Hajosko kone?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Dona

Hajosko kone?

Viesti Kirjoittaja Dona »

Eilen täräytin 1500cc Ladan käyntiin kylmänä starttipilotin kanssa (-30ast). Lähti käyntiin. Huohottimen letku oli jäässä ja keräs venakoppaan painetta ja öljykorkki lens läheiseen metsään. Huohotin auki ja käyttelin tyhjäkäytiä 10min ja lähdin ajamaan. Muuten toimi, mutta ei ottanu kierroksia ja vaikutti nuhaiselta. 10min ajon jälkeen alkoi kilisemään ja kilinä voimistui kokoajan. Koneessa on öljyä. Paha pelko siitä, että öljypumppu ei jaksanu pumpata alussa ja nyt laakerit paskana. Onko muita vaihtoehtoja?
Millanen projektina vaihtaa kone tollaseen perus takatuuppariin?
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Muutama vaihto ollaan tehty ja ei se nyt mitenkään ylitsepääsemättömän vaikiaa ole.
Kunnon lämmin paikka olis näin talvella aika pop.
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ei se Ladan koneen vaihto tosiaan mistään vaikeimmasta päästä ole. Omia kokemuksia ei tosin ole...lämmin asennuspaikka on ehdoton.

Tänään tutustuin muuten yhteen Ladaan, joka oli myös pamauttanut löysällä olleen öljykorkin ja tikunkin huitin helvettiin. Kivaa kalkatusta piti kone ne muutamat sekunnit jotka se kävi. Joko alkais orkkismiehetkin ymmärtämään että se ohjekirjan suosittama ei ole oikein paras öljy edes parinkympin pakkasessa Kuva
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Dona

Viesti Kirjoittaja Dona »

Siis jäteöljyks mää kutsuisin sitä mustaa kuraa, mitä siellä öljypohjassa majaili...
Siis onhan noita koneita noihin etuvetoisiin tullu vaihettua useampiakin, mut Lada on ihan uus tuttavuus mulle.
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Jos sä etuvetoseen oot koneita vaihdellu niin varmasti onnistuu takapotkuunkin. On nimittäin huomattavasti helpompi.
Dona

Viesti Kirjoittaja Dona »

En mä sillä meinannukkaan, vaan et millanen hommana yleensä...
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

miten etuvetoon on vaikeempi? olen vaihtanu ny kerran takaveto-ladaan koneen ja kyllä siinä on aika ahdas työskentelytila ja siinä sitten yrittää tähdätä kytkinakselin silmälaakeriin, se on kivaa!!! :(
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Jokari kirjoitti: Joko alkais orkkismiehetkin ymmärtämään että se ohjekirjan suosittama ei ole oikein paras öljy edes parinkympin pakkasessa Kuva
Mahtaako halpa öljy kuitenkaan aiheuttaa huohottimen jäätymistä, paitsi jos jätetään vaihdot kokonaan suorittamatta?

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

,_,/ukka kirjoitti:
Jokari kirjoitti: Joko alkais orkkismiehetkin ymmärtämään että se ohjekirjan suosittama ei ole oikein paras öljy edes parinkympin pakkasessa Kuva
Mahtaako halpa öljy kuitenkaan aiheuttaa huohottimen jäätymistä, paitsi jos jätetään vaihdot kokonaan suorittamatta?

,_,/ukka
Ei tietenkään. Enkä sellasta ole väittänytkään.

Lähti muuten hyvin tulille toi mainitsemani 1200S kun oli pari tuntia piuhan perässä. Hirveää liisteriä toi Ladaan kaadettu öljy. Ei ihme että pyöritti niin helkkarin jähmeästi tuoreella akullakin. Miksi pitäisi leikkiä tollasen tervaa muistuttavan öljyn kanssa joka ei toimi tälläisessä pakkasessa? Ja jonka kanssa kone kuulostaa ekat 10 sekuntia ihan raitiovaunulta?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

Lada-Jussi kirjoitti:miten etuvetoon on vaikeempi? olen vaihtanu ny kerran takaveto-ladaan koneen ja kyllä siinä on aika ahdas työskentelytila ja siinä sitten yrittää tähdätä kytkinakselin silmälaakeriin, se on kivaa!!! :(
monesti etuvetosessa on vielä ahtaanpaa ja on niissäkin se kytkinakseli :?
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja aropupu »

Jokari kirjoitti:
,_,/ukka kirjoitti:
Jokari kirjoitti: Joko alkais orkkismiehetkin ymmärtämään että se ohjekirjan suosittama ei ole oikein paras öljy edes parinkympin pakkasessa Kuva
Mahtaako halpa öljy kuitenkaan aiheuttaa huohottimen jäätymistä, paitsi jos jätetään vaihdot kokonaan suorittamatta?

,_,/ukka
Ei tietenkään. Enkä sellasta ole väittänytkään.
Kannattaa avata se huohotin ennen talvipakkasia,siellä nimittäin voi olla aika paljon vettä nimim. kokemusta on :lol:
Ja tietysti ne hyvät öljyt ettei ole kosteutta joukossa...
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Lada-Jussi kirjoitti:miten etuvetoon on vaikeempi? olen vaihtanu ny kerran takaveto-ladaan koneen ja kyllä siinä on aika ahdas työskentelytila ja siinä sitten yrittää tähdätä kytkinakselin silmälaakeriin, se on kivaa!!! :(
No aika helppo homma tuo kyllä on, jos on sen verran näköä tallella, että saa silmällä keskitettyä levyn ennen koneen takaisin laittoa.
..sul o Jussi ollu liian pienet työkalut käytössä nimimerkillä rautakankikin on ladan konehuoneessa vieraillut :D :D
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

no rautakanki tuli kyllä ostettua juuri tuon remontin yhteydessä :lol:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Onhan se kone voinut vähän kärsiä voitelun puutteesta, mutta testattua viime talvena: Ladan kone toimii kuin enkeli ilman tarvittavia öljynpaineita ja jäteöjyllä!! Kikkana on se, että sitä öljyä pitää olla noin 6L koneessa, jolloin voitelu on taattu. Testikoneemme ei hajonnut kovasta ajosta huolimatta. Ja koneen vaihdosta sen verran, että harjoitus tekee masterin ja Lada onkin hyvä kohde suorittaa ensimmäinen moottorin vaihto.
Viimeksi muokannut köhmä, 8.2.2007 19:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Dona

Viesti Kirjoittaja Dona »

Täytyy ootella et keli lauhtuu ja laittaa uudelleen tulille. Kuunnella mistä se kalina ja kolina tulee. Ei vaan innostais tollaseen muutaman kympin jäärataruoskaan ruveta konetta vaihtamaan...
Vastaa Viestiin