kipuna edelleen hukassa

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
mammis

kipuna edelleen hukassa

Viesti Kirjoittaja mammis »

käykö 1200 ladan vm 88 puola kattipeliin 2501 vm 95 - - kipuna edelleen hukassa!!
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: kipuna edelleen hukassa

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kyllä sen pitäisi lähteä käyntiin kärjellisen puolallakin. Kipinä jäänee hieman heikommaksi, mutta tuskin haittaa tässä yhteydessä. Eli kiinni vaan niin homma rupeaa selkenemään...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
mammis

Re: kipuna edelleen hukassa

Viesti Kirjoittaja mammis »

Kytkenkö piuhat kuten katissa - 1200;ssa tulo vastakkaisella puolen!?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: kipuna edelleen hukassa

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No jos topokakssatasen puolassa on navat toisinpäin, niin sitten sen mukaan. Virtalukolta tuleva yksittäinen johto tulee jokatapauksessa puolan +-napaan.
Jos sytkän johtosarjan kaksi johtoa kytkee väärinpäin, niin kippo ei vaan käynnisty, mitään ei hajoa. Siinä tapauksessa johdot vaan toisinpäin...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
mammis

Re: kipuna edelleen hukassa

Viesti Kirjoittaja mammis »

Kiitokseni Jokari vinkeistäsi ! Pistin masiinaan uuden puolan ja nyt jännite 11.6 V on puolalta jakajaan tulevan johon päässä - ei vaan löydä saarnaajan kautta tulppaan. Ei näytä sillä vähäisellä järellä mitä on jäljellä, olevan näissä asioissa mitään tekemistä- yrittänenkö kumarrella Moskovaan päin vai mikä olisi suositus!?
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2700
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: kipuna edelleen hukassa

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Kokeilepa uudella/toisella jakajankannella, saattaa olla hiili kannen katosta kulunut tai lähtenyt omille teilleen.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: kipuna edelleen hukassa

Viesti Kirjoittaja audiq »

Virrat päällä pitäisi akkujännite olla muistaakseni puolan kummassakin navassa (15+/1-). Johtuen siitä, että jännite kulkee puolan läpi ja ohjainyksikön ei pitäisi sitä maadoittaa, mm. siksi, että muuten puola saattaisi ylikuumentua tietyissä tilanteissa.

Seuraavaksi mittaisin puolan miinuksen ja jos se on jännitteetön, niin miinusjohto irti (+ edelleen kiinni) ja silloin pitäisi puolan miinuksessa jännite olla lähes sama kuin +-johdossa/nastassa.
Lisäksi kannattaa katsoa, että kun virrat ovat olleet muutaman minuutin päällä (puolan kummatkin johdot kiinni), ettei puola lämpene.
mammis

Re: kipuna edelleen hukassa

Viesti Kirjoittaja mammis »

Moikka !
Kantta ja johtosarjaa olen vaihtanut vanhemman ladan järjestelmään ja siellä ei ole probleemaa joten se lienee kunnossa. Vanha puola lämpes kovasti virran ollessa päällä joten sitä kautta jos jotain löytäis?! Pitänee mittailla viikonloppuna lisää - muuten voiko stroboskoopilla saada mitään ulos ? Ferriittipään tulppaan / johtoon kytkentä näyttää vähän vieraalta. Mieltä lämmittää, että en oe yksin tämän robleemin kanssa. Kiitokset!
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: kipuna edelleen hukassa

Viesti Kirjoittaja audiq »

Tarkista se puolan 1- johto.
Jos hall-järjestelmä (jakajaan kolme johtoa), niin sen pitäisi mennä 7-napaisen ohjainyksikön napaan 1, ja puolan 15+ menee napaan 4.
Yleisin aiheuttaja sähkövioille on jokin lisälaite, eli tässä tapauksessa esim. viallinen kierroslukumittari voisi aiheuttaa oireet.
Onko siinä jokin tarvikemittari, vai alkuperäinen?
Kierroslukumittarin signaalia saa myös navasta seitsemän ja sen johtimen voi luultavasti irroittaa väliaikaisesti testin ajaksi ja katsoa vaikuttaako se mitään (kaikissa ei edes kytketty).

Ota vaikka se 1- johto irti puolasta ja 7-napainen liitin ohjainyksiköltä ja mittaa, ettei se 1- johto mene silloin maihin.
Tuon voi testata myös 5W:n polttimolla, jos mittaria ei ole käytettävissä (itse mittaisin polttimolla, vaikka olisi mittarikin käytettävissä).
Ota akusta jännite polttimolle ja se toinen pää siihen 1- johtoon, lamppu ei saa silloin palaa.

Ja jos olet vaihtanut siihen jo kassillisen osia, niin laita ne vanhat ehjät takaisin, niin ei esim. väärä puola riko ohjainyksikköä.
Vastaa Viestiin