Pelkkä vesi ja lohkojen ruostuminen?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Pelkkä vesi ja lohkojen ruostuminen?
Oletteko kukaan ajaneet pelkillä vesillä jäähdytyspuolella? Meikä pöllöhän sitä on nyt tehnyt. Saapahan nähtä miten jätkän käy. Kyllä sen nyt huomaa, että ruostettahan se sakka täytyy olla. Mitähän sieltä sitten lähtee liikkeelle kun saadaan tuhdit nesteet sisälle.
Miksi olen hölmöillyt? No kun järjetelmä on ollut remontissa, siinä on ollut vuotoja ja kaikkea. En ole halunnut tuhlata tuhteja nesteitä. Täytyy raportoida näistä hölmöilyistä, jottei muiden tarvitse tehdä samanlaisia.
Miksi olen hölmöillyt? No kun järjetelmä on ollut remontissa, siinä on ollut vuotoja ja kaikkea. En ole halunnut tuhlata tuhteja nesteitä. Täytyy raportoida näistä hölmöilyistä, jottei muiden tarvitse tehdä samanlaisia.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Pelkkä vesi ja lohkojen ruostuminen?
nyt kannattaa ennekuin oikeat nesteet laittaa niin pestä järjestelmä joko siihen tarkoitetulla aineella tai konetiskiaineella
ja vaikka joskus joutuu kokeeksi vesillä ajamaan kannattaisi edes litra laittaa nestettä koska jo litrassa nestettaä on riittävä määrä ruosteen estoainetta
ja vaikka joskus joutuu kokeeksi vesillä ajamaan kannattaisi edes litra laittaa nestettä koska jo litrassa nestettaä on riittävä määrä ruosteen estoainetta
No ei se lohko nyt kovin joutuisasti pilalle mene. Itse olen joskus ajellut viikkotolkulla pelkillä vesillä eikä siitä ole mitään haittaa ollut. Syynä useimmiten juurikin se, että jotain remppaa on tehty niin ei heti viitsi nesteitä sekoittaa jos pitää vielä kajota.
Viimeksikin moottorin vaihdettuani ajelin tarkoituksella ilman pakkasnesteitä, sillä se kone oli seissyt tallissa pari vuotta, joten siellähän sitä ruostetta ja paskaa vasta olikin. Laskin melkein joka päivä likaiset vedet maahan ja puhtaat tilalle, tuli huuhdeltua systeemin läpi varmaan parisataa litraa vettä.
Viimeksikin moottorin vaihdettuani ajelin tarkoituksella ilman pakkasnesteitä, sillä se kone oli seissyt tallissa pari vuotta, joten siellähän sitä ruostetta ja paskaa vasta olikin. Laskin melkein joka päivä likaiset vedet maahan ja puhtaat tilalle, tuli huuhdeltua systeemin läpi varmaan parisataa litraa vettä.
Re: Pelkkä vesi ja lohkojen ruostuminen?
Jep. Ei siitä tavallisesta vedestä taida itse moottorille haittaa olla. Vesipumppu taasen tykkää kyttyrää. Normaali jäähd, nesteessä on vesipumpun laakerointia voitelevaa ainetta. Pelkkä vesi ei kelpaa laakereille. Merikäytössä oleviin venemoottoreihin vaihdetaan esim, vesiproput toisenlaisiin kuin autokäytössä johtuen suolaisesta merivedestä jota käytetään moottorin jäähdyttämiseen. Lohkot kestävät kyllä tavallisen veden.
- lada combi
- Viestit: 433
- Liittynyt: 25.4.2006 9:48
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Pelkkä vesi ja lohkojen ruostuminen?
Jotakin juttua olen kuullut, että joku oli ajanut vissiinkin huonoilla nesteillä, kun oli jäähdytinjärjestelmä päässyt VÄHÄN tukkoon, oli ollut lohkon vesikanavat tukossa lohkon tasopintaan asti
Autossa oli vikana moottorin ylikuumeneminen 


