Lada 111 vaihdelaatikon ujellus
Lada 111 vaihdelaatikon ujellus
Minun Lada 111 STW:n (vm. 2000) vaihdelaatikko ujeltaa 5. vaihteella; muilla vaihteilla se on "hiljainen". Matkamittarissa on 105'000 km, mutta 5. vaihde on ujeltanut alusta lähtien. Olen vaihtanut vaihteistoöljyt noin 30'000 km välein. Ensiksi laitoin Nesteen 5W-50, ja viimeeksi Teboil Gold 5W-40.
Onko muilla Ladan omistajilla samanlaista ujellusta? Oletteko saaneet jollakin öljymerkillä ujelluksen loppumaan tai vaimenemaan? Mitä öljyä käytätte/suosittelette?
Onko muilla Ladan omistajilla samanlaista ujellusta? Oletteko saaneet jollakin öljymerkillä ujelluksen loppumaan tai vaimenemaan? Mitä öljyä käytätte/suosittelette?
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Re: Lada 111 vaihdelaatikon ujellus
Eurosamarani viitosvaihde on ujeltanut myös koko ajan, taitaapi olla olla osin "ominaisuus".
Helpottaa kun vääntää radiota kovemmalle..
Parasta olisi kun käyttäisi aina samaa öljyä. Rattaat ja muut osat kuluvat vähän eri lailla eri öljyillä. Kun vaihtaa öljyä syntyy vähän erilainen kuluma = vähän enemmän väljää.
Helpottaa kun vääntää radiota kovemmalle..

Parasta olisi kun käyttäisi aina samaa öljyä. Rattaat ja muut osat kuluvat vähän eri lailla eri öljyillä. Kun vaihtaa öljyä syntyy vähän erilainen kuluma = vähän enemmän väljää.
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Lada 111 vaihdelaatikon ujellus
Meillä on molemmissa satakympeissä nesteen synt s öljyt eli gl-4 täyssynteettiset vaihteistoöljyt ja niillä tuntuu olevan hiljaisempi kuin moottoriöljyillä ja notkeat myös pakkasella. Sellastahan noihin suositellaankin. Ei kuitenkaan gl-5 öljyjä eli peräöljyjä.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Lada 111 vaihdelaatikon ujellus
Joo minullakin ujeltanut 110 pelkästään viitosella uudesta asti. Tosin tuo ujellus tuntuu kuuluvan vain 80-95 km/h nopeuksilla ei isommilla eikä pienemmillä.
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
Re: Lada 111 vaihdelaatikon ujellus
Katselin muidenkin automerkkien vaihdelaatikkoöljynvaihtoja. Volkkarimiehet kehuivat Redline MT-90 synkroniöljyä. Vastaavat ominaisuudet kuin Redline MTL, mutta 75W90 GL-4 (viskositeetti vastaa 10W40 moottoriöljyä). Synkronirenkaat tykkäävät ja vaihteisto hiljenee.
Hinta Redline vaihteistoöljyllä on vaan kova - 19.90€ litra. Ja Ladaan menee 3.3 litraa! Onko kukaan Ladamies raaskinut kokeilla mokomaa öljyä?
Hinta Redline vaihteistoöljyllä on vaan kova - 19.90€ litra. Ja Ladaan menee 3.3 litraa! Onko kukaan Ladamies raaskinut kokeilla mokomaa öljyä?
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Lada 111 vaihdelaatikon ujellus
Niin tuo Tupolevin esittelemä synkroniöljy lienee tehty siihen tarkotukseen jos sykroissa ei ole kitkaa ja vaihto on äänekäs?
Ladan laatikon jollotus taas johtunee siitä että heti sisäänajo vaiheessa kun hampaat eivät ole vielä hioutuneet kunnolla (hammaspyörien välissä voitelukalvossa painehuippuja) niin hammaspyörien välissä on voitelukalvo pettänyt moottoriöljyllä liian huonon pintapainelisäaineistuksen (ep) takia ja hammaskosketus on kulunut ja muuttunut pysyvästi aiheuttaen ääntä. Hammaspyörien kosketuksesta tulevasta äänestä lähes kaikki tulee silloin kun hammas tulee ryntöön.
