köyhiä patentteja?
Re: köyhiä patentteja?
Vanhan massikan perässä jos on heinäseiväspora niin sitä ei kannata irroittaa talveksikaan.Sillä saa pilkkireiät tosi kätevästi ja massikkka on kova kahlaamaan lumessa.....kätevä peli
- Samara87/88
- Viestit: 1006
- Liittynyt: 7.10.2006 14:33
- Paikkakunta: vesi
Re: köyhiä patentteja?
ja vielä massikalla pilkkireiät
ei kyllä maailma pelastu...

Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Re: köyhiä patentteja?
60-luvulla ostin melkoisesti modifioidun Pappatunturin. Siinä ei ollut vaihdekahvaa eikä-vaijeria. Oikean jalan vieressä, siinä, missä vaihdevaijerin piti kiinnittyä vaihteensiirtäjävipuun, sojotti paksu rautalanka, jonka yläpäässä oli iso lenkki. Siitä ylös tai alas kiskomalla vaihdettiin kaikki kaksi vaihdetta ihan kuin nykyiset rallikuskit.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: köyhiä patentteja?
Perhepizza pakkauksen paistoalustaa (Pet muovia)voi käyttää ruoanlaitossa aina +200:aan asteeseen asti.Edullinen uunivuoka myös opiskelijalle.
C-kasetin nauhanvaihto kuoresta toiseen kuorta avaamatta:
Tyhjennetään kasetti johon toinen nauha laitetaan kelaamalla akkuporakoneella nauha akkuporakoneeseen kiinnitetyn puukalikan ympärille.Tunnin kasetissa on noin 100m nauhaa.Jätetään aloitusnauhat jäljelle siihen kasetinkuoreen johon nauha siirretään.Nämä nauhat teipataan teipillä kasetin kuoreen ettei ne karkaisi.Otetaan tyhjennettävästä kasetista nauhanpää ulos ja liitetään teipillä aloitusnauhaan.Kasetit on kelatessa sijoitettava samaan linjaan.Kasetin kelaaminen tapahtuu taas akkuporakoneella johon on kiinnitetty lyijykynä.Kun kelaus on loppuvaiheessa varotaan katkaisemasta nauhaa.Loppuliitos taas teipillä.Kasetin kuoriteksteistä otetaan digikameralla kuva yhden suhde yhteen ja kehitetään kuvaksi.Terävällä veitsellä leikataan ylimääräiset pois.Liimataan kasettiin kiinni.Päälle kirkaslakkaa niin kestää kulutusta.
Em. tavalla voi arvokkaiden kasettien käyttöikää jatkaa koska jo 70-luvun loppupuolella alkoi C-kasettien mekanismit olla hyväksyttävää luokkaa pyörivine rullineen ja ohjureineen.Näitä kasetinrunkoja on kirpputoreilta lähes ilman saatavilla.
C-kasetin nauhanvaihto kuoresta toiseen kuorta avaamatta:
Tyhjennetään kasetti johon toinen nauha laitetaan kelaamalla akkuporakoneella nauha akkuporakoneeseen kiinnitetyn puukalikan ympärille.Tunnin kasetissa on noin 100m nauhaa.Jätetään aloitusnauhat jäljelle siihen kasetinkuoreen johon nauha siirretään.Nämä nauhat teipataan teipillä kasetin kuoreen ettei ne karkaisi.Otetaan tyhjennettävästä kasetista nauhanpää ulos ja liitetään teipillä aloitusnauhaan.Kasetit on kelatessa sijoitettava samaan linjaan.Kasetin kelaaminen tapahtuu taas akkuporakoneella johon on kiinnitetty lyijykynä.Kun kelaus on loppuvaiheessa varotaan katkaisemasta nauhaa.Loppuliitos taas teipillä.Kasetin kuoriteksteistä otetaan digikameralla kuva yhden suhde yhteen ja kehitetään kuvaksi.Terävällä veitsellä leikataan ylimääräiset pois.Liimataan kasettiin kiinni.Päälle kirkaslakkaa niin kestää kulutusta.
