
Lancian kone ladaan????
Lancian kone ladaan????
Onko kellää tietoa oisko mahdollista saada Lancian 1.8 TC larppaan 

Meneehän tuo. Ilmeisesti ns. vinokone eli hieman muutoksia vaatii kun suoraan käännetään. Jos virranjakaja nokka-akselikotelon päässä niin tulipeltiin joutuu pahkan tekemään. Kytkimestä ei varmaa tietoa, jos 200mm niin menee heittämällä mutta jos 215mm niin joko pienempi kytkin tai kytkinkopan jyrsiminen. Mutta homma onnistuu kyllä, itellä ladassa fiatin 1.8 TC 

Tuosta TC:stä on mekoisen monta eri versiota mutta lohkot samanlaisia hyvin pitkälle, jossain lancioissa on noita tasapainoakseleita sun muita ja virranjakajan paikka on vaihdellut, sitten on vielä vino- ja pystykoneita... Mutta peruskonstruktio sama fiateissa ja lancioissa.
Olisiko tarkoitus saada tuo laite kilpiin?
Olisiko tarkoitus saada tuo laite kilpiin?
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Eikös noissa ole kuitenkin tallella vielä paikka jakajalle lohkon kyljessä?Stefa kirjoitti:Meneehän tuo. Ilmeisesti ns. vinokone eli hieman muutoksia vaatii kun suoraan käännetään. Jos virranjakaja nokka-akselikotelon päässä niin tulipeltiin joutuu pahkan tekemään. Kytkimestä ei varmaa tietoa, jos 200mm niin menee heittämällä mutta jos 215mm niin joko pienempi kytkin tai kytkinkopan jyrsiminen. Mutta homma onnistuu kyllä, itellä ladassa fiatin 1.8 TC
Kannattaa lukea Fiatin TC Ladaan juttuja, koska kysymyshän on käytännössä samoista moottoreista.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Voi olla että toi apuakseli on häipynyt niissä malleissa, joissa on öljypumppu muutettu perinteisestä.Stefa kirjoitti:Koneissa joissa jakaja lohkossa on se apuakseli mikä jakajaa pyörittää. Kaikissa tuota ei ole, en tiedä kyllä noista lancian koneista onko tuossa moista vai ei. Jos apuakseli on niin sittenhän siihen käy vaikka modattu ladan jakaja niin säästyy tuo tulipelti. Niin samoja koneitahan nuo.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Mitäs kaikkea muutosta koneeseen pitää tehdä, kun kyseessä on vinokone? Jotain öljynkierto hommeleita tais joutua muokkaamaan... saa vääntää rautalangasta, koska osaamista autotekniikkaan ei ole
Mutta yritystä riittää.
Jakaja koneessa on ainakin "väärässä" paikassa. Ja jostain muistaakseni luin, että pitäs laittaa takapotku-TCn kytkinkoppa. Pitääkö paikkansa vai muistelenko omiani? Mitä muuta pitäs ottaa huomioon, mitä tällanen tietämätön ei osaa aavistaa?
Tarjoutu mulle vain mahdollisuus ostaa Lancia 1,6 TC:llä ja rupesin miettimään jos laittas sen ladaani. Sais nappisilmä vähän tehoa lisää...

Jakaja koneessa on ainakin "väärässä" paikassa. Ja jostain muistaakseni luin, että pitäs laittaa takapotku-TCn kytkinkoppa. Pitääkö paikkansa vai muistelenko omiani? Mitä muuta pitäs ottaa huomioon, mitä tällanen tietämätön ei osaa aavistaa?
Tarjoutu mulle vain mahdollisuus ostaa Lancia 1,6 TC:llä ja rupesin miettimään jos laittas sen ladaani. Sais nappisilmä vähän tehoa lisää...

