
Deltan hinnoittelu
Re: Deltan hinnoittelu
Joo itsellekin tuli sellainen moka, että ostin summa mutikassa nipun liian paksuja paloja, jolla ei sitten ollut muuten käyttöä kuin smirgelin kyljessä niitä ohentamalla.
Nyt tiedän, että kannattaa ostaa vain lähinnä paloja väliltä 3,00-3.25 tai vieläkin ohempia.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Deltan hinnoittelu
omaani meni palat: 3,85 3,55 3,40 3,67 3,60 3,60 3,45 3,65
Re: Deltan hinnoittelu
Tuota, ei kai samarassa ja 110:ssä ole semmoinen kolikon tapaisilla välipaloilla säädettävät venttiilivälykset? Eli tuo pala olisi nokan ja paininkupin välissä. Jos ne on noita, niin älkää hyvänen aika hätäpäissänne hioko itse niitä. Ei ole ihme jos on kohta nokat sileänäsamarai kirjoitti:Joo itsellekin tuli sellainen moka, että ostin summa mutikassa nipun liian paksuja paloja, jolla ei sitten ollut muuten käyttöä kuin smirgelin kyljessä niitä ohentamalla.![]()

Vauhdin tae - alamäki
Re: Deltan hinnoittelu
Noi säätökolikot sammyssa ja 110 malleissa on hiottava koneellisesti ja ihan magneettipöydällä. Siihen on olemassa omat koneensa. Käsin työstettynä et saa ikinä oiketa välystä ja lopputulos voi olla aika surkea (nokka-akselin vaurio).
Lada rules
Re: Deltan hinnoittelu
No enhän mä tietenkään niitä paloja nokan puolelta hionu. Ja palat mitattiin tietysti ensin neuvostovalmisteisella mikrometrillä ja paikalleen asennuksen jälkeen välykset välysmitalla. Itse ainakin olen varma omasta työstäni, että homma toimii näinkin - tehkää te miten haluatte.



Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 12.6.2004 14:30
- Paikkakunta: Hämeenperä
Re: Deltan hinnoittelu
Mutta eiköhän venttiilin välys pienene kun nokka akselin "nystyrät" kuluu? eli ei pitäisi naputus ääni koventua?ff8728 kirjoitti:8 venttiilinen satakymppi hb, kilometrejä muistaakseni n.150000, vuosimalli -01. Nokka-akselista yksi nystyrä melkein hävinnyt, asentaja(ei delta) sanoi että selkeä valmistevika.
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Re: Deltan hinnoittelu
?? Vedot alkaa hävitä, jos "nystyrän" ja paininkupin välissä on välystä.KALERVO 1963 kirjoitti:Mutta eiköhän venttiilin välys pienene kun nokka akselin "nystyrät" kuluu? eli ei pitäisi naputus ääni koventua?ff8728 kirjoitti:8 venttiilinen satakymppi hb, kilometrejä muistaakseni n.150000, vuosimalli -01. Nokka-akselista yksi nystyrä melkein hävinnyt, asentaja(ei delta) sanoi että selkeä valmistevika.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Re: Deltan hinnoittelu
Ole ihan niin varma kuin vain tahdot, mutta vituiks on mennyt! Niitä ei todellakaan voi hioa itse, vaikkei nokan puolelta hioisikkaan! Se syö sen kupin sitten.samarai kirjoitti:No enhän mä tietenkään niitä paloja nokan puolelta hionu. Ja palat mitattiin tietysti ensin neuvostovalmisteisella mikrometrillä ja paikalleen asennuksen jälkeen välykset välysmitalla. Itse ainakin olen varma omasta työstäni, että homma toimii näinkin - tehkää te miten haluatte.![]()
Nokka harvemmin kuluu rampilta, vaan useimmiten kärki katoaa. Toisekseen, jos välys pienenee, niin eihän se naputus kovene vaan venttiili alkaa kantaa. Joka taas polttaa venttiilin.KALERVO 1963 kirjoitti: Mutta eiköhän venttiilin välys pienene kun nokka akselin "nystyrät" kuluu? eli ei pitäisi naputus ääni koventua?
Vauhdin tae - alamäki
Re: Deltan hinnoittelu
No on niitä hiottu tarkemmistakin vehkeistä mm. 20venttiilisistä moottoripyöristä. Tarkkana vaan pitää olla, jos pala ei ole tasapaksu niin kuormittaa nokkaa epätasaisesti ja se kuluu. Sama kummin päin säätöpala on.Stefa kirjoitti:Ole ihan niin varma kuin vain tahdot, mutta vituiks on mennyt! Niitä ei todellakaan voi hioa itse, vaikkei nokan puolelta hioisikkaan! Se syö sen kupin sitten.samarai kirjoitti:No enhän mä tietenkään niitä paloja nokan puolelta hionu. Ja palat mitattiin tietysti ensin neuvostovalmisteisella mikrometrillä ja paikalleen asennuksen jälkeen välykset välysmitalla. Itse ainakin olen varma omasta työstäni, että homma toimii näinkin - tehkää te miten haluatte.![]()
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Re: Deltan hinnoittelu
Juu, ihan sama mulle on miten niitä hiotte... Koneistakaa ihmeessä virinokatkin rälläkällä. Toinen temppuhan on ottaa venan päästä pois paininkupin alta. Ja kuppi on sitten hauskan näköinen hetken päästä...
Vauhdin tae - alamäki
Re: Deltan hinnoittelu
No selittäpä minullekin Stefa miten se sen kupin syö? Alkaa olla jo niin inssijuttuja, että oma ymmärrys ei siihen riitä. Palan sijainti näkyy tässä kuvassa.Stefa kirjoitti:Ole ihan niin varma kuin vain tahdot, mutta vituiks on mennyt! Niitä ei todellakaan voi hioa itse, vaikkei nokan puolelta hioisikkaan! Se syö sen kupin sitten.samarai kirjoitti:No enhän mä tietenkään niitä paloja nokan puolelta hionu. Ja palat mitattiin tietysti ensin neuvostovalmisteisella mikrometrillä ja paikalleen asennuksen jälkeen välykset välysmitalla. Itse ainakin olen varma omasta työstäni, että homma toimii näinkin - tehkää te miten haluatte.![]()
Tarkoitus on pitää tota Samaraa vielä vuosia, että katsotaan sitten myöhemmin miten homma on toiminut - nyt on ajettu vasta reilut 2000km venttiiliremontin/säätöjen jälkeen. Itsestä tuntuu siinä on kone ainakin tällä hetkellä elämänsä kunnossa.