Em. tavalla voi arvokkaiden kasettien käyttöikää jatkaa koska jo 70-luvun loppupuolella alkoi C-kasettien mekanismit olla hyväksyttävää luokkaa pyörivine rullineen ja ohjureineen.Näitä kasetinrunkoja on kirpputoreilta lähes ilman saatavilla.
Re: köyhiä patentteja?
Vaimon kännykkä alkoi huutaa SIM-korttia DNA:han liitymisen jälkeen kerta toisensa jälkeen.Laitetaan paperitollo SIM-kortin ja akun väliin ja takakansi kiinni.
Poika oli katkaissut kuulokkeiden kaapelin.....kuoritaan mattoveitsellä kaapelin pintavaippa pois.Vedetään kaapelit solmuun vedonpoistajaksi.Raaputetaan vetsellä monisäikeisen kaapelin johtimia eristeiden osittaiseksi poistamiseksi.Kierretään kaapelit väri väriin toistensa ympärille.Kuumennetaan juotoskolvilla ja tinalla niin kauan että säikeiden päistä jotkut tinautuu kiinni.Kokeillaan toiminta ennen lopullista teippaamista.
Poika oli katkaissut kuulokkeiden kaapelin.....kuoritaan mattoveitsellä kaapelin pintavaippa pois.Vedetään kaapelit solmuun vedonpoistajaksi.Raaputetaan vetsellä monisäikeisen kaapelin johtimia eristeiden osittaiseksi poistamiseksi.Kierretään kaapelit väri väriin toistensa ympärille.Kuumennetaan juotoskolvilla ja tinalla niin kauan että säikeiden päistä jotkut tinautuu kiinni.Kokeillaan toiminta ennen lopullista teippaamista.
Re: köyhiä patentteja?
Minun nakkisormet eivät ole ikinä totelleet noideen ohuiden johtojen tinauksessa. Saattaa tinaustekniikassakin olla puutteita.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: köyhiä patentteja?
Viron Kruunun kolikko käy myös kärrypantiksi,käypä arvo 4-5 snt.Jos kärryn pitkälle vie niin viitsiikö palauttaa?
Re: köyhiä patentteja?
Vanhasta tietokoneen CD-ROM ajurista saa mukitelineen auton kojelautaan.Sisääntulojännite DC 5V tai DC 12V.Kelkan keskiaukkoa voi joutua modaamaan.
Re: köyhiä patentteja?
Ruohonleikkuukoneesta katkesi leikkuuterä noin 3cm kärjestä aiheuttaen tärinää.Irroitin terän ja mittasin rullamitalla katkenneen terän pituuden.Mittasin saman pituuden ehjästä puoliskosta josta katkaisin terän rautasahalla.Kokeilin terää....hyvin toimii.Vain leikkuuleveys on nyt 6cm kapeampi.
Re: köyhiä patentteja?
Moniurahihnapyörän korjaaminen kun keskiaukko sorvautunut liian väljäksi.
Etsitään vahva prikka jonka keskireikä on yhtäsuuri kuin laturin akselin reikä.Asetetaan hihnapyörä sorvin karaan ja sorvataan hihnapyörään prikan ulkohalkaisijan kokoinen aukko.Asetetaan prikka aukkoon tasaiselle alustalle ja heftataan hitsillä kiinni.Tarkistetaan suoruus.Lopullinen hitsaus ja lopuhionta.
Hitsataan moniurahihnapyörän aukko kokonaan umpeen keraamista juuritukea vasten.Kääritään hitsattu kappale lasivillaan niin jäähtyessä se ei karaistu.Hiotaan tasoon molemmin puolin.Porataan keskireikä aloitusreikää apunakäyttäen.
Etsitään vahva prikka jonka keskireikä on yhtäsuuri kuin laturin akselin reikä.Asetetaan hihnapyörä sorvin karaan ja sorvataan hihnapyörään prikan ulkohalkaisijan kokoinen aukko.Asetetaan prikka aukkoon tasaiselle alustalle ja heftataan hitsillä kiinni.Tarkistetaan suoruus.Lopullinen hitsaus ja lopuhionta.
