
Autovisa itämaantietäjille..
Autovisa itämaantietäjille..
Ellikkä mikä mahtaa olla kuvan auto?


Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
- Lada-poliisi
- Viestit: 152
- Liittynyt: 6.6.2005 10:57
- Paikkakunta: Tampere
Re: Autovisa itämaantietäjille..
Ei oikeasti hajuakaan mikä se on. rehdyttävästi näyttää Skoda 110R coupe-versiolta, mutta se se ei ole. Keulalla on UAZ:n merkki, joten oliskos joku UAZ:n tekemä henkilöautoharjoitelma? Takamoottorinen se kuitenkin taitaa olla, kuten Skodakin, kun ei näy ilmanottoaukkoja keulalla.
Miliisi-henkinen Ladisti
Re: Autovisa itämaantietäjille..
Tervehdykset toivottelen.
Näytästää joltakin Skoda 110 Coubelta, mutta, mutta, arvoitukseen saattaa sisältyä kompa. Olen nähnyt kerran saman tyylisen auton Ladan autotehtaan parkkipaikalla joskus 1975-76 ja sen oli tehnyt itse eräs tehtaan työntekijä. Muistelen että se olisi tehty useammasta autosta. Mahtaako olla sama rakennelma. Taisipa sitä kuvata useampikin retkeläinen, Konelan miehet miltei jokainen.
Näytästää joltakin Skoda 110 Coubelta, mutta, mutta, arvoitukseen saattaa sisältyä kompa. Olen nähnyt kerran saman tyylisen auton Ladan autotehtaan parkkipaikalla joskus 1975-76 ja sen oli tehnyt itse eräs tehtaan työntekijä. Muistelen että se olisi tehty useammasta autosta. Mahtaako olla sama rakennelma. Taisipa sitä kuvata useampikin retkeläinen, Konelan miehet miltei jokainen.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Autovisa itämaantietäjille..
"Shlajts", Neuvostoliitossa K. Kejeljan itsevalmistama (kotitekoinen) auto vuodelta 1985.
Ok, piti luntata, mutta sen verran olin hajulla että tiesin heti mistä tiedon löydän (mikäli lähteeni tieto on oikea)
vähän vaikea toi mallinimi, alkuperäinen teksti menee näin:
Самодельный автомобиль К. Кееля "Шляйц". 1985 г.
Ok, piti luntata, mutta sen verran olin hajulla että tiesin heti mistä tiedon löydän (mikäli lähteeni tieto on oikea)
vähän vaikea toi mallinimi, alkuperäinen teksti menee näin:
Самодельный автомобиль К. Кееля "Шляйц". 1985 г.

Re: Autovisa itämaantietäjille..
Kyrillisessä kirjallisuudessa noi nimet on tietysti väännetty vähän omaan malliin.
Tarkennetaan vielä, niin kyseessä on Neuvosto-Eestissä 70-luvun alussa (alkuperäinen kuva autosta oli Tehnika ja Tootmine-lehdessä jo 7/1976!) itsevalmistettu "Schleiz", 4-paikkainen coupe. Auton valmistaja on yksi Estonia-formuloitten tekijöistä ja myöhemmin TARK:in (Tallinna Autode Remondi Katsetehas) pääsuunnittelija Kalle Keel. Schleizin rakentaminen kesti 5 vuotta. Teknisiä tietoja ei ole, mutta olisko ollut Warren koneella?
ENSV:ssä tehtailtiin lukuisia "omavalmisteita", tässä yksi erikoisimpia (3-pyöräinen cabrio) - kuva on 70-luvun alusta Tallinnasta:


Tarkennetaan vielä, niin kyseessä on Neuvosto-Eestissä 70-luvun alussa (alkuperäinen kuva autosta oli Tehnika ja Tootmine-lehdessä jo 7/1976!) itsevalmistettu "Schleiz", 4-paikkainen coupe. Auton valmistaja on yksi Estonia-formuloitten tekijöistä ja myöhemmin TARK:in (Tallinna Autode Remondi Katsetehas) pääsuunnittelija Kalle Keel. Schleizin rakentaminen kesti 5 vuotta. Teknisiä tietoja ei ole, mutta olisko ollut Warren koneella?
ENSV:ssä tehtailtiin lukuisia "omavalmisteita", tässä yksi erikoisimpia (3-pyöräinen cabrio) - kuva on 70-luvun alusta Tallinnasta:

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Autovisa itämaantietäjille..
Samarain vastaukseen ei ole lisättävää,eli Schleiz-merkkinen omavalmiste on kyseessä.Entisessä DDR:ssä on pikku-kaupunki nimeltä Schleiz ja samanniminen kilparata,josta auto on saanut saksalaisen nimensä.
Tämä "Tehnika ja Tootmine"-lehden juttu on muuten suomennetuna Moottori-lehden numerossa 1/77.Juttu käsittelee lähinnä omavalmisteisten autojen tekoa ja Schleizin tekniikka jää pimentoon.Jutussa tosin käy ilmi,että moottorin koko on rajattu 1000 cm3 eli Warren kone voisi olla yksi vaihtoehto.
Voisiko olla mahdollista,että samainen auto on ollut Ladan tehtaalla esillä?Olisi mielenkiintoista nähdä noita Konelan-miesten ottamia kuvia.
Tämä "Tehnika ja Tootmine"-lehden juttu on muuten suomennetuna Moottori-lehden numerossa 1/77.Juttu käsittelee lähinnä omavalmisteisten autojen tekoa ja Schleizin tekniikka jää pimentoon.Jutussa tosin käy ilmi,että moottorin koko on rajattu 1000 cm3 eli Warren kone voisi olla yksi vaihtoehto.
Voisiko olla mahdollista,että samainen auto on ollut Ladan tehtaalla esillä?Olisi mielenkiintoista nähdä noita Konelan-miesten ottamia kuvia.
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Re: Autovisa itämaantietäjille..
Skoda 110 Coupe 1960 -luvun lopusta tai -70 -luvun alusta.
Re: Autovisa itämaantietäjille..
Tässä olisi myös pähkinä neukkuautoista. Neuvostoautoteollisuuden 50-vuotisen historian kunniaksi Za Ruljom-lehden kannessa 11/1974 oli silloisten neuvosto-automerkkien logot edustettuina.
Kiinnostaisi tunnistaako joku lähinnä noiden harvinaisempien merkkien logot, joita itse en ainakaan vielä tiedä.
Eli lähinnä nämä:
- ZAZin ja AZLK:n välissä oleva "G:n" näköinen logo
- punaisessa tähdessä oleva "Я"
- ja sen alapuolella oleva "Кояхида"-tai mikä se lähinnä oikeasti on?
- Ladan ja AMOn välissä olevat 2 logoa
- Kamazin alapuolella oleva "hämähäkki - ilmeisesti "Ж" ?

Kiinnostaisi tunnistaako joku lähinnä noiden harvinaisempien merkkien logot, joita itse en ainakaan vielä tiedä.
Eli lähinnä nämä:
- ZAZin ja AZLK:n välissä oleva "G:n" näköinen logo
- punaisessa tähdessä oleva "Я"
- ja sen alapuolella oleva "Кояхида"-tai mikä se lähinnä oikeasti on?
- Ladan ja AMOn välissä olevat 2 logoa
- Kamazin alapuolella oleva "hämähäkki - ilmeisesti "Ж" ?

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Autovisa itämaantietäjille..
Mielenkiintoinen homma, enpä tunnista kysyttyjä merkkejä, ensinnä tuli mieleen että tuo "G" olis joku mp-merkki mutta tuskinpa sitten.
Selvitä samarai homma kato tällä tavalla, jollain Moskovassa on mm. tuo kyseinen numero myynnissä: http://molotok.ru/catalog/lot/14237106/
Edit: No ainakin LAZ:n logo on tuo VAZ:n ja AMO:n (mikä sekin on?) välissä... tuo nuolenmuotoinen.
Selvitä samarai homma kato tällä tavalla, jollain Moskovassa on mm. tuo kyseinen numero myynnissä: http://molotok.ru/catalog/lot/14237106/

