köyhiä patentteja?

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3660
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: köyhiä patentteja?

Viesti Kirjoittaja AI »

Ja kun ei ole holkkiakaan:
Leikataan maksalaatikkovuoasta sopiva pala, pyöräytetään putken ympärille ja klemmareilla (käytetyillä tietysti) kiinni. Combissa tällainen viritys ollut jo useamman viikon.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: köyhiä patentteja?

Viesti Kirjoittaja Mara »

Muutama vuosi sitten näin "Saksan Ladassa" AI:n kuvaileman patentin, joka oli tehty rautalangasta ja saksalaisesta rekisterikilvestä. :lol:
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: köyhiä patentteja?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Aallonkorkeuden mittari/aaltoidikaattori malli 2

Otetaan Mascot tms tasavirtalähde.Otetaan jänitteensäätimen potentiometri irti ja katsotaan sen arvot.Vastaava ostetaan elektroniikkaliikkeestä.Samoin joudutaan ostamaan kaksoisvaihtokytkin (6 napaa) 5mm kiinnityksellä.Vielä olis hyvä jos hommaisi 3-napaisen liittimen sekä uros että naaras.Lisäksi tarvitaan sen verran heikkovirtajohtoa mitä tarvitaan virtalähteen sijoituspaikan ja rannan välille.Kaapeliksi käy esim KLM moninapainen,missä johtimia kytketään rinnan.Esimerkiksi 6:lla johtimella saadaan 3 paria joita tarvitaan.Lisäksi tarvitaan muoviastia (pakasterasia) potentiometrin asennusta varten rantaan.Potentiometriin kelluke ja varsi.

Otetaan virtalähde auki.Porataan vaihtokytkimelle kylkeen reikä ja kiinnitetään vaihtokytkin.Potentiometrille tulevat johdot irroitetaan siten että ne tulevat järjestyksessä vaihtokytkimen p-napaan.Toisista vaihtokykimen navoista tulee johdot virtalähteen potentiometriin.Voidaan testata nouseeko jännite kun potikkaa käännetään oikealle...jos ei niin vaihdetaan kaksi potikalle tulevaa napaa keskenään.Vaihtokytkimen jäljellejääneistä navoista kytketään 3 piuhaa naarasliittimeen joka on myös asennettu virtalähteen kylkeen tehtyyn reikään.Naaraspistokkeen vastakkeeseen (urospistokkeeseen) kytketään tämä pitkä KLM joka menee rantaan.Jos huoneen seinään pitää porata reikä kannattaa tämä urospistoke kytkeä vasta sitten kun se on työnnetty seinän läpi.Rantaan tulevat releet ja mittarin kalibrointi ensimmäisen mallin mukaan.Virtalähteen kylkeen vaihtokytkimelle tekstit:aallonkorkeus/jännite kytkimen asennon mukaan.

Käyttö:
-virtalähdettä voi käyttää entiseen tapaan myös virtalähteenä
-virtalähteen voi irroittaa allonkorkeusmittarista liittimen ansiosta
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: köyhiä patentteja?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Sorry :( Kaksoisvaihtokytkimessä on 9 napaa (3 tulevaa,6 lähtevää)
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: köyhiä patentteja?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Indikaattori joka näyttää milloin aamuposti kolahtaa postiluukusta.

Otetaan tavallinen herätyskello jonka paristopesään tinataan johdot,noin 50cm pitkät.Kello asetetaan lattialle.Toinen johto kuoritaan ja kiinnitetään metalliseen postiluukun kanteen sinitarralla kontaktin saamiseksi.Pariston miinusnapaan tinataan toinen johto.Jos paristo ei mahdu suoraan luukun väliin niin pariston alle postiluukun aukkoon voi leikata pahvin joka kannattelee paristoa.Paristo asennetaan keskelle postiluukkua siten että + napa koskettaa metalliläppään ja sitäkautta virtapiiri sulkeutuu.

Toiminta.
Kun lehdenjakaja työntää lehden postiluukusta niin paristo irtoaa kontaktista ja kello pysähtyy näyttämään lehdentuloaikaa.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: köyhiä patentteja?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

-aukkopora Siporex seinään poraamista varten

Otetaan ruostumattomasta teräsputkesta pätkä.Putken toiseen päähän tehdään hammastus.Jos tarkoituksena on tehdä reikiä juuri sen kokoiselle putkelle mistä terä tehdään niin hampaita pitää harittaa hieman ulospäin niin reiästä tulee hieman asennettavaa putkea suurempi.Terä tarvitsee myös keskitysporan.Teräksi käy metalliterä.Keskitys kannattaa tehdä mahdollisimman tarkasti niin terä toimii hyvin.Jos seinä on paksu niin metalliterän joutuu jatkamaan rautatangolla mihin terän sisälle keskstysterää paikallaan pitävät latat laitetaan.Lattojen etäisyys hampaista määrää aukkoporan työsyvyyden.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: köyhiä patentteja?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Nippusiteen terävällä päällä pystyy tarkistamaan pyörivän kiertovesipumpun tms. moottorin pyörintäsuunnan moottorin pyöriessä.Kun työntää nippusiteen tuulisiiven ritilästä sisään niin nippusiteen kääntymissuunta osoittaa moottorin pyörimissuunnan.