Re: Pelkkä vesi ja lohkojen ruostuminen?
Eräässä vanhassa kuorma-autopuolen ohjekirjassa puhutaan jäähdytysnesteestä mm. seuraavaa:
-(kesällä) Vettä ei pidä käyttää jäähdytysnesteenä sellaisenaan, vaan siihen on syytä lisätä ruostumisen ja syöpymisen estoainetta tai sen sijasta korkeintaan 20% pakkasnesteseosta.
-Kesällä ei suositella käytettäväksi pakkasnestettä sen heikomman lämmönjohtokyvyn takia.
-Yleensä riittävä suoja pakkasta vastaan saavutetaan 36% pakkasnesteseoksella, jonka jähmettymispiste on n. -30 celsiusastetta, poikkeustilanteissa, kun lämpötila oletettavasti pysyy useita päiviä alle -25 celsiusasteen on tilapäisesti vahvistettava seosta.
-Pakkasnestettä käytettäessä riittävän nestemäärän olemassaolo on huomattavasti tärkeämpää kuin vedellä ajettaessa, vähäinenkin nestevajaus aiheuttaa häiriöitä jäähdytysjärjestelmän toiminnassa.
Näissä ohjeissa kovasti karsastetaan pakkasnesteen käyttöä. Onko tietoa, onko nykyisten nesteiden lämmönjohto-ominaisuudet parantuneet?
Onko tuollaisia ruostumisen ja syöpymisen estoaineita nykyään saatavilla?
-(kesällä) Vettä ei pidä käyttää jäähdytysnesteenä sellaisenaan, vaan siihen on syytä lisätä ruostumisen ja syöpymisen estoainetta tai sen sijasta korkeintaan 20% pakkasnesteseosta.
-Kesällä ei suositella käytettäväksi pakkasnestettä sen heikomman lämmönjohtokyvyn takia.
-Yleensä riittävä suoja pakkasta vastaan saavutetaan 36% pakkasnesteseoksella, jonka jähmettymispiste on n. -30 celsiusastetta, poikkeustilanteissa, kun lämpötila oletettavasti pysyy useita päiviä alle -25 celsiusasteen on tilapäisesti vahvistettava seosta.
-Pakkasnestettä käytettäessä riittävän nestemäärän olemassaolo on huomattavasti tärkeämpää kuin vedellä ajettaessa, vähäinenkin nestevajaus aiheuttaa häiriöitä jäähdytysjärjestelmän toiminnassa.
Näissä ohjeissa kovasti karsastetaan pakkasnesteen käyttöä. Onko tietoa, onko nykyisten nesteiden lämmönjohto-ominaisuudet parantuneet?
Onko tuollaisia ruostumisen ja syöpymisen estoaineita nykyään saatavilla?
ВАЗ-21053 Жигули
Re: Pelkkä vesi ja lohkojen ruostuminen?
Outoa tekstiä kieltämättä 
Tuollaisen löysin:
"Lisäaineista puheenollen puhunpa glykolista, joka ei suoranaisesti ole lisäaine, koska sen pitoisuus jäähdytinnesteessä on huomattava. Glykolin lisääminen jäähdytinnesteeseen parantaa jäähdytinnesteen pakkasenkestoa. Puhdas vesi jäätyy jo vähäisimmässäkin pakkasessa (kun sille antaa tarpeeksi aikaa). Pelkkä glykoli ei ole kuitenkaan yhtä hyvä pakkasensietokyvyltänsä kuin oikein seostettu vesi-glykoli. Puhdas vesi lisäksi toimii hieman paremmin jäähdytysnesteenä kuin vesi-glykoliseos. Ruostuminen on myös yleinen ongelma pelkkää vettä käytettäessä, vaikka autolla ajettaisiinkin vain kesällä ja säilytettäsiin lämpimänä talvet.
Mitä tällä on tekemistä lisäaineistuksen kanssa? No sitä, että vesi-glykoliseos on yhälailla huono estämään korroosiota kuin pelkkä vesi. Onneksi kaupallisissa glykoleissa on lisäaineena pieni määrä ruosteenestoaineita. Miksi jäähdytinneste pitäisi vaihtaa säännöllisesti? Ei. Glykoli ei katoa sieltä minnekään ja sen pitoisuus jäähdytinnesteessä vähenee vain, jos jäähdytinnestettä höyrystyy tai vuotaa pois ja tämä korvataan suoraan vesijohtovedellä. Vaikka järjestelmää ei tarvitsisi koskaan täydentää, tarvitsisi jäähdytinnesteet vaihtaa mm. kuonan poistamiseksi mutta myös koska ruosteelta suojaavat kemikaalit menettävät tehonsa."

Tuollaisen löysin:
"Lisäaineista puheenollen puhunpa glykolista, joka ei suoranaisesti ole lisäaine, koska sen pitoisuus jäähdytinnesteessä on huomattava. Glykolin lisääminen jäähdytinnesteeseen parantaa jäähdytinnesteen pakkasenkestoa. Puhdas vesi jäätyy jo vähäisimmässäkin pakkasessa (kun sille antaa tarpeeksi aikaa). Pelkkä glykoli ei ole kuitenkaan yhtä hyvä pakkasensietokyvyltänsä kuin oikein seostettu vesi-glykoli. Puhdas vesi lisäksi toimii hieman paremmin jäähdytysnesteenä kuin vesi-glykoliseos. Ruostuminen on myös yleinen ongelma pelkkää vettä käytettäessä, vaikka autolla ajettaisiinkin vain kesällä ja säilytettäsiin lämpimänä talvet.
Mitä tällä on tekemistä lisäaineistuksen kanssa? No sitä, että vesi-glykoliseos on yhälailla huono estämään korroosiota kuin pelkkä vesi. Onneksi kaupallisissa glykoleissa on lisäaineena pieni määrä ruosteenestoaineita. Miksi jäähdytinneste pitäisi vaihtaa säännöllisesti? Ei. Glykoli ei katoa sieltä minnekään ja sen pitoisuus jäähdytinnesteessä vähenee vain, jos jäähdytinnestettä höyrystyy tai vuotaa pois ja tämä korvataan suoraan vesijohtovedellä. Vaikka järjestelmää ei tarvitsisi koskaan täydentää, tarvitsisi jäähdytinnesteet vaihtaa mm. kuonan poistamiseksi mutta myös koska ruosteelta suojaavat kemikaalit menettävät tehonsa."
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
-
- Viestit: 2029
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: Pelkkä vesi ja lohkojen ruostuminen?
Joojoo.Pätevä työkaverini on paneutunut myös muiden nestejäähdytteisten moottoreiden sielunelämään ja sanoo,että 50-luku on ohi.Siis se,että käytettiin paljasta vettä.
Syylärilitkuissa on muutakin kuin jäätymisenestotavaraa.
Kuriositeettina luin juuri,että Dr16-veturin 12-sylinterisen Pielstick-dieselin ISOON syyläriin vaihdetaan huhtikuun-lokakuun väliseksi ajaksi vesi!Siinä on joku muu juju,josta ehkäpä otan joskus selvää!
Syylärilitkuissa on muutakin kuin jäätymisenestotavaraa.
Kuriositeettina luin juuri,että Dr16-veturin 12-sylinterisen Pielstick-dieselin ISOON syyläriin vaihdetaan huhtikuun-lokakuun väliseksi ajaksi vesi!Siinä on joku muu juju,josta ehkäpä otan joskus selvää!

2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Re: Pelkkä vesi ja lohkojen ruostuminen?
Mistähän johtuu, että jäähdytinnesteestä lähtee väri? Mulla oli reilu vuosi sitten ihan puhtaan vihreät nesteet mutta nykyään ne on ihan haaleankeltaiset mutta mitattu pakkasenkesto oli -33'C.
Tai siis oli kellertävät, vaihdoin sitten tänään surullisenkuuluisan lämppärin vesiventtiilin ja tuli sitten uudet vihreät fifti-sixti seoksella, -36'C pitäisi kestää.
Kuvitella, vasta 18 vuotias venttiili ja nyt jo kalvo puhki.
Tai siis oli kellertävät, vaihdoin sitten tänään surullisenkuuluisan lämppärin vesiventtiilin ja tuli sitten uudet vihreät fifti-sixti seoksella, -36'C pitäisi kestää.
Kuvitella, vasta 18 vuotias venttiili ja nyt jo kalvo puhki.

