Hajosko kone?
Hajosko kone?
Eilen täräytin 1500cc Ladan käyntiin kylmänä starttipilotin kanssa (-30ast). Lähti käyntiin. Huohottimen letku oli jäässä ja keräs venakoppaan painetta ja öljykorkki lens läheiseen metsään. Huohotin auki ja käyttelin tyhjäkäytiä 10min ja lähdin ajamaan. Muuten toimi, mutta ei ottanu kierroksia ja vaikutti nuhaiselta. 10min ajon jälkeen alkoi kilisemään ja kilinä voimistui kokoajan. Koneessa on öljyä. Paha pelko siitä, että öljypumppu ei jaksanu pumpata alussa ja nyt laakerit paskana. Onko muita vaihtoehtoja?
Millanen projektina vaihtaa kone tollaseen perus takatuuppariin?
Millanen projektina vaihtaa kone tollaseen perus takatuuppariin?
Ei se Ladan koneen vaihto tosiaan mistään vaikeimmasta päästä ole. Omia kokemuksia ei tosin ole...lämmin asennuspaikka on ehdoton.
Tänään tutustuin muuten yhteen Ladaan, joka oli myös pamauttanut löysällä olleen öljykorkin ja tikunkin huitin helvettiin. Kivaa kalkatusta piti kone ne muutamat sekunnit jotka se kävi. Joko alkais orkkismiehetkin ymmärtämään että se ohjekirjan suosittama ei ole oikein paras öljy edes parinkympin pakkasessa
Tänään tutustuin muuten yhteen Ladaan, joka oli myös pamauttanut löysällä olleen öljykorkin ja tikunkin huitin helvettiin. Kivaa kalkatusta piti kone ne muutamat sekunnit jotka se kävi. Joko alkais orkkismiehetkin ymmärtämään että se ohjekirjan suosittama ei ole oikein paras öljy edes parinkympin pakkasessa

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Jos sä etuvetoseen oot koneita vaihdellu niin varmasti onnistuu takapotkuunkin. On nimittäin huomattavasti helpompi.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
miten etuvetoon on vaikeempi? olen vaihtanu ny kerran takaveto-ladaan koneen ja kyllä siinä on aika ahdas työskentelytila ja siinä sitten yrittää tähdätä kytkinakselin silmälaakeriin, se on kivaa!!! 


Ei tietenkään. Enkä sellasta ole väittänytkään.,_,/ukka kirjoitti:Mahtaako halpa öljy kuitenkaan aiheuttaa huohottimen jäätymistä, paitsi jos jätetään vaihdot kokonaan suorittamatta?Jokari kirjoitti: Joko alkais orkkismiehetkin ymmärtämään että se ohjekirjan suosittama ei ole oikein paras öljy edes parinkympin pakkasessa
,_,/ukka
Lähti muuten hyvin tulille toi mainitsemani 1200S kun oli pari tuntia piuhan perässä. Hirveää liisteriä toi Ladaan kaadettu öljy. Ei ihme että pyöritti niin helkkarin jähmeästi tuoreella akullakin. Miksi pitäisi leikkiä tollasen tervaa muistuttavan öljyn kanssa joka ei toimi tälläisessä pakkasessa? Ja jonka kanssa kone kuulostaa ekat 10 sekuntia ihan raitiovaunulta?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
monesti etuvetosessa on vielä ahtaanpaa ja on niissäkin se kytkinakseliLada-Jussi kirjoitti:miten etuvetoon on vaikeempi? olen vaihtanu ny kerran takaveto-ladaan koneen ja kyllä siinä on aika ahdas työskentelytila ja siinä sitten yrittää tähdätä kytkinakselin silmälaakeriin, se on kivaa!!!

Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Kannattaa avata se huohotin ennen talvipakkasia,siellä nimittäin voi olla aika paljon vettä nimim. kokemusta onJokari kirjoitti:Ei tietenkään. Enkä sellasta ole väittänytkään.,_,/ukka kirjoitti:Mahtaako halpa öljy kuitenkaan aiheuttaa huohottimen jäätymistä, paitsi jos jätetään vaihdot kokonaan suorittamatta?Jokari kirjoitti: Joko alkais orkkismiehetkin ymmärtämään että se ohjekirjan suosittama ei ole oikein paras öljy edes parinkympin pakkasessa
,_,/ukka

Ja tietysti ne hyvät öljyt ettei ole kosteutta joukossa...
No aika helppo homma tuo kyllä on, jos on sen verran näköä tallella, että saa silmällä keskitettyä levyn ennen koneen takaisin laittoa.Lada-Jussi kirjoitti:miten etuvetoon on vaikeempi? olen vaihtanu ny kerran takaveto-ladaan koneen ja kyllä siinä on aika ahdas työskentelytila ja siinä sitten yrittää tähdätä kytkinakselin silmälaakeriin, se on kivaa!!!
..sul o Jussi ollu liian pienet työkalut käytössä nimimerkillä rautakankikin on ladan konehuoneessa vieraillut


1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Onhan se kone voinut vähän kärsiä voitelun puutteesta, mutta testattua viime talvena: Ladan kone toimii kuin enkeli ilman tarvittavia öljynpaineita ja jäteöjyllä!! Kikkana on se, että sitä öljyä pitää olla noin 6L koneessa, jolloin voitelu on taattu. Testikoneemme ei hajonnut kovasta ajosta huolimatta. Ja koneen vaihdosta sen verran, että harjoitus tekee masterin ja Lada onkin hyvä kohde suorittaa ensimmäinen moottorin vaihto.
Viimeksi muokannut köhmä, 8.2.2007 19:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...