Edit: No ainakin LAZ:n logo on tuo VAZ:n ja AMO:n (mikä sekin on?) välissä... tuo nuolenmuotoinen.
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Re: Autovisa itämaantietäjille..
No joo, sinnepäin meni veikkaus sen "G":n mp-taustasta, eli kyseessä on СЗД (SZD) -merkkinen ajoneuvo (SeAZ:n esi-isä), tehdashan teki alkuun moottoripyöriä ja mopoautoja, kai tuokin sellaiseksi lasketaan. Kuvia näistä autoista on myös esiintynyt täällä topikeissa.
Löysin lisäksi tuon lähellä oikeata ylänurkkaa olevan keltaisen logon, se on Курганский автобусный завод:n eli КАвЗ:n logo, vaikka sitä ei samarai nyt tainnut kysyäkään, mutta itelleni se oli epäselvä. Ilmeisesti myös Jerevanin autotehdas ЕрАЗ Armeniassa käytti samaa logoa.
Löysin lisäksi tuon lähellä oikeata ylänurkkaa olevan keltaisen logon, se on Курганский автобусный завод:n eli КАвЗ:n logo, vaikka sitä ei samarai nyt tainnut kysyäkään, mutta itelleni se oli epäselvä. Ilmeisesti myös Jerevanin autotehdas ЕрАЗ Armeniassa käytti samaa logoa.
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Re: Autovisa itämaantietäjille..
Hyviä havaintoja Raulilta.
Joo se nuolilogo on tosiaan LAZin logo! (hei kamoon, AMO -ensimmäinen neuvostoauto!
Merkki tunnetaan nykyisin paremmin Zil nimisenä kuormurina http://www.amo-zil.ru/)
Ylänurkassa oleva keltainen logo on käsittääkseni juuri Erazin logo, Kavzin logo on mielestäni hieman erilainen
- ainakin nykyisin, noista 70-luvun neuvostoajan logoista on kyllä paha mennä sanomaan, niissä on ajan saatossa kyllä monessa tullut varmaan muutoksia. Useita neuvostoautomerkkejähän tosta kuvasta myös puuttuu.
Se "G" (vai olisko paremminkin "C" - eli S-niinkuin Serpuhovsk?) - liittyy varmasti siihen SZD:hen, mutta olisiko kuitenkin samalla sen koko SeAZin tehtaan logo?
"Я" on ilmeisesti 1918-26 ЯГАРЗ:in (ensimmäinen ns. "remonttitehdas"!) ja 1926-58 toimineen ЯГАЗ:in logo? - niiden tuottamat kuorkit näyttäisivät olevan "Я"-nimisiä
http://www.yamz.ru/history/history.htm

Joo se nuolilogo on tosiaan LAZin logo! (hei kamoon, AMO -ensimmäinen neuvostoauto!

Ylänurkassa oleva keltainen logo on käsittääkseni juuri Erazin logo, Kavzin logo on mielestäni hieman erilainen

Se "G" (vai olisko paremminkin "C" - eli S-niinkuin Serpuhovsk?) - liittyy varmasti siihen SZD:hen, mutta olisiko kuitenkin samalla sen koko SeAZin tehtaan logo?
"Я" on ilmeisesti 1918-26 ЯГАРЗ:in (ensimmäinen ns. "remonttitehdas"!) ja 1926-58 toimineen ЯГАЗ:in logo? - niiden tuottamat kuorkit näyttäisivät olevan "Я"-nimisiä

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Autovisa itämaantietäjille..
Onhan se G-logo ainakin nykyään Serpukhovin merkkinä ,tosin hieman tyylitellympänä versiona.
Tossa kuva vielä SZD ja SZA-malleista

