Apuakselin laakerointi ja kampiakselin puhdistus.
Apuakselin laakerointi ja kampiakselin puhdistus.
1. Mitenkä lähtee 2101 moottorin apuakselin laakeri irti? Onko jollakin lämpösovitteella vai lyömällä? Onko sen irroittamiseen olemassa jotain kikkoja tai erikoistyökaluja?
2. Onko kokemuksia kampiakselin "limppujen" puhdistuksesta? Miten ne "pakkasroput" saa parhaiten irti ja uudet paikoilleen?
3. Millä lähtee kampiakselin päässä oleva silmälaakeri irti? Onko kenties jokin lämpösovite vai? Ja siihenkin kannattavin työkalu?
4. Kannattaako moottoriremontin yhteydessä aukasta 3 muuta peltiproppua, jotka ovat apuakselin vieressä, 1 runkolaakeripukin vieressä ja vauhtipyörän puoleisessa moottorin päädyssä?
Tietäjät ja asioihin perehtyneet vastatkoot! Kiitos.
2. Onko kokemuksia kampiakselin "limppujen" puhdistuksesta? Miten ne "pakkasroput" saa parhaiten irti ja uudet paikoilleen?
3. Millä lähtee kampiakselin päässä oleva silmälaakeri irti? Onko kenties jokin lämpösovite vai? Ja siihenkin kannattavin työkalu?
4. Kannattaako moottoriremontin yhteydessä aukasta 3 muuta peltiproppua, jotka ovat apuakselin vieressä, 1 runkolaakeripukin vieressä ja vauhtipyörän puoleisessa moottorin päädyssä?
Tietäjät ja asioihin perehtyneet vastatkoot! Kiitos.
Viimeksi muokannut köhmä, 6.1.2007 22:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Roput lähtee siististi poraamalla pienen reiän keskelle, sitten peltiruuvi käännetään siihen reikään ja pihdeillä reippaita vetoja.
Muutamia vuosia sitten löyty Deltasta uudet ihan hyllystä, mutta en saanu pysymään kiinni, ei saanu lukkopisteitä lyötyä kunnolla ja koeajolla tietenkin lähti 2 roppua irti öljynpaineen takia.
Olipa hyvä mieli ottaa öljypohja uudestaan auki.
Suosittelisin, että hommaat 1/8 tuumaset kuusiokolotulpat, sellaset ilman laippaa olevat mallit ja käännät vaan kierteet porauksien päihin.
Vielä kierrelukitetta väliin ja varmaan kestää ja onpahan avattavissa seuraavaa kertaa varten..
Silmälaakeri lähtee jonkun sortin liukuvasaramodifikaatiolla, ite käytin kierretankoa, muutamaa mutteria, korilaattaa ja ISOA hylsyä.
Muutamia vuosia sitten löyty Deltasta uudet ihan hyllystä, mutta en saanu pysymään kiinni, ei saanu lukkopisteitä lyötyä kunnolla ja koeajolla tietenkin lähti 2 roppua irti öljynpaineen takia.

Olipa hyvä mieli ottaa öljypohja uudestaan auki.
Suosittelisin, että hommaat 1/8 tuumaset kuusiokolotulpat, sellaset ilman laippaa olevat mallit ja käännät vaan kierteet porauksien päihin.
Vielä kierrelukitetta väliin ja varmaan kestää ja onpahan avattavissa seuraavaa kertaa varten..

Silmälaakeri lähtee jonkun sortin liukuvasaramodifikaatiolla, ite käytin kierretankoa, muutamaa mutteria, korilaattaa ja ISOA hylsyä.