Vapaasti kelluvat nostovarret vanhanmalliseen työkoneeseen:
Tätä toimontoa käytetään esimerkiksi puskulevyllä auratessa epätasaisella alustalla niin nostovarsien korkeutta ei tarvitse koko ajan säätää.Toiminta on nykyaikaisissa koneissa ohjaamosta kytkimellä ohjattavissa.

Asennetaan työsylintereiden tulo ja lähtöpuolelle putket jotka on yhdistetty palloventtiileillä.Kun palloventtiili on auki pääsee hydrauliöljy virtaamaan työsylinterin männän ohi ja nostovarret "kelluvat".Koska työsylintereitä on vähintään 2 tai jopa 4 (esim Wille) joutuu jokaiseen laittamaan venttiilin.Venttilit kannattaa laittaa ohjaamon puolelle "tandemiin" niin ne saa kytkettyä ohjaamosta nousematta.Nostovarsien nivelosuus ohitetaan taipuisalla hydrauliletkulla.

Helpoin asennus on 1-toimiseen työsylinteriin (jolla ei voi painaa).Ainoastaan ventiilillä ohjataan työsylinterin tiiveyttä.(paluu hydrauliöljysäiliöön).
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: köyhiä patentteja?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Koska sulkuventiileinä nykyisin käytettävät palloventtiilit nopeasti avattuna aiheuttavat paineiskun verkostoon ja irroittavat ruostetta ja aiheuttavat sihtien tukkeutumisen niin ehdotan seuraavaa:

-jatketaan palloventtiilien kahvoja mahdollisimman pitkiksi,kahvan mutteriksi pyöreäkantanen vanha mutteri,ainostaan kääntökahvan pää jätetään voitelematta graffitivaseliinilla :lol:
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: köyhiä patentteja?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jos autossa tahtoo lämmöt nousta niin kannatta hakeutua rekan imuun.Imun vaikutuksesta moottori rasitus pienenee ja lämmöt tasaantuu.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: köyhiä patentteja?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Uudemmissa pitkäsalvoissa (tuuletusluukun salpa) on 3 ulostulevaa kieltä,vanhoissa kaksi.Jos ei viitsi kovertaa karmiin kielelle reikää niin keskimmäisen kielen voi poistaa.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: köyhiä patentteja?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Yritäppä kehä ykkösen ruuhkissa pitää turvaväliä...niin eiköhän siihen joku kiilaa :lol: :lol: ....yleensä Toyotalla joka on suomen yleisimpiä kulkuvälineitä :lol: :lol:
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: köyhiä patentteja?

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Kauan sitten ajoin Warrella-66malli öljyrekan imussa muistaakseni lähes 120 km. kevyttä menoa, kulutus tosi pieni
warre 353w sedan,
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: köyhiä patentteja?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Työkengät betonilattiamiehelle:

Otetaan vanhat kumisaappaat.Porataan saappaiden kärkiin päkiän kohdasta eteenpäin 6 reikää siten että reiästä pystyy poraamaan lattakantaiset porakärkiruuvit pohjan läpi.Sahataan sirkkelillä vanerista sopivankokoiset palat,jotka kannattavat lattiatyöntekijää betoniin painumatta.Porataan ruuvit kenkien kärkiin siten että kengillä voi laahustaa kannan noustessa ilmaan.Jos ruuvin kärjet tulevat vanereista läpi niin ne katkaistaan.Kenkiin tulevat reiät paikataan.Kenkien sisään lisäpohjallinen niin ruuvinkärjet ei tunnu varpaissa.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: köyhiä patentteja?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

syyslehtien kerääminen traktorin peräkärryyn:

Otetaan riittävän suuri kevytpeite joka sidotaan peräkärryn reunaan tai peräpäähän.Lehtikasa vyörytetään puhaltimella ja haravalla pressun päälle.Pressun reunasta vetämällä saadaan kasa kerralla vyörytettyä peräkärryyn.Nyrinpäin olevaa pressua käytetään tuulisuojana kuljetuksen aikana.Pressulla voi lisäksi siirtää vetämällä kasoja haluttuun paikkaan.Kevytpeitteet ei halpahalleissa maksa montaa € kpl.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: köyhiä patentteja?

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Älä ihmeessä käytä lehtipuhallinta. Ne joiden maailma tuhoutui jo sisätilanlämppäristä, tulevat lynkkaamaan sinut.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Vastaa Viestiin