Tossa kuva vielä SZD ja SZA-malleista

Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Autovisa itämaantietäjille..
eikö toi keskellä oleva teksti ole Kolhida, eli KAZ tehtaan kuorma-auto malli?
AMO -> ZIS -> ZIL -> AMO ZIL ?
Mä en noihin remonttitehtaisiin ole niinkään perehtynyt, kun en pidä niitä niinkään autotehtaina, mutta Ja merkki voisi olla näitä JA kuormureita, jotka ennen WWII:ta oli kai aikalailla kuten ZIS-5 tai varhaisemmat AMO kuormurit, silloin merkkeinä oli JAG = kuorma-auto, JAS = maansiirtoauto, JAA = autobussi ja sit vaan ihan JA nimelläkin ilmennyt, kai tehdas sitten oli silloin vielä remonttitehtaan nimellä, kuten tuolla historiikissä oli. WWII:n jälkeen merkiksi tuli JaAZ ja uudet mallit isoilla 2-t dieselkoneilla, pian 2-akseliset mallit siirtyi uudelle MAZ tehtaalle ja 50/60 luvun vaihteessa siirtyi myös isommat kuorma-autot uudelle KrAZ tehtaalle. Tämän jälkeen Jaroslavissa on valmistettu vain isoja dieseleitä ja voimansiirtoja mm. MAZ ja KrAZ autoihin. 60-luvulla vanha moottori korvattiin uusilla 4-tahtidieseleillä, joiden jälkeäiset on kai vieläkin tuotantomalleina.
noi pikkuautot on hassuja, SeAZ kai tuli vasta 90-luvun alussa valmistajan nimeksi, olikos tehdas nimeltään SMZ ennen sitä. Autojen nimethän vaihtui aina mallin mukaan SZA, SZL, SZM, SZD yms eivätkä siis kantaneet tehtaan nimeä, eikä malleja oltu numeroitu samalla standardilla kuin normaaliautoissa.
AMO -> ZIS -> ZIL -> AMO ZIL ?
Mä en noihin remonttitehtaisiin ole niinkään perehtynyt, kun en pidä niitä niinkään autotehtaina, mutta Ja merkki voisi olla näitä JA kuormureita, jotka ennen WWII:ta oli kai aikalailla kuten ZIS-5 tai varhaisemmat AMO kuormurit, silloin merkkeinä oli JAG = kuorma-auto, JAS = maansiirtoauto, JAA = autobussi ja sit vaan ihan JA nimelläkin ilmennyt, kai tehdas sitten oli silloin vielä remonttitehtaan nimellä, kuten tuolla historiikissä oli. WWII:n jälkeen merkiksi tuli JaAZ ja uudet mallit isoilla 2-t dieselkoneilla, pian 2-akseliset mallit siirtyi uudelle MAZ tehtaalle ja 50/60 luvun vaihteessa siirtyi myös isommat kuorma-autot uudelle KrAZ tehtaalle. Tämän jälkeen Jaroslavissa on valmistettu vain isoja dieseleitä ja voimansiirtoja mm. MAZ ja KrAZ autoihin. 60-luvulla vanha moottori korvattiin uusilla 4-tahtidieseleillä, joiden jälkeäiset on kai vieläkin tuotantomalleina.
noi pikkuautot on hassuja, SeAZ kai tuli vasta 90-luvun alussa valmistajan nimeksi, olikos tehdas nimeltään SMZ ennen sitä. Autojen nimethän vaihtui aina mallin mukaan SZA, SZL, SZM, SZD yms eivätkä siis kantaneet tehtaan nimeä, eikä malleja oltu numeroitu samalla standardilla kuin normaaliautoissa.

Re: Autovisa itämaantietäjille..
Hyvä Jussi, KAZ Kolhidan logo se tosiaan on, arvelinkin että joku kirjain itsellä on pakosti metsässä. Logon paikka näkyy tässä kuvassa. "Tavallisissa KAZeissa" on ilmeisesti vain toi pelkkä "K" nokassa, joka on hyvin samantapainen kuin Kubaneissa.
Serhuhovin SZA-mallista löytyi tällainen "testisivu" - unkarinkielinen, mutta sisältää hyvät kuvat tekniikkadetailjeista ja videonpätkänkin SZA:n testiajosta.

Serhuhovin SZA-mallista löytyi tällainen "testisivu" - unkarinkielinen, mutta sisältää hyvät kuvat tekniikkadetailjeista ja videonpätkänkin SZA:n testiajosta.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Autovisa itämaantietäjille..
Kysytään tämän merkkiä ja valmistusmaata:

Vihjeeksi voi sanoa, että ei ole "SU-alueelta" - kuitenkin entisestä itäblokista ja perustuu osittain 2101 tekniikalle. Auton B ja C -versiota tehtiin vuosina 85-01 yht. 72 kpl.

Vihjeeksi voi sanoa, että ei ole "SU-alueelta" - kuitenkin entisestä itäblokista ja perustuu osittain 2101 tekniikalle. Auton B ja C -versiota tehtiin vuosina 85-01 yht. 72 kpl.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»