Alapuolella lukee jotain muutakin partikkelien valvonnasta diesel-koneessa, mutta en osaa lukea mittaako anturi niitä suoraan vaiko lasketaanko ne jonkin perusteella.
Venäläisellä volkkarisivulla on reilusti materiaalia vag-ominaisuuksista, tuokin kuva on sieltä. Sen kun opettelisi niin ei tarvisi enää arpoa.
Öljynkulutus?
Re: Öljynkulutus?
Sittenhän kaikki on ilmeisesti kunnossa jos ei öljyä kerran mene. Onko 110:llä paljon ajettu ? Nimenomaan sisäänajon aikana kannattaisi harrastaa rankkoja kiihdytyksiä tyyliin "ei hirveesti kierroksia mutta paljon kuormaa". Eli jossain 2000-3000 rpm:n välillä painat lapun lattiaan. Silloin männän päällä on kova paine ja männänrenkaat hakevat "oman paikkansa". Näin koneesta tulee hyvä pitkäksi aikaa. Hissuttelemalla kunnon sisäänajoa ei saa tehtyä. Ja tietysti ensiasennusöljyt vaihdetaan 2000-3000 km:n ajomäärän jälkeen, riippumatta siitä mitä ohjekirja määrää.Jaska HKI kirjoitti:Minkä takia Lada 110 ei juuri kuluta öljyä.Olisiko siinä koneistukset niin hienosti tehty verrattuna vastaaviin länsimaisiin.
Re: Öljynkulutus?
Nyt lisäsin ehkä desin öljyä.Öljyt vaihdettu viimeksi viime marraskuussa.Syksyllä vaihdan uudet öljyt ja suodattimen.Öljyinä käytetty syntettistä Mobil 1:tä tai synteettistä Teboil Silveriä....testivoittajia molemmat.Autolla ajettu 45 000km.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Öljynkulutus?
Terve!
Volkswagenin pitkästä huoltovälistä
Tietojeni mukaan VW haistelee seuraavia seikkoja
bensiinimoottorit
- moottoriöljyn lämpötila ja öljymäärä
- bensiininkulutus
- ajonopeus ja -matka
- konepellin valokytkin
- jarrupalojen kulumisanturi
dieselmoottorit
- moottoriöljyn lämpötila ja öljymäärä
- ruiskutussuuttimen neulanliikeanturi ja moottorin käyntinopeus (polttoaineenkulutus ja syntyvän noen määrä)
- ajonopeus ja -matka
- konepellin valokytkin
- jarrupalojen kulumisanturi
Näistä suureista laskentayksikkö päättelee, kuinka suuri "terminen kuluminen" öljyllä on sekä, dieselmoottorien kohdalla, kuinka paljon palamisnokea öljyyn joutuu.
Konepellin valokytkin on mukana sen vuoksi, että se poistaa "hälytyksen" konepeltiä avattaessa, mikäli öljymäärä laskee niin pieneksi, että järjestelmä kehottaa kuljettajaa lisäämään öljyä. Konepellin avaamisen järjestelmä ymmärtää öljyn lisäämiseksi. Tosin epäluuloinen järjestelmä tarkistaa öljymäärän myöhemmin.
Tiedossani ei ole, että VW:n hyväksymissä long life -öljyissä olisi jokin merkkiaine, jota moottorinohjausjärjestelmä haistelisi.
G266 -anturi mittaa öljyn lämpötilaa termoelementillä. Öljymäärän arviointi perustuu siihen, että aika ajoin anturin lämpötila kohotetaan sähköllä öljyn lämpötilan yläpuolelle. Sitten järjestelmä mittaa ajan, joka kuluu anturin jäähtymiseen. Lyhyt jäähtymisaika = öljyä riittävästi, pitkä jäähtymisaika = öljyä vähän.
Mitään suoraa menetelmää, jolla dieselmoottorin öljyssä oleva nokimäärä mitattaisiin, ei VW:llä ole. Moottorin ohjaus- ja valvontajärjestelmä mittaa hetkellistä polttoaineen kulutusta ja moottorin käyntinopeutta ja päättelee siitä savutuksen määrän valvontayksikköön ohjelmoidun, moottorikokeilla mitatun, savutuskäyrästön avulla.
Edellä mainittu johtaa tietysti siihen, että järjestelmä esittää tarpeettoman lyhyttä öljynvaihtoväliä, jos käytettävä dieselöljy on vähemmän nokeavaa kuin VW:n käyttämä normidieselöljy, ja päinvastoin.
Suomalaiset dieselöljyt eivät nokea ainakaan enempää kuin normipolttoaine, talvilaadut ovat erityisen vähän savuttavia.