En mä tätä hiontajuttua tietenkään tehnyt olisi jos ne palat olisi tullut ostettua tarpeeksi ohuita -tottakai kannattaa käyttää valmiita paloja, toi hiontajuttu on työlästä, ne palat on todella kovaa ainetta. Seuraavaan säätöön tiedän nyt tosiaan ostaa niitä 3,00-3,25 paloja, koska niitä kokoja ilmeisesti tullaan tarvitsemaan. Noita alle 3mm:n paloja en tiedä onko niitä myynnissä? - mutta tarvittaessa niitä vaikka sitten hiotaan.

No kertokaapas nyt palstan inssit, miten tosta Briggs Strattonista säädetään oikeaoppisesti venttiilit - siinä kun ei ole sen kummin säätöpaloja kuin säätöruuvejakaan? Sitä keinoa millä itse sen tein, ei uskalla näköjään edes ehdottaa.


Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Deltan hinnoittelu
Isä maksoi venttiilien säädöstä deltaan 40e, pyysi erikseen että käytetään vanhoja paloja. Tiivistettä ei uusittu, oli kuulemma työkaluilla 15 minuutin homma.
Re: Deltan hinnoittelu
Työhön käytettävä aika riippuu tietysti siitä, montako palaa pitää vaihtaa. Mutta vaikka kaikki 8 pitäisi vaihtaa, ei siihen ammattimieheltä työkaluilla/palanipulla juuri puolesta tunnista-tuntiin enempää varmaan mene. 

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Deltan hinnoittelu
Helpoimmallahan se onnistuu säätöpalaa ohentamalla. Pistähhän vähä teoriaa mikä siinä käsin hiotussa pinnassa on huonompaa ku tehtaassa hiotussaStefa kirjoitti:Juu, ihan sama mulle on miten niitä hiotte... Koneistakaa ihmeessä virinokatkin rälläkällä. Toinen temppuhan on ottaa venan päästä pois paininkupin alta. Ja kuppi on sitten hauskan näköinen hetken päästä...

,_,/ukka
Autoton on huoleton
- lada combi
- Viestit: 433
- Liittynyt: 25.4.2006 9:48
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Deltan hinnoittelu
Sellainen kuva vois ollasamarai kirjoitti:miten tosta Briggs Strattonista säädetään oikeaoppisesti venttiilit - siinä kun ei ole sen kummin säätöpaloja kuin säätöruuvejakaan? Sitä keinoa millä itse sen tein, ei uskalla näköjään edes ehdottaa.![]()