Hitsataan moniurahihnapyörän aukko kokonaan umpeen keraamista juuritukea vasten.Kääritään hitsattu kappale lasivillaan niin jäähtyessä se ei karaistu.Hiotaan tasoon molemmin puolin.Porataan keskireikä aloitusreikää apunakäyttäen.
Re: köyhiä patentteja?
Ihan tosissaan!
Eikö Ladakerho vois esittää jaskalle jo vuoden innovaattori-palkintoa
Eikö Ladakerho vois esittää jaskalle jo vuoden innovaattori-palkintoa

Ladalla ajaminen on machoa.
Ladan omistaminen machokismia.
Skoda Favorit 1991 - Havelin kastanjetti
Ladan omistaminen machokismia.
Skoda Favorit 1991 - Havelin kastanjetti
Re: köyhiä patentteja?
Toimiva kattokaivon sihti:
Otetaan 10litra tyhjä maaliämpäri.Täytetään se hiekalla.Nostetaan se korkealle pöydälle ja hakataan kyljet täyteen reikiä hitsarin kuonahakulla.Lopuksi kaadetaan hiekka pois ja hakataan pohjaankin reikiä.Leikataan pohjasta noin 15cm:n korkuiseksi.Laitetaan kumolleen kattokaivon päälle.Lopuksi paino sihdin päälle.
Toiminta:Vajaan metrin ympärysmitaltaan olevassa kattokaivonsihdissä on niin paljon läpäisypintaa ettei se tukkeudu.Nykyisillä veitsienkuivatuskupeilla voi heittää vesilintua
Otetaan 10litra tyhjä maaliämpäri.Täytetään se hiekalla.Nostetaan se korkealle pöydälle ja hakataan kyljet täyteen reikiä hitsarin kuonahakulla.Lopuksi kaadetaan hiekka pois ja hakataan pohjaankin reikiä.Leikataan pohjasta noin 15cm:n korkuiseksi.Laitetaan kumolleen kattokaivon päälle.Lopuksi paino sihdin päälle.
Toiminta:Vajaan metrin ympärysmitaltaan olevassa kattokaivonsihdissä on niin paljon läpäisypintaa ettei se tukkeudu.Nykyisillä veitsienkuivatuskupeilla voi heittää vesilintua

Re: köyhiä patentteja?
Iskuvasara ruruostuneiden pulttien aukaisuun kaksin käytettävä malli.
Otetaan paksu kierretanko johon laitetaan kaksi isoa mutteria.Toinen mutteri hitsataan takaosastaan lähes kierretangon toiseen päähän.Kiertyvään mutteriin hitsataan teräsputki putkeen taas hitsataan varret johon tulee rautapainot.Putken päähän tulee myös korva johon vetonaru kiinnitetään.Lopuksi kierretangon molempiin päihin hitsataan pätkä hylsysarjan jatkovarren uros- ja naaraspää.
Käyttö:
Avattavan pultin/mutterin iskuhylsu (6kulmainen) laitetaan iskuvasaran päähän.Toista päätä tuetaan hylsysarjalla vääntäen.Naru on kierretty teräsputken ympärille niin monta kierrosta kun iskuvasarassa on ennenkuin se kohtaa vastamutterin.Toinen henkilö nykäisee narusta.Rautapainot alkavat kiertyä vastamutteria kohti.Kohdatessaan vastamutterin rautapainot siirtävät liike-energiansa kierretankoon ja hylsyyn joka vääntää iskumomentilla pultin/mutterin auki.Räikkävääntimen pitäjälle ei käy kuinkaan koska räikkä päästää läpi Pultin/mutterin avautuessa.
Otetaan paksu kierretanko johon laitetaan kaksi isoa mutteria.Toinen mutteri hitsataan takaosastaan lähes kierretangon toiseen päähän.Kiertyvään mutteriin hitsataan teräsputki putkeen taas hitsataan varret johon tulee rautapainot.Putken päähän tulee myös korva johon vetonaru kiinnitetään.Lopuksi kierretangon molempiin päihin hitsataan pätkä hylsysarjan jatkovarren uros- ja naaraspää.