Eli uskoisin ladan laatikon jollotuksen tietyllä vaihteella tulevan hammaskosketuksesta, ei laakereista tai synkroista. Tämä siksi että vaikka kasaa laatikon uusilla laakereilla niin jollotus ei yleensä häviä. Ääni korostuu silloin kun voima ohjataan kyseisen vioittuneen hammaspyöräparin kautta. Ääni ei silloin kuulu niin selvästi kun hammaspyörät pyörivät tyhjää.
Olen ehdottomasti täyssynteettisen gl-4 vaihteistoöljyn kannalla etuveto ladan laatikossa, vaikka sinne voi moottoriöljyäkin syytää.
Ladan laatikon jollotus taas johtunee siitä että heti sisäänajo vaiheessa kun hampaat eivät ole vielä hioutuneet kunnolla (hammaspyörien välissä voitelukalvossa painehuippuja) niin hammaspyörien välissä on voitelukalvo pettänyt moottoriöljyllä liian huonon pintapainelisäaineistuksen (ep) takia ja hammaskosketus on kulunut ja muuttunut pysyvästi aiheuttaen ääntä. Hammaspyörien kosketuksesta tulevasta äänestä lähes kaikki tulee silloin kun hammas tulee ryntöön.
Eli uskoisin ladan laatikon jollotuksen tietyllä vaihteella tulevan hammaskosketuksesta, ei laakereista tai synkroista. Tämä siksi että vaikka kasaa laatikon uusilla laakereilla niin jollotus ei yleensä häviä. Ääni korostuu silloin kun voima ohjataan kyseisen vioittuneen hammaspyöräparin kautta. Ääni ei silloin kuulu niin selvästi kun hammaspyörät pyörivät tyhjää.
Olen ehdottomasti täyssynteettisen gl-4 vaihteistoöljyn kannalla etuveto ladan laatikossa, vaikka sinne voi moottoriöljyäkin syytää.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Lada 111 vaihdelaatikon ujellus
minun lada 111 ujeltaa vain siinä 120kmh mutta jos ajaa yli tai alle niin se on hiljaa..
Re: Lada 111 vaihdelaatikon ujellus
larssi21074 kirjoittaa:
Larssi21074 kirjoitus tarkoittaa sitä, että Ladan tehtaalla/maahantuoja on laittanut väärät öljyt vaihdelaatikkoon. Nämä öljyt saavat tuhoa sisäänajovaiheessa, ja tekevät vaihdelaatikosta äänekkään. Delta-auto ei varoittanut minua tästä, vaan ajoin ensimmäiset 30'000 km väärillä vaihteistoöljyillä! Ja sain ulisevan vaihdelaatikon - himskutti!larssi21074 kirjoitti: Ladan laatikon jollotus taas johtunee siitä että heti sisäänajo vaiheessa kun hampaat eivät ole vielä hioutuneet kunnolla (hammaspyörien välissä voitelukalvossa painehuippuja) niin hammaspyörien välissä on voitelukalvo pettänyt moottoriöljyllä liian huonon pintapainelisäaineistuksen (ep) takia ja hammaskosketus on kulunut ja muuttunut pysyvästi aiheuttaen ääntä. Hammaspyörien kosketuksesta tulevasta äänestä lähes kaikki tulee silloin kun hammas tulee ryntöön.
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Re: Lada 111 vaihdelaatikon ujellus
Historiaa: Kun Samara tuli markkinoille 1980-luvun puolivälissä, ei Neuvostoliitossa ollut saatavilla sopivaa öljyä; moottoriöljy oli sopivinta. Moottorin/vaihteiston suunnittelussa oli mukana sellainen toimija kuin Porsche. Länsihapatusta!Tupolev kirjoitti:larssi21074 kirjoittaa:
Larssi21074 kirjoitus tarkoittaa sitä, että Ladan tehtaalla/maahantuoja on laittanut väärät öljyt vaihdelaatikkoon. Nämä öljyt saavat tuhoa sisäänajovaiheessa, ja tekevät vaihdelaatikosta äänekkään. Delta-auto ei varoittanut minua tästä, vaan ajoin ensimmäiset 30'000 km väärillä vaihteistoöljyillä! Ja sain ulisevan vaihdelaatikon - himskutti!larssi21074 kirjoitti: Ladan laatikon jollotus taas johtunee siitä että heti sisäänajo vaiheessa kun hampaat eivät ole vielä hioutuneet kunnolla (hammaspyörien välissä voitelukalvossa painehuippuja) niin hammaspyörien välissä on voitelukalvo pettänyt moottoriöljyllä liian huonon pintapainelisäaineistuksen (ep) takia ja hammaskosketus on kulunut ja muuttunut pysyvästi aiheuttaen ääntä. Hammaspyörien kosketuksesta tulevasta äänestä lähes kaikki tulee silloin kun hammas tulee ryntöön.

Moottoriöljysuositus on jäänyt sitten elämään. Mutta mitä öljyä on vaihteistossa, kun se tulee nykyään tehtaalta?
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Lada 111 vaihdelaatikon ujellus
Ei moottoriöljy ole laatikkoon väärää mutta parempaakin sinne voi laittaa.
110:t ja samarat käsittääkseni tulivat moottoriöljyllä täytettyinä suomeen, ainakin öljyn hajusta päätellen. Kalina, jossa on sama laatikko tulee jo vaihteistoöljyllä? Ainakin 119 laatikkoon suositusöljy on gl-4 öljy. Ja laatikkohan on periaatteessa sama kuin vanhoissakin.
Ja kuten näkyy, se moottoriöljykin toimii siellä laatikossa ihan hyvin vaikka vähän jollottaakin. Tuo etuvetoladojen laatikkohan on TODELLA kestävä. En ole jollotuksesta huolimatta ikinä nähnyt laatikkoa jossa olisi selvää "kulumaa" hammaspyörissä. Viat on ollu siirtäjässä tai laakereissa! Hammaspyörissä kyllä pienikin muutos aiheuttaa ääntä. Esim takavetoisen ladan laatikossa ääntä aiheuttaa se että yleensä sivuakseli pääsee liikkumaan aksiaalisesti.
Ja aina kun puhutaan ladoista niin se "huono laatu" tuntuu, näkyy ja kuuluu just tämmösissä paikoissa. Jos vaikka kattelee laatikon hammaspyöriä niin ne on sorvattu tylsillä ja väljillä koneilla eikä syötön asetukset ole ollu ihan kohallaan. Välillä voi aistia hurjia syöttönopeuksia ja huonoa jäähdytys/leikkuunesteen annostelua.
110:t ja samarat käsittääkseni tulivat moottoriöljyllä täytettyinä suomeen, ainakin öljyn hajusta päätellen. Kalina, jossa on sama laatikko tulee jo vaihteistoöljyllä? Ainakin 119 laatikkoon suositusöljy on gl-4 öljy. Ja laatikkohan on periaatteessa sama kuin vanhoissakin.
Ja kuten näkyy, se moottoriöljykin toimii siellä laatikossa ihan hyvin vaikka vähän jollottaakin. Tuo etuvetoladojen laatikkohan on TODELLA kestävä. En ole jollotuksesta huolimatta ikinä nähnyt laatikkoa jossa olisi selvää "kulumaa" hammaspyörissä. Viat on ollu siirtäjässä tai laakereissa! Hammaspyörissä kyllä pienikin muutos aiheuttaa ääntä. Esim takavetoisen ladan laatikossa ääntä aiheuttaa se että yleensä sivuakseli pääsee liikkumaan aksiaalisesti.
Ja aina kun puhutaan ladoista niin se "huono laatu" tuntuu, näkyy ja kuuluu just tämmösissä paikoissa. Jos vaikka kattelee laatikon hammaspyöriä niin ne on sorvattu tylsillä ja väljillä koneilla eikä syötön asetukset ole ollu ihan kohallaan. Välillä voi aistia hurjia syöttönopeuksia ja huonoa jäähdytys/leikkuunesteen annostelua.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Lada 111 vaihdelaatikon ujellus
Eikö tuo moottoriöljy suositus laatikkoon ole peräisin neuvostoliiton ajoilta, jolloin ei ko. maassa oikein ollut tarjolla parempaakaan? Joten suositukseksi laitettiin sitä mitä oli tarjolla
,_,/ukka

,_,/ukka
Autoton on huoleton