2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Kiitos roppujen aukaisu vinkeistä. Ne roput kannattaa muuten aukaista, koska ette voi kuvitella miten paljo siellä on semmosta laakeriliuskamönjää (ei teelusikallinen riitä!) Idean koko kampiakselin puhdistus hommaan sain itekkin hiljattain yhdeltä "kerhoveljeltä". Liuottamalla voi kanavat puhdistua ja osa mömmöistä lähteä liikkeelle, mutta ei varmasti läheskään kaikki.
Täytyy harkita sitä kierretulppa systeemiä.....vai olisko sittenkin tuhma ja laittas peltiroput? Peltiproppujen pysyvyyden voi varmaan testata vaikka kompuralla (5 bar)?
Täytyy harkita sitä kierretulppa systeemiä.....vai olisko sittenkin tuhma ja laittas peltiroput? Peltiproppujen pysyvyyden voi varmaan testata vaikka kompuralla (5 bar)?
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
No apuakselin laakeri on sitte vissiin jonkun sortin lämpösovitteella, kun piti kylmiltään ottaa särkemällä pois. Jälkiviisaana sitten kyselemään sitä laakeria, niin tarvikevaraosakuvastot eivät tunteneet ollenkaan!! Delta-autosta kävin kysymässä ja tulos, ei yhtään kappaletta Suomessa. Tulee sitten tilaustavarana suoraan Venäjältä parin viikon toimitusajalla.
Heräsi vaan mieleeni kysymys, että liekkö kukaan kerholaisista tai moottoriexperteistä näitä edes yrittänyt vaihtaa, kun ei Deltallakaan näitä ole varastossa? Viivästyy vaan projekti nyt vähä "turhan" takia tämmösien takia.
Näitä toisia peltiproppuja (kohta 4.) en ajatellut enää aukaista, kun hirvittää, että siinäkin menee taas joku mönkään.

Näitä toisia peltiproppuja (kohta 4.) en ajatellut enää aukaista, kun hirvittää, että siinäkin menee taas joku mönkään.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Kyllä ne ihan kylmiltään painamalla ovat, siis apuakselin laakerit. Niitähän on 2 kappaletta, syvemmällä oleva on pienempi halkaisijaltaan ja se ulompi on isompi. Jos niissä on selvää kulumaa/uria ja jos välykset liian suuret niin sitten kannattaa vaihtaa. Ei muuten eli ihan vaan vaihtamisen ilosta. Koska ne täytyy sitten työstää vielä asennuksen jälkeen että sinne saa oikeat välykset. Eli ne laakerit pitää "brotschata" koneistamolla. Jos ei sitten itsellä ole avarrustyökalua. Ladalla siihen on oma työkalu että saa laakerit kalvettua mahdollisimman samankeskeisesti. On melko tarkkaa hommaa, se kalvain on kuitenkin ihan käsityökalu.köhmä kirjoitti:No apuakselin laakeri on sitte vissiin jonkun sortin lämpösovitteella, kun piti kylmiltään ottaa särkemällä pois. Jälkiviisaana sitten kyselemään sitä laakeria, niin tarvikevaraosakuvastot eivät tunteneet ollenkaan!! Delta-autosta kävin kysymässä ja tulos, ei yhtään kappaletta Suomessa. Tulee sitten tilaustavarana suoraan Venäjältä parin viikon toimitusajalla.Heräsi vaan mieleeni kysymys, että liekkö kukaan kerholaisista tai moottoriexperteistä näitä edes yrittänyt vaihtaa, kun ei Deltallakaan näitä ole varastossa? Viivästyy vaan projekti nyt vähä "turhan" takia tämmösien takia.
Näitä toisia peltiproppuja (kohta 4.) en ajatellut enää aukaista, kun hirvittää, että siinäkin menee taas joku mönkään.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Juu, tämä ylempi eli isompi laakeri oli vaihtokunnossa. Toivottavasti pystyvät edes Suomessa koneistamaan sen, kunhan nyt saan sen uuden ja pääsen vähän mittailemaan ja sovittelemaan.
Mitenkäs menee kampiakselin tasapainotus pieleen, jos sinne laittaa ne kierreproput peltiproppujen tilalle? Eihän ne kyllä paljoa paina, mutta kumminkin. Joutuuko tasapainottamaan??
Mitenkäs menee kampiakselin tasapainotus pieleen, jos sinne laittaa ne kierreproput peltiproppujen tilalle? Eihän ne kyllä paljoa paina, mutta kumminkin. Joutuuko tasapainottamaan??
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...