Käyttö:
Avattavan pultin/mutterin iskuhylsu (6kulmainen) laitetaan iskuvasaran päähän.Toista päätä tuetaan hylsysarjalla vääntäen.Naru on kierretty teräsputken ympärille niin monta kierrosta kun iskuvasarassa on ennenkuin se kohtaa vastamutterin.Toinen henkilö nykäisee narusta.Rautapainot alkavat kiertyä vastamutteria kohti.Kohdatessaan vastamutterin rautapainot siirtävät liike-energiansa kierretankoon ja hylsyyn joka vääntää iskumomentilla pultin/mutterin auki.Räikkävääntimen pitäjälle ei käy kuinkaan koska räikkä päästää läpi Pultin/mutterin avautuessa.
Re: köyhiä patentteja?
Valomuisti Lada 110 mekaaninen versio:
Porataan valokatkaisimen katkaisevaan puoliskoon pieni reikä.Tähän reikään pujotetaan nailonsiima.Nailonsiima ohjataan mittarikotelon sisässä kulkevassa ohjainputkessa kuljettajan oven luo mistä se tulee ulos.Nailonsiiman päähän laitetaan kumiremmi jonka toinen pää kiinnitetään kuljettajan oveen.Kumiremmin kireyden saa kokeilemalla.
Toiminta:
Jos valot jäävät päälle niin kuljettajan ovea avatessa nailonsiima kumiremmin kanssa sammuttaa valot.Kun ovi suljetaan jaa kumiremmi taipuisana oven väliin.Jos remmi katkeaa on se helppo korjata.
Porataan valokatkaisimen katkaisevaan puoliskoon pieni reikä.Tähän reikään pujotetaan nailonsiima.Nailonsiima ohjataan mittarikotelon sisässä kulkevassa ohjainputkessa kuljettajan oven luo mistä se tulee ulos.Nailonsiiman päähän laitetaan kumiremmi jonka toinen pää kiinnitetään kuljettajan oveen.Kumiremmin kireyden saa kokeilemalla.
Toiminta:
Jos valot jäävät päälle niin kuljettajan ovea avatessa nailonsiima kumiremmin kanssa sammuttaa valot.Kun ovi suljetaan jaa kumiremmi taipuisana oven väliin.Jos remmi katkeaa on se helppo korjata.
Re: köyhiä patentteja?
Kardaaniakselin hionta ja maalaus takavetoisessa autossa.
Ajetaan auto huoltomontulle.Nostetaan toinen takarengas ylös.Liukuesteet etupyörien molemminpuolin.Otetaan kolme kappaletta hiomanauhaa noin puoli metriä kukin.Kolmea eri karheutta.Laitetaan hiomanauhojen pätkät aluksi selkäpuoleltaan sinitarralla auton pohjaan siten että ne ylittävät kardaanin.Käydään käynnistämässä auto ja laitetaan ykkösvaide päälle tyhjäkäynnille.Mennään auton alle aloitetaan kardaanin hionta karheimmalla.Näin edetään hienoimpaan.Sammutetaan auto ja pyyhitään pölyt jollakin liuottimella.Lopuksi maalataan kardaan sprayllä auton käydessä.
Ajetaan auto huoltomontulle.Nostetaan toinen takarengas ylös.Liukuesteet etupyörien molemminpuolin.Otetaan kolme kappaletta hiomanauhaa noin puoli metriä kukin.Kolmea eri karheutta.Laitetaan hiomanauhojen pätkät aluksi selkäpuoleltaan sinitarralla auton pohjaan siten että ne ylittävät kardaanin.Käydään käynnistämässä auto ja laitetaan ykkösvaide päälle tyhjäkäynnille.Mennään auton alle aloitetaan kardaanin hionta karheimmalla.Näin edetään hienoimpaan.Sammutetaan auto ja pyyhitään pölyt jollakin liuottimella.Lopuksi maalataan kardaan sprayllä auton käydessä.