jos veto häviää nivan takapyöristä
jos veto häviää nivan takapyöristä
Missähän mahtaa olla vika jos veto häviää nivan takapyöristä? Nivassahan on jatkuva neliveto joten käsittääkseni, vaikka veto häviäisi takapyöristä, pitäisi auton liikkua kuitenkin koska etupyöräthän vetävät silloinkin tai sitten vedon pitäisi hävitä kaikista pyöristä jos esim. jakolaatikkoon tulee joku vika. Vai miten on?
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Nivan jakolaatikkohan on varustettu keskitasaupyörästöllä joka siis jakaa vetoa etu- ja taka-akselin välillä. Siitä siis tulee jatkuva neliveto.
Kun jakolaatikon lukko on auki niin riittää kun yksi rengas pääsee sutaseen tyhjää, silloin veto katkeaa kaikilta muilta pyöriltä ja auto ei liiku mihinkään.
Eli jos esim. tunkkaat yhden renkaan ilmaan ja jakiksen lukko on auki niin voit lyödä koneen tulille, vaihteen päälle ja kytkimen ylös eikä auto liiku mihinkään, vain se ilmassa oleva pyörä pyörii.
^Tollanenhan sitten käy vähän tasaupyörästön päälle ja kulumisen estämiseksi (jos haluaa) jakolaatikon lukko kannattaa kytkeä aina kun menee maastoon, ei vasta sitten kun on jumissa!
Lukko kytkettynä veto menee tasan 50/50 eteen-taakse jolloin vähintään yksi rengas akselilla pyörii.
Tällä tavalla siis toimii toi Nivan keskitasaupyörästö koska siellä ei ole mitään viskokytkimiä. Auton saa halutessaan etuvetoiseksi kun vähän vetää käsijarrua päälle mutta sillä tavalla ei kannata ajella koska paikat kuluu, räppiautoissahan sen ei oo mitään väliä.
Kun jakolaatikon lukko on auki niin riittää kun yksi rengas pääsee sutaseen tyhjää, silloin veto katkeaa kaikilta muilta pyöriltä ja auto ei liiku mihinkään.
Eli jos esim. tunkkaat yhden renkaan ilmaan ja jakiksen lukko on auki niin voit lyödä koneen tulille, vaihteen päälle ja kytkimen ylös eikä auto liiku mihinkään, vain se ilmassa oleva pyörä pyörii.
^Tollanenhan sitten käy vähän tasaupyörästön päälle ja kulumisen estämiseksi (jos haluaa) jakolaatikon lukko kannattaa kytkeä aina kun menee maastoon, ei vasta sitten kun on jumissa!
Lukko kytkettynä veto menee tasan 50/50 eteen-taakse jolloin vähintään yksi rengas akselilla pyörii.
Tällä tavalla siis toimii toi Nivan keskitasaupyörästö koska siellä ei ole mitään viskokytkimiä. Auton saa halutessaan etuvetoiseksi kun vähän vetää käsijarrua päälle mutta sillä tavalla ei kannata ajella koska paikat kuluu, räppiautoissahan sen ei oo mitään väliä.