Helmakoteloiden suojaus/täyttäminen öljyllä tai muulla?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Jokari kirjoitti:Maailma on pullollaan erittäin halpoja, oikeita kotelonsuoja-aineita, jotka eivät maksa yhtään enempää kuin omatekoiset sörsselit. Ne tunkeutuvat hyvin, eivät kovetu, tarttuvat pinnoille ja muodostavat tiiviin kalvon. Näistä voi lukea vaikkapa 2/2007 TM:stä..
Täysin totta, mikäli kyseessä ruosteeton, vähäruosteinen ja puhdas kotelo.
Jokari kirjoitti:Ja muka kotelonsuoja-aineet kovettuvat? Mulla on toi ruiskulada käsitelty viimeksi vuonna -99 ja joka paikka on pullollaan tahmeaa kotelonsuoja-ainetta.Eipä ole kyllä ruostettakaan siinä autossa...
Eipä varmaankaan, kun on hyvälle pinnalle laitettu. Mutta ei tuo tahmea mönjä enään mihinkään imeydy, eikä tarvikkaan kun alla ei ole ruostetta.
Mutta jos tuota ainetta ruutaa esim. ruosteiseen kotelon seinämään, niin sitähän ei siinä paksusti pysy. Osa valuu kotelon pohjalle ja loput imeytyy ruosteeseen. Jos ruostetta on paksusti, niin ei imeydy läpi asti, vaan alle jää ruosteinen suojaamaton pelti. Aine jähmettyy pois valumisen estämiseksi. Uusinta käsittely ei auta mitään, kun vanha vahakerros estää aineen pääsyn pellille.
Sama homma jos kotelonsuoja-ainetta pistää hiekkasavilillingin päälle.
Jokari kirjoitti:Itselläni ei tulisi mieleen ikipäivänäkään sotkea autoihini öljyjä, tervaa tai muita sotkuja. Mut jokainenhan taaplaa tyylillään tässä(kin) asiassa.
Ei minullakaan, jos kyseessä on hyväpeltinen/uudehko auto Ja voin varmistua että kotelot on puhtaat.
Mutta jos on tarkoitus hidastaa 20v vanhan auton alkanutta ruostumista, eikä ole mahdollista puhdistaa suojattavaa kohdetta kunnolla, niin käyttäisin kyllä jotakin puhdasta ja sopivan jäykkää öljyä. Käsittely vain pitää uusia vuosittain, kun se öljy ei pitkään pysy pystysuorilla pinnoilla.
Kokeileppa kipata hiekkamaahan korkillinen öljyä ja viereen korkillinen kotelonsuoja-ainetta. Parin viikon kuluttua kun menet paikalle tonkimaan, niin öljy on levinnyt laajemalle ja uponnut syvemmälle.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ajattelin tosiaankin kokeilla öljyä. Minulla ei ole mahdollisuutta selvittää sitä, miten pahaa ruostetta koteloissa on eikä sitä, mitä aineita helmakoteloon on listojen poiston yhteydessä laitettu. Jäykkä öljy siis vaikuttaisi loogisimmalta.

Jos öljyä laittaa, olisi kai syytä pitää kotelotulpat ja alaosan vedenpoistoreijät jonkin aikaa tukittuna, jotta öljy pääsisi "loiskumaan" jonkin aikaa kotelossa?

Varsinkin vaikuttaisi siltä, että eniten käyttämäni BGV-603 olisi saanut kerättyä melko mukavat ruosteet koteloihin.

Miten on? Valuuko Ladan helmakoteloihin vettä jotakin kautta, jos kotelot ovat täysin ehjät. Onko kondensiovesi ainoa jota sinne kertyy? Miten on etukurakaarien koteloiden laita? Vesihän näyttäsi valuvan etusiipien yläosan urista eteenpäin. Jotkin pienet saumat siellä etusiipien yläosan uran ja korin välissä on? Etulasiltahan vesi valuu korin ja konehuoneen välissä olevann kaukalomaiseen tilaan ja siitä kuljettajan puoleisen kulman pyöreästä reijästä konehuoneeseen. Ajaessa vesi näyttäisi puhaltuvan etusiiven yläosan uraa pitkin tuonne tuulilasin sivupylvään, siiven ja ovitolpan väliseen pieneen saumaan tai vedenpoistouraan? Mihin se siitä menee?

Eli miten tuo valuvesipolitiikka on takavedossa hoideltu? :oops:
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 7.5.2007 23:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
rotsi4

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Kun koteloon menee vettä niin tavallinen moottoriöljy siellä on sen jälkeen vihreätä sianoksennusta, samoin nykyajan teräketjuöljy, vuonna 1985 oli toisin.

Dinitroll ML toimii kyllä aika huonosti ruosteen päällä, mutta pienen pintaruosteen se kyllä kokemukseni mukaan pysäyttää samaran pohjassa jos on teräsharjalla pyyhitty enimmät pois ja kirkasta vähän näkyvissä. Aika nopeasti ruoste kukkii läpi jos sitä on paksusti, mutta ei se alla pääse muhimaan.

Eipä tuo tavallinen öljykään ruostumista estä kuitenkaan, ainakaan kerran vuodessa suihkittuna, kolmen kuukauden välein voi ehkä tehota.

Voi sieltä kotelosta pestä entiset tahvat pois tehokkaalla liuottimella ja painepesurilla.

Harvoin etuvetolada kyllä ruostuu kotelon sisältä, yleensä ulkopuolelta.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Mulla on kaikki noita takatuuppareita. Olisikohan siis niin, että aloittaisin homman liuottimella ja pesulla. Katsoisin mitä kamaa sieltä ulos tulee. Sitten mietiskelisin mitä kannattaa laittaa. Keksiikö kukaan noihin vedenvalumissysteemeihin mitään vastauksia? Kyseessä siis takavetoiset.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Lainasimpa tässä juuri IsäMikolta kompuran. Aion tänään tykittää paineilmalla helmakotelot ja katsoa mitä sieltä tulee ulos. Ainakin suurin pöpelöruoste luulisi lähtevän ja tulevan esiin. Tästä voidaan kenties päätellä ruostumisaste. Silmät vaan suojaan ja täyttä painetta kehiin. Joka reiästä kun ruuttaa niin luulisi jotakin tapahtuvan. Helmalistan kiinnitysreikien tulpat ainakin auki. Katsotaanhan miten jätkän käy.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
4stroke
Viestit: 185
Liittynyt: 11.2.2004 20:06
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja 4stroke »

ML:lää alle ja massaa päälle tulee hapeton olotila. ennen sitä kuitenkin pesu sinne pohjaan. koteloon ei tietenkään voi massaa vetää.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Minulla on tosiaankin vain koteloiden koneistus mielessä. Auton pohjamassausta tai suojausta en suunnittele. Siellä näyttäisi asiat olevan kunnossa. :oops:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin