Lada110, BK10 ilmoitukset
Lada110, BK10 ilmoitukset
Tietokone BK10 antaa seuraavat ilmoitukset:
1 0300
2 0302
joihin myöhemmin voi tulla lisäksi
3 0300
4 0302
ja tässä viimeksi mainitussa tapauksessa syttyy myös suihkutusjärjestelmän keltainen merkkivalo palamaan.
Kun sen jälkeen tehdään tarvittavat painallukset tietokoneen näppäimistöllä, ilmoitukset ja merkkivalo häviävät ja samalla tuntuu kone ryhtyvän vetämään paremmin.
OBD-vikakoodien luetteloista olen ymmärtänyt, että kyseessä olisi sytytyshäiriö tpoisessa sylinterissä, ainakin jollakin automerkillä. Lieneekö oikein Ladan tapauksessa?
Vika ei liene itse korjattavissa, mutta vaatiiko se merkkihuoltoa?
1 0300
2 0302
joihin myöhemmin voi tulla lisäksi
3 0300
4 0302
ja tässä viimeksi mainitussa tapauksessa syttyy myös suihkutusjärjestelmän keltainen merkkivalo palamaan.
Kun sen jälkeen tehdään tarvittavat painallukset tietokoneen näppäimistöllä, ilmoitukset ja merkkivalo häviävät ja samalla tuntuu kone ryhtyvän vetämään paremmin.
OBD-vikakoodien luetteloista olen ymmärtänyt, että kyseessä olisi sytytyshäiriö tpoisessa sylinterissä, ainakin jollakin automerkillä. Lieneekö oikein Ladan tapauksessa?
Vika ei liene itse korjattavissa, mutta vaatiiko se merkkihuoltoa?
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
Re: Lada110, BK10 ilmoitukset
Olet kuitannut vikakoodin pois, voi pysyä pitkäänkin poissa. Saattaa joskus tulla uudelleen se suihkun merkkivalo, harkitse sitten vaikkapa merkkikorjaamoa. Ehkä ei vielä syytä huoleen...
warre 353w sedan,
Re: Lada110, BK10 ilmoitukset
vaihdappa ensin tulpat ja tulpan johdot (ainakin tuohon kakkos sylinteriin)
Re: Lada110, BK10 ilmoitukset
Kiitos tähän mennessä tulleista neuvoista. Niiden johdosta täydennystä.
Vika - niin kai on sanottava - on esiintynyt ja parin kolmen vuoden aikana; sinä aikana on tehty ainakin yksi huolto, jossa tulpat on vaihdettu.
Tietokoneella vikailmoitus on aina kuitattu pois, mutta nykyään se ilmestyy varsin pian uudelleen.
Muistelen että tietokoneen BK10 mukana tuli myös venäjänkielinen luettelo virheilmoituksista (kody neispravnostej), mutta siinä ei mainittu lainkaan kyseisiä koodeja 0300 ja 0302.
Vika - niin kai on sanottava - on esiintynyt ja parin kolmen vuoden aikana; sinä aikana on tehty ainakin yksi huolto, jossa tulpat on vaihdettu.
Tietokoneella vikailmoitus on aina kuitattu pois, mutta nykyään se ilmestyy varsin pian uudelleen.
Muistelen että tietokoneen BK10 mukana tuli myös venäjänkielinen luettelo virheilmoituksista (kody neispravnostej), mutta siinä ei mainittu lainkaan kyseisiä koodeja 0300 ja 0302.
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
Re: Lada110, BK10 ilmoitukset
tulpat ei paljoa maksa ja tulpanjohdon uusisin siihen kakkos pyttyyn
ja mikäli sen jälkeen vielä tulee vikakoodia niin voipi olla puolapaketissa vikaa
ja ladainfostahan nuo koodit löytyy
http://www.ladakerho.fi/info/muut/euro3koodit1.pdf
http://www.ladakerho.fi/info/muut/euro3koodit2.pdf
ladainfossa on muutenkin paljon tietoa ja sitä kannattaa lukea
ja mikäli sen jälkeen vielä tulee vikakoodia niin voipi olla puolapaketissa vikaa
ja ladainfostahan nuo koodit löytyy
http://www.ladakerho.fi/info/muut/euro3koodit1.pdf
http://www.ladakerho.fi/info/muut/euro3koodit2.pdf
ladainfossa on muutenkin paljon tietoa ja sitä kannattaa lukea
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Lada110, BK10 ilmoitukset
mul on tossa käyny yksi "asiakas" ja sillä pukkaa samoja koodeja. tulppien vaihto auttoi hetkeksi, ne oli jo ikääntyneet. Autossa vaan tuppaa olemaa katkokset satunnaisesti eri sylintereissä, käynti on vähän tehoton, sellainen terävyys puuttuu, oliskohan siitäkin puola huonona, on saman ikäluokan auto, mutta vain 25tkm ajettu.

Re: Lada110, BK10 ilmoitukset
Kiitos tähänastisesta.
Autolla on ajettu 105 000 km. Tuon luetun perusteella olisin itsekin valmis epäilemään puolaa, mutta kai tässä on kuienkin korjaamon puoleen käännyttävä.
Olen vähän ihmetellyt, miksi teho lisääntyy, kun vika kuitataan pois tietokoneella. Eikö se poiskuittaus ole pelkästään tietokoneen sisäinen asia? Kuvittelisi että tuolla tavoin poistetaan pelkkä ilmoitus, mutta ei itse vikaa.
Autolla on ajettu 105 000 km. Tuon luetun perusteella olisin itsekin valmis epäilemään puolaa, mutta kai tässä on kuienkin korjaamon puoleen käännyttävä.
Olen vähän ihmetellyt, miksi teho lisääntyy, kun vika kuitataan pois tietokoneella. Eikö se poiskuittaus ole pelkästään tietokoneen sisäinen asia? Kuvittelisi että tuolla tavoin poistetaan pelkkä ilmoitus, mutta ei itse vikaa.
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
Re: Lada110, BK10 ilmoitukset
kun vikakoodeja muistissa niin mennään vakioarvo ohjelmalla ( matalampi teho )pena kirjoitti: Olen vähän ihmetellyt, miksi teho lisääntyy, kun vika kuitataan pois tietokoneella. Eikö se poiskuittaus ole pelkästään tietokoneen sisäinen asia? Kuvittelisi että tuolla tavoin poistetaan pelkkä ilmoitus, mutta ei itse vikaa.
kun viat kuitataan pois niin tällöin on normaali ohjelma käytössä ja koneesta saadaan kaikki voima pihalle
tällä mennään niinkauan että vika tai häiriö tulee uudelleen
toisinpäinhän on niin että vaikka vaihtaisit koko moottorin uuteen mutta ohjainlaitteelta ei vikaa nollattaisi ei se uusikaan moottori antaisi täyttä tehoa
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Lada110, BK10 ilmoitukset
Olisko tässä kuitenkin se ero siinä, palaako CE valo, koodeja voi olla muistissa, kuten 1602 katkosvirtapiirissä, mutta CE valo ei pala, silloin toimisi auto normaalisti, sitten taas jos on jokin vakavempi vikakoodi muistissa niin CE valo palaa kokoajan (vaikka vika tapahtuma olisi vain ollut, ei enää oleva vika) silloin ohjain toimisi "vikasietotilassa"?pressa kirjoitti:kun vikakoodeja muistissa niin mennään vakioarvo ohjelmalla ( matalampi teho )
kun viat kuitataan pois niin tällöin on normaali ohjelma käytössä ja koneesta saadaan kaikki voima pihalle
tällä mennään niinkauan että vika tai häiriö tulee uudelleen

Re: Lada110, BK10 ilmoitukset
Palaan vielä alkuperäisen kysymykseen ja siihen mitä sen jälkeen on seurannut.
Tällä välin on käyty korjaamolla, joska EI ole merkkikorjaamo. Kun kerroin vikailmoitukset,siellä pääteltiin, että vika on puolassa, varsinkin kun samanlaista vikaa oireillut auto oli ollut (kertoman mukaan) korjattavana parisen viikkoa aikaisemmin.
Korjaamolla vaihdettiin puola ja johdot. Lähdettiin liikkelle, pantiin usvaa putken. Kuinka ollakaan: muutaman kymmenen kilometrin jälkeen vikailmoitus tuli jälleen näkyviin aivan samalla tavalla kuin ennenkin. Puolan vaihto oli siis ilmeisesti ollut tarpeeton.
Voineeko tästä paljoa korjaamoakaan syyttää: itsehän tulin antaneeksi vikailmoituksen numeron ja siellä luotettiin siihen. Sen verran tässä opittiin, että joskus on kai luotettava kaikesta huolimatta merkkikorjaamoon.
Heräsi tuossa vain kysymys, onko mahdollista, että BK10 olisi antanut väärää tietoa.
Tällä välin on käyty korjaamolla, joska EI ole merkkikorjaamo. Kun kerroin vikailmoitukset,siellä pääteltiin, että vika on puolassa, varsinkin kun samanlaista vikaa oireillut auto oli ollut (kertoman mukaan) korjattavana parisen viikkoa aikaisemmin.
Korjaamolla vaihdettiin puola ja johdot. Lähdettiin liikkelle, pantiin usvaa putken. Kuinka ollakaan: muutaman kymmenen kilometrin jälkeen vikailmoitus tuli jälleen näkyviin aivan samalla tavalla kuin ennenkin. Puolan vaihto oli siis ilmeisesti ollut tarpeeton.
Voineeko tästä paljoa korjaamoakaan syyttää: itsehän tulin antaneeksi vikailmoituksen numeron ja siellä luotettiin siihen. Sen verran tässä opittiin, että joskus on kai luotettava kaikesta huolimatta merkkikorjaamoon.
Heräsi tuossa vain kysymys, onko mahdollista, että BK10 olisi antanut väärää tietoa.
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Lada110, BK10 ilmoitukset
sytytyskatkos voi johtua vielä tulpista ja kampiakselin asentotunnistimen viasta tai likaisuudesta ja johdoista sekä liittimistä näiden välillä. Mikäli nämäkään ei aiheuta voi epäillä koodin virhettä tai sitten on kyseessä perinteinen mekaaninen vika mitä ei koodilla saa selville, koodi kertoo vain vian aiheuttaman oireen.

- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lada110, BK10 ilmoitukset
Terve!
Muutama kommentti:
Vikakoodeista yleensä:
OBD II -järjestelmän vikakoodit ovat viisimerkkisiä. Ensimmäisenä on kirjaintunnus. P(owertrain) tarkoittaa moottoria ja voimansiirtojärjestelmää. Muita kirjaintunnuksia ovat B(ody), C(hassis) ja U (vehicle Network Communication System).
Seuraava merkki on joko 0 tai 1. Nolla tarkoittaa standardoitua vikakoodia, joka siis periaatteessa on sama kaikissa automerkeissä. Ykkönen tarkoittaa, että auton valmistaja on itse päättänyt, mitä koodi tarkoittaa.
Vikakoodi P0300 on siis samaa tarkoittava autossa kuin autossa.
***
Vikakoodien P0300 ... P0304 (...P0312) käännös "sytytyskatko" on epätarkka ja saattaa johtaa vianetsinnässä harhaan. Tarkempi käännös olisi esimerkiksi "palamiskatkos". Alkuperäinen englanninkielinen termi on "misfire".
Itse asiassa OBD II -järjestelmä ei mitenkään kontrolloi sytytystä tai kipinää suoraan, vaan se tarkkailee moottorin käynnin tasaisuutta kampiakselin asentotunnistimen avulla. Järjestelmä ilmoittaa palamiskatkoksesta, jos kampiakselin hetkellinen kulmanopeus muuttuu epänormaalisti. Nokka-akselin asentotunnistin kertoo, mistä sylinteristä on kyse.
Palamiskatkos saattaa siis aiheutua myös esimerkiksi bensiinisuutinviasta. Järjestelmä tosin tarkkailee myös bensiinisuuttimien virtapiiriä, joten suutinvirtapiirin sähköiset viat antavat tyypillisesti myös oman vikakoodinsa. Epätasainen käynti voi johtua myös vaikkapa venttiiliviasta.
Jos Penan auto on vanhempi 11X, on siinä kaksoissytytyspuola. Kaksoissytytyspuolajärjestelmässä sytyttävät 1. ja 4. sylinteri yhtäaikaa, samoin 2. ja 3. Sytytyspuolavika ilmenisi siis katkoksina kahden sylinterin palamisessa.
Jos auto on uudempi, käytännössä 1,6-litrainen, on siinä sylinterikohtainen sytytyspuola, ns. suorasytytys, jolloin puolavika koskee vain yhtä sylinteriä.
***
MIL-valosta:
Pienemmistä vioista MIL-valo (malfunction indicator lamp) ei syty, mutta vikakoodi jää muistiin. Samalla muistiin jäävät vian ilmenemisolosuhteet, kuten esimerkiksi moottorin käyntinopeus, lämpötila ja kuormitus, imusarjan paine, ajonopeus ja tieto siitä, ohjaako seoksenmuodostusta lamdasäätö vaiko ei.
Järjestelmä tarkkailee, ilmeneekö sama vika samoissa oloissa myöhemmin. Jos ei, järjestelmä poistaa vikakoodin tietyn ajosyklimäärän jälkeen. Jos ilmenee, järjestelmä sytytää MIL-valon.
Järjestelmä sytyttää MIL:n heti vakavammista vioista, niistä jotka mahdollisesti johtavat päästötason selvään nousuun tai katalysaattorin vahingoittumiseen.
Palamiskatkotapauksessa järjestelmä lopettaa MIL:n sytyttämisen yhteydessä bensiininruiskutuksen kyseisiin sylintereihin, jotta katalysaattoriin ei joutuisi palamatonta bensiiniä (katalysaattorin tuhoutumisvaara) ja jotta pakokaasujen HC-arvo pysyisi tolkussa. Tällöin teho tietysti laskee. Epätasaisen käynnin vahinkojen välttämiseksi myös "terveiden" sylinterien tehoa rajoitetaan.
Järjestelmä rajoittaa moottorin tehoa myös joissain muissa tilanteissa, esimerkiksi moottorin lämpötila-anturin vikatapauksessa, jotta moottori ei vain ylikuumenisi.
***
Joskus vianetsintä on hankalaa. Ajotietokone ilmoittaa vain vikakoodin, mutta ei järjestelmään tallentuneita vain ilmenemisolosuhteita.
Varsinaisella testilaitteella voidaan lukea myös olosuhdetiedot, joista joskus voi tehdä tarkempia päätelmiä siitä, missä varsinainen vika on. Valitettavasti kaikki autoalalla työskentelevät eivät täysin hallitse näitä asioita, joten viat usein hoidetaan pitkällisellä komponenttien vaihtotyöllä.
menestystä
SvS
Muutama kommentti:
Vikakoodeista yleensä:
OBD II -järjestelmän vikakoodit ovat viisimerkkisiä. Ensimmäisenä on kirjaintunnus. P(owertrain) tarkoittaa moottoria ja voimansiirtojärjestelmää. Muita kirjaintunnuksia ovat B(ody), C(hassis) ja U (vehicle Network Communication System).
Seuraava merkki on joko 0 tai 1. Nolla tarkoittaa standardoitua vikakoodia, joka siis periaatteessa on sama kaikissa automerkeissä. Ykkönen tarkoittaa, että auton valmistaja on itse päättänyt, mitä koodi tarkoittaa.
Vikakoodi P0300 on siis samaa tarkoittava autossa kuin autossa.
***
Vikakoodien P0300 ... P0304 (...P0312) käännös "sytytyskatko" on epätarkka ja saattaa johtaa vianetsinnässä harhaan. Tarkempi käännös olisi esimerkiksi "palamiskatkos". Alkuperäinen englanninkielinen termi on "misfire".
Itse asiassa OBD II -järjestelmä ei mitenkään kontrolloi sytytystä tai kipinää suoraan, vaan se tarkkailee moottorin käynnin tasaisuutta kampiakselin asentotunnistimen avulla. Järjestelmä ilmoittaa palamiskatkoksesta, jos kampiakselin hetkellinen kulmanopeus muuttuu epänormaalisti. Nokka-akselin asentotunnistin kertoo, mistä sylinteristä on kyse.
Palamiskatkos saattaa siis aiheutua myös esimerkiksi bensiinisuutinviasta. Järjestelmä tosin tarkkailee myös bensiinisuuttimien virtapiiriä, joten suutinvirtapiirin sähköiset viat antavat tyypillisesti myös oman vikakoodinsa. Epätasainen käynti voi johtua myös vaikkapa venttiiliviasta.
Jos Penan auto on vanhempi 11X, on siinä kaksoissytytyspuola. Kaksoissytytyspuolajärjestelmässä sytyttävät 1. ja 4. sylinteri yhtäaikaa, samoin 2. ja 3. Sytytyspuolavika ilmenisi siis katkoksina kahden sylinterin palamisessa.
