NO niin, nyt tulee asiaa::
ladani 1200 mihin on vaihettu 1300 kone ja ongelmana on ylijännite mikä johtaa akun kuumenemiseen ja keittämiseen! auton oma mittari näyttää yli 16 ja yleismittarilla mitattuna jännite on 17v, epäilen ylijännitteen syyksi lataussäädintä, voisiko mikä muu olla syynä? kun minulta löytyisi vanhan mallin säädin (se nyrkinkokoinen) mutta autossani on se tupakka-askin kokonen boksi ja siinä on neljä liitintä!!!?!? vanhan mallisessa kun on vain kaksi, eli miten kytken sen? neliöliittimestä tulee kahesta ylimmäisestä 16,7v ja vasemmasta alareunasta 10,5v ja oikea alareuna on näköjään maa johto. tarvitsisin nopeasti apua koska pitäs päästä ajamaan, olisiko mitä muita vianlähteitä??
Sen nyrkinkokoisen murkulan napaan 15 tulee virta virtalukolta ja navasta 67 menee johto laturin persiiseen. Eli möykky kytketään laturin herätevirtajohtoon.
Ei sitä virtalukolta asti kannata lähteä seuraamaan, siinä kun taitaa olla sulakekin välissä.
Jaa mutta mainitsitkin latausmittarin, eli onkos tää nyt nappis vai kanttilamppu?
Meinaan kanttilampussa pitäis olla säädin laturissa eikä mitään erillistä askia ja siinä tapauksessa tolla nyrkinkokoisella murikalla ei kyllä tee välttämättä mitään.
Missä toi rasia on mitä olet jo mittaillut?
Näistä kuvista selviää Kanttiksen laturien kytkentä ja säätimien kuvat:
nanno kirjoitti:
Kytket sen johdon (latauksen merkkivalo) siihen säätimen perään ja jätät sen laturissa olevan kiinteän liittimen irti, kuten kuvassa.
Laturi vie tuon reilut 2 ampeeria, kun sulla on avaimesta käännetty virta päälle, mutta kun avaimet on irti ei laturin kuuluisi viedä virtaa.
TAI NÄIN
nanno kirjoitti:Tässä vielä kuva hieman erimallisesta ladan laturista
Tässä siis tulee laturin sisältä johto, joka liitetään tuohon säätimeen. (johto menee laturin sisällä suoraan tuonne vasemmalla olevalle laturin kiinteälle liittimelle, johon tässä tapauksessa tulee herätejohto)
Jusu kirjoitti:Ei sitä virtalukolta asti kannata lähteä seuraamaan, siinä kun taitaa olla sulakekin välissä.
Jaa mutta mainitsitkin latausmittarin, eli onkos tää nyt nappis vai kanttilamppu?
Meinaan kanttilampussa pitäis olla säädin laturissa eikä mitään erillistä askia ja siinä tapauksessa tolla nyrkinkokoisella murikalla ei kyllä tee välttämättä mitään.
Missä toi rasia on mitä olet jo mittaillut?
kanttilamppu on kysees ja tasan samannäkönen laturi kun tuossa ekassa kuvassa näkyy. rasia on siinä nestepönttöjen takana pellissä kiinni.
Sinun pitäisi siis nyt vaihtaa tuo ylemmässä kuvassa olevan laturin persiissä oleva säädin.
Se aski mikä siellä paisuntasäiliön luota löytyy, taas lienee saasteenalennusjärjestelmän kierroslukutunnistin eli sillä ei ole mitään tekemistä latauksen kanssa.
kyllä sen askin pitäs olla säädin koska autopurkaamolta haettu ja sieltä käteen löivät käytetyn askin ja sitten sen isomman mötikän, mutta jos vika on siinä laturin persiissä olevassa säätimessä niin, äh emmä tiiä! neuvokaa työ, pitäskö pamauttaa koko auto tohon korjaamolle, mut sitten taas tulisi iso lasku, mikä ei ole todellakaan suotavaa, mitä teen??!?! mistä mä tiiän missä se vika on ettei tarvii kaikkee tuhota
no nyt on jännitteensäädin irroitettu! onko nyt varmaa ettei tarvii muuta vaihtaa kuin tuo säädin, tosi kiva jos uuden säätimen käyn ostamassa ja ei vieläkään toimi!
No yleensä ylilataaminen johtuu nimenomaan viallisesta säätimestä. Uusi maksaa n. 14 euroa, ja vaikka se ei nyt vikaa korjaisikaan niin usko pois, se on hyvä olla varalla!