöön :( Mutta pauke se vaan jatkuu... Jos oikein muistan vanhan pyörijän kärki oli vasta nastan jälkeen? :shock: Sen takia aluksi oli sytytys ihan metässä kun yritin säätää sen merkin mukaan minkä tein venttiilin koppaan virranjakajaa vaihtaessa.

Eli näin neuvoit ilmeisesti säätämään: laitoin siihen 5asteen merkin kohdalle ja sitten pyörijän kärki osoittamaan 1 pytyn nastaa eikö? ja pyörijän kärkihän on karkeasti tämmöinen suora= _ ja tarkoitus oli laittaa nasta suurin piirtein suoran keskelle eikö? näin tein ja kokeilin vielä silleen että laitoin ton suoran etureunan ._ (etureuna merkattu pisteellä) nastan kohdalle ja näin tuntui taas paremmalta...

Tuntuu että selitykset menevät kokoajan vaikeammaksi ymmärtää! Kysykää jos ette jotain ymmärtänyt.. :lol:
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kyllä mä ymmärrän kun lukee pariin kertaan! :lol:

Eli kyllä se jakaja on ihan oikein asennettu. Otahan vielä pyörijä pois ja kurkkaa sen alta löytyvä keskipakosäädin. Eli kato että että ne palikat liikkuvat herkästi ulospäin eivätkä jäkitä missään vaiheessa. Ja katso että niitä palikoita kiinnivetävät jouset ovat tallella. Simppeli systeemi :wink:

Tietysti kannattaa säätää se katkojan kärkiväli kohdilleen. Jos se konkka epäilyttää niin käynnistä Lataa ilman jakajan kantta ja kurki kärkien väliä. Mitään hirveän kirkasta kipinää ei saa lyödä. Jos ei vielä näiden jälkeen parane yhtään, niin sitten vikaa täytyy etsiä jostain muualta :D
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Esto_r
Viestit: 364
Liittynyt: 16.5.2005 19:19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Esto_r »

Täytyy huomenna tutkiskella sitä keskipakosäädintä... Kärjet säädin heti aamusta jo... konkan tarkistin ja pientä kipunaa löi mutta ei niin pahaa isoa kipinää mitä teki sillä rikkinäisellä konkalla! Huomenna täytyy selvitellä ja testata. Apu ja ideat tervetulleita.
Vastaa Viestiin