Jos auto on uudempi, käytännössä 1,6-litrainen, on siinä sylinterikohtainen sytytyspuola, ns. suorasytytys, jolloin puolavika koskee vain yhtä sylinteriä.
***
MIL-valosta:
Pienemmistä vioista MIL-valo (malfunction indicator lamp) ei syty, mutta vikakoodi jää muistiin. Samalla muistiin jäävät vian ilmenemisolosuhteet, kuten esimerkiksi moottorin käyntinopeus, lämpötila ja kuormitus, imusarjan paine, ajonopeus ja tieto siitä, ohjaako seoksenmuodostusta lamdasäätö vaiko ei.
Järjestelmä tarkkailee, ilmeneekö sama vika samoissa oloissa myöhemmin. Jos ei, järjestelmä poistaa vikakoodin tietyn ajosyklimäärän jälkeen. Jos ilmenee, järjestelmä sytytää MIL-valon.
Järjestelmä sytyttää MIL:n heti vakavammista vioista, niistä jotka mahdollisesti johtavat päästötason selvään nousuun tai katalysaattorin vahingoittumiseen.
Palamiskatkotapauksessa järjestelmä lopettaa MIL:n sytyttämisen yhteydessä bensiininruiskutuksen kyseisiin sylintereihin, jotta katalysaattoriin ei joutuisi palamatonta bensiiniä (katalysaattorin tuhoutumisvaara) ja jotta pakokaasujen HC-arvo pysyisi tolkussa. Tällöin teho tietysti laskee. Epätasaisen käynnin vahinkojen välttämiseksi myös "terveiden" sylinterien tehoa rajoitetaan.
Järjestelmä rajoittaa moottorin tehoa myös joissain muissa tilanteissa, esimerkiksi moottorin lämpötila-anturin vikatapauksessa, jotta moottori ei vain ylikuumenisi.
***
Joskus vianetsintä on hankalaa. Ajotietokone ilmoittaa vain vikakoodin, mutta ei järjestelmään tallentuneita vain ilmenemisolosuhteita.
Varsinaisella testilaitteella voidaan lukea myös olosuhdetiedot, joista joskus voi tehdä tarkempia päätelmiä siitä, missä varsinainen vika on. Valitettavasti kaikki autoalalla työskentelevät eivät täysin hallitse näitä asioita, joten viat usein hoidetaan pitkällisellä komponenttien vaihtotyöllä.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
Re: Lada110, BK10 ilmoitukset
Onko tuo motonetissa myynnissä oleva puola sopiva
tuohon 1.5L 2000 -malliseen moottoriin?
110-srj "puolajakaja" jos 2112-3705010-02
tuohon 1.5L 2000 -malliseen moottoriin?
110-srj "puolajakaja" jos 2112-3705010-02
Re: Lada110, BK10 ilmoitukset
sitten kun vikalista tulee tietokoneessa täyteen loppuu ajo.sitten kaapeli akusta irti 5-10min ajaksi.takaisin kiinni kaapeli ja menoksi kuulemani mukaan tietokone päivittyy nollaa vika muistin .taas mennään mutta korjaamoa kohti
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
Re: Lada110, BK10 ilmoitukset
110 alkoi käymään melkoisen huonosti. Kylmästä kun lähtee ajaan
niin pääsee noin 15 km, jonka jälkeen alkaa käymään todella huonosti.
Välillä yrittää lähteä vetämään paremmin. Autoon on vaihdettu viime vuonna
lambda anturi, ilmamassamittari, kaasuläpän asentotunnistin ja tk-moottori.
Oliskohan toi nyt sitten sen puolan vaihdon paikka? Ykkösen ja nelosen
tulpat vetää ainakin melkoisen mustaksi.
niin pääsee noin 15 km, jonka jälkeen alkaa käymään todella huonosti.
Välillä yrittää lähteä vetämään paremmin. Autoon on vaihdettu viime vuonna
lambda anturi, ilmamassamittari, kaasuläpän asentotunnistin ja tk-moottori.
Oliskohan toi nyt sitten sen puolan vaihdon paikka? Ykkösen ja nelosen
tulpat vetää ainakin melkoisen mustaksi.