2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Re: Pelkkä vesi ja lohkojen ruostuminen?
Hmm, samoilla liemillä ajeltu jostain viime syksystä saakka ja edelleen on kivan vihreää. Mikä lie sulla sitten
Kukahan joskus ihmetteli että miksi ruiskut värjäävät paisarin liemen ihan tummaksi, niinkuin olis öljyä seassa vaikkei ole? Oma ruutta ei kuitenkaan värjäile liemiä mihinkään suuntaan

Kukahan joskus ihmetteli että miksi ruiskut värjäävät paisarin liemen ihan tummaksi, niinkuin olis öljyä seassa vaikkei ole? Oma ruutta ei kuitenkaan värjäile liemiä mihinkään suuntaan

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Pelkkä vesi ja lohkojen ruostuminen?
Otin yhdestä pihalla seisovasta varaosa-autosta vedet kokonaan pois koneesta, koska siellä oli vain sitä itseään ja pelkäsin lohkon halkeavan talvella. Tietysti se syylärin vedenpoistoventtiili hajosi teki reiän syyläriin. Nyt auto on seissyt yhden talven ilman nesteitä pihalla, kun en voinut syyläriä vaihtaa siinä samalla. Parhana, toivottavasti ei ole kauheasti ottanut itseensä. Kuitenkin haluaisin, että se kone pysyisi ehjänä. Kai se pitää nyt vaihtaa ehjään.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Re: Pelkkä vesi ja lohkojen ruostuminen?
^^Joo, se roppuhan iso mutteri ja tulppa joka on tinattu kiinni syyläriin, eli tarvii pitää 17mm lenkillä vastaan, kun avaa sitä 13mm tulppaa tai muuten tulee iso reikä..
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Pelkkä vesi ja lohkojen ruostuminen?
mä just onnistuneesti tyhjäsin HCPU:n vedet, kun on nää yöpakkaset alkanut, kohta olis lohko ja syyläri jäätynyt ihan entiseksi

Re: Pelkkä vesi ja lohkojen ruostuminen?
Mara kirjoitti:Mistähän johtuu, että jäähdytinnesteestä lähtee väri? Mulla oli reilu vuosi sitten ihan puhtaan vihreät nesteet mutta nykyään ne on ihan haaleankeltaiset mutta mitattu pakkasenkesto oli -33'C.
Tai siis oli kellertävät, vaihdoin sitten tänään surullisenkuuluisan lämppärin vesiventtiilin ja tuli sitten uudet vihreät fifti-sixti seoksella, -36'C pitäisi kestää.
Kuvitella, vasta 18 vuotias venttiili ja nyt jo kalvo puhki.
Nyt jo rikki? Heikkoa tekoa kyllä kun ei 20 vuotta edes kestä.

Mutta miksihän mulla kummittelee sellainen asia mielessä tuosta että kun neste alkaa meneen keltaseks niin alkais oleen kansipahvin vaihto edessä. Pääsee pakokaasuja jäähdytinnesteen sekaan.
Ja melkeinpä kannattaa hommata tuonne jäähdyttimen tyhjennys roppuun muovinen siipimutteri ja sopiva kumitiiviste siihen. Ei tarvii enää pahemmin pelätä että lähteepi jäähdyttimestä se mutteri irti kun ihan käsin pystyy ropun aukoon eikä tarvii työkaluja. Itellä ollut nyt tuollainen patentti jo noin kuutisen vuotta käytössä eikä ongelmia oo tullu. Taisi olla jostain vanhasta pesukoneesta tuo siipimutteri (tai tässä tapauksessa siipipultti?).
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Pelkkä vesi ja lohkojen ruostuminen?
Shit!jta kirjoitti:Mutta miksihän mulla kummittelee sellainen asia mielessä tuosta että kun neste alkaa meneen keltaseks niin alkais oleen kansipahvin vaihto edessä. Pääsee pakokaasuja jäähdytinnesteen sekaan.

Noo, täytynee sitten alkaa mittausteknisiin operaatioihin..
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75