Täysin totta, mikäli kyseessä ruosteeton, vähäruosteinen ja puhdas kotelo.Jokari kirjoitti:Maailma on pullollaan erittäin halpoja, oikeita kotelonsuoja-aineita, jotka eivät maksa yhtään enempää kuin omatekoiset sörsselit. Ne tunkeutuvat hyvin, eivät kovetu, tarttuvat pinnoille ja muodostavat tiiviin kalvon. Näistä voi lukea vaikkapa 2/2007 TM:stä..
Eipä varmaankaan, kun on hyvälle pinnalle laitettu. Mutta ei tuo tahmea mönjä enään mihinkään imeydy, eikä tarvikkaan kun alla ei ole ruostetta.Jokari kirjoitti:Ja muka kotelonsuoja-aineet kovettuvat? Mulla on toi ruiskulada käsitelty viimeksi vuonna -99 ja joka paikka on pullollaan tahmeaa kotelonsuoja-ainetta.Eipä ole kyllä ruostettakaan siinä autossa...
Mutta jos tuota ainetta ruutaa esim. ruosteiseen kotelon seinämään, niin sitähän ei siinä paksusti pysy. Osa valuu kotelon pohjalle ja loput imeytyy ruosteeseen. Jos ruostetta on paksusti, niin ei imeydy läpi asti, vaan alle jää ruosteinen suojaamaton pelti. Aine jähmettyy pois valumisen estämiseksi. Uusinta käsittely ei auta mitään, kun vanha vahakerros estää aineen pääsyn pellille.
Sama homma jos kotelonsuoja-ainetta pistää hiekkasavilillingin päälle.
Ei minullakaan, jos kyseessä on hyväpeltinen/uudehko auto Ja voin varmistua että kotelot on puhtaat.Jokari kirjoitti:Itselläni ei tulisi mieleen ikipäivänäkään sotkea autoihini öljyjä, tervaa tai muita sotkuja. Mut jokainenhan taaplaa tyylillään tässä(kin) asiassa.
Mutta jos on tarkoitus hidastaa 20v vanhan auton alkanutta ruostumista, eikä ole mahdollista puhdistaa suojattavaa kohdetta kunnolla, niin käyttäisin kyllä jotakin puhdasta ja sopivan jäykkää öljyä. Käsittely vain pitää uusia vuosittain, kun se öljy ei pitkään pysy pystysuorilla pinnoilla.
Kokeileppa kipata hiekkamaahan korkillinen öljyä ja viereen korkillinen kotelonsuoja-ainetta. Parin viikon kuluttua kun menet paikalle tonkimaan, niin öljy on levinnyt laajemalle ja uponnut syvemmälle.
,_,/ukka