weird0 kirjoitti:Mitäs kaikkea muutosta koneeseen pitää tehdä, kun kyseessä on vinokone? Jotain öljynkierto hommeleita tais joutua muokkaamaan... saa vääntää rautalangasta, koska osaamista autotekniikkaan ei oleMutta yritystä riittää.
Jakaja koneessa on ainakin "väärässä" paikassa. Ja jostain muistaakseni luin, että pitäs laittaa takapotku-TCn kytkinkoppa. Pitääkö paikkansa vai muistelenko omiani? Mitä muuta pitäs ottaa huomioon, mitä tällanen tietämätön ei osaa aavistaa?
Öljypohja, öljypumpun imuputki ja nokkakoteloista öljypinnat oikealle korkeudelle eli käytännössä helpoin olisi, jos saisi jostain romusta pystykoneesta noita palikoita mitä vaihtelisi vinokoneeseen
Tarjoutu mulle vain mahdollisuus ostaa Lancia 1,6 TC:llä ja rupesin miettimään jos laittas sen ladaani. Sais nappisilmä vähän tehoa lisää...
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Tosiaan vanhoissa topiceissa juttua aiheesta paljonkin. Siis fiatin ja lancian tc:t jotakuinkin samoja koneita.
Öljynkierrossa taisi olla erot nokka-akselikoteloiden öljypinnoissa, öljypumpun imujalassa ja öljypohjassa, maalaisjärjellä saa käypäiseksi.
Tuo kytkinkoppa on tarua. Käy ladan omaan jos tuo kytkin 200mm. Isompi vaatii toisen kopan joka löytyy takapotku tc:iden ns. pikkulaatikoista, ja tuo koppa käy suoraan ladan laatikkoon. Mutta tuo 200mm riittää kyllä hieman härnätyllekkin mainiosti, ja nivan asetelmalla ja sintterillä saa kestämään vielä lisää.
Imusarjan ja jarrutehostimen kanssa voi tulla ahdasta mutta sovittelemalla mahtuu. Alipainelähdön voi juotua muuttamaan.
Öljynkierrossa taisi olla erot nokka-akselikoteloiden öljypinnoissa, öljypumpun imujalassa ja öljypohjassa, maalaisjärjellä saa käypäiseksi.
Tuo kytkinkoppa on tarua. Käy ladan omaan jos tuo kytkin 200mm. Isompi vaatii toisen kopan joka löytyy takapotku tc:iden ns. pikkulaatikoista, ja tuo koppa käy suoraan ladan laatikkoon. Mutta tuo 200mm riittää kyllä hieman härnätyllekkin mainiosti, ja nivan asetelmalla ja sintterillä saa kestämään vielä lisää.
Imusarjan ja jarrutehostimen kanssa voi tulla ahdasta mutta sovittelemalla mahtuu. Alipainelähdön voi juotua muuttamaan.
Kyllähän noita vanhoja viestejä on tullut luettua... foorumia tullut seurattua yli vuosi taustalla. Ei vain ole koskaan saanut aikaiseksi ruveta kirjoittelemaan.Tosiaan vanhoissa topiceissa juttua aiheesta paljonkin. Siis fiatin ja lancian tc:t jotakuinkin samoja koneita.
Useimmiten viesteissä on taidettu käsitellä pystykonetta... joten jäänyt itselle kummittelemaan nuo vinokoneen erot. Myös Fiat Forumilta tullut selattua tietoja ja unkarin ladakerhosta se tc-asennus juttu ++ muita juttuja joita kaikkia ei edes muista...
Auto jota harkitsen elimen luovuttajaksi on Lancia Prisma 1600 ie -89. Pitää vielä tutustuu moottorin kuntoon ennen ostopäätöstä. Ja päättää kannattaako moottorinvaihto urakkaan lähteä. Toisena vaihtoehtona on kytenyt tuon nykysen koneen turbotus (+ megasquirt). Autossa on nyt 1600 kone & 5v laatikko.
Tietämättömyyteni taas paljastanJos virranjakaja nokka-akselikotelon päässä niin tulipeltiin joutuu pahkan tekemään.

Mikä paras tapa tarkistaa koneen kunto? Ettei tule ikäviä yllätyksiä. Ja mitkä on noiden koneiden heikot kohdat?
Eikös tuon lancian koneen tehot mene yli, taitaa 108 kaakkia olla, ladan vertailutehohan 100,8. Eli taitaapi johonkin toimiin joutua tai katsastussetä ei tykkää. Tuohonhan auttaisi croman 90 tai 98hv version kansi jolloin voisi jo turbonkin kanssa kokeilla leimalle...
Koneen kunnosta kertoo ääni ja päästöarvot ehkä eniten noin äkkiseltään, myös jos vedot ovat kotona niin on ihan positiivista. Eipä tuossa taida juuri heikkoja kohtia olla.
Jotain versioitahan löytyy jossa virranjakaja olikohan nokkakotelon päällä mutta tuo taisi olla mallia harvinainen. Olikohan jossain argentassa moista. Muistaako joku tarkemmin? Nestehukka?Tietämättömyyteni taas paljastan Onko mitään muuta tapaa tuolle virranjakajalle, jos lohkosta ei paikkaa sille löydy?
Mikä paras tapa tarkistaa koneen kunto? Ettei tule ikäviä yllätyksiä. Ja mitkä on noiden koneiden heikot kohdat?
Koneen kunnosta kertoo ääni ja päästöarvot ehkä eniten noin äkkiseltään, myös jos vedot ovat kotona niin on ihan positiivista. Eipä tuossa taida juuri heikkoja kohtia olla.
Niinhän nuo tehot taitaa yli mennä... jos jättäs ruiskun pois ja laittas kaasarin... tai jotain. Ruiskuton versio tosta autosta tais olla n 96 pollea.
Jos tohon croman kanteen menee, ois sama melkein hommata koko kone jostakin muualta. Muistaakseni on ollut puhetta et 2litrasenkin vois tolla croman kannella katsastaa. Samalla vois yrittää pystykoneen lohkoa käyttää... vähemmän muutettavaa. Mut nyt oli toi kone tarjolla... ja tarkotuksena olis päästä mahdollisimman halvalla.
Jos tohon croman kanteen menee, ois sama melkein hommata koko kone jostakin muualta. Muistaakseni on ollut puhetta et 2litrasenkin vois tolla croman kannella katsastaa. Samalla vois yrittää pystykoneen lohkoa käyttää... vähemmän muutettavaa. Mut nyt oli toi kone tarjolla... ja tarkotuksena olis päästä mahdollisimman halvalla.
Käyntiääni koneessa tuntu olevan ok, mut kylmänä käynnistäessä ei tykkää heti kaasusta. Mietityttää myös, kun pakokaasut näyttää vähän "kosteilta". Arvoja en ole päässyt vielä mittauttamaan. Myös paisuntasäiliön sisältö oli vähän öljyinen. Joten viittaisi että jotain vikaa on. Kannentiiviste hajalla/kansi halki (tosin vvieri taitaa olla sitä mieltä, että tc:n kansi ei voi haleta...)Koneen kunnosta kertoo ääni ja päästöarvot ehkä eniten noin äkkiseltään, myös jos vedot ovat kotona niin on ihan positiivista. Eipä tuossa taida juuri heikkoja kohtia olla.