SvS
Volkswagenin pitkästä huoltovälistä
Tietojeni mukaan VW haistelee seuraavia seikkoja
bensiinimoottorit
- moottoriöljyn lämpötila ja öljymäärä
- bensiininkulutus
- ajonopeus ja -matka
- konepellin valokytkin
- jarrupalojen kulumisanturi
dieselmoottorit
- moottoriöljyn lämpötila ja öljymäärä
- ruiskutussuuttimen neulanliikeanturi ja moottorin käyntinopeus (polttoaineenkulutus ja syntyvän noen määrä)
- ajonopeus ja -matka
- konepellin valokytkin
- jarrupalojen kulumisanturi
Näistä suureista laskentayksikkö päättelee, kuinka suuri "terminen kuluminen" öljyllä on sekä, dieselmoottorien kohdalla, kuinka paljon palamisnokea öljyyn joutuu.
Konepellin valokytkin on mukana sen vuoksi, että se poistaa "hälytyksen" konepeltiä avattaessa, mikäli öljymäärä laskee niin pieneksi, että järjestelmä kehottaa kuljettajaa lisäämään öljyä. Konepellin avaamisen järjestelmä ymmärtää öljyn lisäämiseksi. Tosin epäluuloinen järjestelmä tarkistaa öljymäärän myöhemmin.
Tiedossani ei ole, että VW:n hyväksymissä long life -öljyissä olisi jokin merkkiaine, jota moottorinohjausjärjestelmä haistelisi.
G266 -anturi mittaa öljyn lämpötilaa termoelementillä. Öljymäärän arviointi perustuu siihen, että aika ajoin anturin lämpötila kohotetaan sähköllä öljyn lämpötilan yläpuolelle. Sitten järjestelmä mittaa ajan, joka kuluu anturin jäähtymiseen. Lyhyt jäähtymisaika = öljyä riittävästi, pitkä jäähtymisaika = öljyä vähän.
Mitään suoraa menetelmää, jolla dieselmoottorin öljyssä oleva nokimäärä mitattaisiin, ei VW:llä ole. Moottorin ohjaus- ja valvontajärjestelmä mittaa hetkellistä polttoaineen kulutusta ja moottorin käyntinopeutta ja päättelee siitä savutuksen määrän valvontayksikköön ohjelmoidun, moottorikokeilla mitatun, savutuskäyrästön avulla.
Edellä mainittu johtaa tietysti siihen, että järjestelmä esittää tarpeettoman lyhyttä öljynvaihtoväliä, jos käytettävä dieselöljy on vähemmän nokeavaa kuin VW:n käyttämä normidieselöljy, ja päinvastoin.
Suomalaiset dieselöljyt eivät nokea ainakaan enempää kuin normipolttoaine, talvilaadut ovat erityisen vähän savuttavia.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Öljynkulutus?
Tervehdys
Saattas olla kaikissa autoissa aika hyvä systeemi, kun ajais ekan puoltoista tuhatta kilsaa mineraaliöljyillä, jolloin kone hioutuu kohdilleen. Sen jälkeen liukkaat öljyt ja homma pelaa.
Ompi olemassa moottoreita, joissa öljyä käytetään männän jäähdytykseen, jolloin öljyä kuluu ja jos ei kulu, niin se on rikki. Kannattaa pikkusen perehtyä siihen omaan rakkaaseen ja vasta sitten pohtia onko homma ok vai ei.
Sen vaan sanon, että kaksi Coupe Fiattia on ollu ja molempiin, kun vaihto Red Linen MT90
öljyt vaihdelaatikkoon, niin kyllä muutos oli huomattava parempaan suuntaan. Jos on takkuileva loota, niin Motonetistä löytyy kyseistä lökömenttiä halvatun kalliseen hintaan 19,50 Euroo quateri eli pikkusen alle litra. Mutta halpa laatikkoremontti se kuitenkin on, jos vielä auttaa, kuten mun kieseissä. Jos mulla on vielä Samara, kun on syyskuun 20 päivä, niin MT90 on laatikossa.
Jyrki-boy
Saattas olla kaikissa autoissa aika hyvä systeemi, kun ajais ekan puoltoista tuhatta kilsaa mineraaliöljyillä, jolloin kone hioutuu kohdilleen. Sen jälkeen liukkaat öljyt ja homma pelaa.
Ompi olemassa moottoreita, joissa öljyä käytetään männän jäähdytykseen, jolloin öljyä kuluu ja jos ei kulu, niin se on rikki. Kannattaa pikkusen perehtyä siihen omaan rakkaaseen ja vasta sitten pohtia onko homma ok vai ei.
Sen vaan sanon, että kaksi Coupe Fiattia on ollu ja molempiin, kun vaihto Red Linen MT90
öljyt vaihdelaatikkoon, niin kyllä muutos oli huomattava parempaan suuntaan. Jos on takkuileva loota, niin Motonetistä löytyy kyseistä lökömenttiä halvatun kalliseen hintaan 19,50 Euroo quateri eli pikkusen alle litra. Mutta halpa laatikkoremontti se kuitenkin on, jos vielä auttaa, kuten mun kieseissä. Jos mulla on vielä Samara, kun on syyskuun 20 päivä, niin MT90 on laatikossa.
Jyrki-boy