
Starttailu-onkelimia
Starttailu-onkelimia
Olen tätä nykyä Ladan onnellinen omistaja (1300s,1989,VAZ-2105?). Sain auton lahjoituksena(!) pari viikkoa sitten ja se oli seissyt viime syksystä asti käyttämättömänä. Kaikki muu tuntuu toimivan mainiosti ja katsastustakin on jäljellä, mutta starttailun kanssa on ollut ongelmia. Nimittäin kun virta-avaimesta kääntää, mitään ei tapahdu, naksahdus kyllä kuuluu moottorin puolelta. Välillä auto kyllä käynnistyy moitteettomasti, mutta välillä sitten starttimoottori ei pyöri ollenkaan. Sitten pitää ottaa mäkistartti. Onko nyt mentävä starttimoottoriostoksille vai onko ongelma korjattavissa? En tajua noista konepuolen hommista oikeastaan mitään, joten kertokaahan te oivat asiantuntijat minulle, että saadaan Lada kesäksi luotettavasti liikkeelle 

tylppä esine
Maallikko selittää:
Tiedäthän, että kuparilankakäämin sisään työnnetty metallipötkylä lähtee liikkeelle, kun käämiin kytketään sähkövirta ja se synnyttää magneettikentän? Starttimoottorinhan täytyy päästä pyörittämään kampiakselia hetkeksi, että moottori rupeaisi pyörimään ja näin käynnistyisi. Käynnistymisen jälkeen starttimoottori ei kuitenkaan enää voi olla yhteydessä moottoriin, ettei se pyörisi mukana.
Käämin sisällä oleva pötkylä (tämä kokonaisuus lienee nimeltään solenoidi) työntyy siis esiin, starttimoottori alkaa pyörittää pötkylää ja pötkylän hampaat pyörittävät moottoria sen aikaa, kun pidät virta-avainta starttiasennossa. Kun vapautat virta-avaimen, lakkaa starttimoottori pyörimästä, käämistä katoaa virta ja siksi pötkylä vetäytyy takaisin piiloon. Varsin eroottinen tapahtuma siis
Monesti tämä pötkylä ei kuitenkaan lähde liikkeelle pelkällä starttaamisella, vaan vähän takertuu. Viagra ei tällöin auta, mutta voit kopauttaa starttimoottoria - tai siis sitä solenoidia - tylpällä esineellä ja sitten startata. Kyllä se ilo siitä sitten irtoaa.
Akussakin olisi tietysti hyvä olla virtaa.
Tiedäthän, että kuparilankakäämin sisään työnnetty metallipötkylä lähtee liikkeelle, kun käämiin kytketään sähkövirta ja se synnyttää magneettikentän? Starttimoottorinhan täytyy päästä pyörittämään kampiakselia hetkeksi, että moottori rupeaisi pyörimään ja näin käynnistyisi. Käynnistymisen jälkeen starttimoottori ei kuitenkaan enää voi olla yhteydessä moottoriin, ettei se pyörisi mukana.
Käämin sisällä oleva pötkylä (tämä kokonaisuus lienee nimeltään solenoidi) työntyy siis esiin, starttimoottori alkaa pyörittää pötkylää ja pötkylän hampaat pyörittävät moottoria sen aikaa, kun pidät virta-avainta starttiasennossa. Kun vapautat virta-avaimen, lakkaa starttimoottori pyörimästä, käämistä katoaa virta ja siksi pötkylä vetäytyy takaisin piiloon. Varsin eroottinen tapahtuma siis

Monesti tämä pötkylä ei kuitenkaan lähde liikkeelle pelkällä starttaamisella, vaan vähän takertuu. Viagra ei tällöin auta, mutta voit kopauttaa starttimoottoria - tai siis sitä solenoidia - tylpällä esineellä ja sitten startata. Kyllä se ilo siitä sitten irtoaa.
Akussakin olisi tietysti hyvä olla virtaa.
kevyesti
Kannattaa kopauttaa suht kevyesti aluksi, ei mitään rautakankikaliiberia. Sitten akun kaapeleita voi vähän pyöritellä tai vaikka ottaa irti ja raaputtaa viiden markan Moralla hapettumat pois navoista ja kaapeleiden kengistä vai mitkä ne nyt on, ja muutenkin varmistaa että sähkö kulkee. Kyllä nämä nuoret ja viisaat täällä tietävät enemmän - minä kun olen jo unohtanut kaiken.
Ja jos tuo koputtelu ei auta niin siellä startin sisällä voi olla lamellien välillä katkoksia... Jos se kerta joskus käynnistyy ja joskus ei... Aina sillon ku sattuu katkos sinne kohillle niin se ei ala pyöriin se moottori... Mutta en tietenkään mee sanoon että siinä just tuo olis... Että voihan se startti olla pelkästään vain likainenkin...
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
-
kokeile semmoista että sillion kun se vaan naksahtaa niin laita nelonen päälle ja työnnä autoa vähän matkaa eteen tai taakse ja kokeile uudestaan startata HUOM ota se nelonen pois päältä(varmuuden vuoksi).
yhes autos oli vikaa jossain ehkä startissa mut en löytänyt mitään vikaa ja sen sai aina tolla tempulla käyntiin.
yhes autos oli vikaa jossain ehkä startissa mut en löytänyt mitään vikaa ja sen sai aina tolla tempulla käyntiin.
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna